Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 178 Bilag 1
Offentligt
2565230_0001.png
-- AKT 486123 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar fra Advokatrådet ] --
Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 178 - Bilag 1
Offentligt
Advokatrådet
Indenrigs- og Boligministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
[email protected]
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
33 96 97 98
DATO: 27. januar 2022
SAGSNR.: 2022 - 125
ID NR.: 794201
Høring over udkast til lov om ændring af lov om leje af almene boliger, lov om
almene boliger m.v. og retsplejeloven (Hurtigere udsættelse af lejere på grund
af utryghedsskabende kriminalitet)
Ved e-mail af 22. december 2021 har Indenrigs- og Boligministeriet anmodet om
Advokatrådets bemærkninger til ovennævnte udkast.
Advokatrådet har følgende bemærkninger:
1) Ophævelse af lejemål før endelig dom
a. Advokatrådet bemærker indledningsvis, at forslaget indeholder en væsentlig
forringelse af de berørte borgeres retssikkerhed, ikke mindst fordi et lejemål
fremover vil kunne ophæves, før der er afsagt endelig dom. Lejemålet kan derfor
være opsagt på det tidspunkt, hvor den endelige dom i straffesagen viser sig ikke at
kunne danne grundlag for en ophævelse af lejemålet.
Efter Advokatrådets opfattelse bør det kræve tungtvejende grunde at indføre regler,
der tillader ophævelse af lejemål før en endelig straffedom.
Forslaget angiver, at det ”ofte
[tager] for lang tid at udsætte kriminelle og
utryghedsskabende beboere af deres lejemål,”
men forslaget angiver ikke, hvor lang
tid det normalt tager, i hvor mange tilfælde det efter regeringens opfattelser tager for
lang tid, eller hvorfor det tager for lang tid i enkelte sager.
Advokatrådet bemærker i den forbindelse, at sagsbehandlingstiderne ved domstolene
kan være ganske langvarige, og at det således meget vel kan bero på domstolenes
forhold, at det tager ”for
lang tid”
at afslutte straffesagerne og foged-
/boligretssagerne.
Advokatrådet opfordrer Indenrigs- og Boligministeriet til nærmere at redegøre for,
hvor lang tid det tager at udsætte kriminelle og utryghedsskabende beboere af deres
lejemål, i hvor mange tilfælde det efter Indenrigs- og Boligministeriet har taget for
lang tid, og hvad baggrunden er for den – efter Indenrigs- og Boligministeriets
opfattelse – for lange udsættelsestid. Forslaget omtaler en konkret sag fra Motalavej i
Korsør, men en enkeltsag bør ikke medføre en generel forringelse af mange borgeres
retssikkerhed.
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0002.png
Advokatrådet
b. Forslaget angiver, at ophævelse af et lejemål alene kan ske efter en
proportionalitetsvurdering, idet der skal foretages en konkret vurdering af sagens
samlede omstændigheder (side 12).
Advokatrådet anførte i sit høringssvar af 3. april 2018 vedrørende de gældende
regler, at der kan forekomme sager, der er omfattet af reglerne, men som utvivlsomt
ikke kan siges at vedrøre utryghedsskabende kriminalitet. Der henvises til
vedhæftede høringssvar af 3. april 2018.
Advokatrådet opfordrer Indenrigs- og Boligministeriet til at tilføje, at der skal lægges
vægt på, om den konkrete kriminalitet er af utryghedsskabende karakter.
c. Forslaget forsøger – ved at indføre en pligt for udlejer til at betale erstatning og
sørge for genhusning - at råde bod på den uheldige situation, der kan opstå, såfremt
den endelige straffedom måtte vise sig ikke at kunne danne grundlag for opsigelsen.
Advokatrådet bemærker, at forslaget ikke i praksis vil kunne sikre, at de borgere, der
får ophævet et lejemål, bliver stillet som om ophævelsen ikke havde fundet sted.
Hvad angår erstatning bemærker Advokatrådet, at den væsentligste tabspost
formentlig i praksis vil være den huslejeforøgelse, der kan blive en konsekvens af
ophævelsen af lejemålet. Det fremgår af forslaget, at erstatningen f.eks. kan ”bestå
i
dækning af lejerens flytteudgifter samt dækning af en eventuel difference mellem
huslejen i en midlertidig sammenlignelig bolig, hvis huslejen er højere i denne bolig
sammenlignet med den husleje, som lejeren betalte i det ophævede lejemål.”
Advokatrådet bemærker, at en højere husleje ikke nødvendigvis vil være begrænset
til ”en
midlertidig sammenlignelig bolig,”
da mange lejere vil være nødsaget til at
leje en anden permanent bolig. Uanset hvad vil der i praksis opstå tvist om
opgørelsen af erstatningskravet, såfremt lejeren ikke kan finde en sammenlignelig
bolig med lavere eller samme husleje, fordi udlejerne vil kunne gøre gældende, at
lejeren ikke har opfyldt sin tabsbegrænsningspligt ved at leje en anden bolig med en
højere husleje.
Advokatrådet må antage, at forslagets henvisning til ”en
midlertidig sammenlignelig
bolig”
skyldes, at forslaget antager, at udlejer i tilfælde af genhusning vil sikre en
sammenlignelig lejebolig med samme eller lavere husleje. Den antagelse er ikke
umiddelbart velbegrundet, jf. det følgende om genhusning.
Hvad angår genhusning bemærker Advokatrådet, at forslaget ikke indeholder nogen
økonomisk garanti for udlejer. Forslaget anfører, at udlejeren skal sikre genhusning
efter reglerne i almenlejelovens kapitel 14 om permanent genhusning, men huslejen
kan stige i tilfælde af genhusning, også selv om det sker i en sammenlignelig bolig.
Genhusningsreglerne indeholder således ingen garanti imod huslejeforhøjelse, jf.
Højesterets dom af 1. juli 2020 (sag BS-40852/2019-HJR vedrørende de tilsvarende
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
2
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0003.png
Advokatrådet
regler i byfornyelsesloven). Det bemærkes i øvrigt, at ikke alle udlejere vil have
adgang til at sikre en udsat lejer genhusning.
Advokatrådet opfordrer Indenrigs- og Boligministeriet til at ændre forslaget, således
at udlejer i tilfælde af ophævelse af lejemålet inden endelig straffedom stiller
sikkerhed både for lejers erstatningskrav og genhusning i en sammenlignelig bolig til
højest samme husleje. Såfremt udlejer ikke kan stille den fornødne sikkerhed, må
udlejer afvente den endelige straffedom, før lejemålet ophæves.
2) Ophævelse af lejemål i umiddelbar forlængelse af straffedommen og politiets
videregivelse af oplysninger til boligorganisationer
a. Forslaget vil give politiet pligt til efter anmodning at underrette en udlejer, såfremt
en person, der bor i en lejebolig, er sigtet for overtrædelse af de relevante
straffebestemmelser. Politiet vil have pligt til at videregive oplysningerne til udlejer.
Advokatrådet finder det betænkeligt, at politiets pligt indtræder på tidspunktet for en
sigtelse, da en sigtelse kan være rejst på et meget tidligt tidspunkt i efterforskningen
af en sag.
Advokatrådet opfordrer Indenrigs- og Boligministeriet til at ændre forslaget, således
at politiets underretningspligt tidligst indtræder, når der er rejst tiltale i sagen.
Såfremt en udlejer anmoder politiet om en underretning, inden tiltale er rejst, kan
politiet afgive underretningen på tiltaletidspunktet.
b. Advokatrådet finder det ligeledes betænkeligt, at politiet ikke skal foretage en
konkret vurdering af, om hensynet til videregivelse af personoplysninger overstiger
hensynet til hemmeligholdelse.
Advokatrådet vil opfordre Indenrigs- og Boligministeriet til nærmere at overveje og
begrunde, hvordan forslaget forholder sig til databeskyttelsesforordningen, der stiller
krav til videregivelsen af personfølsomme oplysninger.
c. Advokatrådet har ikke bemærkninger til forslaget om, at retten efter anmodning fra
udlejer sørger for indkaldelse til retsmøde i fogedretten.
3) Bevisførelse i fogedretten
Forslaget indebærer, at fogedretterne i videre omfang end i dag skal kunne træffe
afgørelse om at ophæve et lejemål. Forslaget forsøger at råde bod på den forringelse
af retssikkerheden ved at lægge op til, at fogedretternes afgørelser skal træffes af en
udnævnt dommer eller erfaren dommerfuldmægtig.
Advokatrådet bemærker, at sagsbehandlingen i fogedretterne er mindre grundig end i
boligretterne, herunder fordi der medvirker sagkyndige dommere, ligesom
fogedsager almindeligvis forberedes mindre grundigt end almindelige, civile sager.
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
3
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0004.png
Advokatrådet
Advokatrådet finder det betænkeligt, at et så alvorligt indgreb som ophævelse af et
lejemål sker på baggrund af fogedretternes mindre grundige sagsbehandling. Det
skyldes ikke mindst, at der skal foretages en kompliceret proportionalitetsafvejning
af en række hensyn, der blandt andet omfatter, hvor indgribende en udsættelse på det
pågældende
tidspunkt
vurderes
at
ville
være
for
husstanden.
Proportionalitetsvurderingen omfatter desuden hensynet til husstandens personer, der
lider af en alvorlig sygdom, eller har et handicap af en karakter, der vil kunne gøre
det vanskeligt at flytte. Der henvises til forslagets s. 12. Der skal således foranstaltes
bevisførelser om sådanne forhold, hvilket fogedrettens rammer ikke er velegnede til.
Advokatrådet opfordrer Indenrigs- og Boligministeriet til nærmere at redegøre for, i
hvilket omfang en grundig sagsbehandling ved fogedretterne i stedet for ved
boligretterne må antages at nedsætte den tid, det tager at ophæve et lejemål, jf.
ovenfor.
Med venlig hilsen
Andrew Hjuler Crichton
Generalsekretær
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
4
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0005.png
-- AKT 486123 -- BILAG 2 -- [ Bilag til høringssvar fra Advokatrådet (Høringssvar af 3. april 2018) ] --
Advokatrådet
ADVOKATE
SAMFUNDET
Trafik-, Bygge- 0g Boligstyrelsen
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
33 96 97 98
DATO: 3. april 2018
SAGSNR.: 2018 - 691
1D NR.: 515451
almenboli I
Høring - over udkast til lov 0m ændring af lov 0m almene boliger m.v., lov 0m
leje af almene boliger 0g lov 0m leje (initiativer der modvirker parallelsamfund)
Ved e-mail af 2. marts 2018 har Trañk- 0g Byggestyrelsen anmodet 0m
Advokatrådets bemærkninger til ovennævnte udkast.
