Ligestillingsudvalget 2021-22
L 18 Bilag 7
Offentligt
2493417_0001.png
Til lovforslag nr.
L 18
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Ligestillingsudvalget den [8. ] december 2021
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd, lov
om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v., straffeloven og
forskellige andre love
(Styrket beskyttelse af lgbti-personer mod forskelsbehandling, hadforbrydelser og hadefulde ytringer og beskyttelse af
personer med handicap mod hadefulde ytringer)
[af ministeren for ligestilling (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Ministeren for ligestilling har stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ministeren for ligestilling,
tiltrådt af et
<>tal:
Til § 1
1)
I det under
nr. 6
foreslåede
stk. 3
ændres i
1. pkt.
»et
kriterium« til: »en betingelse«.
[Sproglig præcisering]
2)
Nr. 9
affattes således:
»9.
I
§ 3 a,
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Uanset § 2 er denne lov ikke til hinder for for-
skelsbehandling på grund af seksuel orientering, kønsidenti-
tet, kønsudtryk eller kønskarakteristika, hvis det er begrun-
det i et legitimt mål, og midlerne til at opfylde dette mål er
hensigtsmæssige og nødvendige.
Stk. 3
Uanset § 2 er denne lov ikke til hinder for, at speci-
fikke foranstaltninger, der har til formål at forebygge eller
opveje ulemper knyttet til seksuel orientering, kønsidentitet,
kønsudtryk eller kønskarakteristika, opretholdes eller vedta-
ges.
Stk. 4
Specifikke foranstaltninger, der iværksættes i hen-
hold til stk. 3, kan alene opretholdes, indtil formålet med
foranstaltningerne er opfyldt.««
Stk. 2 bliver herefter stk. 5.
[Undtagelse fra forbuddet mod forskelsbehandling af lgbti-
personer]
Til § 4
3)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
DokumentId
Journalnummer
L 18 - 2021-22 - Bilag 7: 1. udkast til betænkning
2493417_0002.png
2
»01.
I
§ 81, nr. 6,
indsættes efter »at gerningen«: »helt eller
delvis«.«
[Tydeliggørelse af, at hadforbrydelser kan være delvis moti-
veret af de i § 81, nr. 6, nævnte forhold]
Til § 6
4)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 2, stk. 2,
ændres »kønsudtryk og kønskarakteristika« til: »kønsudtryk,
kønskarakteristika«.
[Teknisk ændring]
Til § 7
5)
Efter »2022« indsættes », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvens af det foreslåede ændringsforslag nr. 6]
6)
Som
stk. 2
indsættes:
»Stk. 2.
Ministeren for ligestilling fastsætter tidspunktet
for ikrafttræden af lovens § 1, nr. 10.«
[Udskudt ikrafttræden for visse bestemmelser]
Bemærkninger
Til nr. 1
I § 1, nr. 6, i lovforslaget foreslås det at anvende »en be-
tingelse« i stedet for »et kriterium«. Ændringen betyder, at
begreberne bestemmelse, betingelse eller praksis anvendes
både i ligestillingslovens § 2, stk. 3, 1. og 2. pkt. Der er
alene tale om en sproglig præcisering.
Til nr. 2
Ligestillingslovens § 2, stk. 1, indeholder et forbud mod
direkte og indirekte forskelsbehandling på grund af køn. Det
bemærkes, at det med § 1, nr. 5, i lovforslaget foreslås, at
bestemmelsen udvides til også at omfatte forskelsbehandling
på grund af seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk og
kønskarakteristika. Det betyder, at LGBTI-personer også vil
være omfattet af beskyttelsen mod forskelsbehandling.
Det fremgår af § 1, nr. 6, i lovforslaget, at der foreslås en
undtagelse til forbuddet mod indirekte forskelsbehandling
på grund af seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk og
kønskarakteristika, hvis forskelsbehandlingen er objektivt
begrundet i et legitimt formål og midlerne til at opfylde
dette formål er hensigtsmæssige og nødvendige.
Beskæftigelsesministeriet finder, at både indirekte og di-
rekte forskelsbehandling af LGBTI-personer skal være mu-
ligt såfremt forskelsbehandlingen har et legitimt formål.
