Retsudvalget 2021-22
L 180 Bilag 8
Offentligt
2588832_0001.png
OMTRYK
Retsudvalget 2021-22
(Omtryk - 06-06-2022 - Korrektion af indstillinger) L 180 - Bilag 8
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 180
Folketinget 2021-22
OMTRYK
Korrektion af indstillinger
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 2. juni 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven,
retsplejeloven og forskellige andre love
(Opfølgning på flerårsaftalen om kriminalforsorgens økonomi 2022-2025, herunder leje af fængselspladser i udlandet, revision
af disciplinærstraffesystemet, udstationering til eget hjem med fodlænke eller udslusningsfængsel m.v.)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 20 ændringsforslag til lovforslaget. Venstres
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, 5,
12-14 og 20, og justitsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 2-4, 6-11 og 15-19 til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, KF, DF, IA, SIU og Karina
Adsbøl (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de
af justitsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod de af Venstre stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V) indstiller lovforslaget til
ved-
tagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV, EL, FG og Simon
Emil Ammitzbøll-Bølle (UFG)) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod
de af Venstre stillede ændringsforslag og de af justitsmini-
steren under nr. 4 og 6 stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil stemme for de af justitsministeren under nr. 2, 3, 7-11 og
15-19 stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (NB) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Mo-
deraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget ønsker med samtlige de
af V stillede ændringsforslag at præcisere, at tiden ikke er
inde til – i et af verdens mildest straffende lande – at straffe
mildere.
Specielt vil V ikke anerkende, at Danmarks straffelovgiv-
ning, herunder fængselsstraf og fængselsstraffens længde,
skal afgøres ud fra overvejelser om økonomi. En kriminel
skal således ikke have sin straf for en grov forbrydelse
lempet med den begrundelse, at der ikke er fængselspladser
nok. Er det tilfældet, må der bygges flere fængslet eller
skaffes flere pladser gennem lovforslagets udmærkede Ko-
sovo-løsning. Det bemærkes i den forbindelse, at V under de
forudgående forhandlinger om kriminalforsorgens økonomi
har påpeget flere finansieringselementer, som regeringen og
dens støttepartier imidlertid ikke kunne acceptere. V kan
i øvrigt støtte lovforslagets øvrige elementer og agter – så-
fremt V’s ændringsforslag ikke nyder opbakning – ud fra en
samlet vurdering at støtte lovforslaget som helhed.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær-
ker følgende om afsoning i Kosovo og øvrige elementer
i flerårsaftalen om kriminalforsorgens økonomi. Kriminal-
forsorgen har i følge SF i årevis været udsat for politisk
vanrøgt, og derfor står man i en alarmerende situation,
hvor der hverken er hænder eller pladser nok. Antallet af
indsatte er steget markant over de seneste år og har ikke
været højere siden årene umiddelbart efter 2. verdenskrig,
samtidig med at det er svært at rekruttere og fastholde fæng-
selsbetjente. Faktisk er manglen på pladser så voldsom, at
AX027972
L 180 - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet 2/6-22
2588832_0002.png
OMTRYK
2
indsatte stuves sammen i besøgsrum og telefonbokse, og
enmandscellerne bruges til flere personer. På den baggrund
stemmer SF for, at udvisningsdømte indsatte fra tredjelande
kan afsone i Kosovo. SF bemærker, at det er en nødløs-
ning, der kan afhjælpe situationen i kriminalforsorgen, men
i den bedste af alle verdener ville disse indsatte afsone i
Danmark. SF noterer sig, at der ikke er tale om at lave en
discountløsning som tilbud til de udviste afsonere, og at dis-
kriminationsforbuddet sikrer, at afsoningen ikke kan adskille
sig væsentligt fra afsoningen i Danmark. SF har under for-
handlingerne om kriminalforsorgens økonomi arbejdet for,
at indsatte med børn så vidt muligt afsoner i Danmark, og
SF er glad for, at det bliver udgangspunktet. Selv om der er
tale om personer, der er dømt til udvisning, mener SF, at vi
har en forpligtelse til, at der tages hensyn til dem i videst
mulig omfang. SF konstaterer, at der i hvert enkelt tilfælde
forud for overførsel til afsoning i Kosovo vil blive foretaget
en vurdering af, om Danmarks internationale forpligtelser
er til hinder herfor, herunder navnlig for så vidt angår den
pågældendes ret til privatliv og familieliv, og at afsoningen
fortsat skal ske under de danske straffuldbyrdelsesregler. De
udvisningsdømte, der sendes af sted til afsoning i Kosovo,
er i udgangspunktet uden børn. Her er det vigtigt at bemær-
ke, at der er tale om indsatte, som allerede er idømt udvis-
ning, og hvor en domstol har vurderet, om deres konkrete
familieliv var en hindring for at blive udvist på grund af den
kriminalitet, de har begået, og hvor domstolen er kommet
frem til, at det ikke var en hindring. Dertil kommer, at retten
til besøg i fængslet i Kosovo suppleres med mulighed for
at få støtte til at rejse til Kosovo, og der bliver forbedrede
muligheder for videosamtaler.