Advokatrådet har følgende bemærkninger:
D Ophævelse af leiemål ved kriminalitet
Forslaget åbner op for, at en udlejer kan ophæve et lejemål, hvis lejeren eller et
medlem af lejerens husstand er idømt en ubetinget fængselsstraf for en af de
lovovertrædelser, som er nævnt i forslaget, og hvis lovovertrædelsen er begået inden
for l kilometer fra ejendommen, hvor lejemålet er beliggende. Det bemærkes, at
bestemmelsen finder anvendelse både i lejeloven og almenlejeloven og både i og uden
for ghetto-områder.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at tanken er, at en overtrædelse af disse
lovbestemmelser automatisk anses for at skabe utryghed i et boligområde. Af samme
grund er der lagt op til, at fogedretten uden videre skal fremme en fogedforretning,
hvis en udlejer kommer med en dom, som opfylder kriterierne om kriminalitetsform,
ubetinget fængsel og afstand til lejemålet.
Dermed har man frataget domstolene den frie bevisbedømmelse, herunder
muligheden for at vurdere, om den konkrete sag er egnet til at skabe utryghed i
boligområdet.
Dette finder Advokatrådet retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, idet man herved
fratager lejere en egentlig domstolsprøvelse, hvor det påses, om lovens formål er
opfyldt. Der kan således forekomme sager, som objektivt er omfattet af betingelserne
i loven, men hvor det er tvivlsomt, om sagen opfylder formålet med loven. Selv i
sådanne sager kan domstolene ikke gøre andet end at følge en påstand om ophævelse
af lejemålet.
samfund@advokatsamfundet. dk
wwwadvokatsamfundetdk
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0006.png
Advokatrådet
ADVOKATE
SAMFUNDET
Som eksempel kan nævnes en lejers ustraffede 17-årige søn, der arbejder som
ungarbejder i det lokale supermarked, som ligger inden for l km fra lejemålet. I
forbindelse med sit arbejde tilbageholder sønnen en butikstyv, som forsøger at løbe
væk. Ved tilbageholdelsen brækker butikstyven et håndled. Sønnen bliver idømt en
kort frihedsstraf for overtrædelse af straffelovens § 244 om vold, idet han brugte
unødig magtanvendelse ved tilbageholdelsen.
I dette tilfælde vil domstolene ikke kunne gøre andet end at ophæve lejemålet for
familien, hvis udlejer ønsker dette, uanset at det er åbenbart, at lovovertrædelsen ikke
er egnet til at skabe utryghed i et boligområde.
Et andet eksempel kunne være en privat udlejer, som længe har forsøgt at ophæve
lejemålet for en familie, idet udlejer gerne vil sælge lejligheden som ejerlejlighed for
at opnå en økonomisk fortjeneste. Udlejer bliver opmærksom på, at udlejers 22 årige,
hjemmeboende datter netop er blevet idømt 20 dages ubetinget fængsel for et jalousi-
slagsmål med en anden kvinde på det lokale diskotek, som ligger under l km fra
lejemålet. Udlejer anmoder derfor fogedretten om at udsætte familien.
Selvom det er dokumenteret, at udlejers motiv for ophævelsen udelukkende er at
kunne sælge lejligheden, kan fogedretten i medfør af lovforslaget ikke gøre andet end
at udsætte familien, idet de objektive kriterier i loven er opfyldt.
Eksemplerne viser, at det er retssikkerhedsmæssigt betænkeligt at fratage domstolene
et skøn og den frie bevisbedømmelse, da det med stor sikkerhed vil føre til resultater,
som ikke er tiltænkt af lovgiver. Et skrækeksempel herpå var den ændring af
knivloven, som fratog domstolene skønnet og efterfølgende medførte en række
domme, som fremstod som dybt urimelige - og som medførte, at knivloven hurtigt
blev ændret tilbage igen.
Advokatrådet skal derfor opfordre til, at lovforslaget på dette punkt ændres, således at
domstolene får mulighed for at afvise en ophævelse af lejemålet, såfremt
lovovertrædelsen ikke kan siges at være egnet til at skabe utryghed i boligområdet.
2) Opsigelse ved overdragelse
Den foreslåede tilføjelse til almenlejelovens § 85, stk. l, indebærer et særdeles
væsentligt indgreb i lejerbeskyttelsen. Det nye stk. l, nr. 2, vil medføre, at det er
muligt for udlejere at opsige almenlejere i ghetto-områder alene på baggrund af
ejendommens hele eller delvise overdragelse. Dette skal tillige sammenholdes med, at
tilføjelsen i § 86, stk. 4, hvorefter opsigelse i forbindelse med en nedrivning af en
almenbolig-ejendom ikke medfører genhusningsforpligtelse for udlejer, hvis
ejendommen er beliggende i et ghetto-område.
De to bestemmelser indebærer et væsentligt opgør med både den kodiñcerede og den
i praksis fastsatte beskyttelse af lejere og almenlejere i forbindelse med ejendommens
[email protected]
wwwadvokatsamfundetdk
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0007.png
Advokatrådet
ADVOKATE
SAMFUNDET
overdragelse. Bestemmelsen muliggør, at private købere kan overtage ejendommen
med den Viden, at de kan opsige almenlejere, 0g på den måde opnå en større
fortjeneste ved renovering og genudlejning. Opsigelsesretten er særdeles bredt
formuleret og vil af samme grund stille almenlejere i ghetto-områder væsentligt
ringere fremadrettet end almenlejere og lejere i andre områder.
Forskelsbehandlingen på baggrund af den geografiske placering af ens almenbolig
udgør et indgreb i princippet om lighed for loven.
3) Almenboligselskabemes autonomi og dispositionsret
En almenboligorganisations mulighed for at afhænde og/eller nedrive en ejendom
indeholdende almenboliger er på nuværende tidspunkt begrænset af forudgående
godkendelse fra kommunalbestyrelsen og transport-, bygnings-, og boligministeren
(herefter ministeren), jf. almenboliglovens §§ 27-28. Der er på nuværende tidspunkt
ingen særlige kriterier for ministerens afgørelse i den forbindelse.
Med forslaget mindskes de almene boligselskabers dispositionsret betydeligt, da den
foreslåede § 27, stk. 3, § 28, stk. 2, fastslår, at kun fire forhold kan berettige en
godkendelse fra ministeren.
Dette er et væsentligt yderligere indgreb i de almene boligselskabers dispositionsret
og dermed ejendomsret, da ministerens normalt frie skøn er indskrænket til en
vurdering af, om et af de fire kriterier: l) alvorlige byggetekniske problemer, 2)
vedvarende og væsentlige udlejningsvanskeligheder, 3) boligsociale udfordringer i
udsat område (ghetto) og 4) afhændelsen er af væsentlig betydning for
byudviklingen, er opfyldt.
Det er ikke vanskeligt at forestille sig andre relevante grunde til, at et
almenboligselskab ønsker at afhænde og/eller nedrive en ejendom. Hvor
almenboligselskaberne tidligere havde mulighed for at begrunde et ønske, og
ministeren var forpligtet til at foretage et skøn, er dispositionsretten nu væsentligt
indskrænket.
. i
samfund@advokatsamfundetdk
www. advokatsamfundet.dk
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0008.png
-- AKT 486123 -- BILAG 3 -- [ Høringssvar fra BL - Danmarks Almene Boliger ] --
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
København, den 21. januar 2022
Høringssvar
Udkast til lov om ændring af lov om leje af
almene boliger, lov om almene boliger m.v. og
retsplejeloven (Hurtigere udsættelse af lejere på grund af
utryghedsskabende kriminalitet)
BL
Danmarks Almene Boliger har den 22. december 2021 modtaget høring over lovforslag om
hurtigere udsættelse af lejere på grund af utryghedsskabende kriminalitet.
BL takker herfor og har følgende bemærkninger til høringen:
Generelt
BL deler regeringens opfattelse af, at der i dag kan gå lang tid, fra en kriminel beboer bliver
dømt for grov, utryghedsskabende kriminalitet, til personen sættes ud af boligen
og BL bakker
fortsat op om regeringens udspil, hvor regeringen lægger vægt på tryghed og i den
sammenhæng har fokus på hurtigere udsættelse af kriminelle beboere samtidig med, at
retssikkerheden ikke forringes (som også nævnt i
BL’s høringssvar
til tidligere høring om dette
emne).
Det er positivt, at de boligorganisationerne får bedre muligheder for at få utryghedsskabende
lejere fjernet fra boligområderne, så de øvrige beboere og medarbejderne kan færdes trygt i
boligområdet.
Der er tale om muligheder for ophævelse inden endelig straffedom og anmodning om
udsættelsessag allerede under straffesagen samt en udvidelse af fogedrettens kompetence.
BL bemærker, at disse greb fortsat alene knytter sig til ophævelser, der sker efter lov om leje af
almene boliger § 90, stk. 1, nr. 10
altså i de tilfælde, hvor en beboer eller personer fra
husstanden straffes ubetinget for bestemte kriminelle handlinger af grovere karakter.
Som det tidligere lovforslag løser heller ikke dette lovforslag alle sager om utryghedsskabende
adfærd
det er ikke givet at utryghed hænger sammen med kriminelle handlinger; også alvorlig
chikane kan virke meget utryghedsskabende, selvom der ikke er tale om egentlig grov kriminel
adfærd. BL anerkender, at lovforslaget bestemt er et skridt på vejen for mere alvorlige sager.
Lovforslaget løser heller ikke udfordringen med lange sagsbehandlingstider i retssystemet
og
netop en hurtig behandling af straffesagen og den efterfølgende behandling ved fogedret er
afgørende for, at regeringens udspil får den tiltænkte effekt. BL opfordrer derfor til, at
regeringen sikrer kortere sagsbehandlingstider.
Det kan således virke usikkert, om ordningen rent faktisk kan sikre, at der kun går kort tid fra
den utryghedsskabende kriminelle handling til udsættelse af lejemålet
og BL håber, at
ministerierne vil medvirke til præciseringer og yderligere lovændringer, hvis ordningen ikke
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0009.png
side 2
virker efter hensigten.
Politiets videregivelse af oplysninger
Med den foreslåede § 63 d, stk. 2 i lov om almene boliger indføres en pligt for politiet til at
videregive oplysninger om strafferetlige afgørelser omfattet af § 90, stk. 1, nr. 10, i
almenlejeloven.
Boligorganisationerne gør i dag en stor indsats for at støtte op om de tryghedsskabende
indsatser i boligområderne. I den forbindelse er samarbejdet med politiet afgørende
og BL er
meget positive over, at det med lovforslaget endelig sikres, at boligorganisationerne får ret til at
få information fra politiet om strafferetlige afgørelser omfattet af § 90, stk. 1, nr. 10.
BL bemærker dog, at pligten alene knytter sig til en boligorganisations anmodning
og at der
således ikke er pligt for politiet til at give information på eget initiativ i disse sager.
BL går ud fra, at den eksisterende vejledning herom fra Rigspolitiet vil blive opdateret i
overensstemmelse med lovgivningen
og at politikredsene sikrer en ensartet praksis i
anvendelsen.
