Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 171 Bilag 1
Offentligt
2563902_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
L 171: Forslag til forlængelse af lov om et
midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere
2. halvår 2022
30..marts 2022
J.nr. 21/12884
YPOC
HGN
Baggrund
Lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere blev vedtaget den 20. de-
cember 2019. Loven udmøntede Aftale om et nyt midlertidigt børnetilskud fra sep-
tember 2019 mellem regeringen, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten.
Intentionen med det midlertidige børnetilskud er at sikre en mere ensartet levestan-
dard på tværs af børnefamilier i Danmark, og at børn af forældre i kontanthjælpssy-
stemet indgår aktivt i fællesskabet på lige fod med deres jævnaldrende. Loven
trådte i kraft den 1. januar 2020 med virkning fra den 1. august 2019 til og med den
30. juni 2021. Loven blev efterfølgende forlænget til og med 31. december 2021,
og blev efterfølgende forlænget igen til og med den 30. juni 2022.
Med dette lovforslag forlænges det midlertidige børnetilskud yderligere til og med
den 31. december 2022.
Formål
Hensigten med det midlertidige børnetilskud er at forbedre de økonomiske vilkår
og dermed levevilkårene for børn til forældre i kontanthjælpssystemet, indtil et nyt
ydelsessystem træder i kraft.
Formålet med lovforslaget er at forlænge virkningsperioden for lov om et midlerti-
digt børnetilskud til visse forsørgere. Med lovforslaget vil ordningen blive forlæn-
get yderligere med 6 måneder og i øvrigt fortsætte uændret. Det betyder, at der fra
og med den 1. juli 2022 til og med 31. december 2022 fortsat vil ske udbetaling af
midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere, når betingelserne i øvrigt er
opfyldte. December 2022 bliver således sidste måned, hvor midlertidigt børnetil-
skud og tillæg til enlige forsørgere kan ydes for, og udbetaling for december 2022
vil grundet udbetalingsreglerne ske i februar 2022.
Det forventes, at omkring 9.600 fuldtidspersoner vil modtage det midlertidige bør-
netilskud i forlængelsesperioden fra den 1. juli 2022 til og med den 31. december
2022.
Den primære målgruppe
Forsørgere med egne børn under 15 år i hjemmet, der er berørt af kontanthjælpslof-
tet og/eller modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse,
L 171 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2563902_0002.png
og som i øvrigt opfylder betingelserne for at modtage midlertidigt børnetilskud til
deres børns forsørgelse, se nærmere nedenfor.
Det midlertidige børnetilskud ydes til alle forsørgere, der er berørt af kontant-
hjælpsloftet og/eller indførelsen af integrationsydelse (nu selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse)
uanset om de er gifte/samlevende eller
enlige. Det vil sige alle forsørgere, der får nedsat boligstøtte efter lov om individuel
boligstøtte og/eller særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik som følge af
kontanthjælpsloftet
og alle forsørgere, der modtager selvforsørgelses- og hjemrej-
seydelse eller overgangsydelse. I nedenstående tabel fremgår den skønnede køns-
fordeling for udbetalingen af det midlertidige børnetilskud i forlængelsesperioden.
Tabel 1. Kønsfordeling blandt personer, der skønnes at få udbetalt et midlertidigt
børnetilskud
Mænd
Kvinder
Andel i pct.
16
84
Kilde:
Udbetaling Danmark og STARs ydelsesregistre samt CPR-registret. Skønnet er baseret på, at 84 pct. af tilskudsmodta-
gerne i perioden august 2019 til oktober 2020 har været kvinder, og at kønsfordelingen forventes at være den samme i
forlængelsesperioden.
Det ses af tabel 1, at 84 pct. af udbetalingerne af det midlertidige børnetilskud
skønnes at ske til kvinder, mens de resterende 16 pct. udbetales til mænd. Det er
lagt til grund, at det midlertidige børnestilskud udbetales til den registrerede moder,
når forældre med fælles folkeregisteradresse begge opfylder betingelserne for at få
udbetalt det midlertidige børnetilskud. Dette er en del af forklaringen på den høje
andel af kvinder, som modtager børnetilskuddet.
Den høje andel af kvinder skal endvidere ses i lyset af, at enlige forsørgere i højere
grad berøres af kontanthjælpsloftet, og at enlige forsørgere i højere grad er kvinder
og dermed relativt ofte er i målgruppen for det midlertidige børnetilskud.
Forslaget forventes på denne baggrund at berøre væsentligt flere kvinder end
mænd.
De sekundære målgrupper
Der er ingen sekundære målgrupper for lovforslaget.
2
L 171 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Samlet vurdering
Det vurderes, at forslaget ikke har ligestillingsmæssige konsekvenser.
Baggrunden for konklusionen er, at der i lovforslaget gives lige rettigheder til kvin-
der og mænd, og at lovforslaget ikke skønnes at medføre tilsigtede eller utilsigtede
forskelle for mænd eller kvinder.
Forslaget berører dog i særlig grad enlige forsørgere, da netop denne gruppe ned-
sættes mest som følge af kontanthjælpsloftet. Enlige forsørgere modtager de høje-
ste satser i kontanthjælpssystemet, og enlige forsørgere kan få beregnet en højere
boligstøtte end ikke-forsørgere (en boligstøtte som dog nedsættes som følge af kon-
tanthjælpsloftet).
Det ses af tabel 1, at udbetalingen af det midlertidige børnetilskud primært sker til
kvinder, hvilket vurderes at være en følge af sammensætningen i gruppen af ydel-
sesmodtagere, der modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp, selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse og er berørt af kontanthjælpsloftet, herunder
enlige forsørgere. Forslaget påvirker ikke de strukturer, som i øvrigt stiller mænd
og kvinder forskelligt i kontanthjælpssystemet.
Det skønnes på baggrund af ovenstående, at det ikke vil være relevant at gennem-
føre yderligere vurderinger af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
3