Skatteudvalget 2021-22
L 176 Bilag 1
Offentligt
2566592_0001.png
29. april 2022
J.nr. 2021 - 3325
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til Lov om ændring af skatteindberetningsloven og forskellige andre love
(Gennemførelse af direktiv om ændring af direktiv om administrativt samarbejde på be-
skatningsområdet om indberetning og udveksling af oplysninger fra digitale platforme
m.v.).
Jeppe Bruus
/ Per Hvas
L 176 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeriet
2566592_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Advokatsamfundet henviser til, at
det fremgår af forslaget til skatte-
indberetningslovens § 43, stk. 2, at
skatteministeren kan fastsætte reg-
ler om, at en platformsoperatør
har pligt til at lukke en sælgers eller
udlejers konto og forhindre ny re-
gistrering eller tilbageholde beta-
ling af vederlag, hvis sælgeren eller
udlejeren ikke meddeler platforms-
operatøren de nødvendige oplys-
ninger.
Advokatsamfundet foreslår, at det
i den forbindelse overvejes, hvor-
dan sælgeren eller udlejeren sikres
adgang til at klage over platforms-
operatørens beslutning.
Platformsoperatører har ikke pligt
til at acceptere formidling for sæl-
gere eller udlejere, og platforms-
operatørerne vil altid opstille nogle
betingelser for brug af den pågæl-
dende platform, som de enkelte
sælgere eller udlejere vil skulle
holde sig inden for, hvis de ønsker
at benytte platformen.
Disse betingelser kan dels skyldes
krav fra det offentlige, dels andre
krav, som platformsoperatører fin-
der afgørende.
Hvis platformsoperatøren ikke
modtager de nødvendige oplysnin-
ger fra deres sælgere eller udlejere,
så platformsoperatøren kan op-
fylde sin indberetningspligt, må
platformsoperatøren ikke formidle
udlejning eller salg for den pågæl-
dende sælger eller udlejer.
Der synes således ikke at være
grundlag for at indføre en særlig
klageordning i forbindelse med
platformsoperatørens evt. afvis-
ning af et ønske om formidling fra
Side 2 af 9
L 176 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeriet
2566592_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
en sælger eller udlejer som følge af
DAC7 frem for anden lovgivning
og betingelser, som platformsope-
ratøren opstiller.
Advokatsamfundet henviser til, at
lukning af en konto efter omstæn-
dighederne kan have stor betyd-
ning for sælgeren eller udlejeren og
evt. angå dennes levevej, og at
man på forhånd ikke kan gå ud fra,
at platformsoperatørerne kun vil
træffe korrekte beslutninger.
Advokatsamfundet påpeger, at så-
fremt der ikke sikres sælgeren eller
udlejeren en rimelig adgang til
klage, og såfremt platformsopera-
tøren ikke af egen drift etablerer et
klagesystem, så synes den eneste
mulighed for at anfægte platforms-
operatørens beslutning at være et
sagsanlæg - typisk ved platforms-
operatørens juridiske hjemsted,
som ofte vil være i udlandet og i
nogle tilfælde udenfor EU.
Der henvises til kommentaren
ovenfor.
Advokatsamfundet finder ikke, at
det forekommer rimeligt, at tvister,
som reelt er skabt af skattemyndig-
hedernes interesse i at modtage
indberetninger og ønske om at
hindre ikke-efterrettelige sælgere
og udlejere adgang til at agere i
markedet, på denne måde hensky-
des til private søgsmål mellem sæl-
ger/udlejer på den ene side og
platformsoperatøren på den anden
side.
Side 3 af 9
L 176 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeriet
2566592_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet gør opmærk-
som på, at skattemyndighederne fx
også har mulighed for at nægte el-
ler tilbagekalde en momsregistre-
ring, når der foreligger begrundet
mistanke om svig, men at der i en
sådan situation er mulighed for at
påklage skattemyndighedernes be-
slutning i det administrative klage-
system.
Der henvises til kommentaren
ovenfor, dog med den bemærk-
ning, at en nægtelse eller tilbage-
kaldelse af momsregistrering vil
betyde, at den pågældende virk-
somhed skal ophøre.
En sådan situation adskiller sig væ-
sentligt fra den situation, hvor en
enkelt platformsoperatør nægter at
formidle enkelte salg eller udlejnin-
ger for en bestemt bruger. Dels vil
den pågældende sælger eller udlejer
kunne benytte andre platforme,
dels vil vedkommende kunne give
platformsoperatøren de efter-
spurgte oplysninger.
