Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 17 Bilag 1
Offentligt
2457528_0001.png
Lovforslag nr.
L 17
Folketinget 2021-22
Fremsat den 6. oktober 2021 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension
(Særlig adgang til oplysninger fra Rigsarkivet for ansøgere af tidlig pension m.v.)
§1
I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 234 af
12. februar 2021, som ændret ved § 1 i lov nr. 707 af 26.
april 2021, § 12 i lov nr. 876 af 12. maj 2021, § 4 i lov nr.
1160 af 8. juni 2021 og § 3 i lov nr. 1171 af 8. juni 2021,
foretages følgende ændringer:
1.
Overskriften
før § 26 p affattes således:
»Oplysninger fra Rigsarkivet og beregning af samlet
anciennitet«.
2.
I
§ 26 p
indsættes før stk. 1 som nye stykker:
»Efter anmodning fra en ansøger af tidlig pension udleve-
rer Rigsarkivet oplysninger om den pågældende til brug for
Udbetaling Danmarks behandling af ansøgningen om tidlig
pension.
Stk. 2.
Rigsarkivets afgørelse om udlevering kan ikke
påklages til anden administrativ myndighed.«
Stk. 1 bliver herefter stk. 3.
3.
I
§ 33 f, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »kapitel 4 a«: »og 4
b«.
4.
I
§ 49, stk. 4,
udgår: »§ 48 a, stk. 1,«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 15. november 2021.
Stk. 2.
Anmodninger om oplysninger til brug for en an-
søgning om tidlig pension efter arkivlovens §§ 39 a og b om
ret til indsigt i egne oplysninger, som er indgivet i perioden
fra 1. august 2021 og indtil lovens ikrafttræden, og som ikke
er færdigbehandlede, behandles efter § 26 p, stk. 1 og 2, i
lov om social pension, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2.
BE009061
Beskæftigelsesmin.,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 21/08269
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2457528_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkt
Særlig adgang til oplysninger hos Rigsarkivet for ansøgere af tidlig pension
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Forholdet til databeskyttelsesforordningen
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
efter arkivlovens regler om adgang til egne personoplysnin-
ger at anvende den særlige blanket.
Med dette lovforslag skabes de lovgivningsmæssige ram-
mer for, at ansøgere af tidlig pension kan anmode Rigsar-
kivet om personoplysninger til brug for en ansøgning om
tidlig pension uden at skulle anvende arkivlovens bestem-
melser om egenacces. Dermed vil det være muligt hurtigere
at udlevere sådanne oplysninger.
Derudover indeholder lovforslaget forslag til lovtekniske
rettelser, der skal rette op på henvisningsfejl i reglerne om
tidlig pension. Der henvises til de specielle bemærkninger til
§ 1, nr. 3 og 4.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Særlig adgang til oplysninger hos Rigsarkivet for
ansøgere af tidlig pension
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af §§ 26 h-26 q i lov om social pension, hvor-
dan anciennitet på arbejdsmarkedet opgøres og dokumente-
res i forbindelse med en ansøgning om tidlig pension. Tidlig
pension kan opnås i op til 3 år forud for folkepensionsalde-
ren. En af betingelserne for ret til tidlig er, at personen har
en lang forudgående tilknytning til arbejdsmarkedet.
Ordningen er baseret på, at den i videst muligt omfang
skal kunne administreres digitalt herunder, at ancienniteten
skal kunne beregnes på grundlag af oplysninger fra en
række offentlige systemer og registre, først og fremmest
oplysninger om indbetaling af bidrag til ATP, som afspejler
en tilknytning til arbejdsmarkedet. I det omfang, der ikke
foreligger registerdata om f.eks. perioder med arbejde, ar-
bejdsløshedsdagpenge eller sygedagpenge, vil disse perioder
alligevel kunne tælle med ved opgørelsen af anciennitetskra-
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at gøre det muligt for Rigs-
arkivet uafhængigt af arkivlovens regler om egenacces at
udlevere oplysninger om personen selv til en person, der har
ansøgt om tidlig pension hos Udbetaling Danmark. For at
hjælpe ansøgere af tidlig pension har Rigsarkivet udviklet
en særlig , der giver mulighed for at anmode om suppleren-
de dokumentation til brug for opgørelse af anciennitet på
arbejdsmarkedet blandt et udvalg af relevante oplysninger
fra et udvalg af offentlige registre. Det er frivilligt, om en
ansøger af tidlig pension vil benytte sig af den særlige blan-
ket.
Lov nr. 2202 af 29. december 2020 om ændring af lov om
social pension og forskellige andre love, der gennemførte
aftalen om en ny ret til tidlig pension fra oktober 2020,
trådte i kraft den 1. januar 2021.
