Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 170 Bilag 1
Offentligt
2564059_0001.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
Høring af lovforslag om afskaffelse af indtægtsregulering af
folke-, senior- og førtidspension på grund af ægtefælle eller
samlevers arbejdsindtægt, sikring mod frakendelse af
førtidspension i en tre-årig periode og udvidelse af ordning om
mindre intensiv indsats.
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
15. marts 2022
J.nr. 22-11410
Cpr.nr.
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
Venlig hilsen
Ankestyrelsen
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0002.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Att.: Louise Kristensen
[email protected],
Mette Pedersen
[email protected]
og
[email protected],
Vermundsgade 38
2100 København Ø
Høringssvar om afskaffelse af indtægtsre-
gulering af folke-, senior- og førtidspension
pga. partners arbejdsindkomst mv.
Dansk Arbejdsgiverforening har den 8. marts 2022 modtaget høring vedr.
forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om højeste, mel-
lemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. og lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats (Afskaffelse af indtægtsregulering af folke-
, senior- og førtidspension på grund af ægtefælle eller samlevers arbejds-
indkomst samt sikring mod frakendelse af førtidspension i en tre-årig pe-
riode m.v.)
Lovforslaget følger af aftale om ”Hurtigere i job og et stærkere arbejds-
marked”, der blev indgået af Regeringen (Socialdemokratiet) og Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Kristendemokra-
terne den 21. januar 2022 og senere blev opdateret den 4. marts 2022.
Med lovforslaget afskaffes modregning i folke-, senior og førtidspension
som følge af en eventuel ægtefælles eller samlevers indtægt ved personligt
arbejde. Lovændringen skal træde i kraft 1. januar 2023.
Det forventes, at omkring 100.000 pensionister med lovforslaget ikke læn-
gere vil opleve en reduktion i ydelsen som følge af en partners arbejds-
indkomst i 2023. Det skønnes således, at ca. 65.000 folkepensionister i gen-
nemsnit vil modtage godt 20.000 mere i årlig udbetalt pensionsydelse (før
skat) og at ca. 30.000 senior- og førtidspensionister i gennemsnit vil mod-
tage knap 35.000 kr. mere årligt i udbetalt pensionsydelse (før skat).
Forslaget vurderes at medføre adfærdsmæssige konsekvenser i form af et
stigende arbejdsudbud svarende til ca. 1.650 fuldtidspersoner.
Efter skat, tilbageløb og adfærd skønnes forslaget at indebære merudgif-
ter for det offentlige på 801,0 mio. kr. i 2023, 818,0 mio. kr. i 2024 og årligt
842,0 mio. kr. fra 2025.
Med lovforslaget etableres desuden en midlertidig ordning, hvor kommu-
nerne i en tre-årig periode, fra 1. januar 2023 til 31. december 2025, ikke
21. marts 2022
MBI
Dok ID: 190744
Vester Voldgade 113
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0003.png
kan frakende førtidspension, således at førtidspensionister kan arbejde
ved siden af pensionen uden risiko for at miste førtidspensionen. Fraken-
delse af førtidspension sker i forvejen sjældent, og det vurderes, at forsla-
get har yderst begrænsede økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Endelig foretages en ændring i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
hvormed ordningen om en mindre intensiv indsats også vil omfatte mod-
tagere af tidlig pension og seniorpension. Forslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
DA’s bemærkninger til lovforslaget:
DA ser med bekymring på den voksende mangel på medarbejdere. Det er
er en af de største udfordringer, Danmark står overfor både her og nu og
i de kommende år. DA finder derfor, at der er behov for at gennemføre
reformer, der øger arbejdsudbuddet, så virksomhederne kan besætte le-
dige stillinger, og Danmark ikke går glip af arbejdspladser og velstand.
På den baggrund er DA positiv overfor at afskaffe modregning i pension
på grund af partners arbejdsindkomst. Det vil styrke tilskyndelsen til at
arbejde, hvilket der er stort behov for i en tid med akut mangel på medar-
bejdere.
DA mener desuden, at det er relevant at undersøge, hvorvidt det er muligt
at bringe eventuel arbejdsevne blandt førtidspensionister i spil på arbejds-
markedet. DA vil således anbefale, at der sker en evaluering af den mid-
lertidige ordning, hvor kommunerne i en tre-årig periode ikke kan fra-
kende førtidspension, således at der bliver skabt et grundlag for at vur-
dere, om ordningen har haft en positiv effekt på førtidspensionisters be-
skæftigelse.
Såfremt effekten er positiv, bør det resultere i en tilpasning af praksis for
tilkendelse til førtidspension, så personer, der kan arbejde, ikke bliver vi-
siteret ind i førtidspensionsordningen
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Side 2/2
Maria Bille Høeg
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0004.png
Louise Kristensen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Karen Louise Riis <[email protected]>
21. marts 2022 12:33
Mette Pedersen; Louise Kristensen; Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Lone Christensen
VS: Høring vedr. lovforslag
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Udkast til lovforslag.pdf
Til STAR
Danske A-kasser takker for denne høring.
Vi vil gerne give udtryk for tilfredshed med, at reglerne om mindre intensiv indsats pr. 1. juli 2022 udvides til
personer, som er på vej på seniorpension eller tidlig pension.
Vi har allerede sidste år peget på, at reglerne burde udvides til de pågældende persongrupper, da de er fuldt ud
sammenlignelige med andre persongrupper omfattet af mindre intensiv indsats, som er på vej til at trække sig
tilbage fra arbejdsmarkedet, dvs. personer på vej på efterløn, fleksydelse og folkepension.
Vi går ud fra, at en ikrafttræden 1. juli 2022 er begrundet i, at den IT-mæssige implementering ikke kan være på
plads tidligere end det.
Med venlig hilsen
Kalou
Med venlig hilsen
Karen Louise Riis
Vicedirektør
Direkte: 46971702
Staunings Plads 3,2
1790 København V
Tlf. 35 86 66 00
www.danskeakasser.dk
Fra:
Louise Kristensen <[email protected]>
Sendt:
7. marts 2022 17:20
Til:
Advoksamfundet <[email protected]>; Ankestyrelsen <[email protected]>;
[email protected];
ATP
<[email protected]>; Arbejdsmarkedets Erhvervssikring <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
dak
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Datatilsynet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Erhvervsstyrelsen
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Info - Frivilligrådet
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Kommunernes
Landsforening <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Lægeforeningen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Rådet for Socialt Udsatte
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
1
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0005.png
[email protected]; [email protected]
Emne:
Høring vedr. lovforslag
Hermed sender Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering høring af lovforslag om afskaffelse af
indtægtsregulering af folke-, senior- og førtidspension på grund af ægtefælle eller samlevers arbejdsindtægt, sikring
mod frakendelse af førtidspension i en tre-årig periode og udvidelse af ordning om mindre intensiv indsats.
Høringsfrist er mandag den 21. marts 2022 kl. 12.00
Se venligst vedhæftede.
Venlig hilsen
Louise Kristensen
Fuldmægtig
Ydelsespolitisk Center
M 72 21 75 26 |
[email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38 | 2100 København Ø
T 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Danish Agency for Labour Market and Recruitment
Vermundsgade 38 | 2100 Copenhagen
T +45 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Følg os på LinkedIn
Læs på star.dk om styrelsens håndtering af dine personoplysninger
2
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0006.png
Til: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
[email protected]
www.handicap.dk
20. marts 2022 / tk_dh
Sag 2-2022-00215
Dok. 572392
Høringssvar om afskaffelse af indtægtsregulering mv. og tre-årigt fra-
kendelsesstop mv.
DH takker for muligheden for at afgive høringssvar.
Ophævelse af modregning
DH er tilfredse med, at lovudkastet – som gennemfører den bagvedliggende politiske aftale - ophæver
modregningen af ægtefæller og samleveres arbejdsindtægt i førtidspension, seniorpension og folkepensi-
on.
Det vil forbedre økonomien for de berørte par og styrke incitamentet for samlevere og ægtefæller til at
arbejde. Det finder DH positivt.
