Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på L 174
–
spørgsmål 6
I brev af 2. juni 2022 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V)
stillet mig følgende spørgsmål:
L 174
–
spørgsmål 6:
”Hvordan
vil ministeren, såfremt der indføres én obligatorisk it-løsning
til sprogvurdering i børnehaveklassen, sikre at der er sammenhæng i lære-
rens og pædagogernes samarbejde omkring børn og elever, jf. Rambølls
høringssvar til lovforslaget?”
Svar:
Med aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i fol-
keskolen blev aftalepartierne enige om, at der skal udvikles et forbedret
nationalt sprogvurderingsredskab. Det fremgår i øvrigt af aftaletekstens
tabel 1, at der fremadrettet skal anvendes et centralt it-understøttet red-
skab og indsamles data nationalt.
Det er således hensigten i aftalen, at der skal indføres en obligatorisk it-
løsning til sprogvurdering i børnehaveklassen.
Der fremgår bl.a. følgende af Rambølls høringssvar:
”Grunden til at kommunerne vælger at betale for sprogvurderingerne gennem en tredje-
parts it-løsning er, at leverandørerne har indlejret sprogvurderingen i et større univers,
som hjælper pædagoger og lærere i arbejdet med børn og elever.
Nogle leverandører har udviklet inspirations-, undervisnings- og handleplansuniverser,
som understøtter personalets arbejde med barnets sproglige udvikling efter endt test.
Nogle leverandører sikrer overførsel af viden mellem personalet i dagtilbud og skole
omkring overgang og nogle leverandører har sprogvurderingen som ét værktøj blandt
flere til en nuanceret beskrivelse af den enkelte elevs færdigheder og trivsel.
Ved at tvinge kommunerne til at bruge ét bestemt system til sprogvurdering i børneha-
veklassen, gøres det sværere end i dag at skabe sammenhæng i lærernes og pædagoger-
nes samarbejde omkring børn og elever.”
3. juni 2022
Sagsnr.: 22/11494