Retsudvalget 2021-22
L 180 Bilag 2
Offentligt
2569982_0001.png
INSTITUT FOR
MENNESKE
RETTIGHEDER
Retsudvalget {REU), Folketinget
Retsudvalget (REU), Folketinget
Christiansborg
Christiansborg
1240
København K
1240
København K
W
I
I
L D E R S
P L A D
S 8K
W
LDERS
PLAD
S 8K
1
403 KØBENHAVN K
1
4 0 3 KØBENHAVN K
TE
LEFON 3 2
69 8888
TE
L E F O N 3 2
6 9 8 8 8 8
D
I R E
KT ON @ H U M
A
N RI
G
H
T S
DK
D
I R E
K T I
I
O N @ H U M
A
N R I
G
H
T S
.
.
D K
M
ENNESKER
ET DK
M
E N N E S K E R
E T .
.
D K
D
O K .
N
R .
2 2 /
0 1 2 4 1 - 1
D
OK.
N
R.
2 2 /
01241-1
5 . M
A J
2 0 2 2
5. M
A J
2 0 2 2
S U
P P L
E R E N D
E H Ø R I N G S S
V
A R T
I L
LEJE
A F
S U
P P L
E R E N D
E H Ø R I N G S S
V
A R T
I L
L E J E
AF
F
Æ N
G S E L S
P L A
D S E R I
U
D L
A N
D E T
( L 1 8 0 )
F
ÆN
G S E L S
PLA
D S E R I
U
D L
A N
D E T
{ L 1 8 0 )
Folketinget skal fredag d. 6. maj
2022
førstebehandle lovforslaget om
Folketinget skal fredag d. 6. maj 2022 førstebehandle lovforslaget om
bl.a. leje af et fængsel i Kosovo, som justitsministeren fremsatte d. 27.
bl.a. leje af et fængsel i Kosovo, som justitsministeren fremsatte d. 27.
april
2022
(L180. Opfølgning
på flerårsaftalen om kriminalforsorgens
april 2022
{L180.
Opfølgning
på flerårsaftalen om kriminalforsorgens
økonomi 2022-2025, herunder leje af fængselspladser i udlandet,
konomi
2022-2025,
herunder leje af fængselspladser i udlandet,
revision af disciplinærstraffesystemet, udstationering
til
eget hjem med
revision af disciplinærstraffesystemet, udstationering
t i l
eget hjem med
fod lænke eller udslusningsfængsel m.v.).
fodlænke eller udslusningsfængsel m.v.).
Institut for Menneskerettigheder har tidligere fremsat bemærkninger
til
Institut for Menneskerettigheder har tidligere fremsat bemærkninger
t i l
lovudkastet om leje af fængselspladser i Kosovo, som
Justitsministeriet
lovudkastet om leje af fængselspladser i Kosovo, som
Justitsministeriet
sendte i høring den 3. marts
2022,
som ligger til
grund
for det
sendte i høring den 3. marts 2022, som ligger til
grund
for det
nuværende lovforslag
(L180)
til
Justitsministeriet.
1
nuværende lovforslag
{L180}
til
Justitsministeriet.1
Instituttet fremhævede i høringssvaret, at beslutningen om at overføre
Instituttet fremhævede i høringssvaret, at beslutningen om at overføre
300 udvisningsdømte indsatte fra Danmark
t i l et
lejet fængsel i Kosovo
300
u d v i s n i n g s d m t e indsatte fra Danmark
til et
lejet fængsel i Kosovo
er
et
nybrud i dansk og europæisk kontekst, fordi Kosovo ikke
er
bundet
er
et
nybrud i dansk og europæisk kontekst, fordi Kosovo ikke
er
bundet
af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention {EMRK) og FN's
af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) og FN’s
menneskerettighedskonventioner. I den forbindelse
understregede
menneskerettighedskonventioner. I den forbindelse
understregede
instituttet at leje af fængselspladser Kosovo rejser en række
instituttet at leje af fængselspladser
i
i Kosovo rejser en række
komplekse menneske- og folkeretlige spørgsmål, som nøje bør afklares
komplekse menneske- og folkeretlige spørgsmål, som nøje bør afklares
inden ordningen
etableres.
inden ordningen
etableres.
Instituttet skal fremme og beskytte menneskerettighederne, blandt
Instituttet skal fremme og beskytte menneskerettighederne, blandt
andet ved at rådgive regering, Folketing og andre offentlige
andet ved at rådgive regering, Folketing og andre offentlige
myndigheder. Instituttet
ønsker
derfor med dette brev at fremhæve
myndigheder. Instituttet
ønsker
derfor med dette brev at fremhæve
nogle konkrete elementer i lovudkastet, som rejser særlige problemer.
nogle konkrete elementer i lovudkastet, som rejser særlige problemer.