Sikring mod frakendelse af førtidspension i en tre-årig periode
Mange førtidspensionister oplever, at deres arbejdsevne ikke er fast størrelse. Der er perioder, hvor man
lægge mange arbejdstimer, og der er perioder hvor sygdom mv. hvor man kun kan arbejde få timer om
ugen eller slet ikke.
Selv om det er et lille antal, der årligt får frakendt førtidspensionen, lever mange i frygt for, at det kan ske,
hvis de prøver deres arbejdsevne af på arbejdsmarkedet
Lovforslaget lægger op til, at kommunerne i en tre-årig periode ikke kan frakende førtidspensionister deres
førtidspension. Det vil forbedre mulighederne for, at man som førtidspensionist kan prøve sin arbejdsevne
af i perioder uden at frygte for frakendelse af førtidspensionen.
DH er som udgangspunkt tilfredse med indførelse af en tre-årig fredning af førtidspensionister. DH har dog
nogle forslag til forbedringer af ordningen.
For det første anbefaler vi, at det tre-årige frakendelsesstop baner vejen for et permanent frakendelses-
stop. Det forhold, at antallet af årlige frakendelser i dag er lille, taler for, at man lige så godt kan gøre ord-
ningen permanent. Kommunerne vil stadig have muligheden for at gøre førtidspensionen hvilende, og det
er efter vores vurdering et fuldt ud tilstrækkeligt instrument til beskyttelse af de offentlige kasser.
DH er talerør for handicaporganisationerne og repræsenterer alle typer af handicap - fra hjerneskade og gigt til udviklingshæmning og sindslidelse.
35 handicaporganisationer med cirka 340.000 medlemmer er tilsluttet DH.
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0007.png
For det andet er vi bekymrede over bemærkningerne på side 24-25 i lovudkastet. Der står, med vores un-
derstregninger:
”Når den tre-årige periode er udløbet, kan kommunen efter en konkret vurdering træffe afgørelse om fra-
kendelse af førtidspensionen, hvis pensionisten har forbedret sin arbejdsevne i en sådan grad, at pensioni-
sten vedvarende kan forsørge sig selv ved arbejde, herunder i fleksjob. Kommunen kan tage perioder med
arbejde, som er placeret i perioden fra den 1. januar 2023 til og med den 31. december 2025, med i den
samlede vurdering af, om pensionisten har forbedret sin arbejdsevne i en sådan grad, at førtidspensionen
skal frakendes. ”
Det har karakter af en ”lok slangerne ud af deres huler”-tilgang, hvor hammeren falder over dem, der har
forsøgt sig på arbejdsmarkedet i løbet af det 3-årige moratorium. Vores vurdering er, at det kommer til at
lægge begrænsninger på førtidspensionisters vilje til at prøve sig selv af i fleksjob eller ordinære job. Der-
med undermineres hele hensigten med det 3-årige moratorium eller frakendelsesstop.
DH anbefaler derfor, at den citerede passus i bemærkningerne slettes. Og at man, som allerede nævnt, gør
frakendelsesstoppet permanent.
For det tredje en bemærkning til de situationer, hvor førtidspensionen er gjort hvilende og udbetaling af
førtidspension således ophører midlertidigt. Der er adgang til at få udbetalingen af pensionen genoptaget.
Der skal, står der i bemærkningerne på side 23, ”ikke søges om og tilkendes førtidspension på ny.”
Det er DH enig i. Vi hører dog fra medlemsorganisationer, at det ikke altid foregår således, og at man som
borger kan blive mødt en krav om ny sagsbehandling om tilkendelse. Vi opfordrer derfor til at tydeliggøre
bemærkningerne endnu mere på dette punkt og gøre det klart i den kommende bekendtgørelse, at genop-
tagelse af udbetaling af førtidspension sker uden ansøgning og dermed uden sagsbehandling for at genak-
tivere pensionen.
Thorkild Olesen
Formand for Danske Handicaporganisationer
Side 2 af 2
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0008.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Danske Seniorer
Griffenfeldsgade 58
2200 København N
Tlf.: 35 37 24 22
CVR: 10 78 87 14
Arbejdernes Landsbank
Konto-nr.: 5301 0273256
[email protected]
www.danske-seniorer.dk
Medlemsservice:
Tlf.: 75 34 12 17
medlemsservice@danske-
seniorer.dk
København 18. marts 2022
Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. og lov om aktiv beskæftigelsesindsats
(Afskaffelse af indtægtsregulering af folke-, senior- og førtidspension på grund af ægtefælle eller
samlevers arbejdsindtægt samt sikring mod frakendelse af førtidspension i en tre-årig periode
m.v.)
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har i skrivelse af 7. marts 2022 anmodet om eventuelle
kommentarer til ovenstående lovforslag.
Med lovforslaget bortfalder modregning for ægtefælle eller samlevers positive arbejdsindtægt for folke-
, senior- og førtidspensionister. Disses pensioner bringes her, når det drejer sig om arbejdsindkomst, på
linje med tidlig pension, hvor der ikke sker modregning på grund ægtefælle eller samlevers indkomst.
Danske Seniorer finder det meget positivt, at pensionister ikke straffes for ægtefælle eller samlevers
arbejdsindkomst, og at disse herved bliver mere motiverede for at søge arbejde.
Princippet afviges f. s. a. varmehjælp og personligt tillæg, hvor der ses på familiens samlede indkomst.
Beregning af det fælles varmetillæg sker for den pensionist, der har søgt om tillægget. Med vedtagelse
af dette lovforslag vil der kunne være forskel på 2 ægtefæller eller samlevendes tillægsprocent, og det
vil være tilfældigt om den, der ansøger, har den højeste eller laveste tillægsprocent. Denne tilfældighed
bør ikke være afgørende for udregning af varmetillægget, som Danske Seniorer foreslår skal udregnes
efter den person, der har den højeste tillægsprocent.
Med venlig hilsen
Katrine Lester
Direktør
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0009.png
Journalnr.
Jurist
Telefon
Merethe Laursen
22 68 23 05
[email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
E-mail
Dato: 21. marts 2022
J.nr. 22/04784
Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. og lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats (Afskaffelse af indtægtsregulering af folke-, senior- og
førtidspension på grund af ægtefælle eller samlevers arbejdsindtægt samt sikring mod
frakendelse af førtidspension i en tre-årig periode m.v.)
Tak for høringsmateriale.
Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet (DUKH) har følgende bemærkninger:
Udkastet har ikke givet anledning til bemærkninger fra DUKH i forhold til retssikkerheden på
handicapområdet.
Med venlig hilsen
Merethe Laursen
Specialkonsulent/Jurist
Jupitervej 1 | 6000 Kolding | Tlf.: 76 30 19 30 | Fax: 75 54 26 69 | SE nr.: 26 64 30 58
e-mail: [email protected] | sikker e-mail: [email protected] | web: www.dukh.dk
DUKH er en selvejende institution under Socialministeriet. Vi skal styrke retssikkerheden for mennesker med handicap gennem information og rådgivning.
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0010.png
Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
Mail: [email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
[email protected]
Louise Kristensen ([email protected])
Mette Pedersen ([email protected])
Sagsnr. 22-0828
Vores ref. EKH/IBU/CHBO
Deres ref. 22-04784
Den 21. marts 2022
Bemærkninger til afskaffelse af indtægtsregulering af sociale pensioner på
grund af ægtefælle eller samlevers arbejdsindkomst mv.
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) har modtaget udkast til lovforslag om ændring af lov
om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
mv. og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats i høring.
FH bakker op om lovforslaget, idet FH positivt hæfter sig ved følgende:
For det første vil lovforslaget fjerne en barriere for pensionsselskabernes anvendelse af alders-
opsparing som default løsning for de grupper, der vil kunne have fordel heraf. De erhvervsak-
tive personer, som i dag omlægger deres fradragsberettigede pensionsindbetalinger til alders-
opsparing risikerer i øjeblikket, at deres eventuelle ægtefælle eller samlevers sociale pension
mv. nedreguleres, når den skattepligtige indkomst øges på indbetalingstidspunktet. Det udgør
en hindring for selskabernes udrulning af aldersopsparing og dermed for at høste de fulde ge-
vinster af den seneste pensionsreform. FH håber derfor, at lovforslaget kan medvirke til at
flere lønmodtagere med lav- og mellemindkomster får glæde af de fordele, der ligger i at be-
nytte aldersopsparing.