BL henstiller samtidig til, at den opdaterede vejledning sendes til BL, så vi kan orientere vores
medlemmer om, hvilke forventninger de kan have til processen og politiets håndtering af deres
anmodning.
Fogedsagens behandling
Lovforslaget har til hensigt at sikre, at flere sager kan behandles direkte i fogedretten og ikke
henvises til behandling i boligretten på grund af sagens bevismæssige omfang.
Den foreslåede bestemmelsens ordlyd indikerer en pligt til for fogedretten til at tillade den
nødvendige bevisførelse: ”Støttes
rekvirentens krav på, at et lejemål er blevet ophævet i medfør
af § 93, stk. 1, litra j, i lov om leje eller § 90, stk. 1, nr. 10, i lov om leje af almene boliger,
tillader fogedretten den bevisførelse, som er nødvendig for, at fogedretten kan afgøre, om
ophævelsen af lejemålet var berettiget.”
Bemærkningerne til lovforslaget giver imidlertid anledning til tvivl om, hvorvidt der er tale om
en pligt eller blot en mulighed for fogedretten, idet følgende fremgår af lovforslagets side 6:
”For
det tredje foreslås det, at fogedretten skal kunne tillade den bevisførelse, som er nødvendig
for, at fogedretten kan afgøre, om ophævelse af et lejemål på grund af utryghedsskabende
kriminalitet i nærområdet er berettiget. Det betyder, at fogedretten ikke længere vil skulle
afvise at fremme de pågældende sager med den begrundelse, at sagen ud fra den bevisførelse,
der kan finde sted i fogedretten, ikke er egnet til behandling under en umiddelbar
fogedforretning. Hermed undgås, at udlejer er nødt til at anlægge sag ved boligretten for at få
udsat en lejer på grund af utryghedsskabende kriminalitet i nærområdet.”
Det er afgørende for en hurtigere udsættelse, at fogedretten enten er forpligtet eller i praksis vil
tillade den nødvendige bevisførelse. Dette er mange fogedretter i dag tilbageholdende med i den
omhandlende type af sager - på trods af, at bevismaterialet er klart, og sagen ikke kræver en
større bevisførelse eller mange vidner.
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
side 3
BL foreslår derfor, at ministerierne foretager en monitering af, hvordan fogedretterne håndterer
disse sager fremadrettet for at få et overblik over, om straffesagen fører til udsættelse af
lejemålet straks.
Erstatning og genhusning ved ophævelse før endelig straffedom
BL anerkender, at det af hensyn til retssikkerheden kan være nødvendigt at udbetale erstatning
og genhuse en beboer, som er blevet ophævet på baggrund af en dom, som ved en højere
instans ændres markant.
Boligorganisationens erstatningspligt, hvis grundlaget for ophævelsen bortfalder, fremgår af den
foreslåede § 92, stk. 4 i almenlejeloven:
”Hvis grundlaget for ophævelse efter § 90, stk. 1, nr.
10, bortfalder som følge af afgørelse ved højere retsinstans, skal udlejeren svare erstatning og
tilbyde genhusning til den lejer, som har fået ophævet sit lejeforhold efter bestemmelsen.”
Når boligorganisationerne får en ret til at ophæve beboerens lejemål, før straffesagen er
endeligt afsluttet
og vælger at gøre brug af denne ret
virker det ikke urimeligt, at beboeren
får ret til en ny bolig og erstatning for flytteudgifter, hvis grundlaget for ophævelsen bortfalder,
når straffesagen endeligt afsluttes.
BL vil dog udtrykke bekymring over, at grundlaget for ophævelsen bortfalder, hvis straffen
ændres fra ubetinget til betinget straf. Ved en betinget straf anerkendes det, at den kriminelle
adfærd er foregået, og der kan da fortsat være behov for få en beboer, som har begået
utryghedsskabende kriminalitet i området, fjernet fra boligafdelingen.
Der kan virke stødende på retsfølelsen, hvis en beboer får ret til genhusning og erstatning, når
denne ved mindst to retsinstanser er fundet skyldig i at have overtrådt de omtalte
straffebestemmelser i § 90m stk. 1. nr. 10: straffelovens §§ 119 og 119 b (vold og trusler mod
myndighedspersoner og hindring af myndighedernes arbejde), § 134 a (grov forstyrrelse af ro
orden på offentligt sted), §§ 180 og 181 (brandstiftelse), § 192 a (ulovlig våbenbesiddelse
under særligt skærpende omstændigheder), § 216 (voldtægt), § 237 (drab), §§ 244-246 (vold),
§ 252, stk. 1 (hensynsløs fareforvoldelse), § 260 (frihedsberøvelse), § 266 (trusler), § 276 a
(indbrudstyveri), § 281 (afpresning), § 288 (røveri), § 291, stk. 2 (groft hærværk), eller for
overtrædelse af § 3 i lov om euforiserende stoffer for at have besiddet euforiserende stoffer
med henblik på videreoverdragelse.
Når skyldsspørgsmålet er afgjort, foretager retten en vurdering af, hvilken straf den tiltalte skal
have. Ved denne vurdering kan blandt andet tiltaltes alder, job- og familiesituation spille ind. BL
ønsker at påpege, at mens disse forhold er relevante og rimelige ved vurderingen af tiltaltes
straf, siger de ikke nødvendigvis noget om behovet for at fjerne den dømte fra det boligområde,
hvor det kriminelle forhold er begået.
I U 2010.2193 blev tiltalte i byretten og landsretten idømt 40 dages ubetinget fængsel for vold
mod sin ekskæreste. Højesteret gjorde straffen betinget blandt andet under hensyn til tiltaltes
alder på gerningstidspunktet, til tiltales gode personlige forhold og begrænset skade.
Havde boligorganisationen i tilsvarende sag, hvor en beboer havde udøvet vold mod en anden
beboer - under de foreslåede bestemmelser - ophævet den dømtes lejemål på baggrund af
byrettens eller landsrettens dom, så ville organisationen skulle tilbyde den tiltale genhusning i
samme afdeling, som han var ophævet fra, samt yde erstatning.
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0011.png
side 4
Det synes umiddelbart ikke rimeligt, at en dømt voldsmand vil skulle tilbydes en ny bolig i
nærheden af sit offer og endda have en erstatning fra boligorganisationen, blot fordi straffen
ændres fra ubetinget til betinget fængsel.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at hvis det er muligt, så skal lejeren tilbydes en
passende bolig beliggende tæt på det lejemål, som lejeren fik ophævet.
På den baggrund ser BL gerne, at erstatning og genhusningspligten alene indtræder, hvis den
dømte blev frifundet i en højere instans
eller at boligorganisationen som minimum skal være
berettiget til at tilbyde genhusning i en anden afdeling i de tilfælde, hvor beboeren ikke bliver
frikendt, men blot får ændret sin straf fra ubetinget til betinget fængsel.
BL har herudover ikke yderligere bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktør
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0012.png
-- AKT 486123 -- BILAG 4 -- [ Høringssvar fra BOSAM ] --
Side 1 af 3
Vandkunsten 3, 4. sal
1467 København K
Tlf. 33 93 40 04
[email protected]
Telefax 33 93 40 07
Postgiro 16 93 33 68
www.bosam.dk
Indenrigs og Boligministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
Fremsendes via e-mail [email protected]
Den 23. januar 2022
Høringssvar vedrørende udkast til lov om ændring af lov om leje af almene boliger,
lov om almene boliger m.v. og retsplejeloven (Hurtigere udsættelse af lejere på
grund af utryghedsskabende kriminalitet)
Med henvisning til ministeriets høringsbrev af 22. december 2021 vender
lejerorganisationen BOSAM hermed tilbage med bemærkninger til Ministerens forslag.
Overordnet mener BOSAM, at det er positivt, at der kommer politiske tiltag, der kan
sikre gode og trygge miljøer i de almene boligafdelinger.
BOSAM mener dog ikke, at det bør ske ved at give afkald på almindelige retsprincipper,
herunder det yderst problematiske i, at en lejer kan få ophævet sit lejemål inden den
endelige dom foreligger.
BOSAM har endvidere svært ved at se det logiske i, at lejere i den almene boligsektor
skal være dårligere juridisk stillet end borgere i det øvrige Danmark. Det er f.eks. efter
BOSAMs opfattelse fuldstændig urealistisk, at regeringen skulle fremsætte et
tilsvarende lovforslag, der ville tvinge borgere ud af deres andelsbolig, ejerbolig eller
bolig i den private udlejningssektor, hvis de havde begået utryghedsskabende
kriminalitet. Vi har således meget svært ved at se, hvorfor lejere i den almene
boligsektor skal have en dårligere retsstilling end det øvrige Danmark.
BOSAM
Boligforeningernes Sammenslutning i Danmark
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
Side 2 af 3
Det foreslås endvidere i lovforslaget, at det skal være muligt for boligselskabet at
indlede en udsættelsesforretning af lejeren, inden dommen er afsagt, så denne kan
komme i umiddelbar forlængelse af dommen.
Dette er problematisk, da der dels skal udveksles information om retssagen mellem
politi og udlejer, hvilket efter BOSAMs opfattelse er at stille lejere i den almene
boligsektor juridisk dårligere end borgere i det øvrige Danmark. Igen må det
påpegedes, at selvom informationen videregives fra politiet til boligselskabet med
tavshedspligt, mener vi det er principielt er forkert, at politiet skal informere
boligselskabet om sådanne forhold. Oplysninger om strafbare forhold er således også
reguleret
særskilt
i
både
databeskyttelsesforordningens
artikel
10
og
i
databeskyttelseslovens §8.
At en ophævelsessag ydermere vil kunne føres i fogedretten, uden at der gives
forudgående meddelelse til lejeren, vil ophæve de almindelige aftaleretlige principper,
der gælder for ophævelsessager, hvilket er helt urimeligt, og betyder at lejerne i den
almene boligsektor bliver stillet juridisk dårligere end alle andre borgere i Danmark.
Det skal bemærkes, at ved at tillade at føre sagen i fogedretten og derved ikke længere
gøre det muligt at få sagen ført i boligretten, hvor der kan medvirke boligdommere fra
både udlejer og lejerorganisationer, vil det alene være den juridiske dommer i
fogedretten, der tager stilling til ophævelsen uden at det er et krav om at denne
dommer har særskilt erfaring i lejeretten. Dette vil være medvirkende til at forringe
retsstillingen for lejerne i den almene sektor, da boligretssager med medvirken af
boligdommere betyder, at sagerne bliver belyst fra flere vinkler.
Helt principielt mener BOSAM, at det må være muligt for et afdelingsmøde at
nedlægge veto mod, at Boligselskabet ophæver en lejer for utryghedsskabende
kriminalitet, da det må være lejerne i den almene afdeling, der skal have mulighed for
at tage stilling til om de føler sig utrygge eller ej.