Fra 1. august 2021 har det været muligt for personer med
mangeårig tilknytning til arbejdsmarkedet at ansøge om ret
til tidlig pension hos Udbetaling Danmark.
Efter loven opnås ret til tidlig pension på baggrund af
personens anciennitet på arbejdsmarkedet i et bestemt an-
tal år fra vedkommende er 16 år og frem til, at personen
som hovedregel har 6 år til folkepensionsalderen. Udbeta-
ling Danmark, der administrerer ordningen, indhenter i vid
udstrækning oplysninger fra offentlige registre, der kan do-
kumentere ancienniteten fra arbejdsmarkedet (oplysninger
om beskæftigelse, modtagelse af visse ydelser mv.). Der er
imidlertid en hel række oplysninger, som personen selv vil
skulle dokumentere. Det kan være oplysninger, som ansøge-
re er i besiddelse af, men det kan også være oplysninger,
som myndigheder har indleveret til Rigsarkivet. Fra 1. au-
gust 2021 har det været muligt for ansøgere af tidlig pension
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2457528_0003.png
3
vet, såfremt personen selv kan dokumentere at have haft en
relevant tilknytning til arbejdsmarkedet.
Det fremgår af den gældende § 26 p, stk. 1, at en person,
som optjener anciennitet som lønmodtager eller selvstændigt
erhvervsdrivende og anciennitet fra en eller flere andre ydel-
ser, jf. §§ 26 i-26 o, vil få beregnet en samlet anciennitet
på baggrund af de enkelte ydelser, som vil indgå hver især
med en forholdsmæssig andel på baggrund af timetal eller
perioder, som ydelsen er udbetalt i dog således, at der højst
kan optjenes 1 års samlet anciennitet pr. kalenderår.
Det fremgår af de gældende regler om tidlig pension, at
det er personen, der ansøger om tidlig pension, der skal
fremskaffe supplerende dokumentation for anciennitet på
arbejdsmarkedet, når de oplysninger, som Udbetaling Dan-
mark indhenter i forbindelse med ansøgning om tidlig pen-
sion og uden yderligere information fra personen, ikke er
tilstrækkelige.
Efter §§ 39 a og b i arkivloven har en borger ret til indsigt
i egne personoplysninger (egenacces), som bl.a. indebærer,
at når en borger søger oplysninger om sig selv via arkivlo-
ven, skal den myndighed, som oprindeligt har behandlet de
pågældende oplysninger, træffe afgørelse om indsigt. Herud-
over skal Datatilsynet i særlige tilfælde samtykke til udleve-
ring af oplysninger, jf. arkivlovens § 34. Anmodninger om
egenacces skal sagsbehandles i den rækkefølge, de indsen-
des til Rigsarkivet.
Rigsarkivets afgørelser efter arkivlovens § 39 b kan påkla-
ges til Kulturministeriet.
Videre fremgår det af § 12 k, stk. 2, i lov om Udbetaling
Danmark, at Udbetaling Danmark efter § 11 a, stk. 1, i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale område
kan indhente nødvendige oplysninger på individniveau, der
er overført til bevaring i Rigsarkivet, til brug for opgørelse
af anciennitet efter kapitel 3 b i lov om social pension.
Bestemmelsen gør det også muligt for Udbetaling Dan-
mark at indhente nødvendige oplysninger på individniveau
fra Rigsarkivet, som ikke er tilgået Udbetaling Danmark fra
andre offentlige registre.
Fra 15. september 2021 er der, for at udlevering af op-
lysninger fra Rigsarkivet kan foregå hurtigere, end det er
muligt efter arkivlovens regler om egenacces, etableret en
midlertidig ordning, hvorefter Udbetaling Danmark indhen-
ter de oplysninger fra Rigsarkivet, som en person har anmo-
det om på den særlige blanket til brug en ansøgning om
tidlig pension. Udbetaling Danmark indhenter oplysningerne
efter forudgående samtykke fra personen med hjemmel i §
12 k, stk. 2, i lov om Udbetaling Danmark. Udleveringen
af oplysningerne til Udbetaling Danmark træder i stedet for
udlevering af oplysningerne til borgeren.
