Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 170 Bilag 1
Offentligt
2564060_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om ændring af lov om social
pension, lov om højeste, mellemste, for-
højet almindelig og almindelig førtidspension
m.v. og lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats (Afskaffelse af indtægtsregulering af
folke-, senior- og førtidspension på grund af
ægtefælle eller samlevers arbejdsindtægt,
sikring mod frakendelse af førtidspension i
en tre-årig periode m.v.)
23. marts 2022
J.nr. 22/04784
YPC
LKRI
Baggrund
Lovforslaget udmønter dele af aftalen om
Hurtigere i job og et stærkere arbejds-
marked,
som Regeringen (Socialdemokratiet) og Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre og Kristendemokraterne indgik den 21. januar 2022,
og senere opdateret den 4. marts 2022.
Formål
Lovforslaget udmønter to elementer fra den politiske aftale. Formålet med disse
elementer er, at give seniorerne stærkere tilskyndelse til at arbejde samt at få flere i
arbejde. Lovforslaget indeholder endvidere også en mindre ændring i lov om en ak-
tiv beskæftigelsesindsats, der har til formål at udvide ordningen om en mindre in-
tensiv beskæftigelsesindsats, til også at omfatte modtagere af tidlig pension og se-
niorpension.
Afskaffelse af fradrag pga. ægtefælle eller samlevers arbejdsindkomst
Formålet med denne ændring, at gøre det mere attraktivt for pensionisters ægtefæl-
ler og samlevere at arbejde, hvormed de ikke behøver bekymre sig for, hvorvidt de-
res arbejdsindkomst medfører en reduktion i deres ægtefælle eller samlevers pen-
sion. Ændringen udmøntes ved at lempe modregningsreglerne for folke-, senior- og
førtidspensioner (ny og gammel ordning), hvormed der ikke skal ske fradrag i pen-
sionen som følge af en ægtefælle eller samlevers positive indtægt ved personligt ar-
bejde.
Sikring mod frakendelse af førtidspension i en tre-årig periode
Formålet med denne ændring er at sikre, at førtidspensionister tilkendt efter reg-
lerne gældende fra og med 1. januar 2003 kan tage supplerende beskæftigelse uden
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
risiko for at miste retten til førtidspension. Ændringen udmøntes ved at etablere en
midlertidig ordning, hvormed kommunen i en tre-årig periode, ikke kan frakende
førtidspension. Førtidspensionen kan fortsat gøres hvilende, for førtidspensionister
der har indtægter over et vist niveau.
Udvidelse af ordning om mindre intensiv indsats
I lovforslaget indgår yderligere et mindre element, der ikke er en del af aftalen.
Formålet med denne del af lovforslaget er, at modtagere af tidlig pension og senior-
pension bliver omfattet af ordningen om en mindre intensiv indsats. Det indføres
ved at indskrive disse to nyere pensionsordninger i bestemmelsen i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Den primære målgruppe
Afskaffelse af fradrag pga. ægtefælle eller samlevers arbejdsindkomst
Den primære målgruppe for denne del af lovforslaget, er personer der modtager
folke-, senior- og førtidspension (ny og gammel ordning).
Endvidere er målgruppen personer, der er gift eller samlevende med modtagere af
folke-, senior- og førtidspension (ny og gammel ordning).
Sikring mod frakendelse af førtidspension i en tre-årig periode
Den primære målgruppe for denne del af lovforslaget, er personer der modtager
førtidspension tilkendt efter reglerne gældende fra og med den 1. januar 2003.
Udvidelse af ordning om mindre intensiv indsats
Den primære målgruppe for denne del af lovforslaget er kommende modtagere af
seniorpension og tidlig pension.
De sekundære målgrupper
Afskaffelse af fradrag pga. ægtefælle eller samlevers arbejdsindkomst
Lovforslagets sekundære målgruppe er Udbetaling Danmark, da de er administre-
rende myndighed for udbetaling af social pension, og dermed står for implemente-
ring af reglerne.
Endvidere er lovforslagets sekundære målgruppe erhvervslivet, da det med lov-
forslaget forventes at flere vil forblive i arbejde. Adfærdsvirkningen for afskaffelse
af fradrag i social pension som følge af en ægtefælle eller samlevers arbejdsind-
tægt, forventes at have en afledt stigning i arbejdsudbuddet svarende til ca. 1.650
fuldtidspersoner.
Sikring mod frakendelse af førtidspension i en tre-årig periode
For personer der er bosat i Danmark, er kommunerne den sekundære målgruppe, da
det er kommunerne der tager stilling til evt. frakendelse af førtidspension om den
evt. skal gøres hvilende. For personer der er bosat uden for Danmark, er det Udbe-
taling Danmark (internationale førtidspensionister), der varetager disse opgaver.
2
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Udvidelse af ordning om mindre intensiv indsats
Den sekundære målgruppe for udvidelse af ordningen om mindre intensiv indsats
er kommunerne og a-kasserne, som forvalter reglerne om mindre intensiv indsats
for de ledige.
Samlet vurdering
Kvinder og mænd vil blive berørt af lovforslaget på samme måde, idet de forslåede
ændringer af reglerne gælder lige for kvinder og mænd. Der vil dermed ikke være
forskel på konsekvenserne for kvinder og mænd
hverken direkte eller indirekte.
Det vurderes derfor, at lovforslaget ikke medfører ligestillingsmæssige konsekven-
ser.
3