For det andet foreslås det, at kommunen i en treårig periode fra den 1. januar 2023 til og med
den 31. december 2025 ikke kan træffe afgørelse om frakendelse af førtidspension på grund
af arbejde for at sikre, at førtidspensionister kan tage supplerende beskæftigelse uden risiko
for at miste førtidspensionen. Førtidspensionister får dermed en sikkerhed for i en treårig peri-
ode at bevare retten til førtidspension, uanset hvor meget de arbejder. FH finder det positivt,
at der skabes en tryghed for de førtidspensionister, der gerne vil afprøve sine muligheder for
et genindtræde på arbejdsmarkedet uden risiko for at miste sin pension.
I FH er vi dog bekymrede for at arbejde i perioden fra den 1. januar 2023 til og med den 31.
december 2025 kan få betydning for, at man efter den treårige periode får frakendt sin før-
tidspension. Det skyldes, at det af bemærkningerne til lovforslaget fremgår, at kommunen kan
medtage perioder med arbejde fra den 1. januar 2023 til og med den 31. december 2025 i
den samlede vurdering af, om pensionisten har forbedret sin arbejdsevne i en sådan grad, at
førtidspensionen skal frakendes. Dette underminerer den sikkerhed, som man gerne vil give
førtidspensionister til at afprøve mulighederne på arbejdsmarkedet.
FH foreslår derfor, at det tydeligt præciseres i loven, at arbejdsforhold i perioden mellem den 1.
januar 2023 og den 31. december 2025
ikke
kan lægges til grund for en kommunal afgørelse
om, at social pension gøres hvilende eller frakendes, hverken i eller efter periodens udløb.
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0011.png
Det vil skabe den nødvendige tryghed og efter FH’s vurdering være i overensstemmelse med
den politiske aftale, der ligger bag lovforslaget, og samtidig stort set ikke have økonomiske
konskvenser, idet der i dag – som anført i lovforslaget – er meget på personer, der får fra-
kendt deres førtidspension, svarende til 20 personer ud af 100.000 førtidspensionister i 2020.
Det fremgår endvidere af lovforslaget, at der skal fastsættes administrative regler om, at
”pen-
sionen gøres hvilende, dvs. at udbetalingen sættes i bero, hvis der er tale om en relativt høj
arbejdsindkomst”.
FH mener, at det er afgørende, at de administrative regler herom præcise-
res. Selv om det kun vil være en begrænset gruppe, der vil være i stand til at arbejde så me-
get, at der vil være tale om en relativt høj arbejdsindkomst, er der behov for en tydelig defini-
tion af, hvad der menes med ”en relativt høj arbejdsindkomst”, hvorefter de administrative
regler kan bygge på objektive kriterier fremfor skønsmæssige vurderinger.
For det tredje finder FH det både relevant og rimeligt at sidestille Seniorpension og Tidlig Pen-
sion med folkepension for så vidt angår muligheden for at blive omfattet af en mindre intensiv
indsats (MII) i lov om aktiv beskæftigelsespolitik, således at de personer som inden for de næ-
ste 6 uger har udsigt til at påbegynde en Seniorpension eller Tidlig Pension ikke er omfattet af
pligten til at være aktivt jobsøgende eller deltage i samtaler. Det vil dels sikre en mere me-
ningsfuld beskæftigelsesindsats for borgerne, dels sikre en bedre ressourceudnyttelse i kom-
munen, der således ikke skal bruge ressourcer på borgere, der inden for seks uger overgår til
pension.
Med venlig hilsen
Ejner K. Holst
Næstformand
Fagbevægelsens Hovedorganisation
Side 2 af 2
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0012.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
[email protected]
Louise Kristensen
[email protected]
Mette Pedersen
[email protected]
Faglige Seniorer har til høring modtaget forslag til lov om ændring af lov om
social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Faglige Seniorer er overordnet enige i, at det er et godt forslag at afskaffe
modregningen af ægtefællers og samboendes arbejdsindtægt i indtægtsregu-
leringen af folke-, senior- og førtidspension. Det vil øge incitamentet til at
påtage sig arbejde for denne gruppe og det vil øge arbejdsstyrken betydeligt.
Det vil desuden skabe et mere enkelt og overskueligt pensionssystem, som vil
være en fordel for den enkelte pensionist.
Forslaget, som er en del af en politisk aftale skal ses i sammenhæng med et
andet element, som skal afskaffe indtægtsregulering af pensionsydelser for
egne arbejdsindtægter. Det forekommer uhensigtsmæssigt, at fremsættelsen
og høringen af både lovforslag vedrørende partnermodregning og egen mod-
regning ikke sker samtidig og koordineret.
Faglige Seniorer konstaterer, at ægtefællers eller samboendes arbejdsindtægt
fremover heller ikke vil indgå i indtægtsregulering ved opgørelse af den per-
sonlige tillægsprocent og dermed de pensionsydelser, der er knyttet til denne
opgørelse.
Faglige Seniorer mener principielt, at indkomster udover arbejdsindtægter
for ægtefæller eller samboende heller ikke fremover bør indgå i reguleringen
af pensionsydelser. Vi konstaterer, at dette ikke er en del af den politiske af-
tale, men Faglige Seniorer opfordrer til, at man arbejder for at finde en mo-
del der på en hensigtsmæssig måde kan sikre en total uafhængighed for
beregning af pensionsydelser i forhold til indtægter hos ægtefæller og sam-
boende.
Faglige Seniorer støtter desuden de øvrige elementer af lovforslaget – sikring
mod frakendelse af førtidspension i en treårig periode, hvilende pension og
justering af mindre intensiv indsats i lov om aktiv beskæftigelsesindsats. Det
1
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0013.png
vil medvirke til, at få seniorerne til at blive længere og med øget arbejdstid på
arbejdsmarkedet.
Faglige Seniorer opfordrer desuden til, at der skabes en sammenhængende
arbejdsmarkedsindsats i forhold til seniorerne. Der er et stort uudnyttet po-
tentiale. En sådan samlet plan vil stimulere fremkomsten af et seniorarbejds-
marked til gavn for både seniorerne, virksomhederne og det offentlige
arbejdsmarked. Det omfatter bedre information om jobmuligheder og om de
økonomiske forhold i forbindelse med pensionisternes deltagelse på arbejds-
markedet. Bedre arbejdsmiljøforhold, en særlig indsats for de langtidsledig-
hedstruede seniorer og efteruddannelse er andre vigtige elementer af en
samlet indsats.
Mvh
Palle Smed
Direktør
Faglige Seniorer
2
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0014.png
Louise Kristensen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Finanstilsynet - Ministerbetjening <[email protected]>
8. marts 2022 15:00
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering; Louise Kristensen; Mette Pedersen
Ministerbetjening (FT)
VS: Høring vedr. lovforslag
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Udkast til lovforslag.pdf; Tunnel_Marking.txt
Kære Louise og Mette
Finanstilsynet har ingen bemærkninger til dette lovforslag.
Med venlig hilsen
Natasha Holsøe Dunkcer
Fuldmægtig
Kontoret for EU-sager, Ledelses- og Ministerbetjening
__________________________________________________
Århusgade 110, 2100 København Ø
Tlf.: +45 33 55 82 82 / Fax: +45 33 55 82 00
Direkte tlf.: +45 61 93 07 40
mailto:[email protected]
www.finanstilsynet.dk
_________________________________________________
Finanstilsynet er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine
personoplysninger på vores hjemmeside
https://www.finanstilsynet.dk/Kontakt/Privatlivspolitik
Finanstilsynet gør opmærks om på, at denne e-mail og eventuelle vedhæftede filer er fortrolige. Hvis du har modtaget denne mail ved en fejl, bedes
du straks oplyse Finanstilsynet herom ved at besvare denne e-mail og derefter slette e-mailen. Vi gør opmærksom på, at hvis du har modtaget
denne e-mail ved en fejl, kan enhver form for kopiering, offentliggørelse eller distribution af denne e-mail være ulovlig.
