Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 17 Bilag 1
Offentligt
2457531_0001.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
21. september 2021
Ankestyrelsens svar på høring om lovforslag om særlig adgang til
Rigsarkivet i sager om tidlig pension
jeres j.nr. 21/08269
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har ved mail af 10.
september 2021 bedt Ankestyrelsen om bemærkninger til udkast til lov om
ændring af lov om social pension vedrørende særlig adgang til oplysninger
fra Rigsarkivet for ansøgere af tidlig pension mv.
Ankestyrelsens bemærkninger
Det fremgår af udkastet, at forslaget har til formål at gøre det muligt for
ansøgere om tidlig pension at indhente oplysninger i Rigsarkivet via en
særlig ordning, der giver borgeren adgang til eventuel supplerende
dokumentation til brug for opgørelse af anciennitet på arbejdsmarkedet.
Ankestyrelsen forudsætter, at den forvaltningsretlige grundsætning om
myndighedernes pligt til at skaffe de nødvendige og tilstrækkelige
oplysninger for at kunne træffe den korrekte afgørelse
(officialmaksimen) herved ikke er fraveget, men fortsat gælder.
Det er endvidere anført i udkastets afsnit 2.1.2. (øverste tre afsnit, side
6):
”Videre
foreslås indsat en bestemmelse i lovens § 26 p om, at
Rigsarkivets bistand til at finde oplysninger frem ikke skal kunne
påklages til anden administrativ myndighed.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Rigsarkivet vil kunne
udfinde og udlevere de ønskede oplysninger således, at det ikke er
egenacces-reglerne i arkivlovens §§ 39 a og 39 b, der vil finde
anvendelse i denne situation.
J.nr. 21-39426
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Videre vil den foreslåede bestemmelse medføre, at Rigsarkivets
bistand alene vil have karakter af faktisk forvaltningsvirksomhed
med den konsekvens, at Rigsarkivets udlevering af yderligere
oplysninger til brug for en ansøgning om tidlig pension vil være
afskåret administrativ rekurs således, at der ikke vil kunne klages
over Rigsarkivets udlevering af data til brug for sagsbehandlingen,
der indhentes af personen til brug for beregning af anciennitet i
forbindelse med tidlig pension. Udbetaling Danmarks afgørelser om
tidlig pension kan derimod påklages til Ankestyrelsen, som kan
vurdere, om sagen er tilstrækkeligt oplyst.”
Styrelsen skal bemærke, at der ved at afskære en adgang til at klage
heri ligger en forudsætning om, at Rigsarkivets beslutninger om at
udlevere oplysninger er en afgørelse, som
hvis klageadgangen ikke i
loven udtrykkeligt afskæres
ville kunne påklages. En sådan
forudsætning synes dog ikke at gå igen i første sætning i tredje afsnit i
det citerede ovenfor, hvor det er anført, at Rigsarkivets beslutninger om
at udlevere oplysninger er at sidestille med faktisk
forvaltningsvirksomhed. At afskære muligheden for at indbringe en
afgørelse for en anden forvaltningsmyndighed indebærer ikke, at en
myndigheds beslutninger, der anses for at være afgørelser, af denne
grund overgår til at skulle anses for at udgøre faktisk
forvaltningsvirksomhed.
Ankestyrelsen foreslår, at dette præciseres i bemærkningerne.
I den forbindelse bemærker styrelsen, at den vurdering af blandt andet
oplysningsgrundlaget, som Ankestyrelsen skal foretage ved en klage
over Udbetaling Danmarks afgørelse om tidlig pension, som er nævnt i
sidste sætning i citatet ovenfor,
ikke
vil være en vurdering af, om
Rigsarkivet berettiget eller uberettiget har besluttet at give/afslå at give
oplysninger, men vil være en prøvelse af, om betingelserne i lov om
social pension for tilkendelse af tidlig pension er opfyldt.
Venlig hilsen
Stine Tolstrup Christensen
Retschef
2
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2457531_0003.png
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2457531_0004.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Att.: [email protected], [email protected], [email protected]
Høringssvar om udkast til lov om ændring af
lov om social pension (særlig adgang til op-
lysninger fra Rigsarkivet for ansøgere af tid-
lig pension m.v.)
