Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 174 Bilag 4
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om kommunal indsats for unge under 25 år, lov om vel-
færdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet og lov om kommunale internationale grundskoler
(Fremtidigt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen m.v.)
(L 174)
Af
undervisningsministeren,
tiltrådt af …
01)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om kommunal indsats for unge under 25 år og forskellige andre love
(Fremtidigt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen m.v.)«.
[Korrektion af lovforslagets titel]
Til § 1
02)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 3 b, stk. 1,
ændres »Elever, hvis forældre er ordblinde,« til: »Elever med en ordblind
forælder«.
[Præcisering af, at der skal gennemføres risikotest for ordblindhed, hvis eleven har en forælder med ordblindhed]
03)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 3 b
indsættes før stk. 1 som nye stykker:
»Elever skal screenes for læsevanskeligheder på 1. klassetrin ved brug af det klassebaserede screeningsværktøj, som
Børne- og Undervisningsministeriet stiller til rådighed.
Stk. 2.
Elever, der viser tegn på specifikke læsevanskeligheder, skal af skolens leder tilbydes en risikotest for ordblind-
hed senest på 1. klassetrin. Elever med en ordblind forælder skal tilbydes en risikotest for ordblindhed, medmindre
skolens leder efter samråd med elevens forældre, jf. § 54, vurderer, at der ikke er behov herfor. Risikotest skal gennem-
føres ved anvendelse af den risikotest for ordblindhed, som Børne- og Undervisningsministeriet stiller til rådighed.
Stk. 3.
Forældre har én gang på 1. klassetrin krav på, at der foretages en risikotest for ordblindhed af deres barn. Kom-
munalbestyrelsen foretager risikotesten for ordblindhed efter forældrenes anmodning.«
Stk. 1 og 2 bliver herefter stk. 4 og 5.«
[Lovteknisk rettelse, så den foreslåede bestemmelse tager udgangspunkt i gældende ret frem for i § 3 b, som den vil se
ud efter ikrafttrædelsen af § 1, nr. 1, og sproglig rettelse i det foreslåede stk. 1]
04)
I
nr. 4
udgår »og § 55 c, stk. 1,«.
[Lovteknisk rettelse som følge af ændring i nr. 06, hvor lovhenvisning rettes]
05)
I det under
nr. 12
foreslåede
§ 13 b, stk. 2, 2. pkt.,
udgår »efter 1. pkt«.
[Lovteknisk ændring]
06)
Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:
1
L 174 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag fra børne og undervisningsministeren
»01.
I
§ 55 c, 1. pkt.,
ændres »testene, jf. § 13, stk. 3« til: »testene og øvrige redskaber, jf. kapitel 2«, og i
2. pkt.
indsæt-
tes efter »test«: »og øvrige redskaber efter 1. pkt.«.
[Mulighed for at stille risikotest for ordblindhed, screeningsværktøj for læsevanskeligheder, screening af høje begavede
og sprogvurderingsredskab til rådighed for frie skoler m.v.]
Ny paragraf
07)
Efter § 4 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine, jf. lov nr. 691 af 24. maj 2022,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 9, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 13, stk. 3« til: »§ 13 a, stk. 1 og 2«.
2.
I
§ 9, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »§ 13, stk. 1, 2. pkt., § 13 a, stk. 1 og 2« til: »§ 13, stk. 1, 2.-4. pkt., § 13 a, stk. 4 og 5«.
3.
I
§ 24
tilføjes efter »§ 14«: », efter reglerne i folkeskolelovens § 40 a«.«
[Konsekvensrettelse af henvisninger til regler om obligatoriske test og om skoleudviklingssamtaler]
Bemærkninger
Til nr. 01
Med ændringsforslagets nr. 07 foreslås tilføjet en yderligere paragraf i lovforslaget, hvorfor opregningen af love, der
foreslås ændret, skal tilrettes i titlen. Idet der foreslås mere end 4-5 love ændret, foreslås titlen alene at omfatte de to
vigtigste love med tilføjelse af »og forskellige andre love«. Der foreslås ikke foretaget ændringer i undertitlen.
