Til lovforslag nr.
L 179
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Uddannelses- og Forskningsudvalget den 17. maj 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af SU-loven
(Forhøjelse af fribeløb)
[af uddannelses- og forskningsministeren (Jesper Petersen)]
1. Ændringsforslag
Uddannelses- og forskningsministeren har stillet 1 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) vil stemme hverken for eller
imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget konstaterer, at re-
geringen med lovforslaget ønsker at hæve fribeløbet for
elever og studerende, så de studerende dermed kan arbejde
mere ved siden af studierne uden at blive trukket i su.
EL finder det positivt, hvis ændringen kan mindske be-
kymringen hos studerende for, om de bliver trukket i su,
hvis de i en periode arbejder mere ved siden af deres stu-
die. Øget fleksibilitet kan være afgørende for nogle stude-
rende og f.eks. sikre, at den studerende kan arbejde lidt mere
i en periode, hvor der ikke er så travlt med studierne, for
senere at arbejde tilsvarende mindre. Det er også positivt,
hvis det kan være med til, at den studerende får praktisk
erfaring med at anvende det, den studerende har lært på sit
studie, og får nye erfaringer, der bruges til at styrke den
studerendes faglighed.
Når det er sagt, er EL bekymret for det signal, som
ændringen kan sende til studerende om, hvor meget man
kan arbejde ved siden af sit studie. Studierne skal fortsat
komme i første række og skal være på fuldtid. For meget
arbejde ved siden af studiet risikerer at føre til øget pres,
mistrivsel og frafald, og lovforslaget kan dermed forværre
den situation, mange studerende allerede befinder sig i i dag.
Derfor kan EL ikke bakke op om lovforslaget og dermed
sende et signal til de studerende om, at løsningen på den
voksende økonomiske ulighed og deres økonomiske utryg-
hed kan reduceres til, at de blot skal arbejde mere ved siden
af deres studie.
EL stemmer hverken for eller imod lovforslaget, da vi
omvendt heller ikke vil modsætte os forslaget grundet de
positive elementer som nævnt ovenfor. I EL peger vi i stedet
på, at su’en skal styrkes med 1.000 kr. om måneden, og i
lyset af de stigende energi- og fødevarepriser har EL ligele-
des udarbejdet et fuldt finansieret forslag, der genopretter
ydelserne med et løft på 5 pct. Særlig i lyset af at et flertal
uden om EL gennem tidligere reformer har udhulet su’en
med mere end 400 kr. om måneden, burde samme politiske
flertal tage ansvaret på sig og genoprette su’en i stedet for at
presse de unge til at arbejde endnu mere ved siden af studie-
rne, end de i forvejen gør. 25 pct. af de studerende bruger
mere end deres su på at betale deres husleje, 17 pct. bruger
næsten hele deres su på det, og derudover kommer andre
udgifter til transport, fødevarer og andre basale udgifter.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
uddannelses- og forskningsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
AX027787