Fra:
Louise Kristensen <[email protected]>
Sendt:
7. marts 2022 17:20
Til:
Advoksamfundet <[email protected]>; Ankestyrelsen <[email protected]>;
[email protected];
ATP
<[email protected]>; Arbejdsmarkedets Erhvervssikring <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Datatilsynet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Erhvervsstyrelsen
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Finanstilsynets officielle postkasse (FT)
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Info - Frivilligrådet <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
[email protected];
[email protected];
Lægeforeningen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Rådet for Socialt Udsatte <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne:
Høring vedr. lovforslag
Hermed sender Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering høring af lovforslag om afskaffelse af
indtægtsregulering af folke-, senior- og førtidspension på grund af ægtefælle eller samlevers arbejdsindtægt, sikring
mod frakendelse af førtidspension i en tre-årig periode og udvidelse af ordning om mindre intensiv indsats.
Høringsfrist er mandag den 21. marts 2022 kl. 12.00
Se venligst vedhæftede.
1
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0015.png
Venlig hilsen
Louise Kristensen
Fuldmægtig
Ydelsespolitisk Center
M 72 21 75 26 |
[email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38 | 2100 København Ø
T 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Danish Agency for Labour Market and Recruitment
Vermundsgade 38 | 2100 Copenhagen
T +45 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Følg os på LinkedIn
Læs på star.dk om styrelsens håndtering af dine personoplysninger
2
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0016.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
[email protected]
[email protected]
[email protected]
21. marts 2022
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v. og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Afskaffelse af indtægtsre-
gulering af folke-, senior- og førtidspension på grund af ægtefælle eller
samlevers arbejdsindtægt samt sikring mod frakendelse af førtidspension
i en tre-årig periode m.v.)
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) takker for høringen. FA har følgende bemærkninger til
høringen.
Presset på arbejdsmarked er nu på det højeste niveau siden 2008. Vi står i en situation med akut
mangel på arbejdskraft på både private og offentlige arbejdspladser, og disse rekrutteringsudfor-
dringer forventes at fortsætte mange år endnu. Det er derfor afgørende, at vi som samfund fort-
sætter med at skabe de bedst mulige rammer for at få alle ressourcer i spil. Det gælder Ikke mindst
seniorerne.
Det er derfor vigtigt, at danskerne har gode incitamenter til at arbejde og spare op. Generelt med-
fører modregning af privat pensionsopsparing i offentlige ydelser, at danskernes pensionsopspa-
ring får en mindre værdi, hvilket påvirker deres incitamenter til opsparing og arbejde.
FA vil derfor gerne kvittere overfor aftaleparterne, at der ikke fremadrettet skal ske fradrag i folke-
, senior- og førtidspensionen, som følge af en eventuel ægtefælle eller samlevers indtægt ved
personligt arbejde. Vi mener, at denne ændring er et vigtigt skridt på vejen til at få skabt bedre
incitamenter for privat pensionsopsparing og flere hænder på arbejdsmarked.
I takt med, at danskernes arbejdsliv forlænges, bliver behovet for fleksibilitet sidst i arbejdslivet
større. Denne fleksibilitet bør i høj grad være selvbetalt og derfor bør incitamenterne til opsparing
også forbedres yderligere, således modregningsregler ikke står i vejen for at tage sig et arbejde
både før og efter folkepensionsalderen. Vi håber derfor regeringen vil fortsætte med at have fokus
på at forbedre incitamenterne til privat pensionsopsparing og se positivt på de kommende anbe-
falinger fra
Kommissionen for tilbagetrækning og nedslidning.
Med venlig hilsen
Mads Borregaard
Cheføkonom
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0017.png
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0018.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Att.:
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
Høring om lovforslaget om ændring af lov om social pen-
sion m.v. (Afskaffelse af indtægtsregulering af folke-, se-
nior- og førtidspension på grund af ægtefælles eller sam-
levers arbejdsindtægt samt sikring mod frakendelse af
førtidspension i en tre-årig periode m.v.)
F&P takker for muligheden for at afgive høringssvar til lovforslaget om at af-
skaffe indtægtsregulering af folke-, senior- og førtidspension på grund af æg-
tefælles eller samlevers arbejdsindtægt samt sikring mod frakendelse af før-
tidspension i en tre-årig periode m.v.
Generelle bemærkninger til lovforslaget
Pensionsbranchen har længe været optaget af at gøre samspilsløsningen fra
2017 mere effektiv, så det altid kan betale sig at spare op til pension. Ved at
fjerne modregning på grund af ægtefælles eller samlevers arbejdsindtægt bi-
drager dette lovforslag i høj grad til dette. Det skyldes, at aldersopsparingen
nu kan blive den effektive løsning for lav- og mellemindkomstgrupper, som
den var tænkt i forbindelse med samspilsløsningen. Indtil nu har bred ud-
bredelse af aldersopsparing været besværet af, at skift til aldersopsparing har
kunnet betyde en nedgang i disponibel indkomst på indbetalingstidspunktet
pga. højere modregning i overførselsindkomst. Dermed vil opsparing i al-
dersopsparing nu, som hovedregel, være en fordel for lav- og mellemind-
komstgrupper uanset en eventuel ægtefælles eller samlevers arbejdsindtægt.
Det vil kunne sikre en langt større udbredelse af aldersopsparingen.
Denne del af lovforslaget er samtidig vigtig for pensionsselskaberne, da det
vil lette rådgivningen af medlemmer/kunder betragteligt i forhold til pensi-
onsindbetalinger.
Også selskabernes rådgivning i forbindelse med udbetalinger af tab af er-
hvervsevne-forsikringer vil blive lettere. I dag afdækker selskaberne kun-
ders/medlemmers behov for tab af erhvervsevne-dækning ud fra tidligere
21.03.2022
F&P
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
41 91 91 91
[email protected]
www.fogp.dk
Lotte Katrine Ravn
Chefkonsulent
Dir.
41 91 90 84
[email protected]
Sagsnr.
DokID
GES-2022-00078
441363
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
lønindkomst. Pga. modregning er den reelle dækningsgrad i mange situatio-
ner påvirket af en arbejdsindkomst fra en ægtefælle/samlever. Det gør af-
dækning af kundens behov vanskelig, da en svingende arbejdsindkomst fra
ægtefælle/samlever eller bortfald af samme over tid har indflydelse på den
samlede dækningsgrad for kunden/medlemmet. Når der fremover ikke sker
modregning for arbejdsindkomst hos ægtefælle/samlever i offentlig førtids-
pension m.v., vil selskaberne bedre kunne afdække kundens/medlemmets
behov for tab af erhvervsevne-dækning, da det alene er afhængigt af kundens
egne økonomiske forhold.
Lovforslaget omhandler alene afskaffelse af indtægtsregulering af folke-, se-
nior- og førtidspension. Der vil derfor fortsat være tilfælde, hvor modtagel-
sen af boligstøtte (og andre sociale ydelser), vil kunne medføre nedgang i di-
sponibel indkomst på indbetalingstidspunktet ved skift til aldersopsparing.
F&P opfordrer til, at der i forlængelse af nærværende lovforslag arbejdes hen-
imod, at boligstøtte m.v. også friholdes for modregning i forbindelse med
indbetaling til aldersopsparing.
Da der derfor stadig er en gruppe pensionsopsparere, for hvem det ikke altid
vil være en fordel at indbetale til aldersopsparing, er det afgørende, at pensi-
onsselskaberne stadig har adgang til data fra Udbetaling Danmark-registret
om sociale ydelser, der kan påvirke medlemmers/kunders pensionsforhold.
Dette lovforslag og det kommende lovforslag om afskaffelse af modregning
for egen arbejdsindtægt vil samtidig bidrage til at mindske incitamentspro-
blemerne i forhold til kombinationen af arbejde og pension. Det gælder både
ægtefælles arbejdsindtægt, men også når det gælder egen arbejdsindtægt ved
siden af pension. F&P ser derfor frem til at modtage lovforslaget, der udmøn-
ter aftaledelen
om egen arbejdsindtægt fra ”Hurtigere i job og et stærkere
arbejdsmarked”.
