Folketingets Ligestillingsudvalg
Fatma Øktem (V),
Birgitte Bergman (KF),
og
Louise Schack Elholm (V),
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 8123
17. november 2021
Ligestillingsudvalget har i brev af 5. november 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
19 (L 18), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Fatma
Øktem (V), Birgitte Bergman (KF) og ikkemedlem af udvalget Louise Schack El-
holm (V).
Spørgsmål nr. 19:
”Vil ministeren redegøre for, om en teologisk begrundet praksis, der fastholder to bio-
logiske køn, er at anse som en ”bestemmelse, betingelse eller praksis objektivt begrun-
det i et legitimt formål og midlerne til at opfylde dette formål er hensigtsmæssige og
nødvendige” (jf. lovtekstens nr. 6, § 2, stk. 3)?”
Svar:
Hensigten med lovforslaget er ikke at indføre en bestemt eller ny kønsopfattelse i
samfundet eller indskrænke ytrings- eller religionsfriheden. Derimod har forslaget
til hensigt at forbedre retssikkerheden for transpersoner og interkønnede ved at
gøre den gældende retstilstand eksplicit i lovgivningen.
Det gældende forbud mod forskelsbehandling er ikke til hinder for forskelsbehand-
ling (fx at en transperson stilles ringere end en anden), hvis det er begrundet i et le-
gitimt formål og midlerne til at opfylde dette er hensigtsmæssigt og nødvendige.
Et legitimt mål kan fx være hensyn til privatlivets fred, blufærdighed og forenings-
frihed mv. Religions- og ytringsfriheden er grundlovssikrede rettigheder, det må
derfor formodes, at beskyttelsen heraf i visse tilfælde vil kunne udgøre et legitimt
formål. Det vil dog bero på Ligebehandlingsnævnets vurdering af en konkret sag,
herunder om de midler, der er taget i brug for at opnå formålet, er hensigtsmæssige
og nødvendige. I sidste ende vil det være op til domstolenes vurdering af samtlige
omstændigheder i den konkrete sag, hvorvidt der er tale om lovlig forskelsbehand-
ling.
Der henvises i øvrigt til min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1 (L 18).