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har den 3. september 2021 modtaget
Høring over udkast til lov om ændring af lov om social pension (særlig adgang til
oplysninger fra Rigsarkivet for ansøgere af tidlig pension mv.).
Lovforslaget indeholder hjemmel til, at Rigsarkivet kan udlevere oplys-
ninger til borgere til brug for dokumentation af anciennitet på arbejds-
markedet i forbindelse med ansøgning om tidlig pension, samt lovtekni-
ske bemærkninger, der skal rette op på henvisningsfejl i reglerne om tidlig
pension.
DA har ingen bemærkninger til lovforslaget.
21. september 2021
BNY
Dok ID: 184571
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Birgitte Nymark
Chefkonsulent
Vester Voldgade 113
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2457531_0005.png
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2457531_0006.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
21. september 2021
J.nr. 2021-11-0712
Dok.nr. 391183
Sagsbehandler
Sara Koch Jørgensen
Sendt til:
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
Cc.:
[email protected]
Datatilsynet
Styrelsens j.nr. 21/08269:
Høring over forslag til lov om ændring af lov om social pension
(Særlig adgang til oplysninger fra Rigsarkivet for ansøgere af tidlig
pension mv.)
1.
Ved brev af 3. september 2021 har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering anmodet
om Datatilsynets eventuelle bemærkninger til ovenstående udkast til lovforslag. Brevet og
høringsmaterialet blev fremsendt til Datatilsynet ved e-mail af 10. september 2021.
Den foreslåede § 26 p, stk. 1, i lov om social pension indebærer, at Rigsarkivet udleverer
oplysninger til personer, der anmoder herom, til brug for dokumentation af anciennitet på
arbejdsmarkedet i forbindelse med ansøgning om tidlig pension. Der er tale om oplysninger
fra nærmere afgrænsede arkivalier, der på forhånd er udvalgt i et samarbejde mellem
Rigsarkivet, Udbetaling Danmark og Beskæftigelsesministeriet som relevante for en
ansøgning om tidlig pension. Det følger af den foreslåede bestemmelses stk. 2, at Rigsarkivets
bistand med at udlevere oplysninger ikke kan påklages til anden administrativ myndighed.
Rigsarkivets udlevering af oplysninger i medfør af den foreslåede § 26 p, stk. 2, er i
bestemmelsen benævnt
”bistand”,
og det fastsættes som nævnt, at den pågældende bistand
ikke kan rekureres. Under pkt. 2.1.2 i de almindelige bemærkninger fremgår det bl.a., at
”Rigsarkivets bistand alene vil have karakter
af faktisk forvaltningsvirksomhed med den
konsekvens, at Rigsarkivets udlevering (…) vil være afskåret fra administrativ rekurs”.
Det fremgår i den forbindelse også af de almindelige bemærkningers pkt. 2.1.2, at Udbetaling
Danmarks (efterfølgende) afgørelser om tidlig pension dog kan påklages til Ankestyrelsen,
som også kan vurdere, om sagen er tilstrækkeligt oplyst. Det er anført under pkt. 3 i de
almindelige bemærkninger, at den foreslåede
§ 26 p, stk. 1 og 2, ”indebærer,
at der fastsættes
en række undtagelser til databeskyttelsesforordningens artikel 15”, og at dette sker med
hjemmel i forordningens artikel 89, stk. 3.
Det er således anført, at Rigsarkivet ifølge de foreslåede bestemmelser ikke skal iagttage ”de
nærmere krav om information, der er stillet i databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1,
litra a, b og e-g.”
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2.
Datatilsynet har forstået det sådan, at de nævnte undtagelser ligger i selve den proces, som
ifølge de foreslåede bestemmelser skal følges, når der anmodes om indsigt i den type oplys-
ninger, som lovforslaget omhandler, og at undtagelserne bl.a. omfatter en række oplysninger,
som ellers ville skulle meddeles efter databeskyttelsesforordningens artikel 15.
Datatilsynet har noteret sig, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har vurderet, at
de fornødne garantier for de registreredes rettigheder og frihedsrettigheder er sikret, idet sty-
relsen har lagt vægt på, at registrerede personer, der anmoder om indsigt efter den foreslåede
bestemmelse, ikke afskæres fra at udøve deres ret til indsigt, herunder indsigt efter bestem-
melserne om egenacces i arkivloven.