DA
DA henviser til, at lovforslaget fal-
der uden for DA´s virke, og øn-
sker ikke at afgive bemærkninger
DI
DI henviser i sin helhed til det hø-
ringssvar, DI afgiv i forbindelse
med den eksterne høring vedrø-
rende direktivforslaget.
Høringssvaret vedrørende direk-
tivforslaget er refereret i grund- og
nærhedsnotatet, som blev udarbej-
det om direktivforslaget.
DI´s bemærkninger til direktivfor-
slaget er således behandlet i for-
bindelse hermed.
DI hæfter sig ved, at der ifølge be-
mærkningerne i udkastet til lov-
forslag ikke vil ske overimplemen-
tering af DAC7.
DI ser meget positivt på, at Dan-
mark følger international og EU
standard. Det styrker
Side 4 af 9
L 176 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeriet
2566592_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
administrationen af internationale
skatteforhold på den mest effek-
tive måde.
Herudover giver udkastet til lov-
forslag ikke DI anledning til sær-
lige bemærkninger
Datatilsynet
Datatilsynet henviser til følgende
afsnit i bemærkningerne til lov-
forslaget:
”Efter artikel 25, stk. 1, som affat-
tes ved DAC7, er udveksling af
oplysninger efter bistandsdirektivet
omfattet af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU)
2016/679 (databeskyttelsesforord-
ningen). Med henblik på korrekt
anvendelse af bistandsdirektivet
skal medlemsstaternes begrænse
rækkevidden af de forpligtelser og
rettigheder, der er fastsat i artikel
13 (oplysningspligt ved oplysnin-
ger indsamlet hos den registre-
rede), artikel 14, stk. 1
(oplysningspligt når oplysningerne
er indsamlet hos andre end den re-
gistrerede), og artikel 15 (den regi-
streredes indsigtsret) i databeskyt-
telsesforordningen i det omfang,
det er nødvendigt for at beskytte
de interesser, der er omhandlet i
artikel 23, stk. 1, litra e, i nævnte
forordning. Dvs. til beskyttelse af
andre vigtige målsætninger i for-
bindelse med beskyttelse af Unio-
nens eller en medlemsstats gene-
relle samfundsinteresser, navnlig
Unionens eller en
Side 5 af 9
L 176 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeriet
2566592_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
medlemsstats væsentlige økonomi-
ske eller finansielle interesser, her-
under valuta-, budget og skattean-
liggender, folkesundhed og social
sikkerhed.”
Datatilsynet bemærker, at afsnittet
ikke giver Datatilsynet anledning
til bemærkninger, idet Datatilsynet
forudsætter, at Skatteministeriet
foretager en vurdering af, hvorvidt
betingelserne i databeskyttelsesfor-
ordningens artikel 23, stk. 1, litra e,
er opfyldt.
Det er ikke foreslået at begrænse
rækkevidden af de forpligtelser og
rettigheder, der følger af databe-
skyttelsesforordningens artikel 13-
15, da betingelserne herfor ikke
anses for opfyldt. Den nævnte vur-
dering er dermed foretaget.
Om forholdet til databeskyttelses-
forordningen henviser Datatilsynet
til, at der bl.a. fremgår følgende
om hjemmelsgrundlaget
for behandling af personoplysnin-
ger:
”Det retlige grundlag for behand-
lingen hos platformsoperatørerne
er databeskyttelsesforordningens
artikel 6, stk. 1, litra c, idet behand-
lingen er nødvendig for at opfylde
en juridisk forpligtelse (dvs. at op-
fylde pligten til at gennemføre due
diligence-procedurer og at indbe-
rette til skattemyndighederne).
Grundlaget for behandlingen vil
yderligere være fastsat i national
lovgivning, idet pligten vil fremgå
af en bekendtgørelse udstedt i
medfør af de foreslåede
bemyndigelser, hvorved kravet om
hjemmel i national lovgivning efter
databeskyttelsesforordningens arti-
kel 6, stk. 3, er opfyldt.
