Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
L 179 Bilag 1
Offentligt
2564399_0001.png
Notat
Kommenteret høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af
SU-loven (Forhøjelse af fribeløb)
1. indledning
Et særskilt udkast til
forslag til lov om ændring af SU-loven (Forhøjelse af fribeløb
på grund af deltagelse i covid-19-beredskabet)
har i perioden fra den 25. januar
2022 til den 11. februar 2022 været i offentlig høring blandt relevante organisatio-
ner m.v. Høringen har også været offentliggjort på Høringsportalen.
Ved høringsfristens udløb den 11. februar 2022, kl. 12.00, var der indkommet 10
høringssvar, hvoraf 5 indeholder bemærkninger til lovforslaget.
I 4 af høringssvarene udtrykkes der udelukkende opbakning til lovforslaget.
Et særskilt udkast til
forslag til lov om ændring af SU-loven (Forhøjelse af fribeløb),
som forhøjer det laveste fribeløb med 4.000 kr. om måneden, har i perioden fra
den 7. marts 2022 til den 21. marts 2022 ligeledes været i offentlig høring blandt
relevante organisationer m.v. Høringen har også været offentliggjort på Hørings-
portalen.
Ved høringsfristens udløb den 21. marts 2022, kl. 12.00, var der indkommet 6
høringssvar, hvoraf 3 indeholder bemærkninger til lovforslaget.
Et af høringssvarene udtrykker udelukkende opbakning til lovforslaget.
I dette notat gives et kort resumé af de indholdsmæssige bemærkninger til de to
udkast til lovforslag og Uddannelses- og Forskningsministeriets bemærkninger
hertil.
Det bemærkes, at udkast til lovforslag om ændring af SU-loven vedrørende forhø-
jelse af SU-fribeløbet med 4.000 kr. er skrevet sammen med udkast til lovforslag
om ændring af SU-loven vedrørende forhøjelse af fribeløb på grund af deltagelse i
covid-19-beredskabet til ét samlet lovforslag.
2. bemærkninger
2.1. Udkast til forslag til lov om ændring af SU-loven (Forhøjelse af fribeløb
på grund af deltagelse i covid-19-beredskabet)
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS)
mener, at den relevante fribe-
løbsgrænse skal hæves med 50% fra 9.069 kr. pr. måned til 13.617 kr. pr. måned.
DGS støtter derfor op om forslaget.
DGS understreger, at det dog aldrig må blive en nødvendighed at finde arbejde
ved siden af studiet, da SU’en altid skal kunne dække elevens nødvendige udgif-
ter.
4. april 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
300837
Side 1/3
L 179 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2564399_0002.png
Aalborg Universitet (AAU)
bemærker, at der på grund af den lange periode, hvor
de studerende har kunnet indgå i fuldtidslignende arbejde, er en stigende bekym-
ring for, hvilke konsekvenser det kan få for uddannelsernes kvalitet, herunder bl.a.
i forhold til studieintensitet og færdiggørelse.
AUU bemærker endvidere, at i og med covid-19 ikke længere klassificeres som en
samfundskritik sygdom, er det AAU’s vurdering, at det nøje bør overvejes, hvorvidt
man med lovforslaget fortsat vil opfordre de studerende til at påtage sig fultidslig-
nende arbejde i forbindelse med deltagelse i covid-19-beredskabet i lyset af de
kvalitetsmæssige udfordringer, det kan give.
Ministeriet
har noteret sig bemærkningerne.
Ministeriet bemærker hertil, at lovforslaget fremsættes som opfølgning på aftale af
21. december 2021 om mulighed for forhøjelse af SU-fribeløbet i 2022 for uddan-
nelsessøgende, der deltager i samfundskritiske funktioner som led covid-19-
beredskabet, og har til formål at videreføre muligheden for, at uddannelsessøgen-
de kan søge om forhøjet fribeløb for støtteåret 2022, så uddannelsessøgende ikke
risikerer at få et krav om tilbagebetaling af SU, som følge af en særlig høj ind-
komst på grund af deltagelse i samfundskritiske funktioner som led i covid-19-
beredskabet.