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2022-00078
441363
Specifikke bemærkninger til lovforslaget
Jf. 2.3.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning,
afsnit 4
F&P foreslår at præcisere ”indtægt” til ”arbejdsindtægt”:
”Det
foreslås også, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fast-
sætte regler for vurderingen af, hvornår førtidspension kan gøres hvi-
lende. Bemyndigelsen forventes at blive anvendt til at fastsætte regler
om, at kommunen som udgangspunkt kan tage initiativ til at gøre før-
tidspensionen hvilende, hvis pensionisten i en længere periode har haft
en
arbejdsindtægt,
der svarer til ca. 220.000 kr. årligt (2022-niveau).”
F&P har derudover ingen kommentarer til delen om sikring af frakendelse af
førtidspension og en udvidelse af ordningen om en mindre intensivindsats
for tidlig pension og seniorpension.
Side 2
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
F&P
***
Vi står som altid til rådighed for en uddybning af vores høringssvar.
Med venlig hilsen
Lotte Katrine Ravn
Sagsnr.
DokID
GES-2022-00078
441363
Side 3
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0021.png
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0022.png
Louise Kristensen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Per Dyrholm <[email protected]>
18. marts 2022 11:15
Louise Kristensen; Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering; Mette Pedersen
Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. ; jeres J.nr.
22/04784
Modregning
Kategorier:
Kristelig fagbevægelse støtter loven.
Dog mener vi, at ikrafttrædelsestidspunktet for §§ 1-2 ligger alt for sent. Der er mangel på arbejdskraft, nu.
Venlig hilsen
Per Dyrholm
politisk konsulent
Tlf: 72277227
Kommunikation - Samfund
Klokhøjen 4 - 8200 Aarhus N
krifa.dk
-
facebook
-
persondatapolitik
Mål din eller dit teams arbejdslyst og sammenlign med landsresultater
her
.
Fra:
Louise Kristensen <[email protected]>
Sendt:
7. marts 2022 17:20
Til:
Advoksamfundet <[email protected]>; Ankestyrelsen <[email protected]>; A-kassen ASE - Secure
<[email protected]>; ATP <[email protected]>; Arbejdsmarkedets Erhvervssikring <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Datatilsynet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Erhvervsstyrelsen
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Info - Frivilligrådet
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Kommunernes
Landsforening <[email protected]>;
[email protected];
Krifa Kommunikation <[email protected]>; Den
Almindelige Danske Lægeforening <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Rådet for Socialt Udsatte <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
Udbetaling Danmark <[email protected]>;
[email protected]
Emne:
Høring vedr. lovforslag
Hermed sender Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering høring af lovforslag om afskaffelse af
indtægtsregulering af folke-, senior- og førtidspension på grund af ægtefælle eller samlevers arbejdsindtægt, sikring
mod frakendelse af førtidspension i en tre-årig periode og udvidelse af ordning om mindre intensiv indsats.
Høringsfrist er mandag den 21. marts 2022 kl. 12.00
1
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0023.png
Se venligst vedhæftede.
Venlig hilsen
Louise Kristensen
Fuldmægtig
Ydelsespolitisk Center
M 72 21 75 26 |
[email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38 | 2100 København Ø
T 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Danish Agency for Labour Market and Recruitment
Vermundsgade 38 | 2100 Copenhagen
T +45 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Følg os på LinkedIn
Læs på star.dk om styrelsens håndtering af dine personoplysninger
2
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0024.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Att.: [email protected], [email protected], [email protected]
Ledernes høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om social
pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almin-
delig førtidspension m.v. og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(Afskaffelse af indtægtsregulering af folke-, senior- og førtidspen-
sion på grund af ægtefælle eller samlevers arbejdsindtægt samt
sikring mod frakendelse af førtidspension i en tre-årig periode m.v.)
Lederne har den 7. marts 2022 modtaget forslag til lov om ændring af
lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(Afskaffelse af indtægtsregulering af folke-, senior- og førtidspension på
grund af ægtefælle eller samlevers arbejdsindtægt samt sikring mod fra-
kendelse af førtidspension i en tre-årig periode m.v.) i høring.
Lederne kan støtte, at man afskaffer indtægtsreguleringen i folke-,
senior- og førtidspension på grund af ægtefællens eller samleverens ar-
bejdsindtægt, så pensionen ikke længere vil blive nedsat på grund af en
ægtefælles eller samlevers arbejdsindkomst.
Der er brug for at øge arbejdsudbuddet. Lederne finder det derfor posi-
tivt, at der med lovforslaget forventes en stigning i arbejdsudbuddet sva-
rende til ca. 1.650 fuldtidspersoner.
København
den 21. marts 2022
Med venlig hilsen
Kim Møller Laursen
Lederne
Vermlandsgade 65
2300 København S
Telefon 3283 3283
www.lederne.dk
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0025.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Ydelsespolitisk center
[email protected]
att.:
Louise Kristensen
Mette Pedersen
21. marts 2022
J.nr. Jeres 22/04784
Høring vedr. afskaffelse af indtægtsregulering af folke-, senior- og førtidspen-
sion pga. partners arbejdsindkomst
Tak for muligheden for at afgive høringssvar vedr.
forslag til lov om ændring af
lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almin-
delig førtidspension m.v. og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Afskaffelse
af indtægtsregulering af folke-, senior- og førtidspension på grund af ægtefælle
eller samlevers arbejdsindtægt samt sikring mod frakendelse af førtidspension i
en treårig periode m.v.).
Den påtænkte fjernelse af modregning i sociale pensioner for partners arbejds-
indkomster kan i betydelig grad lette arbejdsmarkedspensionsselskabernes råd-
givning af medlemmerne om konsekvenserne af at anvende aldersopsparings-
ordningen. Det kan medvirke til at øge udbredelsen af aldersopsparingsproduk-
tet, som er afgørende for at sikre, at det altid kan betale sig at spare op til pen-
sion, uanset indkomstniveau og afstand til pensionering.
Vi gør opmærksom på, at det dog er en forudsætning, at den eksisterende sam-
køringsløsning i regi af Udbetaling Danmark tilpasses lovændringen.
Pensions-
selskaberne benytter samkøringsløsningen i forbindelse med rådgivningen af
medlemmerne om aldersopsparing. Konkret har selskaberne adgang til informa-
tion om, hvorvidt der i det enkelte medlems familie eller husstand findes mod-
tagere af offentlige ydelser, som kan blive påvirket af medlemmets eventuelle
indskud på aldersopsparing.
Samkøringsløsningen omfatter pt. sociale pensioner, boligstøtte, tilskud til dag-
institutionsbetaling samt kontanthjælp.
Efter den påtænkte lovgivning skal so-
cial pension ikke længere omfattes af samkøringsløsningen.
Med venlig hilsen
PensionDanmark
Pensionsforsikrings-
aktieselskab
CVR-nr. 16163279
Langelinie Allé 43
2100 København Ø
telefon 3374 8000
direkte 4094 3243
e-mail [email protected]
Tove Birgitte Foxman
Cheføkonom
pension.dk
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0026.png
Louise Kristensen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
[email protected]
21. marts 2022 08:18
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Louise Kristensen; Mette Pedersen
Høringssvar vedr. lovforslag
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har den 7. marts 2022 sendt lovforslag vedr. af lovforslag om afskaffelse
af indtægtsregulering af folke-, senior- og førtidspension på grund af ægtefælle eller samlevers arbejdsindtægt,
sikring mod frakendelse af førtidspension i en tre-årig periode og udvidelse af ordning om mindre intensiv indsats.
Ministeriernes forpligtelse til at høre Rigsrevisionen er fastlagt af rigsrevisorloven, §§ 7 og 10 (Lovbekendtgørelse nr.
101 af 19/01/2012), og angår revisions- og/eller regnskabsforhold, der kan have betydning for Rigsrevisionens
opgaver.