SF vil gerne fremhæve ministerens svar på spørgsmål nr.
1 om, at »…kosovariske regler gælder for transport på koso-
varisk territorium, i forbindelse med hospitalsindlæggelse i
Kosovo eller ved strafforfølgning og fuldbyrdelse af strafba-
re forhold begået i Kosovo. Dette skal dog ske inden for
rammerne af Danmarks internationale forpligtelser, hvilket
Kosovo i traktaten har forpligtet sig til at sikre«, og at det
er »Justitsministeriets umiddelbare vurdering, at Danmark
også uden for fængslet i de fleste situationer vil blive anset
for at udøve jurisdiktion efter EMRK artikel 1. Der er i den
forbindelse bl.a. lagt vægt på, at de indsatte er i dansk vare-
tægt (under danske myndigheders kontrol) ved overgivelsen,
ligesom de efter endt transport eller sundhedsbehandling
igen skal overgives i dansk varetægt«.
SF vil ligeledes fremhæve ministerens svar på spørgsmål
nr. 8: »Kosovo har forpligtet sig til at sikre, at Danmarks
internationale forpligtelser overholdes i forbindelse med bå-
de strafforfølgning- og fuldbyrdelse, ligesom selve domsaf-
sigelsen skal være i overensstemmelse hermed«.
Ministeren bør ikke have de brede bemyndigelsesbestem-
melser, som lovforslaget lægger op til. SF anerkender dog,
at der kan være brug for bemyndigelserne, indtil Kosovo-
modellen er udformet og sat i drift. SF er tilfreds med, at
ministeren i svaret på spørgsmål nr. 4 lover på sigt at ophøje
bemyndigelserne til lov, således at disse ikke kan bruges
efter forgodtbefindende for evigt.
SF mener, det er vigtigt, at Folketingets Ombudsmand
kan føre tilsyn og få de dokumenter udleveret, som Om-
budsmanden ønsker, og at der gælder de almindelige mulig-
heder for klageadgang for afsonere i fængslet. Det bemær-
kes, at myndighederne skal undersøge alle indikationer på
nedværdigende behandling, som hvis f.eks. en indsat frem-
fører en rimeligt begrundet påstand om at have været udsat
for nedværdigende behandling. Ombudsmanden vil desuden
have ret til at forlange oplysninger, udtalelser, besigtigelser
af tjenestesteder og lokaler og afholde samtaler med indsatte
og personale og vil kunne dele oplysningerne med Institut
for Menneskerettigheder og DIGNITY. Det fremgår desuden
klart af loven, at fængslet ikke bliver taget i brug, før der er
sikkerhed for, at alle Danmarks internationale forpligtelser
er overholdt.
