Børne- og Undervisningsministeriet
April 2022
Høringsnotat
om
Sagsnr. 22/08571
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v.,
lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om kommunale internationale grundskoler
(Forlængelse af frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 i skoleåret
2022/23 og etablering af mulighed for fjernundervisning)
1. Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden 29. marts 2022 til 25. april 2022 været sendt i høring hos 84
myndigheder og organisationer. Udkastet blev også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget 21 høringssvar, hvoraf 15 høringssvar indeholder bemærkninger til udkastet. En
oversigt med angivelse af, hvem der har afgivet høringsvar, er vedlagt.
Det er alene de væsentligste punkter fra høringssvarene, der er medtaget i notatet.
Høringssvar, der er indkommet efter udløbet af høringsfristen, indgår ikke i høringsnotatet, men
oversendes også til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg.
2. Sammenfatning om ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De indkomne høringssvar giver ikke anledning til at fremsætte ændringsforslag til lovforslaget.
3. Generelle bemærkninger til udkastet til lovforslag
Team Danmark ser i forhold til eliteidrætselevernes rammevilkår muligheder for fremadrettet at bruge
positive erfaringer fra brugen af fjernundervisning til også efter behov at kunne tilrettelægge forskellige
former for fjernundervisning for eliteidrætselever.
Landsforeningen af Læsepædagoger bemærker, at lovforslaget giver skolerne mulighed for en mere
fleksibel tilrettelæggelse af undervisningen, hvor fjernundervisningen i et begrænset omfang kan være et
godt alternativ for hele klasser eller enkelte elever.
Efterskoleforeningen hilser det velkomment, at skolerne får udvidede muligheder for at håndtere fravær
som følge af COVID-19. I og med, at eleverne bor på skolen, vurderer foreningen ikke, at muligheden
for fjernundervisning vil være relevant i større omfang end det er tilfældet i dag med sygeundervisning,
mv.
KL ser positivt på mulighederne for at kunne bruge fjernundervisning til at finde fleksible lokale
løsninger ift. undervisningen af elever og klasser, hvor dette giver mening. Foreningen stiller sig positivt
over for forlængelsen af muligheden for at afvige fra målsætningen om fuld kompetencedækning. KL
finder kompetencedækning vigtigt, men understreger dog, at udfordringer ift. fx sårbare klasser fortsat
vil findes efter skoleåret 2022/23, og der vil fortsat være behov for fleksibilitet til at finde lokale
løsninger efter udløbet af det kommende skoleår.
Skolelederforeningen hilser det meget velkommen, at mulighederne for fuld afkortning af skoleugen
samt målsætningen om fuld kompetencedækning forlænges med endnu et skoleår, således at
frihedsgraderne også gælder i skoleåret 2022/23. Skolelederforeningen finder det yderst relevant med
fortsatte drøftelser om fortsat øgede frihedsgrader og deltager det kommende år meget gerne i disse
drøftelser.