Til nr. 02
Med den foreslåede ændring af bestemmelsens ordlyd tydeliggøres det, at der ikke er krav om, at begge elevens foræl-
dre skal være ordblinde, før skolelederen skal tage initiativ til at tilbyde risikotesten for ordblindhed, selvom skolerne
ikke umiddelbart vurderer, at eleven har specifikke læsevanskeligheder. Det vil være tilstrækkeligt, at en af barnets
forældre er ordblind. Der vil ikke være krav om dokumentation for, at forælderen er ordblind.
Til nr. 03
Efter den gældende folkeskolelovs § 3 b, stk. 1, skal skolens leder tilbyde, at der foretages en ordblindetest med henblik
på at afdække elevens læsevanskeligheder til elever i grundskolen med læsevanskeligheder, der kan skyldes ordblind-
hed. Tilbuddet gives fra den 1. marts på 3. klassetrin efter samråd med eleven og forældrene. Elevens synspunkter skal
tillægges passende vægt under hensyntagen til elevens alder og modenhed.
Efter den gældende folkeskolelovs § 3 b, stk. 2, har forældre én gang i skoleforløbet fra den 1. marts på 4. klassetrin
krav på, at der foretages en ordblindetest af deres barn. Kommunalbestyrelsen foretager ordblindetesten efter forældre-
nes anmodning.
Det foreslås, at der i folkeskolelovens § 3 b indsættes som nyt
stk. 1,
at elever skal screenes for læsevanskeligheder på
1. klassetrin ved brug af det klassebaserede screeningsværktøj, som Børne- og Undervisningsministeriet stiller til rådig-
hed.
Ændringen foreslås at træde i kraft den 1. august 2025, jf. lovforslagets § 5, stk. 4, der bliver § 6, stk. 4, jf. ændringsfor-
slagets nr. 07.
Med den foreslåede bestemmelse vil alle elever i 1. klasse som udgangspunkt skulle screenes for læsevanskeligheder,
hvilket vil kunne medvirke til at sikre, at skolerne tidligt opdager de elever, der har læsevanskeligheder, med henblik på
at tilbyde yderligere udredning eller støtte, herunder risikotesten for ordblindhed, jf. de foreslåede bestemmelser i stk. 2
og 3.
2
L 174 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag fra børne og undervisningsministeren
Forslaget medfører, at skolerne vil skulle anvende det klassebaserede screeningsværktøj, som Børne- og Under-
visningsministeriet stiller til rådighed, herunder i form af it-understøttelse. Screeningen vil skulle gennemføres af hele
klassen på én gang i løbet af 1. klasse.
Det bemærkes, at den sproglige rettelse består i, at ordet »udvikler« ændres til: »stiller til rådighed«.
Det foreslås endvidere, at det i lovens § 3 b indsættes som
stk. 2,
at elever, der viser tegn på specifikke læsevanske-
ligheder skal af skolens leder tilbydes en risikotest for ordblindhed senest på 1. klassetrin til. Elever med en ordblind
forælder skal tilbydes risikotesten for ordblindhed, medmindre skolens leder efter samråd med elevens forældre vurde-
rer, at der ikke er behov herfor. Risikotest skal gennemføres ved anvendelse af den risikotest for ordblindhed, som Bør-
ne- og Undervisningsministeriet stiller til rådighed.
Den foreslåede bestemmelse er enslydende med den bestemmelse i § 3 b, stk. 1, som foreslås indsat med lovforslagets §
1, nr. 1, og som vil træde i kraft den 1. august 2022. Den foreslåede bestemmelse i § 3 b, stk. 2, som affattet ved lov-
forslagets § 1, nr. 2, vil således træde i stedet for den enslydende bestemmelse, når ændringerne i nr. 2 træder i kraft den
1. august 2025, jf. lovforslagets § 5, stk. 4, der bliver § 6, stk. 4, jf. ændringsforslagets nr. 07.
Med den foreslåede bestemmelse vil elever med specifikke læsevanskeligheder få mulighed for at gennemføre risikote-
sten for ordblindhed senest på 1. klassetrin, hvilket vil skabe grundlag for, at disse elever får den rette indsats efter de
gældende regler i folkeskoleloven for tilrettelæggelse af undervisningen, herunder med fokus på undervisningsdifferen-
tiering, valg af undervisningsmaterialer, brug af holddannelse m.v.