BOSAM
Boligforeningernes Sammenslutning i Danmark
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
Side 3 af 3
At udlejeren skal betale erstatning og sikre genhusning, hvis det viser sig, at der ikke
har været juridisk grundlag for ophævelsen af lejeren, er efter BOSAMs opfattelse
problematisk. Dels har lejeren ikke et retskrav på at få sit gamle lejemål tilbage, og dels
har lejeren ikke engang et retskrav på at kunne vende tilbage til samme boligafdeling,
men må nøjes med en genhusning efter de almindelige regler om genhusning. Dette
betyder, at lejeren ikke har krav på en bolig til samme leje, standard eller i samme
kvarter, hvor eventuelle børn går i børnehave eller skole.
Vi skal her henlede opmærksomheden på, at et folketingsmedlem som, er med til at
beslutte lovgivningen i dette land kan fortsætte sit virke så længe at dommen ikke er
endelig, hvilket er et helt naturligt retsprincip. Dette bør naturligvis også gælde for
lejerne i den almene boligsektor.
Med venlig hilsen
René Suhr
Direktør
BOSAM
Boligforeningernes Sammenslutning i Danmark
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0015.png
-- AKT 486123 -- BILAG 5 -- [ Høringssvar fra byretterne ] --
Københavns Byret
Indenrigs- og Boligministeriet
Præsidenten
Domhuset. Nytorv 25
1450 København K.
Tlf. 9968 70 15
CVR2I 659509
adm.kbh(ä dornstol.dk
J.nr. 22/00178
Den 24. januar 2022
Ved en mail af 22. december 2021 har Indenrigs- og Boligministeriet anmodet om eventuelle
bemærkninger til høring over udkast til lov om ændring at lov om leje at almene boliger, lov om
almene boliger mv. og retsplejeloven (Hurtigere udsættelse at lejere på grund at utrygheds
skabende kriminalitet).
Jeg skal i den anledning på byretspræsidenternes vegne oplyse, at byretterne kan henholde
sig til østre Landsret og Dommerforeningens besvarelser at 20. januar 2022.
Der henvises til j.nr. 2021-2380.
Med venlig
Sø’
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0016.png
-- AKT 486123 -- BILAG 6 -- [ Høringssvar fra Den Danske Dommerforening (Dommerforeningen) ] --
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0017.png
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0018.png
C
DIGITALISERINGSSTYRELSEM
si indenrigs og
boligministeriet
-- AKT 486123 -- BILAG 7 -- [ Høringssvar fra Digitaliseringsstyrelsen ] --
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0019.png
-- AKT 486123 -- BILAG 8 -- [ Høringssvar fra Domstolsstyrelsen ] --
Indenrigs- og Boligministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
Sendt pr. mail
[email protected]
25. januar 2022
Dok.nr.: 21/03858-60
Sagsbehandler:
Lea Danyan Zheng
Dir. tlf.: + 45 20 49 72 12
Mail: [email protected]
Domstolsstyrelsens høringssvar
Justitsministeriet har ved mail af 22. december 2021 anmodet Domstolsstyrelsen om eventuelle
bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje af almene boliger, lov om
almene boliger m.v. og retsplejeloven (Hurtigere udsættelse af lejere på grund af utryghedsska-
bende kriminalitet) (Justitsministeriets j.nr. 2021 - 2380).
Domstolsstyrelsen har i den anledning følgende bemærkninger til lovforslaget:
For så vidt angår de økonomiske konsekvenser ved den foreslåede ordning med efterfølgende
fast track-behandling af udsættelsesbegæringer i fogedretten kort tid efter domsafsigelse i straf-
fesagen, herunder umiddelbar bevisførelse i fogedretten, er det Domstolsstyrelsens vurdering, at
ordningen ikke medfører merudgifter for domstolene. Dette er dog isoleret set i forhold til behand-
lingen af de enkelte sagskomplekser.
Der er navnlig lagt vægt på, at muligheden for umiddelbar bevisførelse i fogedretten – alt andet
lige – vil medføre et lavere antal boligretssager, og at den ekstra ressourceanvendelse i foged-
retten vil blive modsvaret af en nogenlunde tilsvarende ressourcebesparelse i civilretten. Såfremt
antallet af sager om ophævelse af lejemål som følge af utryghedsskabende kriminalitet øges, vil
der naturligvis være merudgifter forbundet hermed.
Domstolsstyrelsen vil nøje følge sagsudviklingen efter den eventuelle ikrafttrædelse af lovændrin-
gen og forbeholder sig at vende tilbage til sagen, hvis antallet af sager om ophævelse af lejemål
som følge af utryghedsskabende kriminalitet begået af lejeren eller medlemmer af lejerens hus-
stand stiger markant.
Med venlig hilsen
Laila Lindemark
DOMSTOLSSTYRELSEN • STORE KONGENSGADE 1-3 • 1264 KØBENHAVN K • TELEFON 70 10 33 22 • [email protected]
CVR-NR. 21659509 • EAN.NR. 5798000161184
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0020.png
-- AKT 486123 -- BILAG 9 -- [ Høringssvar fra Institut for Menneskerettigheder ] --
Indenrigs- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
E-mail:
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 91325719
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 22/00011-2
24. JANUAR 2022
HØRINGSSVAR OVER UDKAST TIL LOVFORSLAG OM
HURTIGERE UDSÆTTELSE AF LEJERE PÅ GRUND AF
UTRYGHEDSSKABENDE KRIMINALITET
Indenrigs- og Boligministeriet har ved e-mail af 22. december 2021
anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til lov om ændring af lov om leje af almene
boliger, lov om almene boliger m.v. og retsplejeloven (Hurtigere
udsættelse af lejere på grund af utryghedsskabende kriminalitet).
SAMMENFATNING
Med lovudkastet foreslås en række ændringer af almenlejeloven og
retsplejeloven. I almenlejeloven udvides de gældende muligheder for at
ophæve et lejemål, hvis en beboer har begået visse former for
kriminalitet inden for 1 kilometer fra ejendommen, så det fremover skal
kunne ske, selvom der ikke er faldet endelig dom i straffesagen.
Udsættelse af lejemål bør afvente endelig dom
Udsættelse af en person fra sit lejemål er en indgribende beslutning,
som griber ind i personens ret til respekt for sit privatliv og hjem efter
den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8.
Derfor bør der ikke være mulighed for at træffe en sådan beslutning på
et tidspunkt, hvor straffesagen mod beboeren ikke er endelig. Dette
stemmer principielt bedre overens med kravene til et effektivt
retsmiddel efter Den Europæiske Menneskerettighedskonventions
artikel 13.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Indenrigs- og
Boligministeriet ændrer lovforslaget således, at der ikke indføres
mulighed for at ophæve et lejemål, før straffesagen mod beboeren
er endelig.
Boligorganisationers afvejning ved ophævelse
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0021.png
Når staten udformer lovgivning, som fastlægger rammerne for
ophævelse af lejemål, så er staten forpligtet til at sikre, at disse rammer
sikrer respekten for menneskeretten.
Lovgivningen er imidlertid konstrueret på en måde, som på forhånd
forsøger at fastlægge, hvordan kriminalitet skal vægtes af en
boligorganisation, når den skal vurdere, om et lejemål i en konkret sag
skal ophæves, og loven har således et ensidigt fokus på de forhold, som
taler for at ophæve et lejemål.
Derfor bør det fremgå af bemærkningerne til lovudkastet, at
boligorganisationerne også skal inddrage de forhold, som taler imod
udsættelse af lejemålet, og at det ikke er tilstrækkeligt alene at se på
den begåede kriminalitet.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Indenrigs- og
Boligministeriet tilføjer i lovudkastet, at boligorganisationen ved
vurdering af ophævelse af et lejemål skal inddrage alle relevante
forhold.
Risiko for mangelfuld hensynsafvejning
Med lovudkastet foreslås det at udvide mulighederne for at foretage
bevisførelse i fogedretten, så fogedretten kan afgøre, om ophævelse af
et lejemål er berettiget.
Det øger efter instituttets opfattelse risikoen for, at der ikke ved
domstolene bliver foretaget en reel proportionalitetsafvejning ved
tvangsudsættelse, når lovudkastet har til hensigt at flere sager om
udsættelse af lejemål behandles som umiddelbare fogedforretninger.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Indenrigs- og
Boligministeriet i bemærkningerne til lovudkastet redegør for,
hvornår fogedretten vil skulle afvise at fremme
udsættelsesforretningen.
UDSÆTTELSE AF LEJEMÅL BØR AFVENTE ENDELIG DOM
Med lovudkastet foreslås det at ændre almenlejeloven, så en
ophævelse af et lejemål efter almenlejelovens § 90, stk. 1, nr. 10, kan
ske, selvom en straffesag mod beboeren ikke er endelig, medmindre
det er i strid med Danmarks internationale forpligtelser (forslag til 2.
pkt. i almenlejelovens § 90, stk. 1, nr. 10).
Efter almenlejelovens § 90, stk. 1, nr. 10, kan udlejeren hæve
lejeaftalen, når lejeren eller medlemmer af lejerens husstand er idømt
2/7
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0022.png
en ubetinget frihedsstraf for overtrædelse af en række oplistede
forbrydelser, når overtrædelsen er begået inden for 1 km fra
ejendommen.
Udsættelse af en lejer fra sit lejemål udgør et indgreb i lejerens ret til
respekt for privatliv og hjem efter Den Europæiske
Menneskerettighedskonventionens artikel 8. Udsættelse af en lejer
kræver derfor blandt andet, at hensynet til lokalområdet som følge af
den kriminalitet, som en beboer i lejemålet har begået, vægter tungere
end lejerens ret til at blive boende i lejemålet.
Det særlige ved den foreslåede ordning er, at der kan træffes en
beslutning, som får indgribende betydning for en lejer, på baggrund af
en dom, som endnu ikke er endelig. Det er således ikke endelig
fastslået, at beboeren er skyldig, på det tidspunkt, hvor der skal tages
stilling til, om en lejer kan blive tvangsudsat af sit lejemål.
Instituttet er ikke bekendt med lignende ordninger, hvor der er
mulighed for at foretage indgribende beslutninger over for borgere på
baggrund af en dom i en straffesag, som endnu ikke er endelig.
Det fremgår af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel
13, at individet skal have adgang til et effektivt retsmiddel, idet der i
forbindelse med en sag om ophævelse af et lejemål er et hensyn at tage
til lejerens ret til respekt for privatlivet og hjemmet efter Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8.
For at et retsmiddel anses for at være effektivt, kræves det enten, at
det skal være i stand til 1) at forhindre en krænkelse eller en fortsat
krænkelse eller 2) at yde passende opretning for allerede skete
krænkelser. Et retsmiddel skal med andre ord enten være præventivt
eller kompenserende. Et præventivt retsmiddel er i princippet det mest
ønskværdige.