Instituttet har følgende kommentarer til det fremsatte lovforslag
Instituttet har følgende kommentarer til det fremsatte lovforslag
{L180}.
(L180).
11nstitut
1
for Menneskerettigheder, høringssvar
24.
marts
2022,
Institut for Menneskerettigheder, høringssvar 24. marts 2022,
tilgængelig på: https://menneskeret.dk/hoeringssvar/leje-
tilgængelig på:
https://menneskeret.dk/hoeringssvar/leje-
faengselspladser-udlandet
faengselspladser-udlandet
L 180 - 2021-22 - Bilag 2: Henvendelse af 5/5-22 fra Institut for Menneskerettigheder om supplerende høringssvar vedr. leje af fængselspladser i udlandet
2569982_0002.png
2.
JUSTITSMINISTERIETS ÆNDRINGER
OG
PRÆCISERINGER
I
2.
J U S T I T S M I N I S T E R I E T S Æ N D R I N G E R
OG
PRÆCISERINGER
I
DET
FREMSATTE LOVFORSLAG
DET
F R E M S A T T E LOVFORSLAG
Institut for Menneskerettigheder konstaterer
indledningsvist,
at en
Institut for Menneskerettigheder konstaterer
indledningsvist,
at en
række
af
de spørgsmål og anbefalinger som
instituttet –
og andre
række
af
de spørgsmål og anbefalinger som
instituttet -
og andre
høringsparter- har rejst i høringsprocessen er blevet adresseret i det
høringsparter – har rejst i høringsprocessen er blevet adresseret i det
fremsatte lovforslag og i
Justitsministeriets
høringsnotat af 27. april
fremsatte lovforslag og i
Justitsministeriets
høringsnotat af 27. april
2022.2 Der
er
foretaget en række præciseringer i det fremsatte
2022.
2
Der
er
foretaget en række præciseringer i det fremsatte
lovforslag med henblik på at sikre, at ordningen er i overensstemmelse
lovforslag med henblik på at sikre, at ordningen er i overensstemmelse
med Danmarks folke- og menneskeretlige forpligtelser. Det drejer sig
med Danmarks folke- og menneskeretlige forpligtelser. Det drejer sig
bl.a. om følgende områder:
bl.a. om følgende områder:
Traktaten
mellem Danmark
og
Kosovo er vedlagt som bilag til det
Traktaten
mellem Danmark
og
Kosovo er vedlagt som bilag til det
fremsatte lovforslag, så Folketingets partier- og offentligheden
fremsatte lovforslag, så Folketingets partier – og offentligheden
-
får mulighed for at forholde sig hertil.
får mulighed for at forholde sig hertil.
Det
er
præciseret i lovbemærkningerne, hvornår stater, herunder
Det
er
præciseret i lovbemærkningerne, hvornår stater, herunder
Danmark, er forpligtet til at foretage en
effektiv
uafhængig
Danmark, er forpligtet til at foretage en
effektiv
uafhængig
undersøgelse ved mistanke om t o r t u r mv. mod indsatte i fængslet.
undersøgelse ved mistanke om tortur mv. mod indsatte i fængslet.
Det
er
præciseret i traktaten og i lovforslaget, at institutionslederen
Det
er
præciseret i traktaten og i lovforslaget, at institutionslederen
og dansk personale kan deltage som observatører, når kosovarisk
og dansk personale kan deltage som observatører, når kosovarisk
transportbetjente
transporterer
overførte indsatte i Kosovo,
transportbetjente
transporterer
overførte indsatte i Kosovo,
herunder fra lufthavn og til fængslet og ved hospitalsbesøg.
herunder fra lufthavn og til fængslet og ved hospitalsbesøg.
Det
er
ligeledes præciseret i lovbemærkningerne, at der
Det
er
ligeledes præciseret i lovbemærkningerne, at der
”forudsættes
hyppig deltagelse
af
danske o b s e r v a t r e r " , när
"forudsættes
hyppig deltagelse
af
danske observatører”, når
overførte udlændinge
der har afsonet deres straf i Kosovo
skal
overførte udlændinge
-
der har afsonet deres straf i Kosovo
-
skal
transporteres fra fængslet Kosovo til lufthavn i Kosovo med
transporteres fra fængslet
i
i Kosovo til lufthavn i Kosovo med
henblik på udsendelse til deres hjemland. Dansk politi er ansvarlig
henblik på udsendelse til deres hjemland. Dansk politi er ansvarlig
for selve udsendelsen fra lufthavn i Kosovo
til
hjemland.
for selve udsendelsen fra lufthavn i Kosovo
til
hjemland.