Forslaget medfører, at skolerne er ansvarlige for at teste de relevante elever, som viser tegn på specifikke læsevanske-
ligheder. Ved "specifikke læsevanskeligheder" forstås elever, der har afkodningsvanskeligheder, som kan skyldes ord-
blindhed.
Forslaget medfører endvidere, at skolerne vil skulle anvende en bestemt test, dvs. risikotesten for ordblindhed, som
udarbejdes af Børne- og Undervisningsministeriet.
Med forslaget kan skolerne tilbyde risikotesten for ordblindhed for elever med en ordblind forælder, selvom skolerne
ikke umiddelbart vurderer, at eleven har specifikke læsevanskeligheder. Der vil ikke være krav om dokumentation for,
at forældrene er ordblinde.
Det foreslås også, at det indsættes i lovens § 3 b, som
stk. 3,
at forældre én gang på 1. klassetrin har krav på, at der fore-
tages en risikotest for ordblindhed af deres barn. Kommunalbestyrelsen foretager risikotesten for ordblindhed efter
forældrenes anmodning.
Den foreslåede bestemmelse er enslydende med den bestemmelse i § 3 b, stk. 2, som foreslås indsat med lovforslagets §
1, nr. 1, og som vil træde i kraft den 1. august 2022. Den foreslåede bestemmelse i § 3 b, stk. 3, som affattet ved lov-
forslagets § 1, nr. 2, vil således træde i stedet for den enslydende bestemmelse, når ændringerne i nr. 2 træder i kraft den
1. august 2025, jf. lovforslagets § 5, stk. 4, der bliver § 6, stk. 4, jf. ændringsforslagets nr. 07.
Med den foreslåede bestemmelse får forældrene et retskrav på at få deres barn testet med risikotesten for ordblindhed
senest i 1. klasse, uanset skolens vurdering af barnets læsefærdigheder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 04
Det fremgår af den foreslåede § 13 b, stk. 3, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12, at på 7., 8. og 9. klassetrin skal
meddelelsesbogen ud over de i stk. 1 og 2 nævnte oplysninger indeholde oplysninger om elevernes overvejelser om
uddannelse og de faglige krav til uddannelsen. Meddelelsesbogen skal tillige indeholde oplysninger om eventuelle sær-
lige målrettede skole- og vejledningsindsatser, der måtte være igangsat efter 1. pkt.
Det foreslås, at ordene ”efter 1. pkt. ” udgår af den foreslåede § 13 b, stk. 3, 2. pkt.
Meddelelsesbogen skal indeholde
oplysninger om de eventuelle særlige målrettede skole- og vejledningsindsatser, der måtte være igangsat i forlængelse
3
L 174 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag fra børne og undervisningsministeren
af eller i forbindelse med dialogen mellem skole og hjem om elevens overvejelser om uddannelse m.v. Som bestemmel-
sen er formuleret kan den læses således, at de eventuelle særlige målrettede skole- og vejledningsindsatser, der måtte
være igangsat, sker efter reglerne i 1. pkt., hvilket ikke er hensigten. Det er således tale om en lovteknisk rettelse.
Til nr. 05
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 4, at henvisningen i § 55 c, 1. pkt., ændres, således at henvisningen til § 13, stk. 3,
ændres til § 13 a. Forslaget er en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 8 og 10, hvorefter den gældende
folkeskolelovs § 13, stk. 3 og 4, foreslås ophævet og overført med relevante ændringer til folkeskolelovens § 13 a.
Det foreslås, at ændringen i § 55 c, 1. pkt., udgår, som følge af forslag til nr. 06, hvorefter henvisningen til § 13, stk. 3,
ændres til en henvisning til kapitel 2.
Til nr. 06
Det fremgår allerede af lovforslagets almindelige bemærkningers pkt. 3.2.3. og 3.3.3., at screeningstesten for læsevan-
skeligheder, risikotesten for ordblindhed og det nationale sprogvurderingsredskab, samt nationale tjeklister til brug for
screening for høj begavelse, også vil kunne stilles til rådighed for fri- og privatskoler, efterskoler og frie fagskoler samt
ungdomsskoler og kommunale internationale grundskoler.
