Til lovforslag nr.
L 174
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 2. juni 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om kommunal
indsats for unge under 25 år, lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet og lov om kommunale internationale grundskoler
(Fremtidigt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen m.v.)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren har stillet 7 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af NB)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin stilling
ved 2. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at en ny og
bedre udformning af nationale test med obligatoriske test
i dansk og matematik og frivillige test i en række andre fag
vil være til gavn for både lærere og elever og forbedre så-
vel den pædagogiske som den styringsmæssige anvendelse
af de nationale test. Venstre glæder sig over den politiske
aftale indgået tilbage i efteråret 2021 om nationale test og
den opbakning, aftalen har fra alle skolens aktører. Venstre
ser aftalen som et stabilt og godt grundlag for fremtidens
evaluerings- og bedømmelseskultur i den danske folkesko-
le. Både afskaffelsen af begrebet ikkeparat som ændres til i
stedet at pege på og anvise, hvad den enkelte elev er parat
til, og afskaffelsen af bureaukrati omkring elevplaner og
kvalitetsplaner m.m. har været vigtig for Venstre som en del
af aftalen.
Det er vigtigt, at testene bliver mere gennemsigtige, ens-
artede og pædagogisk anvendelige, og det har også været
helt centralt for Venstre, at der med aftalen sikres en øget
indsats for aktivt at opspore ordblindhed samt fokus på højt
begavede elever og adgang til screening og testning, så alle
elever ses og oplever faglige udfordringer, der matcher deres
niveau. Venstre anser det for grundlæggende, at folkeskolen
skal løfte og udfordre alle elever fagligt.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om kom
munal indsats for unge under 25 år og forskellige andre
love
(Fremtidigt evaluerings- og bedømmelsessystem i folke-
skolen m.v.)«.
[Korrektion af lovforslagets titel]
AX027919