Retsudvalget 2021-22
L 181
Offentligt
2578426_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
19. maj 2022
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Lea Christine Nøhr Dol-
mer
Sagsnr.: 2022-0037-0153
Dok.:
2441727
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om ændring af
konkursloven (Indførelse af regler om forebyggende rekonstruktion,
revision af reglerne om rekonstruktion og gældssanering, herunder im-
plementering af rekonstruktions- og insolvensdirektivet) (L 181) fra
Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af konkursloven (Indførelse af regler om forebyggende rekonstruk-
tion, revision af reglerne om rekonstruktion og gældssanering, herunder im-
plementering af rekonstruktions- og insolvensdirektivet) (L 181), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. maj 2022.
Mattias Tesfaye
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 181 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 12/5-22 fra Finans Danmark om insolvens- og rekonstruktionsdirektivet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om ændring af konkursloven
(Indførelse af regler om forebyggende rekonstruktion, revision af reg-
lerne om rekonstruktion og gældssanering, herunder implementering
af rekonstruktions- og insolvensdirektivet) (L 181) fra Folketingets
Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 12. maj 2022 fra
Finans Danmark om insolvens- og rekonstruktionsdirektivet, jf.
L 181 - bilag 3?”
Svar:
1.
Justitsministeriets overvejelser vedrørende spørgsmålet om afstemnings-
reglernes udformning er adresseret i den kommenterede høringsoversigt pkt.
II.4 (Retsudvalget 2021-22, L 181
Bilag 1), hvoraf følgende fremgår:
”Justitsministeriet
har forståelse for Finans Danmarks syns-
punkt vedrørende de foreslåede afstemningsregler. Justitsmini-
steriet finder imidlertid, at hensynet til at undgå såkaldt ”forum-
shopping” samt hensynet til, at det rent
administrativt er mest
hensigtsmæssigt, at der gælder ensartede stemmeregler på tværs
af procedurerne, bør vægtes højt, jf. lovforslagets pkt. 3.1.8.4.
Justitsministeriet har endvidere lagt vægt på, at det med reglerne
om klasseinddeling vil blive sværere for enkeltkreditorer at for-
hindre vedtagelsen af et rekonstruktionsforslag, der er vedtaget
af en majoritet af klasseinddelingerne, og at der således sikres
en effektiv anvendelse af reglerne om forebyggende rekonstruk-
tion.”
Adgangen til at kære skifterettens afgørelse om klasseinddeling er ligeledes
adresseret i den kommenterede høringsoversigts pkt. II.4 (Retsudvalget
2021-22, L 181
Bilag 1), hvoraf følgende fremgår:
”Justitsministeriet
er endvidere enig i Konkursrådets overvejel-
ser for så vidt angår kærebegrænsning, som allerede gælder for
en række andre afgørelser i forhold til afstemningen, jf. kon-
kurslovens § 249. Der henvises i øvrigt til lovforslagets pkt.
3.1.8.”
Konkursrådets overvejelser for så vidt angår kærebegrænsning fremgår af
pkt. 3.1.8.3.4 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, hvoraf det bl.a.
fremgår, at en adgang til at kære skifterettens afgørelse om klasseinddeling
vil medføre en uhensigtsmæssig forsinkelse af afstemningen, der potentielt
Side 2/3
L 181 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 12/5-22 fra Finans Danmark om insolvens- og rekonstruktionsdirektivet, til justitsministeren
kan føre til, at rekonstruktionen mislykkes. Dette harmonerer med, at der i
forvejen gælder kærebegrænsning vedrørende en række andre afgørelser i
forhold til afstemningen, jf. konkurslovens § 249.
Justitsministeriet bemærker videre, at begrænsningen i adgangen til at kære
skal ses i sammenhæng med, at en almindelig rekonstruktionsbehandling
skal ophøre, hvis denne har varet i en periode på et år, jf. den foreslåede
bestemmelse i konkurslovens § 15, stk. 1, nr. 4. Hvis skyldneren forud for
rekonstruktionsbehandlingen har været under forebyggende rekonstruktion,
hvor der har været nedlagt et fyldestgørelsesforbud, medregnes varigheden
af fyldestgørelsesforbuddet i beregningen af etårsfristen. Formålet hermed
er at sikre, at den periode, hvor der er et fyldestgørelsesforbud som led i en
forebyggende rekonstruktionsbehandling eller en almindelig rekonstruk-
tion, højst kan vare et år, ligesom det sikres, at man ikke holder unødigt liv
i virksomheder, der er eller viser sig ikke at være levedygtige.
2.
Den foreslåede indførelse af regler om forebyggende rekonstruktion, som
skal implementere rekonstruktions- og insolvensdirektivet, indebærer en
række grundlæggende ændringer i det danske insolvensretlige system, og
det vil efter Justitsministeriets opfattelse på den baggrund være naturligt, at
der efter en periode foretages en evaluering heraf.
Justitsministeriet vil derfor tre år efter lovens ikrafttræden iværksætte en hø-
ring af relevante organisationer mv. og på baggrund heraf udarbejde en eva-
luering af de ændringer af rekonstruktionsreglerne, herunder indførelsen af
reglerne om forebyggende rekonstruktion, som er indeholdt i lovforslaget.
Evalueringen vil blive sendt til Folketingets Retsudvalg.
Side 3/3