Vi har gennemgået lovforslaget og kan konstatere, at det ikke omhandler revisions- eller regnskabsforhold i staten
eller andre offentlige virksomheder, der revideres af Rigsrevisionen.
Vi har derfor ikke behandlet henvendelsen yderligere.
Med venlig hilsen
Mette E. Matthiasen
Specialkonsulent
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf. +45 33 92 84 00
Dir. +45 33 92 85 73
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
Fra:
Louise Kristensen <[email protected]>
Sendt:
7. marts 2022 17:20
Til:
Advoksamfundet <[email protected]>; Ankestyrelsen <[email protected]>;
[email protected];
ATP
<[email protected]>; Arbejdsmarkedets Erhvervssikring <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Datatilsynet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Erhvervsstyrelsen
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Info - Frivilligrådet
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Kommunernes
Landsforening <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Lægeforeningen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Rigsrevisionen <[email protected]>;
[email protected];
Rådet for
Socialt Udsatte <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
1
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0027.png
[email protected]; [email protected]
Emne:
Høring vedr. lovforslag
Hermed sender Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering høring af lovforslag om afskaffelse af
indtægtsregulering af folke-, senior- og førtidspension på grund af ægtefælle eller samlevers arbejdsindtægt, sikring
mod frakendelse af førtidspension i en tre-årig periode og udvidelse af ordning om mindre intensiv indsats.
Høringsfrist er mandag den 21. marts 2022 kl. 12.00
Se venligst vedhæftede.
Venlig hilsen
Louise Kristensen
Fuldmægtig
Ydelsespolitisk Center
M 72 21 75 26 |
[email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38 | 2100 København Ø
T 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Danish Agency for Labour Market and Recruitment
Vermundsgade 38 | 2100 Copenhagen
T +45 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Følg os på LinkedIn
Læs på star.dk om styrelsens håndtering af dine personoplysninger
2
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0028.png
Louise Kristensen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Søren Carøe (Rflam.org) <[email protected]>
7. marts 2022 19:27
Louise Kristensen; Mette Pedersen
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
SV: Høring vedr. lovforslag
Vi kan tilslutte os forslaget.
Venlig hilsen
Søren Carøe
Formand
---------------------------------------
Vallerødvænge 23
2960 Rungsted Kyst
tlf.: 2811 0020
mail:
[email protected]
web:
www.rflam.org
Facebook:
facebook.dk/rflam.org
---------------------------------------
Fra:
Louise Kristensen <[email protected]>
Sendt:
7. marts 2022 17:20
Til:
Advoksamfundet <[email protected]>; Ankestyrelsen <[email protected]>; [email protected]; ATP
<[email protected]>; Arbejdsmarkedets Erhvervssikring <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Datatilsynet <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Erhvervsstyrelsen
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Info - Frivilligrådet
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Kommunernes
Landsforening <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Lægeforeningen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; info rflam <[email protected]>; Rådet for Socialt
Udsatte <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]
Emne:
Høring vedr. lovforslag
Hermed sender Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering høring af lovforslag om afskaffelse af
indtægtsregulering af folke-, senior- og førtidspension på grund af ægtefælle eller samlevers arbejdsindtægt, sikring
mod frakendelse af førtidspension i en tre-årig periode og udvidelse af ordning om mindre intensiv indsats.
Høringsfrist er mandag den 21. marts 2022 kl. 12.00
Se venligst vedhæftede.
1
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0029.png
Venlig hilsen
Louise Kristensen
Fuldmægtig
Ydelsespolitisk Center
M 72 21 75 26 |
[email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38 | 2100 København Ø
T 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Danish Agency for Labour Market and Recruitment
Vermundsgade 38 | 2100 Copenhagen
T +45 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Følg os på LinkedIn
Læs på star.dk om styrelsens håndtering af dine personoplysninger
2
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0030.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
[email protected]
21. marts 2022
HØRINGSSVAR VEDR. FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AF LOV OM SOCIAL
PENSION, LOV OM HØJESTE, MELLEMSTE, FORHØJET ALMINDELIG OG
ALMINDELIG FØRTIDSPENSION M.V. OG LOV OM EN AKTIV
BESKÆFTIGELSESINDSATS
Rådet takker for høringen og tilslutter sig forslaget med nedenstående bemærkninger.
I forhold til forslaget om mulighed for at gøre førtidspension hvilende, dvs. at udbetalingen sættes i bero
har Rådet følgende bemærkninger:
Hvilende førtidspension foreslås som en mulighed fx hvis en førtidspensionist under 60 år i en længere
periode har relativ høj arbejdsindkomst. Rådet understreger vigtigheden af tydelig information omkring
betydning og konsekvenser af hvilende førtidspension for borgeren. Det er vigtigt at borgere er oplyst
omkring de mulige langsigtede konsekvenser ved at arbejde i suspensionsperioden, ift. frakendelse af
førtidspensionen, efter den treårige periode, hvis kommunen vurderer at man har forbedret sin
arbejdsevne i en sådan grad, at vedvarende kan forsørge sig selv ved arbejde, herunder i fleksjob.
Med venlig hilsen
Kira West, Formand for Rådet for Socialt Udsatte
1
e
[email protected]
w
udsatte.dk
a
St. Torvegade 26, 3700 Rønne
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0031.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, [email protected],
Louise Kristensen [email protected] og
Mette Pedersen [email protected]
senest mandag den 21. marts 2022 kl. 12.00.
Sorø d. 20 marts 2022
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(Afskaffelse af indtægtsregulering af folke-, senior- og
førtidspension på grund af ægtefælle eller samlevers arbejdsindtægt samt sikring mod frakendelse af
førtidspension i en
tre-årig periode m.v.)
Borgergruppen TAAGF bakker op om dette lovforslag.
TAAGF’s 60.000+ medlemmer har siden fremsættelsen, af det på det tidspunkt, mest støttet borgerforslag
B34(2019-2020) arbejdet aktivt på, at få fjernet den partner-/ægtefælle afhængige modregning i pensions og
kontanthjælpssystemet, hvor dette lovforslag indfrier en meget stor del af borgernes ønske.
TAAGF gruppen har igennem samarbejde med en række politikere, partier og senest regeringen, sikret fokus
på reguleringsområdet via vedholdende oplysningsarbejde, demonstrationer og dialog igennem ca. 2 �½ år,
hvor meget tyder på, at reguleringerne i pensioner og kontanthjælp(udestår) ikke bare er til økonomisk fordel
for samfundet, men også skaber nogle samfundsmæssige problemer og udgifter, som vores medlemmer i
stort omfang og vedholdende har sat ord på, der også helt eller delvist kan aflæses i svar fra ministerier på de
mange spørgsmål vores samarbejdende politikere har fremsat i tiden siden november 2019.
Reguleringssystemet er generelt bureaukratisk og omkostningstungt, hvor selv mindre afgrænset politiske
ønsker ses vanskelige at gennemføre, hvor eks. coronahelte ordningen(covid 19 relateret mer og ekstra
arbejde) og udbetaling af indefrosset feriemidler kan nævnes som eksempler på, at politiske ønsker der kun i
begrænset omfang kunne gennemføres til fordel for borgerne og arbejdsmarkedet, som vi mener beviser en
tung og ufleksibel administration.
På den baggrund imødeser TAAGF administrationen Udbetaling Danmarks høringssvar mv., da vi også har
rettet fokus mod de administrative udgifter, hvor det må antages, at der med dette lovforslag vil være ikke
uvæsentlige administrative besparelser i administrationen, når et stort antal familier ud af de skønnede ca.
130.000 helt udgår af de årlige løbende pensions reguleringsberegninger, hvor Udbetaling Danmark på den
baggrund, samtidig må opleve, at de i alt ca. 2.2mio årlige borgerhenvendelser jf. Årsrapporter nedbringes
betragteligt, når en større andel af henvendelserne skyldes pensions reguleringer, hvor nuværende regler er
uigennemskuelige både for borgerne og administrationen selv, hvilket bla. den manglende efterlevelse af
lovgivningen omkring kalenderårs modellen fra administrationens side fastslår.
