Retsudvalget 2021-22
L 180 Bilag 6
Offentligt
2578422_0001.png
Dato:
Kontor:
18. maj 2022
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Kenneth Schmidt Ras-
mussen
Sagsnr.: 2021-4000-0200
Dok.:
2433391
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straf-
feloven, retsplejeloven og forskellige andre love. (Opfølgning på fler-
årsaftalen om kriminalforsorgens økonomi 2022-2025, herunder leje
af fængselspladser i udlandet, revision af disciplinærstraffesystemet,
udstationering til eget hjem med fodlænke eller udslusningsfængsel
m.v.) (L 180) fra Folketingets Retsudvalg
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
…:
Til § 1
1)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 1 a, stk. 7,
ændres »retshåndhævelsesloven«
til: »lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysnin-
ger«.
[Lovteknisk korrektion]
2)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 1 a, stk. 11,
ændres »vil kunne oppebære«
til: »kan oppebære«.
[Lovteknisk korrektion]
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
3)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 1 a
indsættes som
stk. 12:
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/8
L 180 - 2021-22 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra justitsministeren
»Stk.
12.
Justitsministeren kan fastsætte regler om, hvilke regler for po-
litiets virksomhed der skal finde anvendelse ved transport af indsatte til og
fra Kosovo.«
[Mulighed
for at fastsætte regler om politiets virksomhed ved transport af
indsatte til og fra Kosovo]
4)
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 50 a
indsættes som
stk. 5:
»Stk.
5.
§ 46, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse.«
[Afskæring af adgang til udstationering for bandemedlemmer i konflikt]
5)
Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 112, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »§ 70, stk. 1«: »og 2««.
[Lovteknisk korrektion]
6)
I den under
nr. 24
foreslåede
§ 113, stk. 1, 5. pkt.,
ændres »i medfør af §
1 a, stk. 2« til: »i henhold til regler fastsat i medfør af § 1 a, stk. 2«.
[Lovteknisk korrektion]
7)
I den under
nr. 25
foreslåede
§ 116, stk. 3,
udgår »jf. § 1 a, stk. 2,«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 3
8)
Nr. 7
udgår, og i stedet indsættes:
»7.
I
§ 809, stk. 2,
ændres »hospital for sindslidende« til: »psykiatrisk
afdeling«.
01.
I
§ 811, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »hospital for sindslidende m.v.« til:
»psykiatrisk afdeling««.
[Lovteknisk korrektion]
Side 2/8
L 180 - 2021-22 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra justitsministeren
9)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 854, stk. 2,
ændres »sigtedes« til: »tiltaltes««.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 10
10)
Den under
nr. 4
foreslåede ændring affattes således: I
§ 9 c, stk. 1, 3.
pkt.,
ændres »36-43« til: »36-42«.
11)
Den under
nr. 5
foreslåede ændring affattes således: I
§ 11, stk. 3, nr. 5,
ophæves: »Danskbonus efter integrationslovens § 22 anses ikke som hjælp
efter integrationsloven«.
[Lovteknisk korrektion]
12)
I den under
nr. 6
foreslåede
§ 32, stk. 6, 1. pkt.
ændres », jf. dog stk. 4.
og 5. pkt.« til: », jf. dog 4. og 5. pkt.«.
[Lovteknisk korrektion]
13)
I den under nr. 19 foreslåede
§ 50 c, stk. 2,
ændres »advokat« til: »for-
svarer«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 11
14)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 1 a, stk. 3,
ændres »udlændingens« til:
»udlændinges«.
[Lovteknisk korrektion]
Side 3/8
L 180 - 2021-22 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra justitsministeren
Bemærkninger
Til nr. 1
Med
ændringsforslag nr. 1
er der tale om en sproglig lovteknisk korrektion.
Det foreslås, at »retshåndhævelsesloven« ændres til »lov om retshåndhæ-
vende myndigheders behandling af personoplysninger« i den foreslåede
§ 1
a, stk. 7.
Forslaget indebærer ingen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 2
Med
ændringsforslag nr. 2
er der tale om en sproglig lovteknisk korrek-
tion. Det foreslås, at »vil kunne oppebære« ændres til »kan oppebære« i
den foreslåede
§ 1 a, stk. 11.
Forslaget indebærer ingen indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 3
Med lovforslaget er det forudsat, at politiet skal stå for sikkerheden under
transporten af de indsatte til og fra Kosovo, ligesom politiet i øvrigt i dag
står for sikkerheden i forbindelse med de udsendelser, der kræver ledsagelse
af politiet, herunder også kommende ledsagede udsendelser fra Kosovo.