Endelig bemærkes, at muligheden for at søge om forhøjet fribeløb ikke er betinget
af, at covid-19 er klassificeret som værende en samfundskritisk sygdom. Mulighe-
den er betinget af, at den uddannelsessøgende har deltaget i samfundskritiske
funktioner som led i covid-19-beredskabet.
2.2. Udkast til forslag til lov om ændring af SU-loven (Forhøjelse af fribeløb)
Aalborg Universitet (AAU)
finder det positivt, at færre studerende risikerer at skulle
betale SU tilbage på grund af et indkomstkontrolkrav.
AAU bemærker, at lovforslaget giver de studerende mulighed for at arbejde mere
ved siden af deres studie uden at skulle betale SU tilbage. Det vurderes, at det
bør nøje overvejes, hvorvidt man med lovforslaget vil opfordre de studerende til at
påtage sig mere arbejde ved siden af deres fuldtidsstudier, særligt set i lyset af de
kvalitetsmæssige udfordringer, dette kan give. Da der kun tildeles SU til fuldtids-
studerende, og da reglerne omkring studieinaktivitet ikke tilsvarende er blevet
ændret, kan AAU være bekymret for en stigning i antallet af studerende, der bliver
erklæret studieinaktive som følge af, at de vælger at prioritere arbejde frem for
deres fuldtidsstudie.
Akademikerne (AC)
kan ikke støtte en forhøjelse af fribeløbet på ungdomsuddan-
nelserne. AC vurderer, at en forhøjelse af fribeløbet for elever på ungdomsuddan-
nelser vil sende et forkert signal til elever og arbejdsgivere om, hvor meget er-
hvervsarbejde en elev kan påtage sig og samtidig passe sin skole. En forhøjelse
af fribeløbet risikerer at bidrage til urealistiske forventninger om omfanget af er-
hvervsarbejde med risiko for mistrivsel og frafald til følge.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/3
L 179 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2564399_0003.png
AC er enig i, at studiejob giver studerende på en videregående uddannelse en
nyttig tilknytning til arbejdsmarkedet, og at studiejob har en positiv effekt på den
nyuddannedes overgang til beskæftigelse. AC påpeger, at erhvervsarbejde ikke
må få så stort et omfang, at det kan gå ud over den studerendes studieaktivitet på
uddannelsen.
AC er derfor bekymret for, at lovforslaget for visse grupper af studerende kan for-
rykke balancen mellem uddannelse og lønnet arbejde i forkert retning, og dermed
kan bidrage til mistrivsel, forsinkelse og frafald.
Ministeriet
har noteret sig bemærkningerne.
Ministeriet bemærker hertil, at lovforslaget har til hensigt at følge op på den aftale,
som regeringen indgik sammen med Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre og Kristendemokraterne den 21. januar 2022 om en ny reform-
pakke
Hurtigere i job, et stærkere arbejdsmarked, investeringer i fremtiden og
innovative virksomheder.
Med aftalen blev aftalepartierne enige om at ville søge SU-forligskredsens (rege-
ringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Kon-
servative, Liberal Alliance) opbakning til at hæve SU-fribeløbet med 4.000 kr. om
måneden. Regeringen og aftalepartierne indgik herefter den 4. marts 2022 en
opdateret aftaleøkonomi. På baggrund af den opdaterede aftaleøkonomi har SU-
forligskredsen tilsluttet sig forslaget.
Ministeriet bemærker endvidere, at lovforslaget har til hensigt at give uddannel-
sessøgende mulighed for at arbejde mere ved siden af uddannelsen, hvis de øn-
sker det. Samtidig giver lovforslaget mulighed for, at den uddannelsessøgende får
en tættere tilknytning til arbejdsmarkedet, hvis den uddannelsessøgende ønsker
at arbejde mere ved siden af uddannelsen.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/3