Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 170 Bilag 6
Offentligt
2579545_0001.png
Til lovforslag nr.
L 170
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 18. maj 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. og lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats
(Afskaffelse af indtægtsregulering af folke-, senior- og førtidspension på grund af ægtefælles eller samlevers arbejdsindtægt,
sikring mod frakendelse af førtidspension i en 3-årig periode m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, EL, SF, RV, DF, ALT og Bent
Bøgsted (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de
stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, KF, NB og LA) vil stemme
hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Min-
dretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige og
Liberal Alliance
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige og
Liberal Alliances medlemmer af udvalget noterer sig, at
regeringen også ønsker at afskaffe modregningen af folke-,
senior- og førtidspension på grund af en ægtefælles eller
samlevers arbejdsindtægt.
Partierne ønsker at give gruppen af seniorer mere frihed
til at indrette deres liv, som de ønsker det, herunder også
give bedre adgang til arbejdsmarkedet. I den forbindelse er
det vigtigt, at der er et klart incitament til at bidrage på
arbejdsmarkedet, og at seniorer får et øget incitament til at
arbejde efter folkepensionsalderen. Partierne ønsker at sikre,
at flere bliver en del af det arbejdende fællesskab.
Partierne mener, at vi skal gøre, hvad vi kan, for at give
seniorerne stærkere tilskyndelse til at arbejde – og vi skal
gøre, hvad vi kan, for at få flere i arbejde. Det kræver, at det
bedre kan betale sig at arbejde.
Det er særlig vigtigt, efter at den socialdemokratiske re-
gering har brugt de sidste knap 3 år på at hæve skatter og
afgifter mere end 40 gange og med over 10 mia. kr., og
fordi de indtil aftalen, der følger op på regeringens udspil
»Danmark kan mere 1«, havde gennemført initiativer, der
trak mere end 10.000 personer ud af arbejdsmarkedet.
Dette lovforslag er et lille bidrag til at lukke det hul
i den strukturelle beskæftigelse, som den socialdemokrati-
ske regering selv har skabt. Det hilser partierne naturligvis
velkommen, og vi støtter derfor også afskaffelsen af mod-
regningen.
Partierne forholder sig kritisk over for, hvorfor regerin-
gen ikke får den anden del af aftalen med afskaffelse
af modregning af egen arbejdsindkomst i folkepension på
plads med det samme frem for at vente til efteråret. Derfor
har vi fremsat et fælles beslutningsforslag, hvor vi foreslår
at få det hele vedtaget nu. Det er der brug for.
Lovforslaget indeholder også en midlertidig ordning,
hvor kommunerne i en periode ikke kan frakende personer
førtidspension. For partierne er det vigtigt, at vi løbende ser
på, hvad vi kan gøre for at få færre på førtidspension – så
flere kan blive en del af det arbejdende fællesskab. I den
forbindelse er det vigtigt at sikre, at der også er et klart
incitament til at tage et arbejde.
AX027823
L 170 - 2021-22 - Bilag 6: Betænkning afgivet 18/5-22
2579545_0002.png
2
Partierne er kritiske over for finansieringen af lovforsla-
get. Regeringen har valgt at finansiere tiltagene i lovforsla-
get ved et engangsbeløb i 2023 fra den offentlige investe-
ringsramme. Derefter finansieres lovforslaget ved en sæn-
kelse af dimittendsatsen for dagpengemodtagere. Partierne
er enige i, at dimittendsatsen skal nedsættes, men vi er ikke
enige i regeringens løsning, hvor man med den anden hånd
giver større fradrag for kontingentbetaling til fagforeninger
og hæver dagpengesatsen, hvilket gør det mindre attraktivt
at arbejde.
Partierne støtter indholdet, men vi har en række be-
tænkeligheder ved lovforslaget. Partierne stemmer derfor
hverken for eller imod lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 29, stk. 5, 2. pkt.,
udgår »personligt arbejde,«, »,
sygedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge« og », efterløn«.«
[Korrektion]
2)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 43 a, stk. 2,
ændres
»hvornår« til: »om«.
[Sproglig ændring]
3)
Efter nr. 9 indsættes:
»01.