Som det fremgår af artikel 18, stk. 2, i traktaten med Kosovo, jf. Folketings-
tidende 2021-22, tillæg A, L 180 som fremsat side 16, har danske myndig-
heder mulighed for, på baggrund af dansk lovgivning, at udføre sikkerheds-
procedurer, herunder kropsvisitering og andre tvangsindgreb, i forbindelse
med overdragelse af indsatte i Kosovo mellem kosovariske og danske myn-
digheder. Som det fremgår af traktatbestemmelsen, skal dette foregå på et
dertil udpeget område. Det er forventningen, at et sådant område vil blive
udpeget i hvert fald i f.eks. Pristina International Airport.
Med henblik på at sikre det tilstrækkelige hjemmelsmæssige ophæng i dansk
lovgivning for politiets eventuelle anvendelse af magt i forbindelse med så-
danne visitationer mv. i forbindelse med overdragelse af indsatte og før om-
bordstigning på fly, foreslås det med
ændringsforslag nr. 3,
at der indsættes
et
stk. 12
i den foreslåede bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens
§ 1 a,
hvorefter justitsministeren kan fastsætte regler om, hvilke regler for politiets
virksomhed der skal finde anvendelse ved transport af indsatte til og fra Ko-
sovo.
Side 4/8
L 180 - 2021-22 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra justitsministeren
Bemyndigelsen har til formål at sikre, at der er et klart og udtrykkeligt hjem-
melsmæssigt grundlag for politiets myndighedsudøvelse i forbindelse med
transport af indsatte til og fra Kosovo, herunder særligt på det omtalte ud-
pegede område i lufthavnen i Pristina.
Den foreslåede bemyndigelse vil kunne anvendes til at fastsætte regler om,
at hele eller dele af lov om politiets virksomhed (politiloven) samt regler
fastsat i medfør heraf vil skulle gælde for politiets virksomhed i forbindelse
med transport af indsatte til og fra Kosovo. Det vil særligt være relevant at
sætte politilovens kapitel 4 (om politiets anvendelse af magt) i kraft i forhold
til politiets transport af indsatte til og fra Kosovo, herunder i de(t) nærmere
udpegede område(r) i Kosovo, jf. traktatens artikel 18, stk. 2.
Ved at sætte politilovens kapitel 4 i kraft i forbindelse med politiets transport
af indsatte til og fra Kosovo vil politiet således alene kunne anvende magt i
et omfang, der svarer til politiets magtanvendelse i Danmark. Det indebærer
bl.a., at politiets magtanvendelse skal være nødvendig og forsvarlig og alene
må ske med midler og i en udstrækning, der står i rimeligt forhold til den
interesse, der søges beskyttet.
Politiets virksomhed i Kosovo vil i øvrigt skulle foregå inden for de rammer,
der er aftalt med Kosovo, jf. f.eks. omtalen ovenfor af traktatens artikel 18,
stk. 2.
Der lægges med den foreslåede bemyndigelse ikke op til, at der skal udøves
hverken mere eller mindre magt end, hvad der ellers er forudsat i den på-
tænkte ordning om leje af fængselspladser i Kosovo. Den foreslåede bemyn-
digelse har til således alene til formål at sikre, at politiet vil kunne varetage
opgaver i forbindelse med transport af indsatte til og fra Kosovo, og at op-
gavevaretagelsen har et klart og udtrykkeligt hjemmelsmæssigt grundlag
herfor.
Til nr. 4
Med
ændringsforslag nr. 4
foreslås det, at der indsættes et
stk. 5
i den fore-
slåede bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens
§ 50 a,
hvorefter § 46, stk. 3,
finder tilsvarende anvendelse.
Side 5/8
L 180 - 2021-22 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra justitsministeren
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at udstationering efter den fore-
slåede § 50 a, ikke kan finde sted, hvis den dømte af politiet skønnes at have
tilknytning til en gruppe af personer, som er aktivt involveret i en verserende
voldelig konflikt med en anden gruppe af personer, og politiet oplyser, at
der inden for den gruppe, som den dømte skønnes at have tilknytning til,
som led i konflikten enten er anvendt skydevåben eller er anvendt våben
eller eksplosivstoffer, som på grund af deres særdeles farlige karakter er eg-
net til at forvolde betydelig skade, eller er begået brandstiftelse omfattet af
straffelovens § 180.
Bestemmelsen indebærer, at udstationering ikke vil kunne finde sted, hvis
de opregnede betingelser er til stede. Det gælder, uanset om de almindelige
betingelser for udstationering efter § 50 a i øvrigt måtte være opfyldt.
