Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 174 Bilag 6
Offentligt
2585886_0001.png
Til lovforslag nr.
L 174
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 2. juni 2022
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om kommunal
indsats for unge under 25 år, lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet og lov om kommunale internationale grundskoler
(Fremtidigt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen m.v.)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren har stillet 7 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
<>:
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om kom­
munal indsats for unge under 25 år og forskellige andre
love
(Fremtidigt evaluerings- og bedømmelsessystem i folke-
skolen m.v.)«.
[Korrektion af lovforslagets titel]
Til § 1
2)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 3 b, stk. 1,
ændres
»Elever, hvis forældre er ordblinde,« til: »Elever med en
ordblind forælder«.
[Præcisering af, at der skal gennemføres risikotest for ord-
blindhed, hvis eleven har en forælder med ordblindhed]
3)
Nr. 2
affattes således:
»02.
I
§ 3 b
indsættes før stk. 1 som nye stykker:
»Elever skal screenes for læsevanskeligheder på 1. klasse-
trin ved brug af det klassebaserede screeningsværktøj, som
Børne- og Undervisningsministeriet stiller til rådighed.
Stk. 2.
Elever, der viser tegn på specifikke læsevanske-
ligheder, skal af skolens leder tilbydes en risikotest for ord-
blind-hed senest på 1. klassetrin. Elever med en ordblind
forælder skal tilbydes en risikotest for ordblindhed, med-
mindre skolens leder efter samråd med elevens forældre,
jf. § 54, vurderer, at der ikke er behov herfor. Risikotest
skal gennem-føres ved anvendelse af den risikotest for ord-
blindhed, som Børne- og Undervisningsministeriet stiller til
rådighed.
DokumentId
Journalnummer
L 174 - 2021-22 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2585886_0002.png
2
Stk. 3.
Forældre har én gang på 1. klassetrin krav på,
at der foretages en risikotest for ordblindhed af deres
barn. Kom-munalbestyrelsen foretager risikotesten for ord-
blindhed efter forældrenes anmodning.«
Stk. 1 og 2 bliver herefter stk. 4 og 5.««
[Lovteknisk rettelse, så den foreslåede bestemmelse tager
udgangspunkt i gældende ret frem for i § 3 b, som den vil se
ud efter ikrafttrædelsen af § 1, nr. 1, og sproglig rettelse i det
foreslåede stk. 1]
4)
I
nr. 4
udgår »og § 55 c, stk. 1,«.
[Lovteknisk rettelse som følge af ændring i nr. 6, hvor lov-
henvisning rettes]
5)
I det under
nr. 12
foreslåede
§ 13 b, stk. 2, 2. pkt.,
udgår
»efter 1. pkt«.
[Lovteknisk ændring]
6)
Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 55 c, 1. pkt.,
ændres »testene, jf. § 13, stk. 3«
til: »testene og øvrige redskaber, jf. kapitel 2«, og i
2. pkt.
indsæt-tes efter »test«: »og øvrige redskaber efter 1. pkt.«.«
[Mulighed for at stille risikotest for ordblindhed, screenin-
gsværktøj for læsevanskeligheder, screening af høje begave-
de og sprogvurderingsredskab til rådighed for frie skoler
m.v.]
Ny paragraf
7)
Efter § 4 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01.
I lov om kommunale særlige grundskoler for børn og
unge, der er fordrevet fra Ukraine, jf. lov nr. 691 af 24. maj
2022, foretages følgende ændringer:
1.
I § 9, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 13, stk. 3« til: »§ 13 a, stk.
1 og 2«.
2.
I
§ 9, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »§ 13, stk. 1, 2. pkt., § 13 a,
stk. 1 og 2« til: »§ 13, stk. 1, 2.-4. pkt., § 13 a, stk. 4 og 5«.
3.
I
§ 24
tilføjes efter »§ 14«: », efter reglerne i folkeskole-
lovens § 40 a«.«
[Konsekvensrettelse af henvisninger til regler om obligatori-
ske test og om skoleudviklingssamtaler]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslagets nr. 7 foreslås tilføjet en yderli-
gere paragraf i lovforslaget, hvorfor opregningen af love,
der foreslås ændret, skal tilrettes i titlen. Idet der foreslås
mere end 4-5 love ændret, foreslås titlen alene at omfatte
de to vigtigste love med tilføjelse af »og forskellige andre
love«. Der foreslås ikke foretaget ændringer i undertitlen.
