Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 173 Bilag 4
Offentligt
Ændringsforslag
Til
Forslag til
Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om
sygedagpenge og barselsloven
(Indførelse af et beskæftigelsestillæg, nedsættelse af dagpengeperioden for
dimittender, nedsættelse af dimittendsatsen for ikke-forsørgere, indførelse af et
sprogkrav til modtagere af dimittenddagpenge m.v.)
(L 173)
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af:
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af § 48, stk. 9, nr. 1 og 2, ændres »Have«
til: »Medlemmet skal have«.
[Lovteknisk præcisering]
2)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af § 48, stk. 11, ændres »for de første op
til 390 timer for« til: »i op til 390 timer til«.
[Lovteknisk præcisering]
3)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af § 49, stk. 5, 3. pkt., ændres »390 timer
til et deltidsforsikret medlem« til: »et deltidsforsikret medlem har modtaget
dagpenge med satsen i 1. pkt. i 390 timer«.
[Lovteknisk præcisering]
4)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af nye punktummer i § 52 a, stk. 4,
indsættes som nyt 2. punktum: »Skift af ydelsessats efter 2. pkt. sker med virkning
fra det tidspunkt, hvor et fuldtidsforsikret medlem har modtaget dagpenge med
satsen i 1. pkt. i 481 timer eller et deltidsforsikret medlem har modtaget dagpenge
med satsen efter 1. pkt. i 390 timer.«
[Regel om satsskiftetidspunkt ved overgang til nedsatte dagpenge som
ikkeforsørger]
L 173 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
5)
I den under
nr. 6
foreslåede affattelse af § 54, stk. 4, ændres »Der kan
endvidere fastsættes« til: »Beskæftigelsesministeren kan endvidere fastsætte«.
[Lovteknisk præcisering]
6)
I den under
nr. 8
foreslåede affattelse af § 55, stk. 4, indsættes efter »stk. 2«:
»opgøres i timer«.
[Rettelse af fejl]
Til § 4
7)
I den foreslåede affattelse af stk. 3 ændres »§ 1, nr. 6« til: »§ 1, nr. 5 og 6«.
[Lovteknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
I forslaget til § 48, stk. 9, nr. 1 og 2, er nummereringerne indledt med udtrykket
»Have«. Denne indledning opfylder ikke reglerne for opregninger i en lovtekst.
Det foreslås, at der i stedet indledes med ordene »Medlemmet skal have«.
Præciseringen har ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 2
I forslaget til § 48, stk. 11, er formuleringen »for de første op til 390 timer for«
deltidsmedlemmer ikke konsistent med formuleringen af den tilsvarende regel for
fuldtidsmedlemmer.
Det foreslås, at det i stedet formuleres som »i op til 390 timer til«.
Præciseringen har ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 3
I forslaget til § 49, stk. 5, 3. pkt., er formuleringen »390 timer til et deltidsforsikret
medlem« ikke konsistent med formuleringen af den tilsvarende regel for
fuldtidsmedlemmer.
L 173 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås, at det i stedet formuleres som »et deltidsforsikret medlem har
modtaget dagpenge med satsen i 1. pkt. i 390 timer«.
Præciseringen har ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 4
I forslaget til § 52 a, stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, er der ved en fejl ikke blevet
indsat en regel, som definerer tidspunktet for skift af sats, når medlemmet har
forbrugt henholdsvis 481 timer eller 390 timer med den relativt højere dagpengesats
for ikkeforsørgende dimittender
Det foreslås, at skift af ydelsessats sker med virkning fra det tidspunkt, hvor et
fuldtidsforsikret medlem har modtaget dagpenge med den relativt højere
dagpengesats som ikkeforsørgende dimittend i 481 timer eller 390 timer til et
deltidsforsikret medlem.
Forslaget betyder, at det dermed kommer til at fremgå af loven, hvornår der sker et
ydelsesskift. Forslaget betyder videre, at skift af sats kan ske i løbet af en måned
således, at dagpengene for denne måned skal udbetales med to forskellige satser.
Forslaget svarer til den tilsvarende foreslåede satsskifteregel for dimittender, jf.
forslagets § 1, nr. 2, ad § 49, stk. 5, 3. pkt.
Forslaget forventes at medføre yderst begrænsede merudgifter.
Til nr. 5
I forslaget til § 54, stk. 4, indledes 4. pkt. med »Der kan endvidere fastsættes«.
Formuleringen kan forekomme upræcis.
Det foreslås, at det ændres til »Beskæftigelsesministeren kan endvidere fastsætte«.
Præciseringen har ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 6
I forslaget til § 55, stk. 4, 1 pkt., mangler sidste del af gældende § 55, stk. 4, 1. pkt.
Dette er en fejl.
Det foreslås derfor, at der indsættes »opgøres i timer«. Derved færdiggøres
sætningen i sin helhed.
Præciseringen har ingen indholdsmæssig betydning.
L 173 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Til nr. 7
I forslagets § 4, stk. 3, fremgår henvisning til lovforslagets ”§ 1, nr. 6, i denne lov.”
Henvisningen er lovteknisk uklar, da rykning af § 54, stk. 2, finder sted i
lovforslagets nr. 5.
Det foreslås, at henvisningen præciseres ved, at der sker en samlet henvisning til §
1, nr. 5 og 6.
Præciseringen har ingen indholdsmæssig betydning.