1
Med lovforslaget foreslås et kompenserende retsmiddel, da lejeren vil
være henvist til erstatning for det lidte tab som følge af udsættelse af
lejemålet og til permanent genhusning, hvis straffedommen får et
andet udfald.
I en sådan situation kan lejeren således af boligorganisationen være
blevet tvangsudsat af sit lejemål på baggrund af byrettens dom i
straffesagen. Hvis byrettens dom efterfølgende omgøres af landsretten,
Jon Fridrik Kjølbro, Den Europæiske Menneskerettighedskonvention –
for praktikere, 5. udgave, 2020, side 1257.
1
3/7
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0023.png
så vil udlejeren være erstatningsansvarlig over for det tab, som
ophævelse af lejemålet har pådraget lejeren, ligesom lejeren vil have en
ret til permanent genhusning. Lejeren vil imidlertid ikke have mulighed
for at få det lejemål tilbage, som lejeren er blevet tvangsudsat fra, da
en anden lejer forventeligt vil være flyttet ind.
Det stemmer bedre overens med kravene til et effektivt retsmiddel
efter Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 13 at
vente med at tage stilling til ophævelse af et lejemål, til straffesagen
mod beboeren er endelig. En sådan ordning – som er den, der gælder i
dag – medfører, at der først, når straffesagen er endelig afgjort, tages
stilling til, om hensynet til lokalområdet vægter højere end lejerens ret
til at blive boende.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Indenrigs- og
Boligministeriet ændrer lovforslaget således, at ophævelse af et
lejemål alene kan ske, når straffedommen er endelig.
BOLIGORGANISATIONERS AFVEJNING VED OPHÆVELSE
Med lovudkastet foreslås det, at det på et tidligere stadie i processen
skal være muligt for en boligorganisation at ophæve et lejemål som
følge af kriminalitet, som en beboer i lejemålet i byretten er dømt til at
have begået.
Da man med lovudkastet ønsker at fremrykke mulighederne for
anvendelsen af reglerne, så dette kan ske på et tidspunkt, hvor
straffedommen endnu ikke er endelig, ønsker instituttet at komme med
bemærkninger til lovudkastets beskrivelse af den vurdering, som
boligorganisationernes skal foretage, når der tages stilling til, om et
lejemål skal ophæves.
Instituttets bemærkninger skal blandt andet ses i lyset af, at der har
været en sag i medierne, hvor en boligorganisation tilsyneladende
mente, at den havde en pligt til at opsige et lejemål som følge af den
kriminalitet, som en beboer i lejemålet havde begået.
2
Det fremgår af de gældende regler i almenlejelovens § 90, stk. 1, nr. 10,
at det forhold, at lejeren eller et medlem af lejerens husstand idømmes
en ubetinget frihedsstraf for kriminalitet omfattet af ordningen, altid vil
skulle betragtes som væsentligt og dermed vil kunne danne grundlag
for en ophævelse af lejemålet. Det fremgår desuden, at udlejeren
Se artikel i Weekendavisen, ”Historien om en opsagt lejekontrakt”, 5.
august 2021, tilgængelig her,
https://www.weekendavisen.dk/2021-
31/samfund/historien-om-en-opsagt-lejekontrakt.
2
4/7
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
dermed ikke skal godtgøre, at lejerens flytning er påkrævet. Desuagtet
er det forudsat i loven, at der ved domstolene fortsat vil skulle
foretages en konkret proportionalitetsafvejning af artikel 8 i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Instituttet bemærker i den forbindelse, at det er boligorganisationen,
som vælger, om den vil tage initiativ til at indlede en sag om ophævelse
af et lejemål. Boligorganisationen er således ikke forpligtet til at indlede
en sag om ophævelse af et lejemål, selvom en beboer er mistænkt eller
dømt for at have begået kriminalitet. Det fremgår således af loven, at
kriminalitet
vil kunne
danne grundlag for ophævelse, men ikke, at
kriminalitet
skal
danne grundlag for ophævelse.
Retten til respekt for privatlivet og hjemmet følger af artikel 8 i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention, som staten skal
overholde. Når staten udformer lovgivning, som fastlægger rammerne
for ophævelse af lejemål, så er staten forpligtet til, at disse rammer
sikrer respekten for menneskeretten.
Lovgivningen er imidlertid konstrueret på en måde, som på forhånd
forsøger at fastlægge, hvordan kriminalitet skal vægtes af en
boligorganisation, når den skal vurdere, om et lejemål i en konkret sag
skal ophæves, og loven har således et ensidigt fokus på de forhold, som
taler for at ophæve et lejemål.
Det bør således sikres, at også de forhold, som taler imod at ophæve et
lejemål, indgår i boligorganisationens afvejning. Det gælder blandt
andet følgende forhold:
- hvor længe lejeren har boet i lejemålet,
- hensynet til lejemålets øvrige beboere, herunder børn,
- om den beboer, der har begået kriminalitet, fortsat bor i
lejemålet, og
- om den episode, som beboeren er dømt for at have begået,
konkret har medført utryghed i boligområdet.
Derfor bør det fremgå af bemærkningerne til lovudkastet, at
boligorganisationerne også skal inddrage de forhold, som taler imod
udsættelse af lejemålet, og at det ikke er tilstrækkeligt alene at se på
den begåede kriminalitet.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Indenrigs- og
Boligministeriet tilføjer i lovudkastet, at boligorganisationen ved
vurdering af ophævelse af et lejemål skal inddrage alle relevante
forhold.
5/7
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0025.png
RISIKO FOR MANGELFULD HENSYNSAFVEJNING
Med lovudkastet foreslås det at udvide mulighederne for at foretage
bevisførelse i fogedretten, så fogedretten kan afgøre, om ophævelse af
et lejemål er berettiget (forslag til 2. pkt. i retsplejelovens § 597, stk. 2).
Ifølge forslaget skal det være muligt for fogedretten at tillade den
bevisførelse, som er nødvendig for, at fogedretten kan afgøre, om
ophævelse af et lejemål var berettiget i de situationer, hvor
ophævelsen begrundes i, at en beboer har begået visse former for
kriminalitet inden for 1 kilometer fra ejendommen.
Forslaget skal blandt andet ses i lyset af, at Østre Landsret i 2019
vurderede, at bedømmelsen i en konkret sag af ophævelse af et lejemål
på grund af kriminalitet ikke var egnet til behandling under en
umiddelbar fogedforretning efter de nugældende regler (de almindelige
bemærkninger, punkt 2.3.2).
Forslaget til udvidelse af bevisførelsen i fogedretten har til hensigt at
begrænse antallet af sager, som fogedretten sender videre til
boligretten, fordi fogedretten anser det for betænkeligt at behandle
sagen.
Det fremgår blandt andet af bemærkningerne af forslaget, at sager om
udsættelse af lejemål på grund af utryghedsskabende kriminalitet i
visse tilfælde vil have en væsentlig kompleksitet. Derfor må det
forventes, at sagerne vil blive behandlet af en udnævnt dommer eller
en juridisk fuldmægtig med længere erfaring (de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.3.3).
Reglerne, som muliggør, at sagerne kan behandles i fogedretten, og
som nu foreslås udvidet, er en undtagelse til udgangspunktet i
almenlejeloven, hvor tvister om boligforhold, der er omfattet af
lejelovgivningen, skal behandles i boligretten.
Instituttet udtrykte dengang reglerne blev indført i 2018 bekymring
over, at ordningen, hvorefter der ikke kræves bevisførelse ud over
udlejers fremlæggelse af en domsudskrift, i betydeligt omfang
indskrænker de processuelle garantier, der skal sikre, at der foretages
en reel proportionalitetsafvejning ved tvangsudsættelse.
3
Instituttets høringssvar af 3. april 2018, s. 7-9. Høringssvaret er
tilgængeligt her,
https://menneskeret.dk/hoeringssvar/initiativer-
modvirker-parallelsamfund.
3
6/7
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0026.png
Det øger efter instituttets opfattelse risikoen for, at der ikke ved
domstolene bliver foretaget en reel proportionalitetsafvejning ved
tvangsudsættelse, når lovudkastet har til hensigt at flere sager om
udsættelse af lejemål behandles som umiddelbare fogedforretninger.
Derfor bør det fremgå af bemærkningerne til lovudkastet, hvornår
fogedretten på baggrund af en indledende vurdering vil skulle afvise at
fremme udsættelsesforretningen.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Indenrigs- og
Boligministeriet i bemærkningerne til lovudkastet redegør for,
hvornår fogedretten vil skulle afvise at fremme
udsættelsesforretningen.
ØVRIGE BEMÆRKNINGER
Instituttet henviser endelig til sit høringssvar over et tidligere lovudkast
om hurtigere udsættelse af lejere på grund af utryghedsskabende
kriminalitet, hvor instituttet blandt andet anbefaler, at det bliver
præciseret, hvor hurtigt udlejeren skal tilbyde genhusning, og hvilke
pligter udlejeren har i en situation, hvor kendelsen om ophævelse af
lejemålet omgøres af en højere retsinstans.
4
Der henvises til ministeriets sagsnummer 2021 - 2380.
Med venlig hilsen
Maria Ventegodt
NATIONAL CHEF
Instituttets høringssvar 5. marts 2021, tilgængelig her,
https://menneskeret.dk/hoeringssvar/hurtigere-udsaettelse-lejere-pga-
utryghedsskabende-kriminalitet.
4
7/7
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0027.png
-- AKT 486123 -- BILAG 10 -- [ Høringssvar fra Lejernes Retshjælp ] --
Lejernes Retshjælp
Banegårdspladsen 20, 3. mf, 8000 Aarhus
[email protected]
CVR: 39931192
Bank: 5364 0244760
21 22 65 15
Indenrigs- og Boligministeriet
Denne skrivelse er sendt elektronisk til:
[email protected]
Høringssvar til sagsnr. 2021-2380 – dokumentnr. 472303
Dato:
21. januar 2022
Vedr. lov om ændring af lov om leje af almene boliger, lov om almene boliger m.v. og retsplejeloven
(Hurtigere udsættelse af lejere på grund af utryghedsskabende kriminalitet)
Lejernes Retshjælp har følgende bemærkninger til det fremsendte lovforslag:
Lejernes Retshjælp har d. 5. marts 2021 fremsendt bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af
lov om rettens pleje og lov om leje af almene boliger (Hurtigere udsættelse af lejere ved utryghedsskabende
kriminalitet) i det daværende dokument nr. 6439176. Dette høringssvar findes vedlagt som
Bilag A.
Dette tidligere lovforslag er nu ændret ”væsentligt”, hvorfor der foretages en fornyet høring.
Lejernes Retshjælp skal indledningsvist gøre opmærksom på, at de tidligere fremsatte synspunkter og
bekymringer i
Bilag A,
også ved det nye fremsatte lovforslag gør sig gældende.