I TAAGF mener vi forsat at ændringer af den partner-/ægtefælle afhængige modregning vil medføre større
besparelser hos Staten, da disse ændringer har været afgørende for om mange af vores medlemmer ville
indgå i samliv, og dermed nedbringe udgifter til boligstøtte, frigive boliger, nedbringe ensomhed, øge
livskvalitet, øge sundhed, samt at pensionister i samliv forsat er billigere løsning for samfundet.
Reguleringerne understøtter nemlig ikke familier, når indgåelse af samliv har så store økonomiske
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
konsekvenser, som ikke er gavnligt i en tid, hvor antallet af enlige forsat stiger, og øger statens udgifter
hertil, samt øger behovet for boliger, hvilket dette lovforslag også påvirker positivt.
Vi bemærker, at der ikke alene blandt aftale partierne er opbakning til disse ændringer, men at der pga.
forligsaftaler på flere lov dele ikke kunne skabes mulighed for, at aftale en tidligere ikrafttrædelse. TAAGF
ønsker naturligvis tidligere ikrafttrædelse, og dermed frigivelse af arbejdsudbud, som er reformens
hovedmål, og vi har som beregnet i reformmaterialet mange medlemmer, der afventer lovforslagets
vedtagelse og ikrafttrædelse, hvorefter de og deres partnerne vil være langt mere åbne for at øge deres
arbejdsindtægt, hvilket Senior Tænketanken også omtalte.
I forhold til ikrafttrædelse glæder vi os over, at Regeringen og aftalepartierne valgte, at sikre periodisk
finansiering gældende for 2023, når forligsknuden ikke kunne løses.
Lovforslaget beskriver en ændring af hvordan indtægtsgrundlaget opgøres, hvor den arbejdsmarkedsbidrags
pligtige indkomst hos en partner til en pensionist udgår af pensionsberegningen.
Med lovforslaget vil pensionisten forsat nedsættes i pension pga. egenindkomst udover gældende indkomst
grænser.
Det bør bemærkes, at vedtagelsen af dette lovforslag, hvor partners arbejdsmarkedsbidrags pligtige indkomst
udgår ikke ændre på den regulering hos pensionister der foretages pga. egne eller partners ikke
arbejdsmarkedsbidrags pligtige indkomster, hvor bla. erhvervsevnetabs dækninger, løbende arbejdsskade
erstatninger og pensionsopsparing, ligesom overskud af kapitalindkomst som eks. udlejning og grønne
investeringer( eks. solcelleanlæg) forsat ligger til grund for indtægtsopgørelsen, og dermed
pensionsnedsættelse, når de samlede indkomster er over gældende indkomstgrænser.
TAAGF har i forbindelse med reformudspillet foreslået, at der samtidig gives større mulighed for opsparing,
hvilket primært gælder de borgere der er tilkendt førtidspension.
Det er ordningen i dag der kan udvides, hvor der gives større mulighed for frivillig øget indbetaling, hvilket
er blevet mere aktuelt, når familierne via dette lovforslag gives muligheden for at øge husstandsindkomsten,
og dermed også muligheden for, at spare lidt ekstra op til alderdommen, når lovforslaget ikke fremsættes
med henblik på øget forbrug, men øget arbejdsudbud.
Pensionssystemet er igennem mange år generelt forsømt og udhulet via bla. satsafdæmpnings aftalen, og
manglende beslutninger i forhold til gennemsnitlige husstandsindkomster.
Der er her tale om familier, der oplever meget voldsom indkomstnedsættelse ved en samlet
husstandsindkomst væsentligt under gennemsnit indkomsten oplyst af Danmarks Statistik, og i øvrigt uden
hensyn til om der i familien er forsørgelse af børn.
Dette tager lovforslaget et større opgør med for et meget stort antal borgere på ca. 130.000 pensionister, hvor
partnere og børn skal tillægges, da husstandsindkomst berører hele familien, og ikke alene den enkelte
pensionist.
TAAGF gruppen vil gerne takke aftale partierne S, RV, DF, SF, KD og Regeringen for, at have lyttet til
borgernes argumenter, og imødekommet borgerne i stort omfang.
Der er udenfor den samlet reformaftale, hvori dette lovforslag indgår, partier der forsat støtter og bakker op
om TAAGF’s sag, og som siden vores etablering i forbindelse med borgerforslaget i 2019 har samarbejdet
tæt, og medvirket til at sikre fokus på sagen ved, at benytte parlamentariske værktøjer, hvor vi gerne vil
takke Alternativet og Enhedslisten for dette tidlige, og forsatte samarbejde, der har motiveret TAAGF
medlemmer og været vigtigt, når opbakning fra organisationer og foreninger ikke har været tilstede, eller kun
med meget få og enkelte undtagelser.
Alt i alt imødeser TAAGF dette lovforslags vedtagelse og ikrafttrædelse.
Med venlig hilsen
På vegne af TAAGF gruppen
Jacob Nielsen
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0034.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
[email protected]
Dato: 21. marts 2022
Høringssvar fra Udbetaling Danmark
Foranlediget af høringen over udkast til Lov om ændring af lov om social pension, lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(Afskaffelse af indtægtsregulering af folke-, senior- og førtidspension på grund af ægtefælle eller samlevers
arbejdsindtægt samt sikring mod frakendelse af førtidspension i en tre -årig periode m.v.) afgiver Udbetaling
Danmark hermed et høringssvar.
Bemærkninger til afskaffelse af indtægtsregulering på grund af samlevers/ægtefælles indtægt ved
personligt arbejde
Udbetaling Danmark har kun få bemærkninger til denne del af lovforslaget.
Personskattereglerne
Udbetaling Danmark ser gerne, at der sker en mindre præcisering i følgende afsnit under de almindelige
bemærkninger punkt 2.1.2:
”Det foreslås derfor at fastholde, at Udbetaling Danmark ved pensionsberegningen tager
hensyn til skattelovgivningens regler om overførsel af negativ indkomst til modregning i
andre indkomsttyper, herunder modregning i en ægtefælles indkomst. ”
Således at ordlyden i stedet bliver:
”Det foreslås derfor at fastholde, at Udbetaling Danmark ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget fortsat tager højde for personskattelovens regler om overførsel af
negativ indkomst til modregning i andre indkomsttyper, herunder modregning i en
ægtefælles indkomst, når dette sker skattemæssigt.”
Baggrunden for dette er, at det herved tydeliggøres, at det alene er i de tilfælde, hvor der rent faktisk sker
en sådan overførsel skattemæssigt (på forskudsopgørelsen eller årsopgørelsen), at der tages højde for
det. Og at det ikke er Udbetaling Danmark, der foretager vurderingen eller beregner størrelsen på
modregningsbeløbet.
En tilsvarende præcisering vil også være hensigtsmæssig i afsnittet under de specielle bemærkninger,
hvor følgende fremgår:
”Desuden skal der ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget tages hensyn til
skattelovgivningens regler om overførsel af negativ indkomst til fradrag i andre
1
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0035.png
indkomsttyper, fx overførsel af negativ personlig indkomst til fradrag i positiv kapitalindkomst,
overførsel af negativ indkomst til fradrag i senere års indkomst eller overførsel af negativ
indkomst til fradrag i en ægtefælles indkomst.”
Således at der i stedet fremgår følgende:
”Desuden skal der ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget tages hensyn til overførsel af
negativ indkomst til fradrag i andre indkomsttyper, fx overførsel af negativ personlig indkomst
til fradrag i positiv kapitalindkomst, overførsel af negativ indkomst til fradrag i senere års
indkomst eller overførsel af negativ indkomst til fradrag i en ægtefælles indkomst , når dette
sker skattemæssigt som følge af personskattereglerne.”
Ikrafttrædelsestidspunkt
Det fremgår af lovforslaget, at ændringerne træder i kraft 1.1.2023.
Udbetaling Danmark bemærker hertil, at Udbetaling Danmark allerede fra november 2022 påtænker at
træffe afgørelser om pensionen for 2023. Udbetaling Danmark har i estimaterne lagt til grund, at dette sker
i overensstemmelse med de kommende ændrede regler, dvs. at der allerede i disse afgørelser ses bort fra
en samlevers/ægtefælles positive indtægt ved personligt arbejde.