Det præciseres i lovforslaget, at
Justitsministeriet,
Direktoratet for
Det præciseres i lovforslaget, at
Justitsministeriet,
Direktoratet for
Kriminalforsorgen og andre relevante myndigheder vil udarbejde
Kriminalforsorgen og andre relevante myndigheder vil udarbejde
retningslinjer for institutionslederens forpligtelse til at påse, at
retningslinjer for institutionslederens forpligtelse til at påse, at
Danmarks internationale forpligtelser overholdes, når indsatte
Danmarks internationale forpligtelser overholdes, når indsatte
befinder sig uden for fængslet i Kosovo fx
under
transport eller
befinder sig uden for fængslet i Kosovo fx
under
transport eller
hospitalsbehandling, herunder indholdet af forpligtelserne.
hospitalsbehandling, herunder indholdet af forpligtelserne.
Instituttet anbefaler,
at de nævnte retningslinjer sendes i ekstern
Instituttet anbefaler,
at de nævnte retningslinjer sendes i ekstern
høring, når de foreligger.
høring, når de foreligger.
Der foreslås indsat
en
hjemmel i straffuldbyrdelsesloven
til,
at
Der foreslås indsat
en
hjemmel i straffuldbyrdelsesloven
til,
at
Justitsministeriet
kan bestemme,
at
en indsat
der
begår kriminalitet
Justitsministeriet
kan bestemme,
at
en indsat
der
begår kriminalitet
mv. i fængslet i Kosovo kan overførsel til kosovariske myndigheder
mv. i fængslet i Kosovo kan overførsel til kosovariske myndigheder
med henblik på strafforfølgelse eller fuldbyrdelse, jf. den foreslåede
med henblik på strafforfølgelse eller fuldbyrdelse, jf. den foreslåede
§
75 b.
Og
det præciseres i den foreslåede bestemmelse, at det ikke
§ 75 b.
Og
det præciseres i den foreslåede bestemmelse, at det ikke
kan ske, hvis det vil være i strid med Danmarks internationale
kan ske, hvis det vil være i strid med Danmarks internationale
Justitsministeriet,
kommenteret høringsoversigt til L180, tilgængelig
Justitsministeriet,
kommenteret høringsoversigt til L180, tilgængelig
på:
på:
https://www.ft.dk/samling/20211/lovforslag/L180/bilag/1/2565239.pdf
https://www.ft.dk/samling/20211/lovforslag/L180/bilag/1/2565239.pdf
2
2
2/7
2/7
L 180 - 2021-22 - Bilag 2: Henvendelse af 5/5-22 fra Institut for Menneskerettigheder om supplerende høringssvar vedr. leje af fængselspladser i udlandet
forpligtelser.
Instituttet anbefaler,
at det nærmere beskrives
forpligtelser.
Instituttet anbefaler,
at det nærmere beskrives
i
i
lovbemærkninger, hvordan dette sikres i praksis, herunder
lovbemærkninger, hvordan dette sikres i praksis, herunder
prøvelsesmulighederne bl.a. ved de
danske domstole.
prøvelsesmulighederne bl.a. ved de
danske domstole.
Det præciseres i lovbemærkningerne, under hvilke betingelser
Det præciseres i lovbemærkningerne, under hvilke betingelser
kriminalforsorgen kan anvende magt ifm. bistand
til
kriminalforsorgen kan anvende magt ifm. bistand
t i l
asylbehandlingen.
asylbehandlingen.
Det
er
præciseret i lovbemærkningerne, at dele af hjemrejseloven
Det
er
præciseret i lovbemærkningerne, at dele af hjemrejseloven
ikke finder anvendelse i Kosovo, bl.a.
ift.
udlændinge, der afsoner
ikke finder anvendelse i Kosovo, bl.a.
ift.
udlændinge, der afsoner
eller er varetægtsfængslede efter hjemrejseloven.
eller er varetægtsfængslede efter hjemrejseloven.
Folketingets Ombudsmands kompetence til at inspicere fængslet er
Folketingets Ombudsmands kompetence til at inspicere fængslet er
blevet afklaret og præciseret.
blevet afklaret og præciseret.
Institut for Menneskerettigheder kan tilslutte sig de foretagne
Institut for Menneskerettigheder kan tilslutte sig de foretagne
præciseringer og finder det positivt, at det klart og eksplicit fremgår af
præciseringer og finder det positivt, at det klart og eksplicit fremgår af
lovforslaget, at de overførte indsattes menneskerettigheder skal
lovforslaget, at de overførte indsattes menneskerettigheder skal
respekteres og sikres både i og uden for
det
lejede fængsel i Kosovo.
respekteres og sikres både i og uden for
det
lejede fængsel i Kosovo.
3.
FORSLAG TIL PRÆCISERINGER
I DET
FREMSATTE
3.