Til nr. 2
Med den foreslåede ændring af bestemmelsens ordlyd
tydeliggøres det, at der ikke er krav om, at begge elevens
foræl-dre skal være ordblinde, før skolelederen skal tage
initiativ til at tilbyde risikotesten for ordblindhed, selvom
skolerne ikke umiddelbart vurderer, at eleven har specifik-
ke læsevanskeligheder. Det vil være tilstrækkeligt, at en af
barnets forældre er ordblind. Der vil ikke være krav om
dokumentation for, at forælderen er ordblind.
Til nr. 3
Efter den gældende folkeskolelovs § 3 b, stk. 1, skal
skolens leder tilbyde, at der foretages en ordblindetest med
henblik på at afdække elevens læsevanskeligheder til elever
i grundskolen med læsevanskeligheder, der kan skyldes ord-
blind-hed. Tilbuddet gives fra den 1. marts på 3. klassetrin
efter samråd med eleven og forældrene. Elevens synspunk-
ter skal tillægges passende vægt under hensyntagen til ele-
vens alder og modenhed.
Efter den gældende folkeskolelovs § 3 b, stk. 2, har
forældre én gang i skoleforløbet fra den 1. marts på 4.
klassetrin krav på, at der foretages en ordblindetest af deres
barn. Kommunalbestyrelsen foretager ordblindetesten efter
forældre-nes anmodning.
Det foreslås, at der i folkeskolelovens § 3 b indsættes
som nyt
stk. 1,
at elever skal screenes for læsevanskelighe-
der på 1. klassetrin ved brug af det klassebaserede screenin-
gsværktøj, som Børne- og Undervisningsministeriet stiller
til rådig-hed.
Ændringen foreslås at træde i kraft den 1. august 2025, jf.
lovforslagets § 5, stk. 4, der bliver § 6, stk. 4, jf. ændrings-
forslagets nr. 7.
Med den foreslåede bestemmelse vil alle elever i 1. klas-
se som udgangspunkt skulle screenes for læsevanskelighe-
der, hvilket vil kunne medvirke til at sikre, at skolerne tidligt
opdager de elever, der har læsevanskeligheder, med henblik
på at tilbyde yderligere udredning eller støtte, herunder risi-
kotesten for ordblindhed, jf. de foreslåede bestemmelser i
stk. 2 og 3.
Forslaget medfører, at skolerne vil skulle anvende det
klassebaserede screeningsværktøj, som Børne- og Under-
visningsministeriet stiller til rådighed, herunder i form af
it-understøttelse. Screeningen vil skulle gennemføres af hele
klassen på én gang i løbet af 1. klasse.
Det bemærkes, at den sproglige rettelse består i, at ordet
»udvikler« ændres til: »stiller til rådighed«.
Det foreslås endvidere, at det i lovens § 3 b indsættes
som
stk. 2,
at elever, der viser tegn på specifikke læsevan-
ske-ligheder skal af skolens leder tilbydes en risikotest for
ordblindhed senest på 1. klassetrin til. Elever med en ord-
blind forælder skal tilbydes risikotesten for ordblindhed,
medmindre skolens leder efter samråd med elevens forældre
vurde-rer, at der ikke er behov herfor. Risikotest skal gen-
nemføres ved anvendelse af den risikotest for ordblindhed,
som Bør-ne- og Undervisningsministeriet stiller til rådighed.
Den foreslåede bestemmelse er enslydende med den be-
stemmelse i § 3 b, stk. 1, som foreslås indsat med lovfor-
slagets § 1, nr. 1, og som vil træde i kraft den 1. august
L 174 - 2021-22 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2585886_0003.png
3
2022. Den foreslåede bestemmelse i § 3 b, stk. 2, som affat-
tet ved lov-forslagets § 1, nr. 2, vil således træde i stedet for
den enslydende bestemmelse, når ændringerne i nr. 2 træder
i kraft den 1. august 2025, jf. lovforslagets § 5, stk. 4, der
bliver § 6, stk. 4, jf. ændringsforslagets nr. 07.
Med den foreslåede bestemmelse vil elever med specifik-
ke læsevanskeligheder få mulighed for at gennemføre risi-
kote-sten for ordblindhed senest på 1. klassetrin, hvilket vil
skabe grundlag for, at disse elever får den rette indsats ef-
ter de gældende regler i folkeskoleloven for tilrettelæggelse
af undervisningen, herunder med fokus på undervisningsdif-
feren-tiering, valg af undervisningsmaterialer, brug af hold-
dannelse m.v.
Forslaget medfører, at skolerne er ansvarlige for at teste
de relevante elever, som viser tegn på specifikke læsevan-
ske-ligheder. Ved "specifikke læsevanskeligheder" forstås
elever, der har afkodningsvanskeligheder, som kan skyldes
ord-blindhed.