Det er Udbetaling Danmark, der til brug for ansøgninger
om tidlig pension vurderer, om de indhentede oplysninger
er tilstrækkelig dokumentation for anciennitet for den peri-
ode, de vedrører. Fremlægger ansøgeren af tidlig pension
af den ene eller anden grund ikke tilstrækkelig supplerende
dokumentation for perioder, hvor opgørelsen fra Udbetaling
Danmark viser, at der er perioder med manglende dokumen-
tation for arbejdsmarkedstilknytning, kan sagen blive afgjort
på det foreliggende grundlag, jf. princippet i § 11 b i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den fore-
slåede ordning
Rigsarkivet opbevarer en lang række arkivalier fra andre
myndigheder, herunder data fra offentlige myndigheders re-
gistre, som er slettet hos myndighederne selv. Nogle arki-
valier vil være mere relevante end andre i forhold til at
dokumentere anciennitet på arbejdsmarkedet til brug for en
ansøgning om tidlig pension.
Rigsarkivet, Udbetaling Danmark og Beskæftigelsesmini-
steriet har i samarbejde identificeret, hvilke data fra offent-
lige registre afleveret til Rigsarkivet, der vil være særligt
relevante i forbindelse med oplysninger til brug for en an-
søgning om tidlig pension. På baggrund heraf har det siden
1. august 2021 været muligt for ansøgere af tidlig pension
at anvende en særlig blanket på Rigsarkivets hjemmeside
til at anmode om supplerende oplysninger fra et udvalg af
offentlige registre til brug for ansøgningen efter arkivlovens
regler om egenacces. De oplysninger, som personen kan
anmode om via denne løsning, er blandt andet oplysninger
fra det centrale skatteyderregister, personindkomstregisteret
og sygedagpengeregisteret. Det vil kunne være oplysninger
om perioder som lønmodtager uden ATP-bidrag, lærling,
elev eller uddannelse med løn, arbejde som 16- eller 17-årig,
selvstændig erhvervsdrivende, medarbejdende ægtefælle, af-
tjent værnepligt, civil militærnægter, arbejdsløshedsdagpen-
ge, sygedagpenge, barselsdagpenge, dagpenge ved pasning
af alvorligt sygt barn, feriedagpenge og ydelse for tabt ar-
bejdsfortjeneste. Blanketløsningen er egnet til at vejlede per-
sonen om, hvilke relevante oplysninger til en ansøgning om
tidlig pension, der er hos Rigsarkivet. Det er frivilligt for
en ansøger af tidlig pension, om vedkommende vil anvende
blanketten til at anmode om oplysninger. Personer, der er
fritaget fra at anvende digitale løsninger, kan henvende sig
hos Rigsarkivet og få udleveret oplysninger på anden vis
end ved at anvende den særlige blanket hos Rigsarkivet.
Ansøgere af tidlig pension får af Udbetaling Danmark
tilsendt et overblik i form af en anciennitetsopgørelse over,
hvilke registeroplysninger Udbetaling Danmark har indhen-
tet automatisk, og hvor der mangler dokumentation for an-
ciennitet, som eventuelt kan tælle med i opgørelsen.
Da Udbetaling Danmark efter de gældende regler skal be-
handle en ansøgning om tidlig pension inden for 6 måneder
fra ansøgningstidspunktet, er der behov for, at de relevante
oplysninger hurtigt kan indhentes fra Rigsarkivet.
Det foreslås, at der etableres en lovhjemmel, som vil give
mulighed for, at Rigsarkivet efter anmodning fra en ansøger
af tidlig pension udleverer oplysninger om den pågælden-
de til den pågældende til brug for Udbetaling Danmarks
behandling af ansøgningen om tidlig pension. Rigsarkivet
vil dermed kunne behandle anmodninger om oplysninger
fra personer, der har ansøgt om tidlig pension, efterhånden
som de kommer ind. Det betyder, at anmodningerne ikke
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2457528_0004.png
4
skal ind i den øvrige række af anmodninger om oplysninger,
som er indgivet efter de gældende regler i arkivloven om
egenacces. Det vil endvidere betyde, at anmodninger om
oplysninger, som er omfattet af bestemmelsen, ikke skal
afgøres af den myndighed, som oprindeligt har behandlet
de pågældende oplysninger, jf. arkivlovens § 39 a. Rigsarki-
vet vil i tvivlstilfælde, inden der træffes afgørelse om udle-
vering af oplysninger, høre Udbetaling Danmark om, hvor-
vidt de oplysninger, som ansøger af tidlig pension anmoder
om, er relevante for en ansøgning om tidlig pension. Det
kan f.eks. være, hvor ansøger af tidlig pension ikke har
anvendt den særlige blanket til at anmode om oplysninger,
og vedkommende anmoder om oplysninger, der ikke er en
del af de oplysninger, der indgår i blanketten.