FORSLAG TIL PRÆCISERINGER
I DET
FREMSATTE
LOVFORSLAG
LOVFORSLAG
Det
er
dog fortsat institut for Menneskerettigheders opfattelse, at
Det
er
dog fortsat institut for Menneskerettigheders opfattelse, at
lovforslaget på væsentlige punkter
er
uklart. Institut for
lovforslaget på væsentlige punkter
er
uklart. Institut for
Menneskerettigheder henviser
til instituttets
høringssvar af 24. marts
Menneskerettigheder henviser
t i l instituttets
høringssvar af 24. marts
2022.
2022.
Instituttet vil særligt fremhæve følgende forhold:
Instituttet vil særligt fremhæve følgende forhold:
3.1. VIDTGÅENDE BEMYNDIGELSE
T I L
MINISTEREN
3 . 1 . V I D T G Å E N D E BEMYNDIGELSE
TIL
MINISTEREN
Efter instituttets opfattelse overlader lovforslaget fortsat en meget stor
Efter instituttets opfattelse overlader lovforslaget fortsat en meget stor
bemyndigelse til ministeren
til
at fastsætte hvilke danske regler, der
bemyndigelse til ministeren
t i l
at fastsætte hvilke danske regler, der
skal finde anvendelse i og uden for fængslet. De nærmere vilkår og
skal finde anvendelse i og uden for fængslet. De nærmere vilkår og
forhold de overførte
indsatte
vil være underlagt Kosovo er således
ikke
forhold de overførte
indsatte
vil være underlagt
i
i Kosovo er således
ikke
fastsat i lovforslaget. Det afhænger af, hvilke danske regler de relevante
fastsat i lovforslaget. Det afhænger af, hvilke danske regler de relevante
ministre efterfølgende
vælger
at sætte i kraft.
ministre efterfølgende
vælger
at sætte i kraft.
Ved etablering af en sådan ordning
der er et nybrud i dansk ret med
Ved etablering af en sådan ordning
-
der er et nybrud i dansk ret med
vidtrækkende konsekvenser for de
indsatte
og for den danske stat
bør
vidtrækkende konsekvenser for de
indsatte
og for den danske stat
-
bør
det efter
instituttets
opfattelse som det klare udgangspunkt være
det efter
instituttets
opfattelse som det klare udgangspunkt være
lovgivningsmagten og ikke ministeren, der fastsætter den retlige
lovgivningsmagten og ikke ministeren, der fastsætter den retlige
regulering.
regulering.
Instituttet bemærker, at det udtrykkeligt fremgår af det norske
Instituttet bemærker, at det udtrykkeligt fremgår af det norske
Justitsdepartement
lovforslag om leje af et fængsel
i
Holland, hvilke
Justitsdepartement
lovforslag om leje af et fængsel
i
Holland, hvilke
specifikke regler ("$$ 4, 7, 8 første ledd og 27") i
den
norske
specifikke regler (”§§ 4, 7, 8 første ledd og 27”) i
den
norske
straffuldbyrdelseslov, som den norske justitsminister bemyndiges til at
straffuldbyrdelseslov, som den norske justitsminister bemyndiges til at
fravige, hvis det er nødvendigt. Ligesom det klart fremgår af det norske
fravige, hvis det er nødvendigt. Ligesom det klart fremgår af det norske
3/7
3/7
L 180 - 2021-22 - Bilag 2: Henvendelse af 5/5-22 fra Institut for Menneskerettigheder om supplerende høringssvar vedr. leje af fængselspladser i udlandet
lovforslag, hvilke regler på sundhedsområdet, der finder anvendelse.
lovforslag, hvilke regler på sundhedsområdet, der finder anvendelse.
Der henvises til instituttet høringssvar af 24. marts 2022.
Der henvises til instituttet høringssvar af 24. marts 2022.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at
Justitsministeriet
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at
Justitsministeriet
begrænser og præciserer bemyndigelsesbestemmelserne i
begrænser og præciserer bemyndigelsesbestemmelserne i
lovforslaget således, at det direkte anføres
i
i lovforslaget, hvilke
lovforslaget således, at det direkte anføres lovforslaget, hvilke
specifikke regler straffuldbyrdelsesloven, som justitsministeren
er
specifikke regler
i
i straffuldbyrdelsesloven, som justitsministeren
er
bemyndiget til at fravige og hvilke regler på sundhedsområdet, der
bemyndiget til at fravige og hvilke regler på sundhedsområdet, der
finder anvendelse i fængslet.
finder anvendelse i fængslet.
3 . 2 . E M R K - J U R I S D I K T I O N U D E N
FOR
FÆNGSLET
3.2. EMRK-JURISDIKTION UDEN
F O R
FÆNGSLET
Danmark skal sikre, at der ikke sker brud på de overførte indsatte
Danmark skal sikre, at der ikke sker brud på de overførte indsatte
menneskerettigheder efter fx EMRK, hvis de efter overførsel til Kosovo
menneskerettigheder efter fx EMRK, hvis de efter overførsel til Kosovo
fortsat befinder sig under dansk menneskeretlig jurisdiktion, jf. artikel
1
fortsat befinder sig under dansk menneskeretlig jurisdiktion, jf. artikel
1
i EMRK og
instituttets
høringssvar af 24. marts 2022.
i EMRK og
instituttets
høringssvar af 24. marts 2022.
