Til lovforslag nr.
L 173
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 18. maj 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om
sygedagpenge og barselsloven
(Indførelse af et beskæftigelsestillæg, nedsættelse af dagpengeperioden for dimittender, nedsættelse af dimittendsatsen for
ikkeforsørgere, indførelse af et sprogkrav til modtagere af dimittenddagpenge m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæf-
tigelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-4, 6 og
8-12. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 5 og 7.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, DF og Bent Bøgsted
(UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af mini-
steren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod
de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, KF, NB og LA) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 1, 2, 4, 8, 9 og 12. Min-
dretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 3, 5-7, 10 og
11.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige og
Liberal Alliance
Venstres, Det Konservative Folkepartis, Nye Borgerliges
og Liberal Alliances medlemmer af udvalget kan ikke støtte
lovforslaget. Det kan vi ikke, fordi regeringen med lovfor-
slaget bl.a. gør det mindre attraktivt at arbejde.
Partierne er imod, at regeringen forhøjer dagpengesatsen,
hvilket vil betyde, at 140.000 personer, ifølge regeringens
egne tal, vil have en lønindkomst, der er lavere end det, man
kan få på den højeste dagpengesats.
For partierne er det vigtigt, at det altid skal kunne betale
sig at arbejde, og det modarbejder lovforslaget, når dagpen-
gesatsen hæves. Det er særlig vigtigt at sikre, at det bedre
kan betale sig at arbejde, efter den socialdemokratiske rege-
ring har brugt de sidste knap 3 år på at hæve skatter og af-
gifter mere end 40 gange og for over 10 mia. kr., ligesom de
indtil aftalen, der følger op på regeringens udspil »Danmark
kan mere I« havde gennemført initiativer, der trak mere end
10.000 personer ud af arbejdsmarkedet.
Vi har selv fremsat et beslutningsforslag, hvori vi vil
forhøje fribeløbet til su, afskaffe den grønne check for ik-
kepensionister, forhøje den grønne check for børn, sænke
elafgiften, udmønte reserven fra Nordsøen til gode ramme-
betingelser for dansk erhvervsliv samt øge det maksimale
beskæftigelsesfradrag. Alle disse tiltag vil bidrage til at løfte
beskæftigelsen markant i en tid, hvor ledigheden er rekord-
lav og efterspørgslen er høj.
Partierne er enige i, at dimittendsatsen skal nedsættes,
som også er et element i lovforslaget. Men vi er ikke enige
i regeringens løsning, hvor man med den anden hånd giver
større fradrag for kontingentbetaling til fagforeninger og
hæver dagpengesatsen, hvilket gør det mindre attraktivt at
arbejde.
Partierne kan derfor samlet ikke støtte lovforslaget.
AX027828