Forslaget medfører endvidere, at skolerne vil skulle an-
vende en bestemt test, dvs. risikotesten for ordblindhed, som
udarbejdes af Børne- og Undervisningsministeriet.
Med forslaget kan skolerne tilbyde risikotesten for ord-
blindhed for elever med en ordblind forælder, selvom sko-
lerne ikke umiddelbart vurderer, at eleven har specifikke
læsevanskeligheder. Der vil ikke være krav om dokumenta-
tion for, at forældrene er ordblinde.
Det foreslås også, at det indsættes i lovens § 3 b, som
stk.
3,
at forældre én gang på 1. klassetrin har krav på, at der
fore-tages en risikotest for ordblindhed af deres barn. Kom-
munalbestyrelsen foretager risikotesten for ordblindhed efter
forældrenes anmodning.
Den foreslåede bestemmelse er enslydende med den be-
stemmelse i § 3 b, stk. 2, som foreslås indsat med lovfor-
slagets § 1, nr. 1, og som vil træde i kraft den 1. august
2022. Den foreslåede bestemmelse i § 3 b, stk. 3, som affat-
tet ved lov-forslagets § 1, nr. 2, vil således træde i stedet for
den enslydende bestemmelse, når ændringerne i nr. 2 træder
i kraft den 1. august 2025, jf. lovforslagets § 5, stk. 4, der
bliver § 6, stk. 4, jf. ændringsforslagets nr. 07.
Med den foreslåede bestemmelse får forældrene et rets-
krav på at få deres barn testet med risikotesten for ordblind-
hed senest i 1. klasse, uanset skolens vurdering af barnets
læsefærdigheder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af den foreslåede § 13 b, stk. 3, som affattet
ved lovforslagets § 1, nr. 12, at på 7., 8. og 9. klassetrin
skal meddelelsesbogen ud over de i stk. 1 og 2 nævnte op-
lysninger indeholde oplysninger om elevernes overvejelser
om uddannelse og de faglige krav til uddannelsen. Medde-
lelsesbogen skal tillige indeholde oplysninger om eventuelle
sær-lige målrettede skole- og vejledningsindsatser, der måtte
være igangsat efter 1. pkt.
Det foreslås, at ordene ”efter 1. pkt. ” udgår af den
foreslåede § 13 b, stk. 3, 2. pkt. Meddelelsesbogen skal
indeholde oplysninger om de eventuelle særlige målrettede
skole- og vejledningsindsatser, der måtte være igangsat i
forlængelse 4
af eller i forbindelse med dialogen mellem skole og hjem
om elevens overvejelser om uddannelse m.v. Som bestem-
mel-sen er formuleret kan den læses således, at de eventu-
elle særlige målrettede skole- og vejledningsindsatser, der
måtte være igangsat, sker efter reglerne i 1. pkt., hvilket ikke
er hensigten. Det er således tale om en lovteknisk rettelse.
Til nr. 5
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 4, at henvisningen
i § 55 c, 1. pkt., ændres, således at henvisningen til § 13,
stk. 3, ændres til § 13 a. Forslaget er en konsekvensændring
som følge af lovforslagets § 1, nr. 8 og 10, hvorefter den
gældende folkeskolelovs § 13, stk. 3 og 4, foreslås ophævet
og overført med relevante ændringer til folkeskolelovens §
13 a.
Det foreslås, at ændringen i § 55 c, 1. pkt., udgår, som
følge af forslag til nr. 06, hvorefter henvisningen til § 13,
stk. 3, ændres til en henvisning til kapitel 2.
Til nr. 6
Det fremgår allerede af lovforslagets almindelige be-
mærkningers pkt. 3.2.3. og 3.3.3., at screeningstesten for
læsevan-skeligheder, risikotesten for ordblindhed og det na-
tionale sprogvurderingsredskab, samt nationale tjeklister til
brug for screening for høj begavelse, også vil kunne stilles
til rådighed for fri- og privatskoler, efterskoler og frie fag-
skoler samt ungdomsskoler og kommunale internationale
grundskoler.
Det foreslås, at der sikres særskilt hjemmel i folkeskole-
loven til, at børne- og undervisningsministeriet kan stille
de forskellige redskaber m.v. til rådighed for fri- og privat-
skoler, efterskoler og frie fagskoler samt ungdomsskoler og
kommunale internationale grundskoler samt de nye særlige
grundskoler.
Efter den gældende folkeskolelovs § 55 c kan børne-
og undervisningsministeren tilbyde statsskoler, fri grundsko-
ler, godkendte efterskoler, godkendt fri fagskoler, eller ung-
domsskoler at anvende testene, jf. lovens § 13, stk. 3. Bør-
ne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om af-
viklingen af test for disse skoler. 1. og 2. pkt. finder tillige
anvendel-se for skoler omfattet af lov om kommunale særli-
ge grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukrai-
ne.