Derfor er spørgsmålet om dansk EMRK-jurisdiktion af afgørende
Derfor er spørgsmålet om dansk EMRK-jurisdiktion af afgørende
betydning.
betydning.
De overførte
indsatte,
der befinder sig i det dansk lejede fængsel i
De overførte
indsatte,
der befinder sig i det dansk lejede fængsel i
Kosovo, vil være dansk EMRK-jurisdiktion. Det er mere tvivlsomt, om
Kosovo, vil være dansk EMRK-jurisdiktion. Det er mere tvivlsomt, om
overførte indsatte, der befinder sig uden for fængslet, er under dansk
overførte indsatte, der befinder sig uden for fængslet, er under dansk
EM RK-jurisdiktion.
EMRK-jurisdiktion.
For så vidt angår overførte indsatte,
der
befinder sig uden for det
For så vidt angår overførte indsatte,
der
befinder sig uden for det
danske fængsel, anfører
Justitsministeriet
i høringsnotat {s. 22), at det
danske fængsel, anfører
Justitsministeriet
i høringsnotat (s. 22), at det
ikke er muligt på forhånd, at foretage en udtømmende afgrænsning af
ikke er muligt på forhånd, at foretage en udtømmende afgrænsning af
EMRK-jurisdiktion,
idet
de beror på en konkret
vurdering
i sidste
instans
EMRK-jurisdiktion,
idet
de beror på en konkret
vurdering
i sidste
instans
af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
Justitsministeriet
af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
Justitsministeriet
anfører imidlertid:
anfører imidlertid:
"Det
er
dog
Justitsministeriets
umiddelbare vurdering, at Danmark også
“Det
er
dog
Justitsministeriets
umiddelbare vurdering, at Danmark også
uden for fængslet i de fleste situationer vil blive anset for at udøve
uden for fængslet i de fleste situationer vil blive anset for at udøve
jurisdiktion efter EMRK artikel
1.
Der er den forbindelse bl.a. lagt vægt
jurisdiktion efter EMRK artikel
1.
Der er
i
i den forbindelse bl.a. lagt vægt
på, at de indsatte
er
i dansk varetægt {under danske myndigheders
på, at de indsatte
er
i dansk varetægt (under danske myndigheders
kontrol) ved overgivelsen, ligesom de efter endt transport eller
kontrol) ved overgivelsen, ligesom de efter endt transport eller
sundhedsbehandling igen skal overgives i dansk varetægt."
sundhedsbehandling igen skal overgives i dansk varetægt.”
Der er, som det også fremgår af svaret fra
Justitsministeriet,
betydelig
Der er, som det også fremgår af svaret fra
Justitsministeriet,
betydelig
tvivl om, hvorvidt overførte
indsatte,
der befinder sig uden for fængslet
tvivl om, hvorvidt overførte
indsatte,
der befinder sig uden for fængslet
i Kosovo, vil være under dansk EMRK-jurisdiktion.
i Kosovo, vil være under dansk EMRK-jurisdiktion.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at dansk personale altid
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at dansk personale altid
medvirker og udøver kontrol og myndighed over
indsatte,
når de
medvirker og udøver kontrol og myndighed over
indsatte,
når de
befinder sig uden for fængslet i Kosovo, herunder under transport
befinder sig uden for fængslet i Kosovo, herunder under transport
og hospitalsophold. Dermed sikres dansk EMRK-jurisdiktion, samt at
og hospitalsophold. Dermed sikres dansk EMRK-jurisdiktion, samt at
de
indsatte
behandles i
overensstemmelse
med Danmarks
de
indsatte
behandles i
overensstemmelse
med Danmarks
internationale forpligtelser.
internationale forpligtelser.
4/7
4/7
L 180 - 2021-22 - Bilag 2: Henvendelse af 5/5-22 fra Institut for Menneskerettigheder om supplerende høringssvar vedr. leje af fængselspladser i udlandet
3 . 3 . F O R B U D D E T M O D
TORTUR
OG EFTERFORSKNING AF
3.3. FORBUDDET MOD
T O R T U R
OG EFTERFORSKNING AF
TORTUR
M V . I K O S O V O
T O R T U R
MV. I KOSOVO
Det fremgår af traktat og lovforslag, at det vil
være
kosovarisk politi og
Det fremgår af traktat og lovforslag, at det vil
være
kosovarisk politi og
anklagemyndighed, der skal efterforske
og
retsforfølge mistanke om
anklagemyndighed, der skal efterforske
og
retsforfølge mistanke om
evt. tortur og
ulovlig
magtanvendelse mv. begået af kosovariske
evt. tortur og
ulovlig
magtanvendelse mv. begået af kosovariske
fængselsbetjente mod de
indsatte
det
dansk
kontrollerede fængsel.
fængselsbetjente mod de
indsatte i
i det
dansk
kontrollerede fængsel.
