Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på L 174
–
spørgsmål 5
I brev af 12. maj 2022 har udvalget efter ønske fra Charlotte Broman
Mølbæk (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
L 174
–
spørgsmål 5:
”Ministeren
bedes redegøre for, om det ikke er lærerens faglige vurde-
ring, hvornår der er tale om en indsats, som skal fremgå af meddelelses-
bogen, og om ministeren ikke mener, at dette bør tydeliggøres. På s.14
og s. 31 står der, at indholdet i meddelelsesbogen udvides, når der er ind-
satser skolen iværksætter for elever i udfordringer. Det fremgår ikke
klart, hvornår noget er en indsats, og hvilke indsatser der skal fremgå, når
man udvider meddelelsesbogen.”
Svar:
Ligesom det i dag er skolen, der har ansvaret for at udarbejde elevplanen,
lægges der i lovforslaget op til, at det også vil være skolen, der får ansva-
ret for at udarbejde fokuspunkterne og øvrige oplysninger, herunder om
indsatser for elever med udfordringer, i den enkelte elevs meddelelses-
bog. Det fremgår således af bemærkningerne til den foreslåede bestem-
melse om meddelelsesbogen, at meddelelsesbogen vil skulle udarbejdes
af elevens lærere ud fra en løbende dialog mellem skolen, elev og foræl-
dre. Derudover fremgår det af bemærkningerne, at fokuspunkterne skal
tage udgangspunkt i lærere og pædagogers observationer af elevens aktu-
elle status. Meddelelsesbogen er
–
ligesom elevplanen
–
tænkt som et pæ-
dagogisk redskab. Det vil derfor være en pædagogisk vurdering, hvornår
der vil være tale om en indsats, som skal fremgå af meddelelsesbogen, li-
gesom det vil være en pædagogisk vurdering, hvordan denne indsats
mest hensigtsmæssigt skal indgå i den enkelte meddelelsesbog, så det un-
derstøtter elevens udvikling og dialogen mellem skole, lærer, pædagog,
forældre og elev.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at de særlige indsatser, sko-
len iværksætter for elever med udfordringer, og som vil skulle beskrives i
meddelelsesbogen, vil kunne være ordblindeindsatser, indsatser for højt
3. juni 2022
Sagsnr.: 22/09857