Ad. lovforslagets § 1, nr. 2
Det foreslås indført, at der ikke skal kunne ophæves lejemål efter lov om leje af almene boligers § 90, stk. 1,
nr. 10, når dette vil være i strid med Danmarks internationale forpligtigelser. Der er ikke tale om en reel
ændring af det tidligere forslags § 2, nr. 2, da det forudsættes, at Danmark altid ønsker at leve op til de
internationale forpligtigelser. En sådan formulering må siges at være en programerklæring uden selvstændigt
indhold. Der henvises således, til Lejernes Retshjælps tidligere fremsatte synspunkter og betænkeligheder
ved ophævelse før endelig straffedom foreligger, jf.
Bilag A.
Lejernes Retshjælp vil yderligere tilføje, at det er erfaret gennem organisationens arbejde på området, at de
almene boligselskaber forfølger muligheden for ophævelse efter lov om leje af almene boligers § 90, stk. 1.,
nr. 10 forskelligt. Selvom et givent alment boligselskab juridisk set skulle have mulighed for at ophæve en
lejer med henvisning til § 90, stk. 1, nr. 10., afhænger dette i mange tilfælde også af det almene boligselskabs
interne forhold. Det er således langt fra sikkert, at boligselskabet ønsker at forfølge en ophævelse efter
bestemmelsen.
I visse tilfælde vil et boligselskab, når det også har mulighed for at få oplysning direkte fra politiet, jf.
forslagets § 3, nr. 3, vurdere en sag om ophævelse som en automatisk og administrativ beslutning, som ikke
nødvendigvis vil blive vurderet individuelt internt i organisationen.
Der er ikke klare retningslinjer på området, og vilkårligheden af ophævelsen, på baggrund af et boligselskabs
manglende individuelle bedømmelse, forstærkes, når man kan ophæves som forslået i § 1, nr. 2 og denne
ophævelse evt. i større grad vil ske automatisk.
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
Lejernes Retshjælp vil yderligere tilføje, at det er tvivlsomt, hvorvidt bestemmelsen kan gennemføres inden
for rammerne af artikel 8, stk. 1 i EMRK.
Formålet med den foreslåede ordning er, at det fremover skal kunne gå hurtigere at få gennemført en
udsættelse af en kriminel fra dennes lejebolig. Indenrigs- og Boligministeriet vurderer, at den foreslåede
ordning kan begrundes af hensyn til den offentlige tryghed, at forebygge uro eller forbrydelse og at beskytte
andres rettigheder og friheder. Det vurderes, at ordningen udgør et egnet og nødvendigt middel hertil.
Der er endvidere lagt vægt på, at fogedretten i forbindelse med behandlingen af sager om udsættelse af
lejemål skal foretage en konkret proportionalitetsafvejning i lyset af navnlig EMRK artikel 8 om ret til
respekt for bl.a. hjemmet. Fogedretten vil i den forbindelse bl.a. skulle tage stilling til, om udsættelse kan ske
på baggrund af en byretsdom, dvs. selvom straffedommen ikke er endelig. Der kan herved lægges vægt på de
momenter, som fremgår af pkt. 2.1.3.
Lejernes Retshjælp finder det problematisk, at fogedretten skal tage stilling til et så indgribende og
betydningsfuldt spørgsmål. Yderligere er det betænkeligt at vurderingen skal foretages på et evt. spinkelt
eller dårligt oplysningsgrundlag. Dette gælder uanset forslaget om udvidelse af bevisførelsen i fogedretten i
lovforslagets § 3, nr. 1.
Fogedretten og de øvrige retsinstanser er netop opdelt i forskellige afdelinger/instanser på baggrund af
forskelligheden af sagerne der bedømmes, den erfaring som de ansatte har, proceduren og grundigheden ved
sagsoplysningen, osv.
Det er derfor netop bekymrende, at man i fogedretten skal foretage den nævnte proportionalitetsafvejning.
Denne problematik løses heller ikke ved, at fogedretten vil have mulighed for at afvise at fremme
fogedforretningen, jf. retsplejelovens § 593, stk. 3, da denne bedømmelse igen skal foretages af fogedretten
selv.
Da der ikke lægges op til en ændring om regler om opsættende virkning af kæremålet, jf. retsplejelovens §
395, jf. § 587, stk. 1, vil udgangspunktet således stadig være, at fogedrettens afgørelse om udsættelse kan få
virkning inden, der er afsagt endelig straffedom.
Ad. lovforslagets § 1, nr. 4
I forlængelse af den foreslåede ændring i § 1, nr. 2, ønsker lovgiver, hvis grundlaget for ophævelse efter lov
om leje af almene boligers § 90, stk. 1., nr. 10 bortfalder som følge af afgørelse ved højere retsinstans. at
udlejer skal svare erstatning samt tilbyde genhusning til den lejer, som har fået ophævet sit lejeforhold efter
bestemmelsen.
Det forudsættes således fra lovgivers side, at ændringen i § 1, nr. 4, skal opveje den forringelse af
retssikkerhed, som følger af den foreslåede § 1, nr. 2.
I disse overvejelser indgår det formentlig ikke, at den skade som forsages ved at blive ophævet samt
efterfølgende smidt ud, jf. den foreslåede § 1, nr. 2, er af så uoprettelig karakter, at en erstatning samt
genhusning slet ikke kommer i nærheden af at gøre op for dette.
Hertil skal det indgå i overvejelserne, at den nugældende bestemmelse, samt i øvrigt ændringen i § 1, nr. 2,
også omfatter den pågældendes husstand, såfremt personen, der dømmes for en af de i lov om leje af almene
boligers § 90, stk. 1., nr. 10 opremsede forhold, er en del af denne husstand.
Det skal i den forbindelse yderligere pointeres, at det trods en frikendelse ved dom fra højere retsinstans i
forbindelse med en straffesag, uanset de juridiske konsekvenser, ville kunne have konsekvenser for den
frikendtes arbejde og privatliv. Dette skyldes, at der typisk allerede ved en politisigtelse eller tiltale ved
domstolene, uanset udfaldet af straffesagen, kan ske uoprettelig skade af en persons ry og/eller troværdighed.
Denne skade forstærkes ved, at en ved første instans idømt lejer eller hele dennes husstand, vil kunne
ophæves som foreslået i § 1, nr. 2, da man således også vil stå uden bolig.
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
Det danske straffesystem bærer i stor stil præg af staf som præventivt virkemiddel. Dette ses bl.a. i
strafudmålingen i straffesager samt i de mange rehabiliteringsmuligheder som kriminalforsorgen tilbyder.
En ophævelse på baggrund af lov om leje af almene boligers § 90, stk. 1., nr. 1. er i sig selv indgribende over
for den dømte eller den dømtes husstand. Hvis man dømmes for en forbrydelse, og man dernæst også står
uden bolig, vil mulighederne for rehabilitering begrænses yderligere, og på denne måde øge risikoen for, at
der begås ny kriminalitet.
Hvis man dømmes, men dernæst frikendes, og man allerede er blevet ophævet og smidt ud, jf. forslagets § 1,
nr. 2, vil man evt. også kunne have svært ved i mellemtiden at finde en bolig ved andre boligselskaber eller
udlejere, pga. den allerede indtrufne skade på vedkommendes ry og troværdighed.
Bilag
A- Lejernes Retshjælps høringssvar af 5. marts 2021.
Med venlig hilsen
Lejernes Retshjælp
Banegårdspladsen 20, 3. mf, 8000 Århus C
[email protected]
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0030.png
Lejernes Retshjælp
Banegårdspladsen 20, 3. mf,
8000 Aarhus C
CVR: 39 93 11 92
Telefon: 21 22 65 15
Indenrigs- og Boligministeriet
Att.:
[email protected]
Sagsnr.2020 8368 Doknr.6439176
Høringssvar:
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om rettens pleje og lov om leje af
almene boliger (Hurtigere udsættelse af lejere ved utryghedsskabende
kriminalitet)
Lejernes Retshjælp skal først og fremmest udtrykke sin dybeste bekymring for de almene beboeres
retssikkerhed som følge af dette lovforslag:
For det
første,
vil almene beboere blive diskrimineret med muligheden for dobbelt straf for en given
kriminalitet, når de, i modsætning til alle andre gerningsmænd, også kan blive frataget det eksistensgrundlag,
som en bolig udgør. For det
andet,
vil lovforslaget udgøre et væsentligt indgreb i de almene beboeres ret til at
vælge egen partner og samlivsforhold, eftersom risikoen for ophævelse og udsættelse af beboerens lejemål,
effektivt vil afholde nogle beboere fra at dele husstand med deres partner. Det virker særligt iøjnefaldende, at
de foreslåede sanktionsmuligheder for beboerne, vil kunne tages i brug af udlejere allerede
inden
en straffesag
er afsluttet, hvormed både beboeren og dennes husstand kan blive »straffet« før der er faldet dom.
Overordnet set virker det fremsatte lovforslag som en sammenblanding af strafferetten og privatretten, som
ikke hører hjemme i et retssamfund, der først og fremmest er defineret ved
lighed for loven,
dvs. at de samme
forbrydelser også straffes ens. Men det skal åbenbart ikke længere gælde for almene beboere.
Den fremtrædende bevæggrund for forslaget er, at
b)oligorganisationer har følt sig magtesløse og
efterspurgt yderligere værktøjer, så de groft krimin
. Dette indikerer, at
boligorganisationerne har ønsket at smide flere beboere ud, end domstolene har tilladt, trods den allerede
gennemførte skærpelse i 2018. Domstolsprøvelsen har derfor vist sig at være det eneste værn mod vilkårlighed.
Denne retssikkerhedsgaranti tilsidesættes med dette lovforslag, der slavisk følger boligorganisationernes
ønske.
Lovforslaget indikerer, at domstolene reelt ønskes sat ud af spillet. Man kunne derfor spørge lovgiver om, hvad
det egentlige formål er, og om man helt har overvejet de menneskelige konsekvenser af den nye, ønskede
1 af 2
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0031.png
praksis: Hvor skal gerningsmandens familie tage hen, når de bliver sat på gaden? Og gerningsmanden selv,
når han/hun kommer ud af fængslet?
Svaret er forhåbentlig ikke så kynisk, som boligminister Kaare Dybvads svar på samme spørgsmål under et
besøg på Motalavej i Kørsør i september 2020:
»Derfor kommer vi til at stramme op, så det bliver muligt at smide folk ud hurtigere. Hvor de så skal bo
henne? Tja, det må de sådan set selv finde ud af,«
skrev boligminister Kaare Dybvad efter besøget
1
.
Lejernes Retshjælp konstaterer derfor, at lovforslaget indikerer et bagvedliggende menneskesyn, der er
fordomsfuldt, fordømmende og mørkt. Når boligselskaberne på denne baggrund tillægges en lovgivende,
dømmende og udøvende magt i forhold til sine beboere er der samtidig sket en magtkoncentration, der er
uforenelig med magtdelingsprincippet i enhver retsstat.