Det følger af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis, at
Det følger af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis, at
Danmark har pligt til selv at foretage en
effektiv
undersøgelse
af
en
Danmark har pligt til selv at foretage en
effektiv
undersøgelse
af
en
rimeligt begrundet klage om
tortur
mv. begået mod indsatte under
rimeligt begrundet klage om
t o r t u r
mv. begået mod indsatte under
dansk EMRK-jurisdiktion, herunder i fængslet i Kosovo.
dansk EMRK-jurisdiktion, herunder i fængslet i Kosovo.
Derfor forekommer det efter
Institut
for Menneskerettigheders
Derfor forekommer det efter
Institut
for Menneskerettigheders
opfattelse problematisk, at efterforskning mv. i fængslet overlades til
opfattelse problematisk, at efterforskning mv. i fængslet overlades til
kosovarisk politi.
kosovarisk politi.
Instituttet tillægger det i
den
forbindelse
også
vægt,
at
kosovarisk politi
Instituttet tillægger det i
den
forbindelse
også
vægt,
at
kosovarisk politi
mv.
ikke er
forpligtet af EMRK eller andre
mv.
ikke er
forpligtet af EMRK eller andre
menneskerettighedskonventioner, idet Kosovo
ikke
er medlem af FN og
menneskerettighedskonventioner, idet Kosovo
ikke
er medlem af FN og
Europarådet, samt
at
såvel nationale som
internationale
Europarådet, samt
at
såvel nationale som
internationale
monitoreringsorganer rapporterer om, at kosovarisk politi anvender
monitoreringsorganer rapporterer om, at kosovarisk politi anvender
tortur og anden artikel
3-stridig
behandling under efterforskningen.
tortur og anden artikel
3-stridig
behandling under efterforskningen.
Ligesom klager over kosovariske politifolk ikke bliver undersøgt af
et
Ligesom klager over kosovariske politifolk ikke bliver undersøgt af
et
uafhængigt og effektivt organ.
uafhængigt og effektivt organ.
Samlet set kan efter instituttets vurdering rejses betydelig
tvivl om,
Samlet set kan efter instituttets vurdering rejses betydelig
tvivl om,
hvorvidt en mistanke om tortur og ulovlig magtanvendelse mv. i
hvorvidt en mistanke om tortur og ulovlig magtanvendelse mv. i
fængslet vil blive effektivt efterforsket og straffet som påkrævet efter
fængslet vil blive effektivt efterforsket og straffet som påkrævet efter
bl.a. EMRK og FN's
Torturkonvention.
Der henvises til instituttets
bl.a. EMRK og FN’s
Torturkonvention.
Der henvises til instituttets
høringssvar af 24. marts 2022.
høringssvar af 24. marts 2022.
Institut for menneskerettigheder anbefaler, at
en
rimeligt
Institut for menneskerettigheder anbefaler, at
en
rimeligt
begrundet mistanke
om
at overførte
indsatte
har været udsat for
begrundet mistanke
om
at overførte
indsatte
har været udsat for
tortur eller anden behandling strid med
artikel 3
EMRK
tortur eller anden behandling
i
i strid med
artikel 3 i
i EMRK
gennemføres af
danske myndighedspersoner, herunder dansk politi.
gennemføres af
danske myndighedspersoner, herunder dansk politi.
3 . 4 . H V E M ER A N S V A R L I G F O R M A G T A N V E N D E L S E
I FÆNGSLET
3.4. HVEM ER ANSVARLIG FOR MAGTANVENDELSE
I FÆNGSLET
Det fremstår efter
instituttets
opfattelse
ikke
helt klart af traktaten
Det fremstår efter
instituttets
opfattelse
ikke
helt klart af traktaten
mellem Danmark og Kosovo, der er bilagt lovforslaget, hvem der
mellem Danmark og Kosovo, der er bilagt lovforslaget, hvem der
konkret træffer beslutning om brug af magt og sikringsmidler i
konkret træffer beslutning om brug af magt og sikringsmidler i
fængslet. Er det den danske institutionsleder
eller
den kosovariske
fængslet. Er det den danske institutionsleder
eller
den kosovariske
administrative chef?
administrative chef?
Det fremgår således af artikel
13,
stk. 4, i traktaten, at det
er
den
Det fremgår således af artikel
13,
stk. 4, i traktaten, at det
er
den
danske
”institutionsleder, der
godkender og er ansvarlig for
brug af
danske
"institutionsleder, der
godkender og er ansvarlig for
brug af
direkte magtanvendelse over for indsatte, herunder brug af
direkte magtanvendelse over for indsatte, herunder brug af
si kringsm id ler."
sikringsmidler.”