Om andre elementer i flerårsaftalen om Kriminalforsor-
gens økonomi
SF har tidligere fremsat forslag i Folketinget om at gen-
indføre elevlønnen, og SF er derfor tilfreds med, at fæng-
sels- og transportbetjente nu får elevløn under hele uddan-
nelsesperioden. Det er SF’s håb, at det sammen med de to
nye skoler på Fyn og Falster kan bidrage til at rekruttere
fængselsbetjentelever. Forslaget realiserer også nye regler
for udstationering, hvilket SF har været foregangsmand for
i flerårsaftalen. Dette er vigtigt, fordi det bidrager til, at vi
i højere grad kan anvende udslusningspensioner og frigøre
nogle manglende fængselspladser, men også fordi vi ved, at
tilbagefaldet er lavere fra disse pladser. Dette vil give færre,
der vender tilbage til fængslerne. Forslaget realiserer også
SF’s aftryk på disciplinærstraffene, som SF også tidligere
har fremsat forslag om. SF var gerne gået videre end det af-
talte – og i det mindste mere i overensstemmelse med prak-
tikerudvalgets rapport »Rapport om serviceeftersyn af disci-
plinærstraffe og andre administrative reaktioner i fængsler
og arresthuse« – men SF anerkender, at vi nu får et reakti-
onskatalog, der kan bidrage til, at vi bruger den skadelige
isolation under afsoning mindre, at mindre forseelser straf-
fes mildere, og at der kommer et loft over udstrækningen
af anvendelsen. Dette er en sejr i et svært forhandlingsmiljø
med en overvægt af partier, som er mindre optagede af reso-
cialisering. Endelig realiserer forslaget også samfundstjene-
ste, som tillige er et SF-aftryk på aftalen. SF mener, at det er
oplagt at bruge eventuelt manglende joberfaringer eller be-
hov for at komme i job til at komme i kontakt med en privat
virksomhed, hvor begge parter kan se hinanden an, og som
eventuelt munder ud i et rigtigt job for samfundstjenesteaf-
soneren. For det første kan private virksomheder i højere
grad ansætte afsonerne, mens de offentlige arbejdspladser,
som hidtil har været de eneste muligheder som samfundstje-
nestesteder, ikke kan ansætte afsonerne på grund af plettede
straffeattester, som ikke accepteres i offentligt regi. For det
andet løser forslaget det problem, at der mangler egnede
samfundstjenestesteder.
SF ønskede i øvrigt, at eftergivelsen af covid-19-straffene
blev kombineret med, at fængselsstraffen blev udskiftet med
samfundstjeneste, sådan at afsonerne af disse straffe betalte
noget tilbage til samfundet. Dette var netop ikke muligt
på grund af manglende samfundstjenestesteder, hvilket SF
L 180 - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet 2/6-22
2588832_0003.png
OMTRYK
3
beklager. SF mener, at covid-19-afsonerne har gjort sig skyl-
dige i grov udnyttelse af samfundets hjælp og burde havde
afsonet fuld tid. SF har tidligere fremsat flere beslutnings-
forslag om en mere retfærdig retning for straffesagsomkost-
ninger. SF noterer sig, at lovforslaget indeholder etape 1,
som betyder, at reglerne om gældssanering ændres, således
at gæld fra straffesagsomkostninger sidestilles med anden
gæld. SF glæder sig til etape 2, som indfører gulerodsmodel-
len, hvor indsatte kan få eftergivet deres gæld, såfremt de
opfylder en række nærmere betingelser, herunder om at hol-
de sig ude af kriminalitet et antal år. Det er forventningen,
at den ordning efter et forudgående analysearbejde kommer
i sidste halvår af 2022. SF stemmer for lovforslaget, da SF
samlet set mener, at forslaget bidrager med løsninger, der
kan genoprette kriminalforsorgen efter mange års vanrøgt og
sætte en ny kurs for såvel indsatte som ansatte i kriminalfor-
sorgen
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget anerkender, at der
i lovforslaget er mange gode initiativer, såsom udvidet brug
af fodlænke, der i væsentligt omfang vil forbedre forholde-
ne for de ansatte i kriminalforsorgen og gavne den krimina-
litetsforebyggende indsats. Enhedslisten forholder sig dog
meget kritisk til den del af lovforslaget, der vedrører leje af
fængselspladser i udlandet. Det er Enhedslistens holdning,
at et velhavende og demokratisk land som Danmark selv
skal tage ansvar for de mennesker, man ønsker at fængs-
le. Dette er ikke noget, man bør udlicitere til andre lan-
de. Erfaringer fra Norges samarbejde med Holland om leje
af fængselspladser har vist, at det er noget nær umuligt at
sikre overholdelsen af basale rettigheder for de indsatte, og
med dette lovforslag er der således en ganske høj risiko for,
at Danmark kommer til at krænke de indsattes menneskeret-
tigheder.