Lejernes Retshjælps synspunkt er derfor, at forslaget vil skabe stor utryghed i de almene boliger, og vil øge
beboernes i forvejen store frygt for vilkårlighed og egenrådighed fra boligselskabets side.
København, 5. marts 2021
Birte Vestergaard
Formand Repræsentantskabet
For Almene boligforhold
Lejernes Retshjælp
1
Kilde:
https://www.weekendavisen.dk/2020-38/samfund/uoenskede-naboer
(sidst besøgt 3. marts 2021)
2 af 2
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0032.png
POLITI
ar FORBUNDET
i indenrigs og
boligministeriet
-- AKT 486123 -- BILAG 11 -- [ Høringssvar fra Politiforbundet ] --
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0033.png
-- AKT 486123 -- BILAG 12 -- [ Høringssvar fra Rigsadvokaten ] --
Indenrigs- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
RIGSADVOKATEN
FREDERIKSHOLMS KANAL 16
1220 KØBENHAVN K
TELEFON: 7268 9000
FAX: 7268 9004
E-MAIL: [email protected]
www.anklagemyndigheden.dk
DATO 21. januar 2022
JOURNAL NR.
RA-2021-3200604-82
SAGSBEHANDLER: MCR/
Høring vedrørende forslag til Lov om ændring af lov om leje af
almene boliger, lov om almene boliger m.v. og retsplejeloven
(Hurtigere udsættelse af lejere på grund af utryghedsskabende
kriminalitet)
Ved e-mail af 22. december 2021 har Bolig- og Indenrigsministeriet anmodet
Rigsadvokaten om eventuelle bemærkninger til forslag til lov om ændring af lov om leje
af almene boliger, lov om almene boliger m.v. og retsplejeloven (Hurtigere udsættelse
af lejere på grund af utryghedsskabende kriminalitet).
Lovforslaget giver Rigsadvokaten anledning til følgende bemærkninger:
1.
Det fremgår af den foreslåede § 996 b, stk. 3, at det er politiet, der underetter retten
om, at der er fremsat anmodning om, at retten i umiddelbar forlængelse af
domsafsigelsen på udlejerens vegne indgiver anmodning til fogedretten om udsættelse
af lejeren. Det fremgår i den forbindelse af de specielle bemærkninger til den foreslåede
bestemmelse, at politiet efter bestemmelsen er forpligtet til at give retten besked om
udlejerens anmodning i forbindelse med tiltalerejsningen.
Rigsadvokaten lægger i den forbindelse til grund, at det i praksis vil være den lokale
anklagemyndighed, der videregiver anmodningen til retten i forbindelse med
anklagemyndighedens fremsendelse af sagen til retten. Det bemærkes i den forbindelse,
at bemærkningerne ikke beskriver, hvordan eller i hvilken form anmodningen skal
videregives, og Rigsadvokaten forudsætter på den baggrund, at anklagemyndigheden selv
1
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
beslutter om anmodningen videregives i selve anklageskriftet eller ved en selvstændig
skrivelse til retten.
Hvis der ønskes en særlig proces for videregivelsen af anmodningen, herunder særlige
formkrav eller lignende, kan det med fordel præciseres i bemærkningerne.
2.
Rigsadvokaten tager forbehold for, at den foreslåede ordning vil have økonomiske
konsekvenser for anklagemyndigheden.
Lovforslaget giver ikke i øvrigt Rigsadvokaten anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Marie Bindslev
Vicestatsadvokat
2
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0035.png
-- AKT 486123 -- BILAG 13 -- [ Høringssvar fra Rådet for Socialt Udsatte ] --
Indenrigs- og Boligministeriet
[email protected]
23. januar 2022
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om leje af almene boliger, lov om almene
boliger m.v. og retsplejeloven (Hurtigere udsættelse af lejere på grund af utryghedsskabende
kriminalitet)
Rådet takker for høringen, men kan ikke tilslutte sig lovforslaget.
Lovforslagets formål er at gøre det nemmere at udsætte beboere fra deres boliger, hvis de er
dømt til ubetinget fængsel for utryghedsskabende kriminalitet, der er foregået inden for en
radius af en kilometer af deres bopæl. Med lovforslaget bliver det muligt at udsætte beboere
umiddelbart efter, at der er afsagt dom ved byretten, uanset om dommen ankes. For at sikre at
udsættelsen kan ske straks efter, at en dom er afsagt i byretten, foreslås det, at politiet efter
anmodning fra udlejeren skal underrette udlejer om, at en lejer (eller medlem af lejers husstand)
er sigtet for utryghedsskabende kriminalitet.
Med lovforslaget får en beboer ret til genhusning og erstatning fra udlejeren, hvis beboeren
uretmæssigt er blevet sat ud af sin bolig. Loven muliggør samtidig, at der kan føres de beviser
hos fogedretten, som gør det muligt at ophæve et lejemål, uden at sagen bliver taget op i
boligretten, hvor det bliver beskrevet, at der ofte er ventetid. En udsættelse ved fogedretten
kan ankes til boligretten, men en anke har som udgangspunkt ikke opsættende effekt.
Rådet har stor forståelse for problemstillingen bag forslaget. Det kan være stærkt belastende
for lokalområdet og ikke mindst for de eventuelle ofre for forbrydelserne, der bor i området,
hvis de til dagligt kan risikere at møde gerningspersonen i området. Det ændrer dog ikke på, at
det er retssikkerhedsmæssigt problematisk, at de foranstaltninger, der i denne sammenhæng
skal beskytte både borgerens retssikkerhed, boligret og ankemuligheder, tages ud af kraft, og
dermed stiller borgeren retssikkerhedsmæssigt meget usikkert. Udsættelse fra ens bolig er en
meget alvorlig sanktion. Tiden uden en bolig mellem en evt. dom i byretten og frifindelse i
landsretten kan for borgerne skabe udsathedsproblematikker, som kan være svære at
genoprette uanset efterfølgende genhusning og erstatning.
Nogle af de borgere, som er i risiko for at begå utryghedsskabende kriminalitet, er i forvejen
kendte i kommunen og af boligselskabet pga. sociale problemer. Det kan f.eks. være i kraft af
stofafhængighed eller psykiatriske lidelser. For disse borgere kan den rette og kontinuerlige
støtte forebygge kriminalitet og dermed hjemløshed pga. udsættelse.
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0036.png
I den forbindelse vil Rådet fremhæve vigtigheden af, at der arbejdes med Housing First som et
gennemgående paradigme i alle dele af systemet. Det er et kerneelement i arbejdet med at
bekæmpe hjemløshed, at udsættelser og dermed hjemløshed forebygges og afhjælpes på alle
niveauer. Det er et opmærksomhedspunkt at sikre, at lovgivningen vedr. udsættelser ikke
kommer til at modarbejde regeringens hjemløsereform, og at der i det omfang, der skal ske
udsættelser af beboere, er opmærksomhed på at sikre alternativer.
Med venlig hilsen
Kira West, Formand for Rådet for Socialt Udsatte
2
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0037.png
-- AKT 486123 -- BILAG 14 -- [ Høringssvar fra SOS Racisme ] --
1
23. januar 2022
SOS Racisme
Nørre Allé 7
2200 København N.
[email protected]
www.sosracisme.dk
Til Indenrigs- og Boligministeriet,
att. Rasmus Sjöholm Rønne, [email protected]
Høringssvar på udkast til lov om ændring af lov om leje af almene boliger, lov om almene boliger
m.v. og retsplejeloven (Hurtigere udsættelse af lejere på grund af utryghedsskabende
kriminalitet). Sagsnr. 2021 - 2380.
SOS Racisme er ikke nævnt på høringslisten til lovforslaget! Det samme var tilfældet, da vi for knap
et år siden indsendte et uopfordret høringssvar på et tilsvarende lovforslag, som vi også henviser
til:
https://drive.google.com/file/d/1G-JUw-m2PYRVhPQLJmWz5D891TtR9gUw/view
.
Selv om det aktuelle forslag ikke i sin tekst er direkte diskriminerende, er det
indirekte
diskriminerende
på den måde, at relativt flest danskere med rødder i udlandet - født her eller i
udlandet - bor til leje i almennyttige boliger, og således vil være mere udsatte end danskere med
rødder i Danmark. Det eneste eksempel på lejere, som er omtalt i lovforslaget som begrundelse
for, at lejere skal kunne udsmides hurtigere end i dag, er fra Motalavej, som har været meget
omtalt i Folketinget og i pressen, og som handler om familier med rødder i udlandet. Regeringens
tryghedsplan, som forslaget udspringer af, er ligeledes vendt mod minoritetsdanskere.
SOS Racisme er imod lovforslaget af flere grunde:
1. Der er tale om kollektiv afstraffelse af en hel husstand for, hvad én person i
familien/husstanden har begået. Det er et brud med retsstatsprincipperne i Danmark at straffe
en hel familie for, hvad et familiemedlem har gjort. Straffen er ovenikøbet meget voldsom:
nemlig ophævelse af lejemålet for hele familien. Boligen er en menneskeret, at tage folks bolig
fra dem og derved gøre dem hjemløse er ude af proportioner, og det rammer skævt, idet folk
med egen bolig og andelsbolig og lejeboliger, der ikke er almene, formentlig vil kunne blive
boende.
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0038.png
2
2.
Almennyttige boligselskaber vil føle sig tilskyndet til at smide flest muligt med kriminalitet ud,
da kriminalitet de to foregående år tæller med ved vurderinger af, om en bebyggelse skal på
listen over forebyggelsesområder eller over udsatte boligområder mv. Derudover vil de gerne
have flest muligt af ikke
”vestlig”
herkomst ud, for ikke nu eller senere at risikere at skulle få en
”udviklings”plan
med nedrivninger og fratagelse af en række rettigheder for bebeorne io
området til følge.
1
3. Et meget lille dansk forsøg med udflytning af familier fra en bebyggelse med en
kriminalitetsdømt ung mand (”storebror”) viste at den dømte, der var flyttet, begik mere
kriminalitet end før flytningen, mens andre i familien begik mindre kriminalitet end forventet
efter flytningen.
4. Overlevering af oplysninger til en boligforening så snart en person er sigtet, er ligeledes et
skråplan for retssikkerheden i Danmark: man er allerede begyndt at straffe familien, før
personen er dømt, og trods tavshedspligt vil der være risiko for, at sagen vil kunne rygtes i
boligområdet.
5. Og endelig er det et brud med retssikkerheden at ophæve noget så væsentligt som retten til
en lejebolig for en hel husstand, pga. en dom i en straffesag, som måske ender med
tiltalefrafald, frifindelse eller ophævelse af en fængselsstraf. Måske har der endda reelt været
tale om et justitsmord, hvor en forkert er blevet sigtet for noget, han/hun ikke har gjort.