Det foreslås således, at der i § 26 p i lov om social
pension indsættes en bestemmelse, hvorefter Rigsarkivet ef-
ter anmodning fra en ansøger af tidlig pension udleverer
oplysninger om den pågældende til brug for Udbetaling
Danmarks behandling af personens ansøgning om tidlig
pension. Når personen har fået udleveret de oplysninger,
som vedkommende har anmodet om, kan personen sende
oplysningerne til Udbetaling Danmark, som i den enkelte
sag vil skulle vurdere, om de indhentede oplysninger er
tilstrækkelig dokumentation af anciennitet for den periode,
de vedrører.
Det antages, at det fortrinsvis vil være oplysninger langt
tilbage i tid, hvor der er behov for, at ansøgere af tidlig
pension henter yderligere oplysninger hos Rigsarkivet.
Hjemlen giver mulighed for, at der eventuelt vil kunne
etableres en hel eller delvis digital selvbetjeningsløsning,
så personen i endnu højere grad, end det er tilfældet med
blanketløsningen, kan betjene sig selv og hurtigt få et svar.
Videre foreslås indsat en bestemmelse som et nyt stykke
2 i § 26 p om, at Rigsarkivets afgørelse om udlevering af
oplysninger ikke skal kunne påklages til anden administra-
tiv myndighed. Det vurderes ikke at være betænkeligt at
afskære klageadgangen, idet en person, der har ansøgt om
tidlig pension, dels ikke er bundet af at anvende den særlige
blanket til at søge om oplysninger til brug for dokumenta-
tion til en ansøgning om tidlig pension efter den foreslåede
bestemmelse og derfor ikke er begrænsede i adgangen til
relevante oplysninger til brug for en ansøgning om tidlig
pension, dels har mulighed for at søge om oplysninger via
arkivlovens regler i §§ 39 a og b om egenacces.
Udbetaling Danmarks afgørelser om tidlig pension vil
kunne påklages til Ankestyrelsen, som kan vurdere, om sag-
en er tilstrækkeligt oplyst.
For nærmere om den foreslåede ændring af § 26 p i lov
om social pension, henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og
bemærkningerne hertil.
3. Forholdet til databeskyttelsesreglerne
Lov om social pensions § 26 p, stk. 1 og 2, som foreslået
ved denne lovs § 1, nr. 2, indebærer en særlig proces for
håndteringen af indsigtsanmodninger, der modtages af Rigs-
arkivet fra personer, der anmoder om oplysninger til brug
for en ansøgning om tidlig pension.
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 15, at
den registrerede har ret til indsigt. Det indebærer, at den
registrerede har ret til at få den dataansvarliges bekræftelse
på, om personoplysninger behandles om den pågældende,
jf. artikel 15, stk. 1. I bekræftende fald har den registrerede
ret til at få en række kontekstuelle oplysninger om behand-
lingen, jf. artikel 15, stk. 1, litra b-h. Den registrerede har
derudover ret til adgang til personoplysningerne i form af en
kopi af de personoplysninger, der behandles, jf. artikel 15,
stk. 3. Det er den enkelte dataansvarlige, der træffer afgørel-
se om indsigt efter bestemmelsen. Det indebærer f.eks., at
offentlige arkiver, der behandler personoplysninger, vil være
forpligtet efter artikel 15.
Den proces, der følger af den foreslåede § 26 p, stk. 1 og
2, indebærer, at Rigsarkivet vil udlevere personoplysninger
til en ansøger af tidlig pension uden at informere om kontek-
stuelle oplysninger om behandlingen, det vil blandt andet
sige uden at iagttage de nærmere krav om information, der
er stillet i databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1,
litra b og e-g.
Rigsarkivet vil således ikke i forbindelse med den enkel-
te persons anmodning om egne personoplysninger tage stil-
ling til, hvilke kategorier af personoplysninger der behand-
les. Endvidere vil Rigsarkivet ikke i forbindelse med udle-
veringen efter den foreslåede ordning informere om retten til
at anmode den dataansvarlige om berigtigelse eller sletning
af personoplysninger eller begrænsning af behandling af
personoplysninger vedrørende den registrerede eller retten
til at gøre indsigelse mod en sådan behandling, retten til
at indgive en klage til en tilsynsmyndighed, eller hvorfra
personoplysningerne stammer.