Henset til dette
og henset til at lovforslaget heller ikke begrænser de registreredes ret til
indsigt efter databeskyttelsesreglerne, og at der i øvrigt er tale om regulering af et særområde,
som kun er relevant for ansøgere af tidlig pension
har Datatilsynet ikke særskilte bemærk-
ninger til udkastet til lovforslag.
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Sara Jørgensen
Side 2 af 2
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2457531_0008.png
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2457531_0009.png
FAGBEVÆGELSENS
HOVEDORGANISATION
Islands Brygge 32D
2300
København S
Tlf. 3524 6000
Mali: [email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
[email protected]. Helle Sølvsten [email protected],
Malene Witzel Hirtsgaard [email protected]
Sagsnr. 21-3400
Vores ref. LRI/IBU/lgy
Deres ref. 21/08269
Den 21. september 2021
Særlig adgang til oplysninger fra Rigsarkivet for ansøgere af tidlig pension mv.
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) har modtaget høring over udkast til lov om ændring
af lov om social pension (Særlig adgang til oplysninger fra Rigsarkivet for ansøgere af tidlig
pension mv.).
FH finder det glædeligt, at der nu etableres hjemmel til, at Rigsarkivet mere smidigt kan udle­
vere oplysninger, der kan medvirke til dokumentation af den enkelte lønmodtageres ancienni­
tet.
FH vil opfordre til at uddybe bemærkningernes beskrivelse af, hvilke data Rigsarkivet, Udbeta­
ling Danmark og Beskæftigelsesministeriet i samarbejde har identificeret, som data fra offent­
lige registre afleveret til Rigsarkivet, der vil være særligt relevante i forbindelse med oplysnin­
ger til brug for en ansøgning om tidlig pension. Dette vurderes at ville kunne have betydning i
forbindelse med eventuelle klager til Ankestyrelsen over, at Udbetaling Danmarks afgørelser
om tidlig pension ikke vurderes at være sket på grundlag af tilstrækkelig sagsbelysning.
FH savner en tidsfrist for Rigsarkivets sagsbehandlingstid i lovforslaget. Udbetaling Danmark
skal behandle og træffe afgørelse inden for 6 måneder efter ansøgningstidspunktet. Det er
ifølge lovgivningen ansøgerens eget ansvar at fremskaffe supplerende oplysninger inden for
de 6 måneder. Formår ansøgeren ikke at fremskaffe supplerende oplysninger træffer Udbeta­
ling Danmark afgørelse på det datagrundlag, der er til stede. I det lys er det afgørende at
Rigsarkivet formår at fremskaffe de nødvendige oplysninger inden for tidsfristen. §26p kunne
således suppleres med et nyt stk. 3:
Stk. 3: Såfremt Rigsarkivet ligger inde med relevante oplysninger, som kan indgå som
dokumentation for personens anciennitet, er Rigsarkivet forpligtet til at udlevere disse
oplysninger inden for en frist på 30 dage fra ansøgningen modtages.
Stk. 1 bliver herefter stk. 4.
FH anser lovforslaget som helt nødvendigt for at skabe ordentlige rammer omkring ansøgnin­
gerne til Tidlig Pension.
Med venlig hilsen
Lizette Risgaard
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2457531_0010.png
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2457531_0011.png
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2457531_0012.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A
2300 København S
E-mail:
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 9132 5688
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 21/02683-2
20. SEPTEMBER 2021
HØRING OVER UDKAST TIL LOV OM ÆNDRING AF
LOV OM SOCIAL PENSION
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har ved e-mail af 10.
september 2021 anmodet om Institut for Menneskerettigheders
eventuelle bemærkninger til høring over udkast til lov om ændring af
lov om social pension (Særlig adgang til oplysninger fra Rigsarkivet for
ansøgere af tidlig pension mv.).
Instituttet har ingen bemærkninger.
Der henvises til styrelsens journalnummer 21/08269.