I
§ 44, stk. 5,
der bliver stk. 6, ændres »stk. 4, 3. pkt.«
til: »stk. 5, 3. pkt.«.«
[Konsekvensændring]
Til § 2
4)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 26, stk. 3, 2. pkt.,
udgår »personligt arbejde« og
»sygedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge«, og », overgangs-
ydelse eller efterløn« ændres til: »eller overgangsydelse«.«
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslaget foreslås det, at »personligt arbejde« og
»efterløn« udgår af bestemmelsen i § 29, stk. 5, 2. pkt., i
lov om social pension. Med ændringsforslaget foreslås det
endvidere, at »sygedagpenge« og »arbejdsløshedsdagpenge«
også udgår af bestemmelsen.
Ændringsforslaget er en korrektion, der skyldes, at »sy-
gedagpenge« og »arbejdsløshedsdagpenge« ligesom »per-
sonligt arbejde« og »efterløn« er omfattet af indtægt ved
personligt arbejde, som ikke vil skulle indgå i beregningen
af det minimumsfradrag, der foretages i indtægter fra en æg-
tefælle eller samlever, der ikke er pensionist, ved beregning
af indtægtsgrundlaget.
Indtægt ved personligt arbejde omfatter bl.a. lønindtægt
eller indtægt, der midlertidigt træder i stedet herfor, jf. § 33
i bekendtgørelse om social pension nr. 2238 af 29. december
2020, her er »sygedagpenge« og »arbejdsløshedsdagpenge«
omfattet af indtægt, der midlertidigt træder i stedet for løn-
indtægt.
Til nr. 2
Efter den foreslåede § 43 a, stk. 2, fastsætter beskæftigel-
sesministeren nærmere regler for vurderingen af, hvornår
førtidspension kan gøres hvilende. Forslaget har til formål
at fastsætte retningslinjer for, hvornår en førtidspension kan
gøres hvilende. Forslaget ændrer ikke på, at det fortsat er en
konkret vurdering af sagens samlede omstændigheder, som
fører til, om en førtidspension skal gøres hvilende.
Det foreslås, at »hvornår« ændres til »om« for at tyde-
liggøre, at førtidspensionen ikke automatisk bliver gjort
hvilende, hvis pensionisten har en indtægt, der overstiger
et fastsat beløb, men forudsætter en konkret vurdering af
sagens samlede omstændigheder.
Til nr. 3
Det foreslås, at henvisningen i § 44, stk. 5, der bliver stk.
6, til stk. 4, 3. pkt., ændres til stk. 5, 3. pkt.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lov-
forslagets § 1, nr. 9, som indsætter et nyt stykke efter stk. 3
og dermed rykker de efterfølgende stykker.
Til nr. 4
Med lovforslaget foreslås det, at »personligt arbejde« og
»efterløn« udgår af bestemmelsen i § 26, stk. 3, 2. pkt., i lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension. Med ændringsforslaget foreslås det endvide-
re, at »sygedagpenge« og »arbejdsløshedsdagpenge« udgår
af bestemmelsen.
Ændringsforslaget er en korrektion, der skyldes, at »sy-
gedagpenge« og »arbejdsløshedsdagpenge« ligesom »per-
sonligt arbejde« og »efterløn« er omfattet af indtægt ved
personligt arbejde, som ikke vil skulle indgå i beregningen
af det minimumsfradrag, der foretages i indtægter fra en æg-
tefælle eller samlever, der ikke er pensionist, ved beregning
af indtægtsgrundlaget.
Indtægt ved personligt arbejde omfatter bl.a. lønindtægt
eller indtægt, der midlertidigt træder i stedet herfor, jf. § 33
i bekendtgørelse om social pension nr. 2238 af 29. december
2020. Her er »sygedagpenge« og »arbejdsløshedsdagpenge«
omfattet af indtægt, der midlertidigt træder i stedet for løn-
indtægt.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april 2022 og var til
1. behandling den 3. maj 2022. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
L 170 - 2021-22 - Bilag 6: Betænkning afgivet 18/5-22
2579545_0003.png
3
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 8.
marts 2022 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bi-
lag 178. Den 26. april 2022 sendte beskæftigelsesministeren
høringssvarene, et høringsnotat og en ligestillingsvurdering
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Maria Gudme (S) Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S)
Kasper Sand Kjær (S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz (SF)
Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL)
Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré Østergaard (V)
nfmd.
Anne Rasmussen (V) Morten Dahlin (V)
Stén Knuth (V) Ulla Tørnæs (V) Bent Bøgsted (UFG) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF)
Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
10