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 89,
stk. 3, at når personoplysninger behandles til arkivformål
i samfundets interesse, kan medlemsstaternes nationale ret
fastsætte undtagelser fra de rettigheder, der er omhandlet i
artikel 15-16 og 18-21, under iagttagelse af de betingelser
og garantier, der er omhandlet artikel 89, stk. 1, såfremt
sådanne rettigheder sandsynligvis vil gøre det umuligt eller
i alvorlig grad hindre opfyldelse af de specifikke formål, og
sådanne formål er nødvendige for at opfylde formålene. Det
følger af artikel 89, stk. 1, at behandling til arkivformål i
samfundets interesse skal være underlagt fornødne garantier
for registreredes rettigheder og frihedsrettigheder i overens-
stemmelse med forordningen. Disse garantier skal sikre, at
der er truffet tekniske og organisatoriske foranstaltninger,
særligt ift. dataminimering.
Den foreslåede § 26 p, stk. 1 og 2, i lov om social pension
indebærer, at der fastsættes en række undtagelser til databe-
skyttelsesforordningens artikel 15 med hjemmel i artikel 89,
stk. 3. Det skyldes, at undtagelserne indebærer, at processen
for håndtering af indsigtsanmodninger er anderledes end
den, der følger af artikel 15.
Det vurderes, at de fornødne garantier for den registrere-
des rettigheder og frihedsrettigheder er sikret. Der lægges
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2457528_0005.png
5
i den forbindelse vægt på, at personen, der anmoder om ind-
sigt efter den foreslåede bestemmelse, ikke dermed afskæres
fra at udøve sin ret til indsigt herunder indsigt efter bestem-
melserne om egenacces i arkivloven.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Med lovforslaget afsættes der i alt 12,1 mio. kr. til etable-
ring og drift i 2021 og 2022 af en ny ordning i Rigsarkivet
til understøttelse af ansøgere af tidlig pension. Rigsarkivet
vil med den nye løsning kunne være personer behjælpelige
med at finde supplerende oplysninger, der kvalificerer op-
gørelsen af personens anciennitet ved ansøgning om tidlig
pension. Udgiften er baseret på en forventning om, at Rigs-
arkivet kan behandle op til samlet i alt 28.500 anmodninger
fra personer i 2021 og 2022. Udgifterne finansieres af de
opførte midler på § 35.11.19. Regeringsreserven og fordeles
med 3,0 mio. kr. i 2021, hvoraf 0,3 mio. kr. vedrører løn, og
9,1 mio. kr. i 2022, hvoraf 6,4 mio. kr. vedrører løn.
De statslige merudgifter til Rigsarkivet i 2021 indar-
bejdes på lov om tillægsbevilling for 2021 på konto §
21.32.01. Rigsarkivet.
De økonomiske og administrative konsekvenser af lovfor-
slaget skal forhandles med de kommunale parter. Lovfor-
slaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for
kommunerne og regionerne. Der er taget stilling til de syv
principper for digitaliseringsklar lovgivning. Nedenfor gen-
nemgås de principper, der er relevante for lovforslaget.
Forslaget lever i det væsentligste op til princip 1 om enkle
og klare regler.
Forslaget lever op til princip 2 om digital kommunikation,
idet en ansøger af tidlig pension har mulighed for digitalt
at anmode om oplysninger hos Rigsarkivet. Lovforslaget
indeholder dog ikke en pligt til, at ansøgere skal anvende
den digitale løsning, og personer, der ikke har digitale kom-
petencer, vil kunne henvende sig til Rigsarkivet på anden
vis.
Forslaget lever i det væsentligste op til princip 3-4 om
automatisk sagsbehandling, da forslaget åbner for at etablere
en ordning, hvor en ansøger af tidlig pension automatisk kan
hente personlige oplysninger fra registrene i Rigsarkivet i
det omfang, det er muligt. Dog må det antages, at der i det
omfang, oplysninger skal findes i papirarkivalier, vil være
tidskrævende sagsbehandling forbundet med at fremfinde
oplysningerne.
Princip 5 og 6 om datasikkerhed og anvendelse af offent-
lig it-infrastruktur vil blive fulgt, da Rigsarkivet vil skulle
overholde de eksisterende krav til datasikkerhed og regler
om webtilgængelighed for personer, når arkivalier stilles til
rådighed for personer og myndigheder.
Lovforslaget indeholder ikke elementer, hvor princip 7 om
forebyggelse af snyd er relevant.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget indeholder ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at de fem
principper for agil erhvervsrettet regulering ikke er relevante
for nærværende lovforslag.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget medfører, at de administrative konsekvenser for
borgerne bliver færre. Ansøgere af tidlig pension kan allere-
de efter gældende regler indhente oplysninger hos Rigsarki-
vet i det omfang, de mener, at Rigsarkivet er i besiddelse af
relevante oplysninger til brug for dokumentation af ancien-
nitet på arbejdsmarkedet.