Med ændringsforslaget foreslås det således at indsætte et
nyt § 3 a, stk. 2, om muligheden for at fravige forbuddet
mod forskelsbehandling i forhold til beskyttelsesgrundene
seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarak-
teristika, hvis det er begrundet i et legitimt mål, og midlerne
til at opfylde dette mål er hensigtsmæssige og nødvendige.
Den foreslåede § 3 a, stk. 2, medfører, at det ikke er i
strid med forbuddet mod forskelsbehandling, hvis forskels-
behandlingen er begrundet i et legitimt mål. Hvad der et
legitimt mål, skal afgøres i den konkret situation. Et legitimt
mål kan for eksempel være beskyttelse af ofre for kønsre-
lateret vold, hensynet til privatlivets fred og blufærdighed
(for eksempel i tilfælde af indlogering hos en person i en
del af denne persons hjem eller omklædningsfaciliteter, der
er målrettet personer med et bestemt fysisk køn), sundheds-
faglige begrundelser (for eksempel homo- eller biseksuelle
mænd, der ikke har samme mulighed for at donere blod som
andre) samt foreningsfrihed og tilrettelæggelse af sportslige
aktiviteter (for eksempel en sportsklub eller idrætsforening,
der ønsker, at konkurrencer kan målrettes deltagelse på bag-
grund af det fødselstildelte køn uagtet kønsidentitet). Også
et formål om økonomisk vinding kan være legitimt, idet
både offentlige og private virksomheder har et berettiget
behov for at sikre et økonomisk udbytte.
Det er også et krav, at forskelsbehandlingen skal være
nødvendig for at opnå formålet. Nødvendigheden af for-
skelsbehandlingen må vurderes konkret i forhold til, hvilken
situation der er tale om. En central overvejelse vil være, om
det legitime formål kan sikres på anden måde.
Endelig er det et krav, at der skal være et rimeligt forhold
mellem det hensigtsmæssige og nødvendige, og hvor indgri-
bende forskelsbehandlingen er for den eller de LGBTI-per-
soner, som bliver stillet dårligere. Det skal dermed vurderes
i det enkelte tilfælde, om midlerne er proportionale i forhold
til målet. Samlet set skal forskelsbehandlingen fremstå som
en rimelig løsning.
Til nr. 3
Det fremgår af straffelovens § 81, nr. 6, at det ved straf-
fens fastsættelse i almindelighed skal indgå som en skær-
pende omstændighed, at gerningen har baggrund i andres
etniske oprindelse, tro, handicap, seksuelle orientering eller
lignende. Det bemærkes, at det med § 4, nr. 1, i lovforslaget
foreslås, at opregningen af forhold i straffelovens § 81, nr. 6,
også skal omfatte kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakte-
ristika.
Det fremgår af forarbejderne til straffelovens § 81, nr. 6,
at bestemmelsen sigter på tilfælde, hvor forbrydelsens motiv
helt eller delvis kan tilskrives de i bestemmelsen opregnede
forhold, jf. Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 3322.
Regeringen finder, at denne retsstilling bør fremgå ud-
trykkeligt af lovteksten.
Med ændringsforslaget foreslås det således at indsætte
»helt eller delvis« i straffelovens § 81, nr. 6, så det fremgår
udtrykkeligt, at det ved straffens fastsættelse i almindelighed
skal indgå som en skærpende omstændighed, at en gerning
begås helt eller delvis med baggrund i de i bestemmelsen
opregnede forhold.
Straffelovens § 81, nr. 6, vil således i overensstemmel-
se med bestemmelsens forarbejder fortsat sigte på tilfælde,
hvor forbrydelsens motiv helt eller delvis kan tilskrives de i
bestemmelsen opregnede forhold.
Til nr. 4
Med § 6, nr. 1, i lovforslaget foreslås, at opregningen
i § 2, stk. 2, i lov om Institut for Menneskerettigheder
– Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution også
skal omfatte kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakteri-
stika. Med ændringsforslaget foreslås det, at opregningen
L 18 - 2021-22 - Bilag 7: 1. udkast til betænkning
2493417_0003.png
3
ændres fra »kønsudtryk og kønskarakteristika« til: »kønsud-
tryk, kønskarakteristika«. Der er alene tale om en sproglig
præcisering.