Ligeledes er det lagt til grund, at udbetaling af pension for januar måned for de forudbetalte pensionister,
som sker i slutningen af december 2022, skal ske på baggrund af de ændrede regler.
Udbetaling Danmark finder derfor, at det bør sikres, at et ikrafttrædelsestidspunkt pr. 1.1.2023 ikke
medfører udfordringer i forhold til ovenstående. I givet fald bør det overvejes, om ændringen formelt kan
træde i kraft tidligere men med virkning fra 1.1.2023.
Bemærkninger til muligheden for at gøre førtidspensionen hvilende
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 5, at der vil blive fastsat nærmere regler for vurderingen af, hvornår
førtidspensionen kan gøres hvilende. Derudover fremgår det af lovforslagets almindelige bemærkninger,
at det forventes at bemyndigelsesbestemmelsen b.la. vil blive anvendt til at fastsætte en beløbsgrænse på
220.000 kr. årligt (2022-niveau).
Da det i lovforslaget ikke er nærmere beskrevet, hvordan reglen skal administreres, har Udbetaling
Danmark ikke på nuværende tidspunkt bemærkninger til denne del af lovforslaget. Når bekendtgørelsen
kommer i høring, vil Udbetaling Danmark se nærmere på udmøntningen af bemyndigelsesbestemmelsen
og komme med et eventuelt høringssvar.
Udbetaling Danmark skal dog bemærke, at lovforslaget alene nævner kommunalbestyrelsen kompetence
til at træffe afgørelse om at gøre førtidspensionen hvilende. For så vidt angår borgere i udlandet , der er
tilkendt førtidspension, er den kompetente myndighed Udbetaling Danmark.
Administrative økonomiske konsekvenser for Udbetaling Danmark
De administrative økonomiske konsekvenser forventes højere end angivet i lovforslaget . Der pågår en
særskilt dialog herom.
2
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0036.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
18. marts 2022 • CB
Høringssvar vedrørende lovforslag om afskaffelse af indtægtsregulering af
folke-, senior- og førtidspension på grund af ægtefælle eller samlevers
arbejdsindtægt samt sikring mod frakendelse af førtidspension i en treårig
periode m.v.
Lovforslaget er en del af en samlet aftale, der skal give pensionister og deres ægtefæller/
samlevere større incitament til at arbejde.
Ældre Sagen er meget tilfreds med, at modregningsreglerne ændres, så ægtefæller og
samlevere til pensionister samt folkepensionister får bedre incitament til at arbejde.
Afskaffelsen af modregningen vil betyde, at pensionister og deres ægtefæller/samlevere i
fremtiden i højere grad vil bidrage til at løse problemerne med mangel på arbejdskraft.
Herudover vil afskaffelsen af modregning af arbejdsindtægt medføre en forenkling af
pensionsberegningen, der gør det lettere at gennemskue gevinsten ved at arbejde mere.
Vi synes dog, at det er ærgerligt, at der kun fremsættes forslag om ophævelse af
modregningen af en ægtefælle eller samlevers arbejdsindtægt, mens lovforslaget om
afskaffelse af modregningen af en folkepensionists egen arbejdsindkomst i pensions-
tillægget og grundbeløbet først skal fremsættes i efteråret 2022 ifølge den tidsplan, som
Finansministeriet har offentliggjort i forbindelse med den opdaterede aftale.
Når lovforslaget først planlægges fremsat til efteråret, øger det risikoen for, at det ikke kan
træde i kraft 1. januar 2023. Efter Ældre Sagens opfattelse vil det have større effekt på
arbejdsudbuddet, hvis afskaffelsen af modregning af egne arbejdsindkomst i
folkepensionen kan træde i kraft fra 1. januar 2023. Virkningen på arbejdsudbuddet bliver
mindre på kort sigt, hvis lovændringen ikke har effekt fra 1. januar 2023. Selvom loven får
tilbagevirkende kraft fra januar 2023, jf. aftaleteksten, kan den sene fremsættelse betyde, at
afskaffelsen af modregningen først kommer til at indgå i efterreguleringen af
folkepensionen i 2024.
I øvrigt undrer det os, at afskaffelsen af modregning af egen arbejdsindtægt i
folkepensionen ikke er nævnt i bemærkningerne til nærværende lovforslag, og at der ikke
gives en begrundelse for, at lovforslaget om afskaffelse af modregningen af egen
arbejdsindkomst ikke fremsættes samtidig med lovforslaget om afskaffelse af modregning
af ægtefælle eller samlevers arbejdsindtægt.
Forslagets enkelte dele
Varmetillæg
Hidtil har to samlevende pensionister haft samme personlige tillægsprocent, men
ophævelsen af modregningen af ægtefælle/samleveres arbejdsindtægt betyder, at et
pensionistpar ikke længere altid har samme personlige tillægsprocent.
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt Dronning
Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050
L 170 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2564059_0037.png
I lovforslaget foreslås det, at varmetillægget fortsat skal beregnes med den personlige
tillægsprocent for den pensionist, der har søgt tillægget, selvom et par kan opnå et højere
varmetillæg, hvis det var den anden ægtefælle/samlever, der havde søgt varmetillægget.
Vi mener ikke, at der er hold i den begrundelse, der gives i lovbemærkningerne vedrørende
varmetillægget. Det anføres at ”Det vurderes imidlertid at være mest hensigtsmæssigt, at
der ikke ændres i reglerne om og administrationen af varmetillægget.
Dette skyldes særligt
hensynet til en administrativt enkel ordning for pensionisterne”.
Vi er overbeviste om, at de pensionister, der får mindre i varmetillæg, fordi deres personlige
tillægsprocent er lavere end ægtefælles/partners, vil finde dette urimeligt. Som det fremgår
af bemærkningerne, er dokumentationen for varmeudgiften den samme, uanset hvilken
ægtefælle der søger varmetillægget. Forskellen er alene den personlige tillægsprocent og
dermed størrelsen af varmetillægget. Det vil ikke gøre ordningen mere indviklet for den
enkelte pensionist, hvis varmetillægget til par altid beregnes med den personlige
tillægsprocent, der er højest.
Ældre Sagens foreslår derfor, at lovforslaget ændres, så varmetillægget til par, hvor begge
er pensionister, altid beregnes med den personlige tillægsprocent for den pensionist, der
har den højeste personlige tillægsprocent. Det vil være mest enkelt for pensionisterne.
Øvrige forslag vedrørende modregning af arbejdsindkomst
Ældre Sagen er enig i de øvrige forslag vedrørende modregning af arbejdsindtægt, bl.a. at
der ikke ændres i grundlag for personlige tillæg, og at negativ personlig indkomst fortsat
medregnes ved opgørelse af indkomstgrundlaget for par.
Førtidspension
Ældre Sagen er betænkelig ved den foreslåede ændring af bestemmelsen om at gøre
førtidspensionen hvilende.
Som udgangspunkt giver ændringen en førtidspensionist sikkerhed for, at førtidspensionen
ikke kan frakendes i en treårig periode, men samtidig fremgår det af bemærkningerne, at
kommunen vil kunne inddrage lønindkomst i treårsperioden ved vurderingen af, om
førtidspensionen senere skal frakendes.
Bestemmelsen kan således give førtidspensionister, der i en periode har høj indkomst ved
arbejde, en ”falsk tryghed”.
Da vi her taler om borgere med dokumenterede begrænsninger i arbejdsevnen, forslår
Ældre Sagen, at førtidspensionen
som tilfældet er for personer på gammel ordning
gøres hvilende for den del af gruppen, som ønsker at fortsætte på arbejdsmarkedet, således
at gruppen altid har et forsørgelsesgrundlag at falde tilbage på.
Vi skal yderligere bemærke, at hvis der indføres en fast beløbsgrænse på 220.000 kr. for at
gøre førtidspensionen hvilende, kan det føre til, at førtidspensionister, der i perioder har
mulighed for at opnå en høj arbejdsindtægt, begrænser deres arbejdsudbud, for at holde sig
under denne beløbsgrænse.
Venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Adm. direktør
Side 2 af 2