Det bemærkes, at det efter den foreslåede § 50 a allerede vil være en betin-
gelse for udstationering, at der ikke skønnes at være risiko for misbrug af
udstationeringen, at hensynet til retshåndhævelsen ikke i øvrigt taler imod
udstationering, og at der er en forventning om, at den indsatte kan opnå prø-
veløsladelse.
Baggrunden for den foreslåede ændring er, at det efter Justitsministeriets
opfattelse på trods heraf bør sikres, at bandemedlemmer under en aktiv kon-
flikt ikke
teoretisk set
kan opnå adgang til udstationering til egen bopæl
under intensiv overvågning og kontrol eller til udslusningsfængsel.
Til nr. 5
Med
ændringsforslag nr. 5
er der tale om en lovteknisk korrektion. Det fo-
reslås at indsætte »og 2« efter »§ 70, stk. 1« i
§ 112, stk. 1, nr. 3.
Forslaget
indebærer, at endelige afgørelser om strafcelle i et tidsrum på over 14 dage,
dog højst 4 uger
ligesom efter de gældende regler
inden 4 uger efter, at
afgørelsen er meddelt den dømte, kan kræves indbragt til prøvelse for retten.
Til nr. 6
Med
ændringsforslag nr. 6
er der tale om en lovteknisk korrektion. Det fo-
reslås, at »i medfør af § 1 a, stk. 2« ændres til »i henhold til regler fastsat i
medfør af § 1 a, stk. 2« i den foreslåede bestemmelse i straffuldbyrdelseslo-
vens § 113, stk. 1, 5. pkt.
Side 6/8
L 180 - 2021-22 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra justitsministeren
Til nr. 7
Med
ændringsforslag nr. 7
er der tale om en lovteknisk korrektion. Det fo-
reslås, at »jf. § 1 a, stk. 2,« udgår fra den foreslåede bestemmelse i straffuld-
byrdelseslovens § 116, stk. 3.
Til nr. 8
Med ændringsforslag
nr. 8
er der tale om en lovteknisk korrektion. Det fo-
reslås, at den under
nr. 8
foreslåede ændring af §§ 809, stk. 2, og § 811, stk.
2, 1. pkt., udgår. Det foreslås derudover, at »hospital for sindslidende« æn-
dres til »psykiatrisk afdeling« i retsplejelovens § 809, stk. 2, og at »hospital
for sindslidende m.v.« ændres til »psykiatrisk afdeling« i retsplejelovens §
811, stk. 2, 1. pkt.
De foreslåede ændringer er udtryk for en sproglig modernisering, da hospi-
tal for sindslidende er en forældet betegnelse. Der er i den forbindelse ikke
tiltænkt indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 9
Med
ændringsforslag nr. 9
er der tale om en lovteknisk korrektion. Det fo-
reslås, at »sigtedes« ændres til »tiltaltes« i retsplejelovens § 854, stk. 2.
Til nr. 10
Med
ændringsforslag nr. 10
er der tale om en lovteknisk korrektion. Det
foreslås, at den under
nr. 4
foreslåede ændring affattes således: I
§ 9 c, stk.
1, 3. pkt.,
ændres »36-43« til: »36-42«.
Til nr. 11
Med
ændringsforslag nr. 11
er der tale om en lovteknisk korrektion. Da det
foreslås at fjerne hele sidste punktum i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 5,
er der tale om en ophævelse af det pågældende punktum. Det fremgår af det
fremsatte lovforslag, at punktummet udgår. Den foreslåede rettelse er såle-
des alene en lovteknisk præcisering, der ikke har nogen materiel betydning
for lovforslaget.
Side 7/8
L 180 - 2021-22 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra justitsministeren
Til nr. 12
Med
ændringsforslag nr. 12
er der tale om en lovteknisk korrektion. Det
foreslås, at », jf. dog stk. 4. og 5. pkt.« ændres til », jf. dog 4. og 5. pkt.« i
den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 32, stk. 6, 1. pkt.
Til nr. 13
Med
ændringsforslag nr. 13
er der tale om en lovteknisk korrektion. Det
foreslås, at »advokat« ændres til »forsvarer« i den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 50 c, stk. 2.
Forslaget indebærer ingen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 14
Med
ændringsforslag nr. 14
er der tale om en lovteknisk korrektion. Det
foreslås, at »udlændingens« ændres til »udlændinges« i den foreslåede be-
stemmelse i hjemrejselovens § 1 a stk. 3.
Side 8/8