Det foreslås, at der ændres i § 55 c, 1. pkt., således
at børne- og undervisningsministeren også kan tilbyde stats-
skoler, fri grundskoler, godkendte efterskoler, godkendt fri
fagskoler, eller ungdomsskoler at anvende øvrige redskaber
efter kapi-tel 2 i lov om folkeskolen.
Ministeren vil kunne tilbyde de redskaber, der foreslås
indført med de foreslåede bestemmelser i folkeskolelovens
§ 3 b som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, § 3 c
som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 3, og § 11, stk. 3, som
affattet ved lovforslagets § 1, nr. 6, efter deres respektive
ikrafttrædelsestidspunkter. Det drejer sig om risikotest for
ordblind-hed, der efter forslaget træder i kraft 1. august
2022, screening af høje begavede ved anvendelse af tjekli-
L 174 - 2021-22 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2585886_0004.png
4
ster og det nationale sprogvurderingsredskab, som efter for-
slaget træder i kraft 1. august 2024, samt det klassebaserede
screenings-værktøj for læsevanskeligheder, der efter forsla-
get træder i kraft 1. august 2025.
Det vil være en forudsætning for at tilbyde disse red-
skaber, at Børne- og Undervisningsministeriet sikrer, at det-
te kan ske i overensstemmelse med konkurrenceretlige og
statsstøtteretlige regler.
Det foreslås endvidere, at der ændres i § 55 c, 2. pkt.,
således at børne- og undervisningsministeren også kan fast-
sætte regler om afvikling af disse redskaber for disse skoler.
Med hjemmel i denne bestemmelse vil der bl.a. kunne
fastsættes regler om tidspunktet for anvendelse af de oven-
nævnte redskaber.
Til nr. 7
Med lov om kommunale særlige grundskoler for børn og
unge, der er fordrevet fra Ukraine, er der efter fremsættelsen
af nærværende lovforslag vedtaget en ny skoleform, hvor
en række bestemmelser i folkeskoleloven finder tilsvarende
anvendelse. I den vedtagne lov er henvist til reglerne om
obligatoriske test i folkeskoleloven og tilføjet regler om sko-
le-udviklingssamtaler.
Det foreslås, at henvisningen i lovens § 9, stk. 2, 1.
pkt., til reglerne om obligatoriske test i folkeskolelovens §
13, stk. 3, tilrettes i overensstemmelse med de foreslåede
ændringer i lovforslagets § 1, nr. 8 og 10, således at der i
stedet henvises 5
til folkeskolelovens § 13 a, stk. 1 og 2. Dermed vil særli-
ge grundskoler som udgangspunkt skulle afholde obligatori-
ske test i dansk læsning og matematik i stedet for nationale
test efter de hidtil gældende regler.
Det foreslås endvidere, at henvisningerne i lovens § 9,
stk. 2, 2. pkt., til reglerne om obligatoriske test i folkesko-
lelo-vens § 13, stk. 1, 2. pkt., og § 13 a, stk. 1 og 2,
tilrettes i overensstemmelse med de foreslåede ændringer
i lovforslagets § 1, nr. 7 og 10, således at der henvises til
folkeskolelovens § 13, stk. 1, 2.-4. pkt., samt § 13 a, stk. 4
og 5.
Det foreslås herudover, at der i lovens § 24 tilføjes en
henvisning til bestemmelserne om skoleudviklingssamtaler
i folkeskoleloven, således at sammenhængen mellem de to
bestemmelser tydeliggøres.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. april 2022 og var til
1. behandling den 3. maj 2022. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Børne- og Undervisnings-
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og undervisningsministeren send-
te den 7. februar 2022 dette udkast til udvalget, jf. BUU
alm. del – bilag 93. Den 27. april 2022 sendte børne- og
undervisningsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <5> bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål
til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S)
fmd.
Tanja Larsson (S) Brian Bressendorff () Jens Joel (S) Jan Johansen (S)
Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S) Orla Hav (S) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF)
Astrid Carøe (SF) Jan Bjergskov Larsen (SF) Lotte Rod (RV) Anne Sophie Callesen (RV) Marianne Jelved (RV)
Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL) Susanne Zimmer (FG) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V)
Ellen Trane Nørby (V) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Stén Knuth (V)
nfmd.
Marie Krarup (UFG)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Gitte Willumsen (KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB)
Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
49
39
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
3
1
L 174 - 2021-22 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2585886_0005.png
5
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
15
14
13
13
10
4
3
Kristendemokraterne (KD)
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
1
1
9