Med forslaget skabes der mulighed for at etablere en sær-
lig ordning, der giver ansøgere af tidlig pension en lettere og
hurtigere adgang til oplysninger for at kunne dokumentere
personens anciennitet på arbejdsmarkedet i forbindelse med
en ansøgning om tidlig pension. Den foreslåede bestemmel-
se indeholder ikke krav til, hvordan en ansøger af tidlig
pension skal anmode om yderligere oplysninger, og oplys-
ninger vil også kunne indhentes uden at anvende den særlige
blanket, som Rigsarkivet stiller til rådighed.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konse-
kvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlig aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 10. septem-
ber 2021 til den 21. september 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F – Fagligt Fælles Forbund, Advokatrådet, Akademiker-
ne, Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige
(ASE), Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), Arbejds-
markedets Tillægspension (ATP), Arbejdsskadeforeningen
AVS, BDO Kommunernes Revision, Bedre Psykiatri, Blik-
og Rørarbejderforbundet, Danmarks Statistik, Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Danske A-kasser, Danske Advokater,
Dansk El-Forbund, Danmarks Frie Fagforening, Danske
Handicaporganisationer, Dansk Metal, Dansk Socialrådgi-
verforening, Danske Patienter, Danske Regioner, Dansk
Retspolitisk Forening, Danske Seniorer, Datatilsynet, De-
loitte, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet,
Det Centrale Handicapråd, Erhvervsstyrelsen, FA, Faglige
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2457528_0006.png
6
seniorer, FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans-
rådet, Finanstilsynet, FOA, Foreningen af Social-, Sund-
heds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen
Danske Revisorer, Forhandlingsfællesskabet, Forsikring &
Pension, Frie Funktionærer, Frivilligrådet, FSR - Foreningen
af Statsautoriserede Revisorer, Fødevareforbundet NNF, In-
stitut for Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Branchefor-
ening, KL, Kooperationen, Kristelig Fagbevægelse, LAFS
– Landsforeningen Af Fleks- og Skånejobbere, Landsfor-
11. Sammenfattende skema
eningen for førtidspensionister, LAP -Landsforeningen Af
nuværende og tidligere Psykiatribrugere, Lederne, Lægefor-
eningen, Malerforbundet, Organisationen Danske Arkiver
(ODA), Pension Danmark, Psykiatrifonden, Retssikkerheds-
fonden, Rigsarkivet, Rigsrevisionen, Rådet for psykisk sår-
bare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt Udsatte, Sam-
menslutningen af Lokalarkiver (SLA), SAND, SIND, Sund-
hedskartellet, Udbetaling Danmark og Ældre Sagen.
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser for stat, Ingen
kommuner og regioner
Positive konsekvenser/mindreudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Ingen
Negative konsekvenser/merudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Ingen
Stat:
Med lovforslaget afsættes en
ramme til implementering og
drift hos Rigsarkivet på
3,0 mio. kr. i 2021 og
9,1 mio. kr. i 2022.
Kommuner:
Ingen
Regioner:
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative konsekvenser for bor-
gerne
Ingen
Ingen
Ja. Forslaget gør, at Rigsarkivet hur- Ingen
tigt kan udlevere relevante oplysnin-
ger til borgere, der anmoder herom
til brug for en ansøgning om tidlig
pension.
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konsekvenser Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Er i strid med de principper for imple-
Ja
mentering af erhvervsrettet EU-regule-
ring/ Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X)
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den gældende § 26 p i lov om social pension har over-
skriften ”Beregning af samlet anciennitet”.
Baggrunden er, at den gældende bestemmelse, som over-
skriften vedrører, handler om beregning af samlet ancienni-
tet på arbejdsmarkedet i forbindelse med en ansøgning om
tidlig pension.
Det foreslås, at
overskriften
ændres til ”Oplysninger fra
Rigsarkivet og beregning af samlet anciennitet. ”
Forslaget er en konsekvens af forslaget til § 1, nr. 2, hvori
der foreslås indsat to nye stykker i § 26 p om oplysninger fra
Rigsarkivet. Der henvises til bemærkningerne hertil.
Til nr. 2
§ 26 p i lov om social pension indeholder regler om bereg-
ning af samlet anciennitet for tilknytning til arbejdsmarkedet
for personer, som optjener anciennitet som lønmodtager el-
ler selvstændig erhvervsdrivende og anciennitet fra en eller
flere andre ydelser. For en nærmere beskrivelse af gældende
ret om optjening og beregning af anciennitet ved ansøgning
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2457528_0007.png
7
om tidlig pension henvises til pkt. 2.1.1. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der i § 26 p indsættes et nyt
stk. 1,
hvor-
efter Rigsarkivet efter anmodning fra en ansøger af tidlig
pension udleverer oplysninger om den pågældende, til brug
for Udbetaling Danmarks behandling af ansøgningen om
tidlig pension.