Karina Adsbøl (UFG)
Karina Adsbøl (UFG) støtter lovforslaget, som er en del
af en politisk aftale om kriminalforsorgens økonomi, og som
indeholder flere elementer, herunder at skabe et fremadrettet
fundament for kriminalforsorgen med en væsentlig forøgel-
se af kapaciteten og en målrettet indsats for at fastholde og
rekruttere de nødvendige fængselsbetjente. Samtidig sættes
der hårdt ind over for de indsatte, som ikke vil et liv uden
kriminalitet, mens de, som ønsker at være en del af samfun-
det, skal hjælpes bedre på vej. Forslaget medvirker til, at
udvisningsdømte kan afsone fængselsstraf eller forvaring i
et fængsel i Kosovo.
Lovforslaget indeholder også, at samfundstjeneste skal
kunne udføres hos private erhvervsvirksomheder. Initiativet
vil være med til at sikre, at kriminalforsorgen får bedre
muligheder for at finde det tilstrækkelige antal samfundstje-
nestesteder. Lovforslaget handler også om at skærpe straffen
for vold begået mod ansatte i kriminalforsorgens institutio-
ner. Lovforslaget indebærer desuden, at strafskærpelsen gen-
nemføres gennem en fordobling af strafniveauet i forhold
til den straf, der ellers ville være fastsat af domstolene, for
tilsvarende forhold af vold begået mod ansatte i kriminalfor-
sorgens institutioner.
I forhold til finansieringen af lovforslaget ønskes der dog
nærmere klarhed.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
mindretal
(NB):
Til titlen
1)
Undertitlen
affattes således:
»(Opfølgning på flerårsaftalen om kriminalforsorgens
økonomi 2022-2025, herunder leje af fængselspladser i
udlandet, revision af disciplinærstraffesystemet m.v.)«.
[Konsekvensændring af lovforslagets undertitel]
Til § 1
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
2)
I den under
nr. 2
foreslåede § 1 a ændres i
stk. 7
»rets-
håndhævelsesloven« til: »lov om retshåndhævende myndig-
heders behandling af personoplysninger«.
[Lovteknisk korrektion]
3)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 1 a
ændres i
stk. 11
»vil
kunne oppebære« til: »kan oppebære«.
[Lovteknisk korrektion]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, SF, KF, DF,
NB, IA, SIU og Karina Adsbøl (UFG)):
4)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 1 a
indsættes som
stk. 12:
»Stk. 12.
Justitsministeren kan fastsætte regler om, hvilke
regler for politiets virksomhed der skal finde anvendelse ved
transport af indsatte til og fra Kosovo.«
[Mulighed
for at fastsætte regler om politiets virksomhed
ved transport af indsatte til og fra Kosovo]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
mindretal
(NB):
5)
Nr. 8
udgår.
[De foreslåede regler om udstationering til eget hjem med
fodlænke eller udslusningsfængsel udgår]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, SF, KF, DF,
NB, IA, SIU og Karina Adsbøl (UFG)):
6)
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 50 a
indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
§ 46, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse.«
[Afskæring af adgang til udstationering for bandemedlem-
mer i konflikt]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
L 180 - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet 2/6-22
2588832_0004.png
OMTRYK
4
7)
Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 112, nr. 3,
indsættes efter »§ 70, stk. 1« ordene: »og
2«.«
[Lovteknisk korrektion]
8)
I det under
nr. 24
foreslåede
§ 113, stk. 1, 5. pkt.,
ændres »i medfør af § 1 a, stk. 2« til: »i henhold til regler
fastsat i medfør af § 1 a, stk. 2«.
[Lovteknisk korrektion]
9)
I det under
nr. 25
foreslåede
§ 116, stk. 3,
udgår »jf. § 1
a, stk. 2,«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 3
10)
Nr. 7
udgår, og i stedet indsættes:
»7.
I
§ 809, stk. 2,
ændres »hospital for sindslidende« til:
»psykiatrisk afdeling«.