5/7
5/7
L 180 - 2021-22 - Bilag 2: Henvendelse af 5/5-22 fra Institut for Menneskerettigheder om supplerende høringssvar vedr. leje af fængselspladser i udlandet
Modsat fremgår
det
af artikel
14,
stk.
1,
litra c, i traktaten, at det er den
Modsat fremgår
det
af artikel
14,
stk.
1,
litra c, i traktaten, at det er den
kosovariske administrative chef der
”beordrer
brug af
magt for at
kosovariske administrative chef der
"beordrer
brug af
magt for at
opfylde
traktatens
formål."
opfylde
traktatens
formål.”
Det
er
vigtigt, at der fuldstændig klarhed over, hvem der kan
godkende
Det
er
vigtigt, at der fuldstændig klarhed over, hvem der kan
godkende
brug af magt og sikringsmidler i fængslet. Efter instituttets opfattelse
brug af magt og sikringsmidler i fængslet. Efter instituttets opfattelse
bør der som udgangspunkt kun kunne anvendes magt og sikringsmidler
bør der som udgangspunkt kun kunne anvendes magt og sikringsmidler
i fængslet, når det er
godkendt
og monitoreret af den danske
i fængslet, når det er
godkendt
og monitoreret af den danske
institutionsleder eller
af
bemyndiget dansk personel.
institutionsleder eller
af
bemyndiget dansk personel.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at det præciseres i
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at det præciseres i
lovforslaget, at der kun kan anvendes magt og sikringsmidler
lovforslaget, at der kun kan anvendes magt og sikringsmidler
i
i
fængslet, når det er
godkendt
af den danske
institutionsleder.
fængslet, når det er
godkendt
af den danske
institutionsleder.
Medmindre der er tale om en umiddelbar selvforsvarssituation.
Medmindre der er tale om en umiddelbar selvforsvarssituation.
3 . 5 . G E L D E R E M R K - I N K O R P O R E R I N G S L O V E N I
FÆNGSLET
I
3.5. GÆLDER EMRK-INKORPORERINGSLOVEN I
FÆNGSLET
I
KOSOVO?
KOSOVO?
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention blev ved lov nr. 285 af
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention blev ved lov nr. 285 af
29. april
1992
inkorporeret i dansk ret. Det betyder, at konventionen
29. april
1992
inkorporeret i dansk ret. Det betyder, at konventionen
gælder i
Danmark på samme måde og på samme niveau som en dansk
gælder i
Danmark på samme måde og på samme niveau som en dansk
lov.
Således er
konventionen
umiddelbart
anvendelig for de
lov.
Således er
konventionen
umiddelbart
anvendelig for de
retsanvendende myndigheder Danmark, herunder de
danske
retsanvendende myndigheder
i
i Danmark, herunder de
danske
domstole.
domstole.
Modsat er
ikke-inkorporerede
menneskerettighedskonventioner,
Modsat er
ikke-inkorporerede
menneskerettighedskonventioner,
herunder en række af FN’s menneskerettighedskonventioner, ikke
herunder en række af FN's menneskerettighedskonventioner, ikke
direkte
anvendelige
ved de danske domstole mv.
direkte
anvendelige
ved de danske domstole mv.
Det
antages
dog, at dansk ret så vidt muligt skal fortolkes og anvendes i
Det
antages
dog, at dansk ret så vidt muligt skal fortolkes og anvendes i
overensstemmelse med folkeretlige forpligtelser, herunder EMRK, så
overensstemmelse med folkeretlige forpligtelser, herunder EMRK, så
der ikke sker folkeretsbrud. Det kan ske via de såkaldte formodnings-,
der ikke sker folkeretsbrud. Det kan ske via de såkaldte formodnings-,
fortolknings- og instruktionsregler.
fortolknings- og instruktionsregler.
Det fremgår af den danske
inkorporeringslov
fra
1992,
at Den
Det fremgår af den danske
inkorporeringslov
fra
1992,
at Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention og en række Protokoller
Europæiske Menneskerettighedskonvention og en række Protokoller
h erti I
”gælder
her
i
landet".
hertil
"gælder
her i landet”.
Den nærmere forståelse og rækkevidde af
”gælder
her landet" er ikke
Den nærmere forståelse og rækkevidde af
"gælder
her
i
i landet” er ikke
præciseret i forarbejderne til inkorporeringsloven eller
eller vidt ses
præciseret i forarbejderne til inkorporeringsloven eller
-
eller vidt ses
-
i efterfølgende praksis ved de danske domstole.
i efterfølgende praksis ved de danske domstole.