Det foreslås, at der sikres særskilt hjemmel i folkeskoleloven til, at børne- og undervisningsministeriet kan stille de
forskellige redskaber m.v. til rådighed for fri- og privatskoler, efterskoler og frie fagskoler samt ungdomsskoler og
kommunale internationale grundskoler samt de nye særlige grundskoler.
Efter den gældende folkeskolelovs § 55 c kan børne- og undervisningsministeren tilbyde statsskoler, fri grundskoler,
godkendte efterskoler, godkendt fri fagskoler, eller ungdomsskoler at anvende testene, jf. lovens § 13, stk. 3. Børne- og
undervisningsministeren kan fastsætte regler om afviklingen af test for disse skoler. 1. og 2. pkt. finder tillige anvendel-
se for skoler omfattet af lov om kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine.
Det foreslås, at der ændres i
§ 55 c, 1. pkt.,
således at børne- og undervisningsministeren også kan tilbyde statsskoler, fri
grundskoler, godkendte efterskoler, godkendt fri fagskoler, eller ungdomsskoler at anvende øvrige redskaber efter kapi-
tel 2 i lov om folkeskolen.
Ministeren vil kunne tilbyde de redskaber, der foreslås indført med de foreslåede bestemmelser i folkeskolelovens § 3 b
som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, § 3 c som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 3, og § 11, stk. 3, som affattet
ved lovforslagets § 1, nr. 6, efter deres respektive ikrafttrædelsestidspunkter. Det drejer sig om risikotest for ordblind-
hed, der efter forslaget træder i kraft 1. august 2022, screening af høje begavede ved anvendelse af tjeklister og det
nationale sprogvurderingsredskab, som efter forslaget træder i kraft 1. august 2024, samt det klassebaserede screenings-
værktøj for læsevanskeligheder, der efter forslaget træder i kraft 1. august 2025.
Det vil være en forudsætning for at tilbyde disse redskaber, at Børne- og Undervisningsministeriet sikrer, at dette kan
ske i overensstemmelse med konkurrenceretlige og statsstøtteretlige regler.
Det foreslås endvidere, at der ændres i
§ 55 c, 2. pkt.,
således at børne- og undervisningsministeren også kan fastsætte
regler om afvikling af disse redskaber for disse skoler.
Med hjemmel i denne bestemmelse vil der bl.a. kunne fastsættes regler om tidspunktet for anvendelse af de ovennævnte
redskaber.
Til nr. 07
Med lov om kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine, er der efter fremsættelsen
af nærværende lovforslag vedtaget en ny skoleform, hvor en række bestemmelser i folkeskoleloven finder tilsvarende
anvendelse. I den vedtagne lov er henvist til reglerne om obligatoriske test i folkeskoleloven og tilføjet regler om skole-
udviklingssamtaler.
Det foreslås, at henvisningen i lovens § 9, stk. 2, 1. pkt., til reglerne om obligatoriske test i folkeskolelovens § 13, stk. 3,
tilrettes i overensstemmelse med de foreslåede ændringer i lovforslagets § 1, nr. 8 og 10, således at der i stedet henvises
4
L 174 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag fra børne og undervisningsministeren
til folkeskolelovens § 13 a, stk. 1 og 2. Dermed vil særlige grundskoler som udgangspunkt skulle afholde obligatoriske
test i dansk læsning og matematik i stedet for nationale test efter de hidtil gældende regler.
Det foreslås endvidere, at henvisningerne i lovens § 9, stk. 2, 2. pkt., til reglerne om obligatoriske test i folkeskolelo-
vens § 13, stk. 1, 2. pkt., og § 13 a, stk. 1 og 2, tilrettes i overensstemmelse med de foreslåede ændringer i lovforslagets
§ 1, nr. 7 og 10, således at der henvises til folkeskolelovens § 13, stk. 1, 2.-4. pkt., samt § 13 a, stk. 4 og 5.
Det foreslås herudover, at der i lovens § 24 tilføjes en henvisning til bestemmelserne om skoleudviklingssamtaler i
folkeskoleloven, således at sammenhængen mellem de to bestemmelser tydeliggøres.
5