01.
I
§ 811, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »hospital for sindslidende
m.v.« til: »psykiatrisk afdeling«.«
[Lovteknisk korrektion]
11)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 854, stk. 2,
ændres »sigtedes« til: »tiltaltes«.«
[Lovteknisk korrektion]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
mindretal
(NB):
Til § 4
12)
Paragraffen udgår.
[De foreslåede regler om øgede muligheder for gældssane-
ring for personer pålagt straffesagsomkostninger udgår]
Til § 5
13)
Paragraffen udgår.
[De foreslåede regler om øgede muligheder for eftergivelse
af gæld for personer pålagt straffesagsomkostninger udgår]
Til § 6
14)
Paragraffen udgår.
[De foreslåede regler om håndtering af belægget som følge
af straffelovens § 81 d, stk. 2, udgår]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 10
15)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 9 c, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »36-43« til: »36-42«.«
[Lovteknisk korrektion]
16)
Den under
nr. 5
foreslåede ændring affattes således:
»5.
§ 11, stk. 3, nr. 5, 2. pkt.,
ophæves.«
[Lovteknisk korrektion]
17)
I den under
nr. 6
foreslåede ændring af
§ 32, stk. 6, 1.
pkt.,
ændres », jf. dog stk. 4. og 5 pkt.« til: », jf. dog 4. og 5
pkt.«.
[Lovteknisk korrektion]
18)
I den under
nr. 19
foreslåede
§ 50 c
ændres i
stk. 2
»advokat« til: »forsvarer«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 11
19)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 1 a
ændres i
stk. 3
»udlændingens« til: »udlændinges«.
[Lovteknisk korrektion]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
mindretal
(NB):
Til § 14
20)
I
stk. 2
udgår »§ 4,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 5
Det foreslås, at de foreslåede regler om udstationering til
eget hjem med fodlænke eller udslusningsfængsel udgår.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget er der tale om en sproglig lovtek-
nisk korrektion. Det foreslås, at »retshåndhævelsesloven«
ændres til »lov om retshåndhævende myndigheders behand-
ling af personoplysninger« i den foreslåede § 1 a, stk.
7. Forslaget indebærer ingen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget er der tale om en sproglig lov-
teknisk korrektion. Det foreslås, at »vil kunne oppebære«
ændres til »kan oppebære« i den foreslåede § 1 a, stk.
11. Forslaget indebærer ingen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 4
Med lovforslaget er det forudsat, at politiet skal stå for
sikkerheden under transporten af de indsatte til og fra Ko-
sovo, ligesom politiet i øvrigt i dag står for sikkerheden i
forbindelse med de udsendelser, der kræver ledsagelse af
politiet, herunder også kommende ledsagede udsendelser fra
Kosovo.
Som det fremgår af artikel 18, stk. 2, i traktaten med
Kosovo, jf. Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 180 som
fremsat, side 16, har danske myndigheder mulighed for,
på baggrund af dansk lovgivning, at udføre sikkerhedspro-
cedurer, herunder kropsvisitering og andre tvangsindgreb, i
forbindelse med overdragelse af indsatte i Kosovo mellem
kosovariske og danske myndigheder. Som det fremgår af
traktatbestemmelsen, skal dette foregå på et dertil udpeget
L 180 - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet 2/6-22
2588832_0005.png
OMTRYK
5
område. Det er forventningen, at et sådant område vil blive
udpeget i hvert fald i f.eks. Pristina International Airport.
Med henblik på at sikre det tilstrækkelige hjemmelsmæs-
sige ophæng i dansk lovgivning for politiets eventuelle an-
vendelse af magt i forbindelse med sådanne visitationer m.v.
i forbindelse med overdragelse af indsatte og før ombords-
tigning på fly, foreslås det med ændringsforslaget, at der
indsættes et stk. 12 i den foreslåede bestemmelse i straf-
fuldbyrdelseslovens § 1 a, hvorefter justitsministeren kan
fastsætte regler om, hvilke regler for politiets virksomhed
der skal finde anvendelse ved transport af indsatte til og fra
Kosovo.