Med venlig hilsen
Annecathrine Carl
JURIDISK RÅDGIVER
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2457531_0013.png
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2457531_0014.png
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Høringssvar fra Organisationen Danske Arkiver (ODA):
Styrelsen for Arbejdsmarked har den 14. september 2021 sendt udkast til lov om ændring af lov om
social pension (Særlig adgang til oplysninger fra Rigsarkivet for ansøgere af tidlig pension m.v.)
omfattende ændring af arkivloven om ret til indsigt i egne oplysninger i høring.
Lovforslaget har til formål at gøre det muligt for ansøgere om tidlig pension at indhente oplysninger
i Rigsarkivet via en særlig ordning, der giver borgeren adgang til eventuel supplerende
dokumentation til brug for opgørelse af anciennitet på arbejdsmarkedet, uden om retten til at søge
adgang til dokumenterne via arkivlovens regler om egenacces.
Redegørelse
I forhold til, at Styrelsen for Arbejdsmarked den 14. september 2021 har sendt et forslag til lov om
social pension om ændring af arkivlovens ret til indsigt i egne oplysninger i høring, så kan det kort
redegøres for, at Organisationen Danske Arkiver er positiv overfor en lov ændring, som skaber de
lovgivningsmæssige rammer for, at ansøgere om tidlig pension kan anmode Rigsarkivet om
relevante oplysninger uden at skulle anvende arkivlovens bestemmelser om ret til egenacces, idet
denne ændring gør at ansøgerne kan få den relevante dokumentation inden for de 6. måneder hvor
sager om tidlig pension skal behandles.
Det fremgår af § 12 k, stk. 2, i lov om Udbetaling Danmark, at Udbetaling Danmark efter § 11 a, stk.
1, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, kan indhente nødvendige
oplysninger på individniveau, der er overført til bevaring i Rigsarkivet, til brug for opgørelse af
anciennitet efter kapitel 3 b i lov om social pension. Ifølge denne lov, ser det blot ud til at Udbetaling
Danmark kan indhente oplysninger i forbindelse med sociale pensioner fra Rigsarkivet, men loven
forholder sig ikke til at mange af disse oplysninger for ca. 50 af landets kommuner ikke er afleveret
til Rigsarkivet, men til de eksisterende § 7 arkiver (kommunearkiver/stadsarkiver), som fungerer
som arkivmyndighed for disse kommuner.
På samme måde forholder dette lovforslag sig alene til oplysninger, som er afleveret til Rigsarkivet.
I lovforslaget skrives der, at nogle arkivalier vil være mere relevante end andre i forhold til at
dokumentere arbejdsmarkedsanciennitet til brug for en ansøgning om tidlig pension. ODA finder
det ønskværdigt, at det fremgik af lovforslaget hvilke konkrete data, som vil være særlige relevante
i forbindelse med brug for en ansøgning om tidlig pension. Dette for at få afklaret om disse
dokumenter alene er afleveret til Rigsarkivet.
Sådan som lovforslaget foreligger nu, vil borgerne alene kunne søge adgang til dokumentation i
forbindelse med tidlig pension uden om arkivlovens regler om egenacces i Rigsarkivet samlinger.
Ønsker en borger derimod dokumentation til brug for tidlig pension fra et af de offentlige arkiver
(§7 arkiver), så skal dette ske via arkivlovens regler om egenacces. Som det fremgår af udsnittet i
lovtekste ”til
brug for dokumentation på arbejdsmarkedet i forbindelse med en ansøgning om tidlig
pension have muligheden for at søge yderligere oplysninger hos Rigsarkivet via reglerne i
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
arkivlovens §§ 39 a og 39 b om egenacces, såfremt borgeren mener, at Rigsarkivet kan have andre
oplys i ger, der ka a ve des so doku e tatio ”. Det citerede
afsnit for lovforslaget, som er i
høring, nævner igen her blot Rigsarkivet, men der bør her stå de offentlige arkiver.
På side 4 i høringsforslaget anføres det "Herudover skal Datatilsynet i tilfælde af personfølsomme
oplysninger samtykke til udleveringen, jf. arkivlovens § 34." Dette er IKKE korrekt, idet det kun er
oplysninger om rent private forhold, som er omtalt i §34. Der er IKKE sammenfald mellem
personfølsomme oplysninger og oplysninger om rent private forhold, jf. ombudsmandens udtalelser
og forarbejderne til offentlighedsloven. Oplysninger af almindelig økonomisk karakter som f.eks.
ansættelser, arbejdsløshed osv. kan være personfølsomme men er ikke om rent private forhold.