Til nr. 5
Det fremgår af § 7 i lovforslaget, at loven træder i kraft
den 1. januar 2022.
Det foreslås, at der i lovforslagets § 7 – som konsekvens
af det i nr. 6 foreslåede stk. 2 til § 7 – henvises til det
foreslåede stk. 2, der er en undtagelse til ikrafttrædelsestids-
punktet den 1. januar 2022.
Til nr. 6
Det fremgår af § 7 i lovforslaget, at loven træder i kraft
den 1. januar 2022.
Det fremgår videre af § 1, nr. 10, i lovforslaget, at der
indsættes et »jf. dog stk. 2« i den gældende § 3 d, stk.
1. Af ligestillingslovens § 3 d, stk. 2, fremgår det, at mang-
lende overholdelse af § 4 a, stk. 1, ikke kan påklages til
Ligebehandlingsnævnet. Bestemmelsen blev indsat i ligestil-
lingsloven ved lov nr. 468 af 20/03/2021 om ændring af
lov om ligestilling af kvinder og mænd (Digital post til
begge forældre om fælles barn) og skal ses i sammenhæng
med ligestillingslovens § 4 a, stk. 1, hvorefter digital post
om et fælles barn som udgangspunkt skal sendes til begge
forældremyndighedsindehavere.
Det fremgår videre af § 2 i lov nr. 468 af 20/03/2021 om
ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd (Digital
post til begge forældre om fælles barn), at ministeren for
ligestilling fastsætter tidspunkt for lovens ikrafttræden.
Det fremgår af forarbejderne til ikrafttrædelsesbestem-
melsen, at det er hensigten, at den foreslåede lovændring
skal træde i kraft i forlængelse af implementeringen af den
nye Digitale Post-løsning. Implementeringsdatoen for den
Digitale Post-løsning er ikke endeligt fastlagt, og på den
baggrund findes det mest hensigtsmæssigt, at ikrafttrædel-
sestidspunktet for lovændringen fastsættes på et senere tids-
punkt, jf. Folketingstidende 2020-21, tillæg A, L 57 som
fremsat.
Implementeringsdatoen for den nye løsning til Digitale
Post er i november 2021 blevet udskudt til første kvartal
2022.
Beskæftigelsesministeriet finder, at § 1, nr. 10, i lovfor-
slaget tidligst kan sættes i kraft samtidig med ikrafttræden af
lov nr. 468 af 20/03/2021 om ændring af lov om ligestilling
af kvinder og mænd (Digital post til begge forældre om
fælles barn).
Med ændringsforslaget foreslås det således i § 7 i lovfor-
slaget at indsætte som stk. 2, at ministeren for ligestilling
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af lovens § 1, nr. 10.
Hensigten hermed er, at ændringen i § 1, nr. 10, i lovfor-
slaget sættes i kraft samtidig med ikrafttræden af lov nr. 468
af 20/03/2021 om ændring af lov om ligestilling af kvinder
og mænd (Digital post til begge forældre om fælles barn),
som forventeligt vil være i første kvartal 2022.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2021 og var til
1. behandling den 12. oktober 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Ligestillingsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [2] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for ligestilling sendte den 6.
november 2020 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret
2020-21) LIU alm. del – bilag 15. Den 6. okktober 2021
sendte ministeren for ligestilling høringssvarene og et hø-
ringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <antal> bilag på
lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov-
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 24 spørgsmål
til ministeren for ligestilling til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret.
Anne Paulin (S) Birgitte Vind (S)
nfmd.
Lars Aslan Rasmussen (S) Camilla Fabricius (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S) Kim Aas (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Astrid Carøe (SF) Halime Oguz (SF)
Christina Thorholm (RV) Samira Nawa (RV) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund (EL) Sikandar Siddique (FG)
Heidi Bank (V)
fmd.
Fatma Øktem (V) Jane Heitmann (V) Karen Ellemann (V) Eva Kjer Hansen (V) Morten Dahlin (V)
Liselott Blixt (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Birgitte Bergman (KF) Mona Juul (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
L 18 - 2021-22 - Bilag 7: 1. udkast til betænkning
2493417_0004.png
4
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5