Formålet med ændringen er at gøre det muligt for an-
søgere af tidlig pension at få en hurtig adgang til supple-
rende oplysninger fra Rigsarkivet til brug for en ansøgnin-
gen. Dermed skal en ansøger af tidlig pension ikke anvende
arkivlovens regler om egenacces for at få adgang til egne
personlysninger.
Forslaget vil medføre, at ansøgere af tidlig pension, der
har behov for yderligere dokumentation for anciennitet på
arbejdsmarkedet, og som mener, at Rigsarkivet vil kunne
hjælpe hermed, får adgang til at få udleveret oplysninger
uden at skulle anvende reglerne i arkivloven om egenac-
ces. Det foreslåede vil betyde, at det vil være hurtigere for
personer, der ansøger om tidlig pension at få adgang til
oplysningerne.
Ansøgere af tidlig pension har mulighed for at anvende
den særlige blanket hos Rigsarkivet til brug for supplerende
dokumentation af anciennitet, men er ikke afskåret fra at
anmode om oplysninger til dokumentation for anciennitet på
anden vis, da bestemmelsen ikke indeholder nærmere krav
om, hvordan anmodning indgives.
Rigsarkivet vil ved tvivl om, hvorvidt en ansøger af tidlig
pensions anmodning om oplysninger er relevant dokumenta-
tion af anciennitet høre Udbetaling Danmark herom, inden
der træffes afgørelse.
Det er Udbetaling Danmark, der i den enkelte sag vil
vurdere, om de indhentede oplysninger er tilstrækkelig do-
kumentation af anciennitet for den periode, de vedrører.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.2.
om blanketløsningen.
Det foreslås endvidere, at der i § 26 p indsættes et nyt
stk.
2,
hvorefter Rigsarkivets afgørelse om udlevering ikke kan
påklages til anden administrativ myndighed.
Virkningen er, at det ikke vil være muligt at klage over
Rigsarkivets afgørelse om udlevering af oplysninger efter
forslaget til stk. 1. Derimod vil Udbetaling Danmarks af-
gørelser om tidlig pension efter gældende regler kunne på-
klages til Ankestyrelsen, som kan vurdere, om sagen er
tilstrækkeligt oplyst.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.2.
Til nr. 3
Efter den gældende § 33 f, stk. 2, i lov om social pension
beregnes bidraget til den obligatoriske pensionsordning med
den procentsats, der er nævnt i § 33 g på grundlag af den
beregnede pension efter reglerne i kapitel 4 a efter fradrag
af modtagerens eget ATP-bidrag, jf. § 33 a, stk. 3, og efter
fradrag af modtagerens eventuelle eget bidrag til en supple-
rende arbejdsmarkedspension, jf. § 33 b, stk. 2.
Det foreslås, at der i den gældende
§ 33 f, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes en henvisning til kapitel 4 b.
Baggrunden er, at der i bestemmelsen alene henvises til
kapitel 4 a, som indeholder reglerne for beregning af førtids-
pension og seniorpension.
Den foreslåede tilføjelse betyder, at der i bestemmelsen
også henvises til reglerne for beregning af tidlig pension, da
reglerne om beregning af ydelsen til tidlig pension er fastsat
i lovens kapitel 4 b.
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter og med-
fører ikke ændring af den gældende retstilstand.
Til nr. 4
Efter den gældende § 49, stk. 4, 1. pkt., i lov om social
pension afrundes beløb, der er nævnt i stk. 1, nr. 1, 3, 9, 10
og 13, § 48 a, stk. 1, samt i § 69 til nærmeste kronebeløb,
der kan deles med 12.
Det foreslås, at henvisningen til § 48 a, stk. 1, i bestem-
melsen udgår.
Baggrunden er, at de beløb i stk. 4, 1. pkt., som skal
afrundes til nærmeste hele beløb, der kan deles med 12, er
beløb, der er angivet som årlige beløb. Beløbet i § 48 a,
stk. 1, er et månedligt beløb, og det er ikke hensigten, at det
skal afrundes på samme måde som beløb, der er angivet som
årlige beløb.
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter og med-
fører ikke ændring af den gældende retstilstand.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 15.
november 2021.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland. Det skyl-
des, at lov om social pension ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Det foreslås i
stk. 2,
at anmodninger om oplysninger til
brug for en ansøgning om tidlig pension efter arkivlovens §§
39 a og b om ret til indsigt i egne personoplysninger, som
er indgivet i perioden fra 1. august 2021 og indtil lovens
ikrafttræden, og som ikke er færdigbehandlede, kan behand-
les efter § 26 p, stk. 1 og 2, i lov om social pension, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 2.