6. En pekuniær erstatning vil aldrig kunne ophæve den alvorlige belastning, forstyrrelse, ekstra
arbejde og udgifter og tab af tiltro til retfærdighed i det danske samfund, som husstanden og
den dømte vil føle. Måske vil de berørte endda fatte mistanke til, om det er ofre for en
eventuel voldshandling, der hævner sig på familien. Det vil kunne komme til at ligne en dansk
form for familie- eller stammefejde, hvor samfundet er inddraget i afstraffelse af de
”ikke-
”vestlige”!
7. Eftersom oplysninger om ophævelse af lejemål for en familie, hvis én i husstanden har været
dømt en enkelt gang for kriminalitet, kan gå videre til andre boligselskaber, kan det blive
næsten umuligt for tidligere kriminelles familier at finde en bolig. Såvel den kollektive
afstraffelse af familien, hvis én i en husstand bliver fængslet for kriminalitet, som det, at en
familie bliver forhindret i at få en ny bolig i det almene byggeri, er to urimelige straffe pga. en
1
.
Regnar Nielsen skriver i en artikel i Boligen 24. marts 2021: ”Da et flertal af Folketingets medlemmer i
november 2018 vedtog parallelsamfundspakken, var det blandt andet for at give boligorganisationerne en
række værktøjer, som de kunne bruge til at regulere beboersammensætningen, så ghettodannelser kunne
forebygges. Et af værktøjerne var reguleringen af lov om leje af almene boliger, § 90 stk. 1 nr. 10, som
handler om, hvornår udlejeren kan ophæve lejeaftalen med en lejer. For at hjælpe boligorganisationerne til
bedre at kunne praktisere § 90, blev der i forbindelse med ghettopakkens lovpakke også understreget
behovet for politiets medvirken til at videregive domme til boligorganisationen efter § 63 d”.
”0,7 kriminel person for meget betød, at Solbakken i
2020 for fjerde gang i træk endte på ghettolisten, og
dermed blev en såkaldt hård ghetto, da ghettoregnskabet skulle gøres op og udgives den 1. december. På
grund af den alvorlige mangel af effekt for § 63 d i almenboligloven, har BL
Danmarks Almene Boliger i sit
høringssvar i forhold til regeringens fast track udspil opfordret til, at det gøres obligatorisk for politiet at
udlevere domme, som er afsagt på baggrund af de oplistede straffelovsparagraffer i § 90 stk. 1, nr. 10.”
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
3
forkert adfærd fra én i husstanden, og det er imod principperne for en retsstat at give
kollektive straffe. Boligselskaber der ejer en bebyggelse, klassificeret som
forebyggelsesområde, kan smide en familie ud, selv om den nu ikke har nogen
familiemedlemmer, der har begået kriminalitet. Ikke for at skabe tryghed, men for at komme
ned under kriminalitetsgrænsen, som kun her skal være på det dobbelte af den gennemsnitlige
lave kriminalitetsrate. Og hvis det drejer sig om en ikke-”vestlig”
familie, kommer området
længere ned i procentdelen af ikke-vestlige beboere, så at området har større chance for at
undgå
en ”udviklings-
eller afviklingsplan”
i 2030. Vores
gæt er endvidere, at det vil modvirke
resocialisering af en kriminalitetsdømt at gøre ham og hans familie hjemløs.
8. Lovforslaget er blevet helt aktuelt for SOS Racisme, idet vi i mere end et år har forsøgt at støtte
lejerne i
”Blågården”
på Nørrebro i at få ophævet FSB’s ophævelser af tre familiers lejemål og
retsligt, fordi et familiemedlem, der i øvrigt ikke boede der længere, havde fået en
fængselsdom, i forbindelse med urolighederne 14. april 2019, som var forårsaget af politiets
uvarslede flytning af Rasmus Paludans demonstration fra Mjølnerparken til Blågårds Plads.
I Mjølnerparken havde beboerne forberedt sig på at passe på folk, for at ingen skulle lade sig
provokere til at gøre noget ulovligt. Men de, der var involveret i kriminalitetsforebyggende
tiltag i Blågården var ikke blevet advaret om flytningen på forhånd, og det lokale politi var
ifølge øjenvidner ikke til stede under aktionen, men var blevet erstattet af - ifølge medierne
500-600 betjente i uniform eller civil fra hele landet.
Vi har aldrig fået en reel forklaring på, hvorfor demonstrationen blev flyttet til Blågårds Plads
uden varsel, eller om der var tale om en politiøvelse, eller hvad, der var på færde. Så der var
ikke nogen lokalt, der kunne nå at afholde de unge fra uro under Paludans provokationer, og
hindre dem i at kaste noget hen i retning mod ham eller mod politiet. Paludan gik selv tilbage
til Blågårds Plads, efter politiet havde kørt ham væk, men blev kørt eller gennet væk igen af
politiet.
I de tre sager vi kender til, var ingen af dem, der havde fået en fængselsdom, dømt i forvejen.
Skønt de havde fået - og afsonet - en fængselsstraf ved denne lejlighed, var de ikke
banderelaterede, og der havde ikke været tale om grov vold, eller vold der havde medført
legemsbeskadigelse hos nogen af dem. En var fængslet, fordi han havde opfordret til
modstand mod Paludans blasfemiske provokationer. De tre fædre i familierne- var eller havde
alle været - aktive i kriminalitetsforebyggende tiltag: Natteravnene, Fædregrupper og/eller
Fritidsakademiet. De havde sammen med to af mødrene gennem årene ofte taget en snak med
unge og forældre, hvis der var en ung, der havde lavet ballade, for at forebygge kriminalitet. Så
udover at en ophævelse af deres lejemål var uretfærdig, ville den som konsekvens kunne
betyde øget kriminalitet i boligområdet.
Konklusion:
Den eneste begrundelse for disse afvigelser fra normale retsstatsprincipper og for at skabe flere
hjemløse familier og tabe flere kriminelle, der har udstået deres straf på gulvet, er ifølge
lovforslaget at få en dømt lejer samt lejerens husstand sat ud af boligselskabet straks han er dømt.
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
4
Dette angiveligt for at beboerne i boligområdet kan føle sig trygge, uanset at forbrydelsen ikke var
rettet mod dem. Dette virker helt ude af proportioner!
Når barren er sat så lavt i loven som en enkelt fængselsstraf, ungdomssanktion o.l., risikerer
mange familier at blive skadet af et familiemedlems eller husstandsmedlems adfærd. Det vil også
gøre det stort set umuligt for dem, der bor til leje, at påtage sig et job som
aflastningsfamilie/plejeforælder for en ung kriminel - de risikerer jo at blive smidt ud!
Så vi synes hverken om det tidligere eller om det nuværende lovforslag, og kan ikke se, at nogen
har nytte af det!
For SOS Racisme Danmark,
med venlig hilsen,
Anne Nielsen,
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0041.png
-- AKT 486123 -- BILAG 15 -- [ Høringssvar fra Vestre Landsret ] --
Vestre Landsret
Præsidenten
Indenrigs- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt pr. mail til
[email protected]
Sagsbehandler: Lars B Olesen
24. januar 2022
J.nr.: 21/28831-2
Indenrigs- og Boligministeriet har ved brev af 22. december 2021 (sagsnr. 2021-2380) anmodet om
eventuelle bemærkninger til høring over udkast til lov om ændring af lov om leje af almene boliger, lov
om almene boliger m.v. og retsplejeloven (Hurtigere udsættelse af lejere på grund af
utryghedsskabende kriminalitet).
Det foreliggende lovudkast er væsentligt omarbejdet i forhold til det lovudkast, som landsretten tidligere
har udtalt sig om. Der lægges nu op til, at ophævelse af et lejemål på grundlag af en straffedom skal
behandles af fogedretten og således ikke skal ”kobles på” selve straffesagen. Med den nu foreslåede
model er det endvidere udtrykkelig forudsat, at bl.a. ophævelse på grundlag af en påanket straffedom
ikke kan ske, hvis dette vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, jf. herved bl.a. Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 6 og 8. Adgangen til at tillægge kære af
fogedrettens afgørelse opsættende virkning er nu reguleret af den almindelige fogedretlige
bestemmelse herom i retsplejelovens § 587, stk. 1, jf. § 395.
De dele af det tidligere lovudkast, som gav anledning til alvorlig bekymring, er således ændret, hvilket
landsretten hilser velkomment.
Landsretten kan i øvrigt tilslutte sig høringssvaret fra Dommerforeningen og finder ikke herudover
anledning til at udtale sig om lovudkastet.
Med venlig hilsen
Jens Røn
Vestre Landsret • Asmildklostervej 21 • 8800 Viborg • Telefon 99 68 80 00 • [email protected]
CVR-NR. 21659509 • EAN. NR. 5798000161221
L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren L 178 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2565230_0043.png
-- AKT 486123 -- BILAG 16 -- [ Høringssvar fra Østre Landsret ] --
Østre Landsret
Præsidenten
Indenrigs- og Boligministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
Sendt pr. mail til:
[email protected]
20. januar 2022
J.nr.: 21/28704-1
Sagsbehandler: Stine Dyppel
Indenrigs- og Boligministeriet har ved brev af 22. december 2021 (sagsnr. 2021-2380) anmodet om
eventuelle bemærkninger til høring over udkast til lov om ændring af lov om leje af almene boliger, lov
om almene boliger m.v. og retsplejeloven (Hurtigere udsættelse af lejere på grund af
utryghedsskabende kriminalitet).
Det foreliggende lovudkast er væsentligt omarbejdet i forhold til det lovudkast, som landsretten udtalte
sig om ved brev af 12. marts 2021. Der lægges nu op til, at ophævelse af et lejemål på grundlag af en
straffedom skal behandles af fogedretten, og således ikke skal ”kobles på” selve straffesagen. Med den
nu foreslåede model er det endvidere udtrykkeligt forudsat, at bl.a. ophævelse på grundlag af en
påanket straffedom ikke kan ske, hvis dette vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser,
jf. herved bl.a. Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 6 og artikel 8. Adgangen til at
tillægge kære af fogedrettens afgørelse opsættende virkning er nu reguleret af den almindelige
fogedretlige bestemmelse herom i retsplejelovens § 587, stk. 1, jf. § 395.
Det dele af det tidligere lovudkast, som gav anledning til alvorlig bekymring, er således ændret, hvilket
landsretten hilser velkomment.
Landsretten er bekendt med høringssvaret fra Dommerforeningen og kan tilslutte sig dette.
Landsretten ønsker ikke herudover at udtale sig om lovudkastet.
Med venlig hilsen
Carsten Kristian Vollmer
Ellen Busck Porsbo
Bredgade 59, 1260 København K. • Tlf. 99 68 62 00 • Mail: [email protected] • Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk
cvr. 21659509 (SE 67765516) • EAN 5798000161214