Der kan således rejses spørgsmålstegn ved, om EMRK også er direkte
Der kan således rejses spørgsmålstegn ved, om EMRK også er direkte
anvendelig, når danske myndigheder agerer uden for Danmarks
anvendelig, når danske myndigheder agerer uden for Danmarks
grænser,
herunder
i
fængslet i Kosovo. Eller om de danske domstole og
grænser,
herunder
i
fængslet i Kosovo. Eller om de danske domstole og
andre retsanvendende danske myndigheder kun kan
inddrage
og evt.
andre retsanvendende danske myndigheder kun kan
inddrage
og evt.
lægge vægt på EMRK iht. fortolknings-, formodnings-
og
lægge vægt på EMRK iht. fortolknings-, formodnings-
og
instruktionsreglerne.
instruktionsreglerne.
6/7
6/7
L 180 - 2021-22 - Bilag 2: Henvendelse af 5/5-22 fra Institut for Menneskerettigheder om supplerende høringssvar vedr. leje af fængselspladser i udlandet
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at
Justitsministeriet
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at
Justitsministeriet
nærmere redegør for om inkorporeringsloven også omfatter
nærmere redegør for om inkorporeringsloven også omfatter
ekstraterritoriale situationer som fængslet i Kosovo, og om EMRK
ekstraterritoriale situationer som fængslet i Kosovo, og om EMRK
dermed er direkte anvendelig ved de
danske
domstole
og
andre
dermed er direkte anvendelig ved de
danske
domstole
og
andre
retsanvendende myndigheder.
retsanvendende myndigheder.
3.6. MONITORERING
3 . 6 . MONITORERING
Overførsel af indsatte til afsoning i et lejet fængsel i Kosovo rejser som
Overførsel af indsatte til afsoning i et lejet fængsel i Kosovo rejser som
nævnt en række komplekse folke- og menneskeretlige spørgsmål. Når
nævnt en række komplekse folke- og menneskeretlige spørgsmål. Når
de retlige rammer er på plads, herunder traktaten og i dansk ret, er
de retlige rammer er på plads, herunder
i
i traktaten og i dansk ret, er
det helt afgørende, at det sikres, at de retlige rammer også overholdes
det helt afgørende, at det sikres, at de retlige rammer også overholdes
og sikres i praksis. Klare retlige rammer er i sagens natur intet værd,
og sikres i praksis. Klare retlige rammer er i sagens natur intet værd,
hvis ikke de efterleves
i
i praksis.
hvis ikke de efterleves praksis.
Det
er
derfor afgørende, at der er en tæt og løbende dansk
Det
er
derfor afgørende, at der er en tæt og løbende dansk
monitorering af forholdene for de overførte indsatte i og uden for
monitorering af forholdene for de overførte indsatte i og uden for
fængslet Kosovo.
fængslet
i
i Kosovo.
Instituttet bemærker, at det
grundlæggende
er regeringens og
Instituttet bemærker, at det
grundlæggende
er regeringens og
myndighedernes ansvar, at forholdene for det overførte indsatte lever
myndighedernes ansvar, at forholdene for det overførte indsatte lever
op til Danmarks menneskeretlige forpligtelser, herunder at monitorere
op til Danmarks menneskeretlige forpligtelser, herunder at monitorere
at det er tilfældet. Et uafhængigt monitoreringsorgan som Folketingets
at det er tilfældet. Et uafhængigt monitoreringsorgan som Folketingets
Ombudsmand kan supplere
men
ikke
erstatte
de danske
Ombudsmand kan supplere
-
men
ikke
erstatte
-
de danske
myndigheders løbende monitorering af forholdene.
myndigheders løbende monitorering af forholdene.
Instituttet anbefaler, at
Justitsministeriet
nøje beskriver,
Instituttet anbefaler, at
Justitsministeriet
nøje beskriver,
hvordan de danske myndigheder i vil monitorere og sikre, at de
hvordan de danske myndigheder i vil monitorere og sikre, at de
retlige rammer overholdes i praksis, herunder om
retlige rammer overholdes i praksis, herunder om
Justitsministeriet
og Udlændinge- og
Integrationsministeriet
og
Justitsministeriet
og Udlændinge- og
Integrationsministeriet
og
andre relevante ministerier selv regelmæssigt vil besøge
andre relevante ministerier selv regelmæssigt vil besøge
fængslet og monitorere forholdene.
fængslet og monitorere forholdene.
Institut for Menneskerettigheder står selvfølgelig til rådighed for
Institut for Menneskerettigheder står selvfølgelig til rådighed for
yderligere dialog mv. om lovforslaget.
yderligere dialog mv. om lovforslaget.
M e d venlig hilsen
Med venlig hilsen
Louise Holck
Louise Holck
D I
R
E KT QR
D I
R
E K T Ø R
Peter Vedel Kessing
Peter Vedel Kessing
S
E N I
O R F O R S
K E R
S
ENI
O R F O R S
KER
7/7
7/7