Side 6 af 9
L 176 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeriet
2566592_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Hos Skattemyndighederne vil data
blive brugt dels til kontrolformål,
herunder inddrivelse, dels til ud-
veksling af oplysningerne med an-
dre skattemyndigheder. Behandlin-
gen af data vil således i forhold til
kontrollen have sit retlige grundlag
i databeskyttelsesforordningens ar-
tikel 6, stk. 1, litra e, om offentlig
myndighedsudøvelse, der er pålagt
den dataansvarlige, og i relation til
udvekslingen af oplysninger med
andre lande vil det retlige grundlag
være databeskyttelsesforordnin-
gens artikel 6, stk. 1, litra c. I rela-
tion til kontrolformålet findes
grundlaget for behandlingen i skat-
tekontrollovens kontrolbestem-
melser og skatteforvaltningslovens
regler om skatteansættelser og æn-
dringer heraf.”
Datatilsynet oplyser i forlængelse
heraf, at Datatilsynet ikke umiddel-
bart finder grundlag for at tilside-
sætte Skatteministeriets vurdering
af, hvad der vil udgøre hjemlen til
de forskellige behandlingsformål,
både for så vidt angår behandling
af oplysninger til kontrolformål og
udveksling af oplysninger med
andre skattemyndigheder.
I forhold lovforslagets brug af be-
grebet ”registeransvarlige” bemær-
ker Datatilsynet, at databeskyttel-
sesforordningens artikel 4, nr. 7,
benytter begrebet ”dataansvarlig”,
for så vidt angår en fysisk eller ju-
ridisk person, en offentlig myndig-
hed, en institution eller et andet
Lovforslaget er rettet til på dette
punkt, så begrebet ”registeransvar-
lig” er erstattet med begrebet ”da-
taansvarlig”.
Side 7 af 9
L 176 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeriet
2566592_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
organ, der alene eller sammen med
andre afgør, til hvilke formål og
med hvilke hjælpemidler, der må
foretages behandling af personop-
lysninger.
Datatilsynet gør i øvrigt opmærk-
som på databeskyttelseslovens §
28, hvorefter der skal indhentes en
udtalelse fra Datatilsynet ved udar-
bejdelse af lovforslag, bekendtgø-
relser, cirkulærer eller lignende ge-
nerelle forskrifter, der har betyd-
ning for beskyttelsen af privatlivet
i forbindelse med behandling af
personoplysninger.
Datatilsynet vil blive hørt i forbin-
delse med udarbejdelse af den
kommende bekendtgørelse på om-
rådet.
Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen har afgivet
et fornyet høringssvar i foråret
2022, idet den version af lovforsla-
get, der har været sendt i ekstern
høring, ikke indeholdt en detaljeret
beskrivelse af lovforslagets efterle-
velse af de 7 principper for digitali-
seringsklar lovgivning.
Digitaliseringsstyrelsen tager den i
lovforslagets pkt. 5 anførte vurde-
ring og beskrivelse af lovforslagets
implementeringskonsekvenser for
offentlige myndigheder til efterret-
ning.
Digitaliseringsstyrelsen tager den i
lovforslagets pkt. 5 anførte vurde-
ring og beskrivelse af lovforslagets
principefterlevelse til efterretning,
og benytter lejligheden til at takke
Skatteministeriet for en god dialog
om indarbejdelse af styrelsens
Side 8 af 9
L 176 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeriet
2566592_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
anbefalinger fra styrelsens hørings-
svar til det foregående udkast til
lovforslag.
Erhvervsstyrelsen
Om-
råde for Bedre Regulering
(OBR)
OBR vurderer, at lovforslaget
medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet. Disse
konsekvenser vurderes at være un-
der 4 mio. kr., hvorfor de ikke
kvantificeres nærmere.
OBR bemærker, at lovforslaget gi-
ver hjemmel til udstedelse af be-
kendtgørelser, som indebærer ad-
ministrative konsekvenser for er-
hvervslivet, jf. lovforslagets § 43.
Lovforslagets bemyndigelsesbe-
stemmelser vurderes at medføre
administrative konsekvenser under
4 mio. kr.
OBR bemærker, at da forslaget
medfører en udvikling af en ny di-
gital erhvervsrettet løsning, bør
ministeriet være opmærksomt på
at efterleve princippet ”Sikrer bru-
gervenlig digitalisering” og i lov-
forslagets almindelige bemærknin-
ger uddybe, hvordan en eventuel
digital løsning gøres brugervenlig.
Dette vil blive sikret i forbindelse
med udviklingen af de it-systemer,
der skal understøtte indberetnin-
gen.
FSR
danske revisorer
FSR
danske revisorer har ingen
bemærkninger.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger.
Side 9 af 9