Bemyndigelsen har til formål at sikre, at der er et klart og
udtrykkeligt hjemmelsmæssigt grundlag for politiets myn-
dighedsudøvelse i forbindelse med transport af indsatte til
og fra Kosovo, herunder særlig på det omtalte udpegede
område i lufthavnen i Pristina.
Den foreslåede bemyndigelse vil kunne anvendes til at
fastsætte regler om, at hele eller dele af lov om politiets
virksomhed (politiloven) og regler fastsat i medfør heraf
vil skulle gælde for politiets virksomhed i forbindelse med
transport af indsatte til og fra Kosovo. Det vil særligt være
relevant at sætte politilovens kapitel 4 (om politiets anven-
delse af magt) i kraft i forhold til politiets transport af ind-
satte til og fra Kosovo, herunder i de(t) nærmere udpegede
område(r) i Kosovo, jf. traktatens artikel 18, stk. 2.
Ved at sætte politilovens kapitel 4 i kraft i forbindelse
med politiets transport af indsatte til og fra Kosovo vil po-
litiet således alene kunne anvende magt i et omfang, der
svarer til politiets magtanvendelse i Danmark. Det indebæ-
rer bl.a., at politiets magtanvendelse skal være nødvendig og
forsvarlig og alene må ske med midler og i en udstrækning,
der står i rimeligt forhold til den interesse, der søges beskyt-
tet.
Politiets virksomhed i Kosovo vil i øvrigt skulle foregå
inden for de rammer, der er aftalt med Kosovo, jf. f.eks.
omtalen ovenfor af traktatens artikel 18, stk. 2.
Der lægges med den foreslåede bemyndigelse ikke op
til, at der skal udøves hverken mere eller mindre magt, end
hvad der ellers er forudsat i den påtænkte ordning om leje
af fængselspladser i Kosovo. Den foreslåede bemyndigelse
har til således alene til formål at sikre, at politiet vil kunne
varetage opgaver i forbindelse med transport af indsatte til
og fra Kosovo, og at opgavevaretagelsen har et klart og
udtrykkeligt hjemmelsmæssigt grundlag herfor.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås det, at der indsættes et
stk. 5 i den foreslåede bestemmelse i straffuldbyrdelseslo-
vens § 50 a, hvorefter § 46, stk. 3, finder tilsvarende anven-
delse.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at udstatione-
ring efter den foreslåede § 50 a ikke kan finde sted, hvis den
dømte af politiet skønnes at have tilknytning til en gruppe af
personer, som er aktivt involveret i en verserende voldelig
konflikt med en anden gruppe af personer, og politiet oply-
ser, at der inden for den gruppe, som den dømte skønnes at
have tilknytning til, som led i konflikten enten er anvendt
skydevåben eller er anvendt våben eller eksplosivstoffer,
som på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet
til at forvolde betydelig skade, eller er begået brandstiftelse
omfattet af straffelovens § 180.
Bestemmelsen indebærer, at udstationering ikke vil kun-
ne finde sted, hvis de opregnede betingelser er til stede. Det
gælder, uanset om de almindelige betingelser for udstatione-
ring efter § 50 a i øvrigt måtte være opfyldt.
Det bemærkes, at det efter den foreslåede § 50 a allerede
vil være en betingelse for udstationering, at der ikke skønnes
at være risiko for misbrug af udstationeringen, at hensynet
til retshåndhævelsen ikke i øvrigt taler imod udstationering,
og at der er en forventning om, at den indsatte kan opnå
prøveløsladelse.
Baggrunden for den foreslåede ændring er, at det efter
Justitsministeriets opfattelse på trods heraf bør sikres, at
bandemedlemmer under en aktiv konflikt ikke – teoretisk set
– kan opnå adgang til udstationering til egen bopæl under
intensiv overvågning og kontrol eller til udslusningsfængsel.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget er der tale om en lovteknisk kor-
rektion. Det foreslås at indsætte »og 2« efter »§ 70, stk.
