Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 173 Bilag 1
Offentligt
2563915_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsfor-
sikring m.v., lov om sygedagpenge og lov
om orlov og dagpenge ved barsel (Indførelse
af et beskæftigelsestillæg, afkortning af dag-
pengeperioden for dimittender, nedsættelse
af dimittendsatsen for ikke-forsørgere, indfø-
relse af et sprogkrav til modtagere af dimit-
tenddagpenge m.v.)
4. februar 2022
J.nr. 22/01660
YPC
HEN
Baggrund
Regeringen (Socialdemokratiet) har den 21. januar 2021 indgået aftale om
en reformpakke for dansk økonomi, Hurtigere i job, et stærkere arbejdsmar-
ked, investeringer i fremtiden og innovative virksomheder med Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne.
Aftaleparterne er bl.a. enige om at styrke sammenhængskraften i den danske mo-
del, og at nyuddannede dimittender skal hurtigere i job, at der skal investeres i dag-
pengene.
Formål
Aftalepartierne er enige om at:
Dimittendsatsen for ikke-forsørgere under 30 år nedsættes til 9.514 kr. pr.
måned efter de første tre måneders forbrug af dagpengeperioden og for
ikke-forsørgere, der er fyldt 30 år, nedsættes til 12.018 kr. pr. måned efter
de første tre måneders forbrug af dagpengeperioden.
Dimittenders ordinære dagpengeperiode reduceres fra to år til ét år.
Dimittender skal fremadrettet opfylde et sprogkrav for at kunne modtage
dimittenddagpenge. Dimittender, som har vist aktuel tilknytning til det dan-
ske arbejdsmarked, undtages fra sprogkravet.
Ledige kan få et tillæg til deres dagpenge på op til 3.649 kr. om måneden i
de første tre måneder af dagpengeperioden svarende til, at man vil kunne få
udbetalt op til 23.000 kr. om måneden, dog som hidtil højst 90 pct. af tidli-
gere indkomst.
Den primære målgruppe
Den primære målgruppe er ledige dagpengemodtagere af en a-kasse.
L 173 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
De sekundære målgrupper
Personer, der modtager sygedagpenge efter sygedagpengeloven og dagpenge efter
barselsloven samt feriedagpenge i de tilfælde, hvor retten til sygedagpenge og dag-
penge efter barselsloven afhænger af, at personen opfylder betingelserne for ret til
arbejdsløshedsdagpenge.
Samlet vurdering
De foreslåede regler som har til formål at få nyuddannede dimittender hurtigere i
job og investere i dagpengene, herunder de afledte konsekvenser ift. retten til syge-
dagpenge og barselsdagpenge, vurderes ikke at have ligestillingsmæssige konse-
kvenser. Forskellene i andel af mænd og kvinder skønnes ikke at skyldes forslaget,
men den underlæggende fordeling.
Grundet COVID-19 tages der udgangspunkt i opgørelser fra 2019 ift. vurdering af
de ligestillingsmæssige konsekvenser, således at vurderingerne ikke er berørt af
eventuelle midlertidige ændringer i sammensætningen af ledige som COVID-19
kunne have forårsaget.
Lavere dimittendsats for ikke-forsørgere
I 2019 var der 29.464 personer som er ikke-forsørgere og modtog dimittenddag-
penge og som har mere end tre måneders anciennitet på dagpenge. Blandt dem er
lidt flere kvinder end mænd (ca. 55 pct. kvinder).
Tilsvarende skønnes det, at flere kvinder end mænd berøres af de afledte virkninger
ift. sygedagpenge (ca. 63 pct. kvinder).
Dimittenddagpengeperiode reduceres fra to til et år
I 2019 var der 12.757 personer som modtog dimittenddagpenge og som har en an-
ciennitet på over et år på dagpenge. Blandt dem er lidt flere kvinder end mænd (ca.
59 pct. kvinder).
Tilsvarende skønnes det, at flere kvinder end mænd berøres af de afledte virkninger
ift. sygedagpenge (ca. 69 pct. kvinder).
For så vidt angår barselsdagpenge, skønnes det, at ca. 87 af dem som går på barsel
ifm. dimittenddagpenge og efter mere end et års dagpengeforbrug er kvinder.
Sprogkrav for at kunne modtage dimittenddagpenge
Der 1.539 som er indplaceret som dimittenddagpengemodtager i 2019 og hverken
opfylder beskæftigelse- eller sprogkrav. Blandt dem er lidt flere kvinder end mænd
(ca. 56 pct. kvinder).
Forslaget har afledt virkning på syge- og barselsdagpenge, da de mister retten til
syge- og barselsdagpenge. Det skønnes, at flere kvinder end mænd er berørt af de
afledte virkninger ift. sygedagpenge (ca. 62 pct. kvinder).
2
L 173 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Tilsvarende skønnes det, at flere kvinder end mænd berøres af de afledte ift. bar-
selsdagpenge (ca. 83 pct. kvinder).
Beskæftigelsestillæg
I 2019 var der 58.823 som opfylder kravene til beskæftigelsestillægget. Blandt dem
er lidt flere mænd end kvinder (ca. 53 pct. mænd).
3