Derfor skal ansøgninger af denne type ikke godkendes af Datatilsynet.
I forbindelse med den øvrige dokumentation, som borgerne kan tænke, at Rigsarkivet / de offentlige
arkiver kan ligge inde med, så savner ODA i lovforslaget en bevidsthed om eller stillingtagen til det
faktum, at stort set alle oplysninger af denne type f.eks. ansættelsessager i det offentlige,
dagpengesager, kontanthjælpssager, sygedagpengesager er kassabilia, og derfor aldrig er blevet
afleveret til et offentligt arkiv. Eneste undtagelse er, at papirsager på borger født den 1. i måneden
skal afleveres til bevaring i de offentlige arkiver.
Med venlig hilsen
Organisation Danske Arkiver.
Formand Charlotte Voss
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2457531_0017.png
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2457531_0018.png
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2457531_0019.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
[email protected]
cc: [email protected] og [email protected]
21. september 2021 • MAJ
Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om social
pension (Særlig adgang til oplysninger fra Rigsarkivet for ansøgere om tidlig
pension mv.)
Formålet med lovforslaget er at gøre det muligt for ansøgere om tidlig pension at indhente
oplysninger fra Rigsarkivet via en særlig ordning med henblik på at dokumentere
anciennitet på arbejdsmarkedet. Lovforslaget indebærer, at anmodninger til Rigsarkivet om
oplysninger fra ansøgere om tidlig pension ikke skal ind i rækken af anmodninger efter
gældende regler i arkivloven om egen acces, men kan behandles parallelt, og at
anmodningerne ikke skal afgøres af den myndighed, som oprindeligt har behandlet de
pågældende oplysninger. Det giver mulighed for hurtigere sagsbehandling.
Ældre Sagen bakker op om denne mulighed. Ældre Sagen modtager en del henvendelser fra
ansøgere af tidlig pension, som har behov for at fremskaffe yderligere oplysninger til brug
for dokumentation af anciennitet på arbejdsmarkedet. Borgere, som er berettiget til tidlig
pension fra 2022, er under særligt tidspres for at fremskaffe dokumentationen.
Ud fra hensynet til borgerens retssikkerhed er Ældre Sagen dog bekymret for, at
Rigsarkivets bistand til at finde oplysninger frem via den særlige ordning ikke kan påklages
til anden administrativ myndighed. Vi er opmærksomme på, at Udbetaling Danmarks
afgørelser om tidlig pension kan påklages til Ankestyrelsen, som kan vurdere, om sagen er
tilstrækkeligt oplyst, men det er vores opfattelse, at eventuelle fejl i oplysningsgrundlaget
bør opdages så tidligt som muligt, så sager ikke trækkes i langdrag.
Udbetaling Danmark har i henhold til gældende regler mulighed for at indhente
oplysninger på individniveau fra Danmarks Statistik i sager om tidlig pension til brug for
opgørelse af anciennitet på arbejdsmarkedet. I Ældre Sagen mener vi, at det er afgørende,
at Udbetaling Danmark gør brug af denne mulighed i praksis.
Afslutningsvis vil Ældre Sagen gøre opmærksom på et problem for de personer, der er født i
1959 og 1960, og som fra 1. august 2021 har kunnet søge om tidlig pension, når de er fyldt
61 år. Udbetaling Danmark må i henhold til gældende regler være op til 12 måneder om at
behandle deres ansøgning. Det betyder, at de i værste fald ikke når at få svar fra Udbetaling
Danmark på deres ansøgning om tidlig pension, inden fristen for kontant og skattefri
udbetaling af efterlønsbidraget er udløbet den 30. juni 2022. Dermed vil der være stor
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt Dronning
Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2457531_0020.png
usikkerhed for dem, hvis de vil hæve deres efterlønsbidrag, inden de ved, om de kan overgå
til tidlig pension.
Venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Adm. direktør
Side 2 af 2