Forslaget betyder, at Rigsarkivets udlevering af oplysnin-
ger til ansøgere af tidlig pension på grundlag af anmodnin-
ger i perioden fra 1. august 2021 til lovforslagets ikrafttræ-
den ved anvendelse af blanketten på Rigsarkivets hjemme-
side eller tilsvarende anmodninger, som ansøgere af tidlig
pension på anden vis har indgivettil brug for at dokumen-
tere anciennitet i forbindelse med en ansøgning om tidlig
pension, vil kunne blive behandlet efter bestemmelsen i for-
slaget til § 26 p, stk. 1 og 2, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 2.
Det betyder, at ansøgeren af tidlig pension ikke på ny vil
skulle anmode Rigsarkivet om at få udleveret oplysningerne
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2457528_0008.png
8
efter de nye regler for at få udleveret oplysningerne hurtige-
re.
Dermed behandles disse anmodninger uafhængigt af øvri-
ge anmodninger efter arkivlovens §§ 39 a og b.
Rigsarkivets afgørelse om udlevering af oplysninger vil
ikke kunne påklages til anden administrativ myndighed.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.2.
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2457528_0009.png
9
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr.
234 af 12. februar 2021, som ændret ved § 1 i lov
nr. 707 af 26. april 2021, § 12 i lov nr. 876 af 12.
maj 2021, § 4 i lov nr. 1160 af 8. juni 2021 og §
3 i lov nr. 1171 af 8. juni 2021, foretages følgende
ændringer:
Beregning af samlet anciennitet
1.
Overskriften
før § 26 p affattes således:
»Oplysninger
fra Rigsarkivet og beregning af
samlet anciennitet«.
2.
I
§ 26 p
indsættes før stk. 1 som nye stykker:
§ 26 p.
En person, som optjener anciennitet som
lønmodtager eller selvstændigt erhvervsdrivende
og anciennitet fra en eller flere andre ydelser, jf.
§§ 26 i-26 o, vil få beregnet en samlet ancienni-
tet på baggrund af de enkelte ydelser, som vil
indgå hver især med en forholdsmæssig andel på
baggrund af timetal eller perioder, som ydelsen er
udbetalt i, dog således at der højst kan optjenes 1
års samlet anciennitet pr. kalenderår.
§ 33 f…
Stk. 2.
Bidraget til den obligatoriske pensionsord-
ning beregnes med den procentsats, der er nævnt i
§ 33 g, på grundlag af den beregnede pension efter
reglerne i kapitel 4 a efter fradrag af modtagerens
eget ATP-bidrag, jf. § 33 a, stk. 3, og efter fradrag
af modtagerens eventuelle eget bidrag til en sup-
plerende arbejdsmarkedspension, jf. § 33 b, stk.
2. Bidraget afrundes til nærmeste hele kronebeløb.
§ 49.
Stk. 4.
De beløb, der er nævnt i stk. 1, nr. 1, 3, 9,
10 og 13, § 48 a, stk. 1, samt i § 69, afrundes til
»Efter anmodning fra en ansøger af tidlig pension
udleverer Rigsarkivet oplysninger om den pågæl-
dende til brug for Udbetaling Danmarks behand-
ling af ansøgningen om tidlig pension.
Stk. 2.
Rigsarkivets afgørelse om udlevering af op-
lysninger kan ikke påklages til anden administra-
tiv myndighed.«
Stk. 1 bliver herefter stk. 3.
3.
I
§ 33 f, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »kapitel 4
a«: »og 4 b«.
4.
I
§ 49, stk. 4,
udgår: »§ 48 a, stk. 1,«.
L 17 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2457528_0010.png
10
nærmeste kronebeløb, der kan deles med 12. De
beløb, der er nævnt i stk. 1, nr. 2, 5-8, 11 og 12, §
32 e, stk. 1, og § 32 h, stk. 2, 3. pkt., afrundes til
nærmeste kronebeløb, der kan deles med 100. De
beløb, der er nævnt i stk. 1, nr. 4, afrundes til
nærmeste kronebeløb.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 15. november
2021.
Stk. 2.
Anmodninger om oplysninger til brug for
en ansøgning om tidlig pension efter arkivlovens
§§ 39 a og b om ret til indsigt i egne oplysninger,
som er indgivet i perioden fra 1. august 2021 og
indtil lovens ikrafttræden, og som ikke er færdig-
behandlede, behandles efter § 26 p, stk. 1 og 2, i
lov om social pension, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 2.