Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 169
Offentligt
2564465_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 26. april 2022 stillet følgende spørgs-
mål nr. 6 til L 169 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Marie Krarup (UFG)
til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 6 til L 169:
Vil ministeren være indstillet på at iværksætte en grundig undersøgelse af, om kri-
minelle grupperinger misbruger Folketingets særlove til at få adgang til Danmark?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan generelt oplyse, at der efter lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, kan medde-
les opholdstilladelse til en udlænding, der er fordrevet fra Ukraine i de tilfælde, der
fremgår af lovens §§ 1-2.
Det fremgår af lovens § 6, at en udlænding ikke kan opnå opholdstilladelse efter
loven i en række tilfælde. Det fremgår således af lovens § 6, stk. 3, 1. pkt., at en
udlænding, som har indrejseforbud, jf. udlændingelovens § 32, stk. 1, i forbindelse
med udvisning efter udlændingelovens §§ 22-24 (udvisning ved dom) eller § 25,
eller som har et indrejseforbud, jf. udlændingelovens § 32, stk. 1, nr. 5, i forbindelse
med bortfald efter udlændingelovens § 21 b, stk. 1, ikke kan gives opholdstilladelse,
medmindre særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derfor. Ef-
ter loven § 6, stk. 3, 2. pkt., kan en udlænding, som har indrejseforbud, jf. udlæn-
dingelovens § 32, stk. 1, i forbindelse med udvisning efter udlændingelovens § 25
a, § 25 b eller § 25 c (administrativ udvisning), eller som har indrejseforbud efter
udlændingelovens § 32, stk. 1, nr. 2, ikke gives opholdstilladelse efter loven, med-
mindre særlige grunde taler derimod.
I forbindelse med behandlingen af en ansøgning efter loven vil Udlændingestyrel-
sen, som det følger af gældende regler for behandling af ansøgninger om opholds-
tilladelse efter udlændingelovens regler, have adgang til at undersøge, om en an-
søger er registreret i Kriminalregisteret (KR) eller Schengeninformationssystemet
(SIS II).
27. april 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Ministersekretariatet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 6128
1973143
Side
1/2
L 169 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: MFU spm. om en undersøgelse af, om kriminelle grupperinger misbruger Folketingets særlove til at få adgang til Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan endvidere oplyse, at fordrevne fra
Ukraine også forud for ikrafttræden af lov om midlertidig opholdstilladelse til per-
soner, der er fordrevet fra Ukraine, havde mulighed for at indrejse i Danmark under
forudsætning af, at de indrejsende - ligesom andre tredjelandsstatsborgere - opfyl-
der de grundlæggende indrejsebetingelser i Schengengrænsekodeksen. I den for-
bindelse bemærkes, at statsborgere fra tredjelande, der ønsker at indrejse i Dan-
mark fra et land, der ikke har tilsluttet sig Schengenkonventionen, underkastes ind-
gående kontrol ved indrejse over EU’s ydre grænse i overensstemmelse med reg-
lerne i Schengengrænsekodeksen artikel 8, stk. 3.
Ved genindførelse af grænsekontrol ved de indre grænser finder bl.a. bestemmel-
serne om de grundlæggende indrejsebetingelser tilsvarende anvendelse, jf. artikel
32 i Schengengrænsekodeksen.
Det bemærkes i den forbindelse, at politiet gennemfører midlertidig grænsekontrol
ved den dansk/tyske grænse. Grænsekontrollen gennemføres som en stikprøvevis
indrejsekontrol, og i den forbindelse bliver fordrevne fra Ukraine, som politiet ved
grænsen udtager til indrejsekontrol, bl.a. søgt i politiets registre, hvilket også er til-
fældet for de udlændinge, der selv retter henvendelse til politiet med henblik på at
blive indrejsekontrolleret. For så vidt angår politiets monitering af udenlandske kri-
minelle, der måtte forsøge at udnytte den aktuelle situation i Europa, henvises til
justitsministeren.
Endelig bemærkes, at en udlænding, der ved grænsen til Danmark tilkendegiver at
have behov for international beskyttelse (ansøgning om asyl), vil opnå ret til ind-
rejse i Danmark samt processuelt ophold her i landet under sagens behandling.
Mattias Tesfaye
/
Brit Gotthard Jensen
Side
2/2