1« i § 112, stk. 1, nr. 3. Forslaget indebærer, at endelige
afgørelser om strafcelle i et tidsrum på over 14 dage, dog
højst 4 uger – ligesom efter de gældende regler – inden 4
uger efter at afgørelsen er meddelt den dømte, kan kræves
indbragt til prøvelse for retten.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget er der tale om en lovteknisk kor-
rektion. Det foreslås, at »i medfør af § 1 a, stk. 2« ændres
til »i henhold til regler fastsat i medfør af § 1 a, stk. 2«
i den foreslåede bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens §
113, stk. 1, 5. pkt.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget er der tale om en lovteknisk kor-
rektion. Det foreslås, at »jf. § 1 a, stk. 2,« udgår fra den
foreslåede bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens § 116,
stk. 3.
Til nr. 10
Med ændringsforslag nr. 10 er der tale om en lovteknisk
korrektion. Det foreslås, at den under nr. 8 foreslåede æn-
dring af § 809, stk. 2, og § 811, stk. 2, 1. pkt., udgår. Det
foreslås derudover, at »hospital for sindslidende« ændres til
»psykiatrisk afdeling« i retsplejelovens § 809, stk. 2, og
at »hospital for sindslidende m.v.« ændres til »psykiatrisk
afdeling« i retsplejelovens § 811, stk. 2, 1. pkt.
De foreslåede ændringer er udtryk for en sproglig moder-
nisering, da hospital for sindslidende er en forældet beteg-
nelse. Der er i den forbindelse ikke tiltænkt indholdsmæssi-
ge ændringer.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget er der tale om en lovteknisk kor-
rektion. Det foreslås, at »sigtedes« ændres til »tiltaltes« i
retsplejelovens § 854, stk. 2.
L 180 - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet 2/6-22
2588832_0006.png
OMTRYK
6
Til nr. 12 og 13
Det foreslås, at de foreslåede regler om øgede muligheder
for gældssanering og eftergivelse af gæld for personer pålagt
straffesagsomkostninger udgår.
Til nr. 14
Det foreslås, at de foreslåede regler om håndtering af
belægget som følge af straffelovens § 81 d, stk. 2, udgår.
Til nr. 15
Med ændringsforslaget er der tale om en lovteknisk kor-
rektion. Det foreslås, at den under nr. 4 foreslåede ændring
affattes således: I § 9 c, stk. 1, 3. pkt., ændres »36-43« til:
»36-42«.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget er der tale om en lovteknisk kor-
rektion. Da det foreslås at fjerne hele sidste punktum i
udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 5, er der tale om en
ophævelse af det pågældende punktum. Det fremgår af det
fremsatte lovforslag, at punktummet udgår. Den foreslåede
rettelse er således alene en lovteknisk præcisering, der ikke
har nogen materiel betydning for lovforslaget.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget er der tale om en lovteknisk kor-
rektion. Det foreslås, at », jf. dog stk. 4. og 5. pkt.« ændres
til », jf. dog 4. og 5. pkt.« i den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 32, stk. 6, 1. pkt.
Til nr. 18
Med ændringsforslaget er der tale om en lovteknisk kor-
rektion. Det foreslås, at »advokat« ændres til »forsvarer« i
den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 50 c, stk.
2.
Forslaget indebærer ingen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 19
Med ændringsforslaget er der tale om en lovteknisk kor-
rektion. Det foreslås, at »udlændingens« ændres til »udlæn-
dinges« i den foreslåede bestemmelse i hjemrejselovens § 1
a stk. 3.
Til nr. 20
Med ændringsforslaget er der tale om en lovteknisk kon-
sekvens af ændringsforslag nr. 12.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. april 2022 og var til
1. behandling den 6. maj 2022. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 3. marts 2022
dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 187. Den
27. april 2022 sendte justitsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 19 spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Thomas Jensen (S) Julie Skovsby (S) Leif Lahn Jensen (S) Rasmus Stoklund (S) Annette Lind (S)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV)
nfmd.
Susan Kronborg (RV)
Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Kasper Sand Kjær (S)
Sikandar Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anne Rasmussen (V) Kenneth Mikkelsen (V)
Morten Dahlin (V)
fmd.
Michael Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF) Karina Adsbøl (UFG)
Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF) Pernille Vermund (NB) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
49
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
3
L 180 - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet 2/6-22
2588832_0007.png
OMTRYK
7
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
39
15
14
13
13
10
4
3
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
1
1
1
9