Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 169 Bilag 7
Offentligt
2564602_0001.png
Til lovforslag nr.
L 169
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den [28. ] april 2022
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine, lov om individuel boligstøtte, lov om børnetilskud
og forskudsvis udbetaling af børnebidrag og integrationsloven.
(Kommunal indkvartering og forplejning og tilpasning af regler på integrationsområdet, børne- og undervisningsområdet,
social- og ældreområdet, indenrigs- og boligområdet og sundhedsområdet som følge af modtagelse af personer, der er fordrevet
fra Ukraine)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Et flertal i udvalget (xx) indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets Forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til
det kan vedtages ved 3. behandling.
Flertallet indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets Forretningsordens § 12, stk. 1, således at
2. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 1.
behandling.
Flertallet indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets Forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der
skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til
lovforslaget kommer til 2. behandling.
Flertallet indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets Forretningsordens § 13, stk. 1, således at
3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2.
behandling.
2. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag.
3. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu-
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok-
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af <>:
Til titlen
01.
I lovens
titel
udgår », sundhedsloven«.
[Korrektion]
Til § 1
02.
I den under
§ 1, nr. 1,
foreslåede affattelse af
§ 20
a, stk. 1, 1. pkt.,
i lov om midlertidig opholdstilladelse til
DokumentId
Journalnummer
L 169 - 2021-22 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2564602_0002.png
2
personer, der er fordrevet fra Ukraine m.v., ændres »eller
inden for fem hverdage« til: »eller inden for fem hverdage
fra indkvarteringen eller forplejningen«.
[Præcisering]
03)
I den under
§ 1, nr. 1,
foreslåede affattelse af
§ 20 c, 2.
pkt.,
i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der
er fordrevet fra Ukraine m.v., ændres »Dette« til: »Kommu-
nalbestyrelsens indkvartering og forplejning efter § 20 a«.
[Præcisering]
04)
I den under
§ 1, nr. 9,
foreslåede affattelse af
§ 31
a
ændres », der skal anbringes« til: »på baggrund af en
afgørelse«.
[Præcisering]
Til § 5
05)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2-5«.
[Sproglig korrektion]
06)
I
stk. 2
indsættes efter »aktstykke nr. 232«: »tiltrådt af
Finansudvalget den 4. april 2022«.
[Præcisering]
Til § 6
07)
I
stk. 2
ændres »nr. 6-8« til: »nr. 5-8«, og »§ 31 c«
ændres til: »kapitel 9 c«.
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af lovforslagets titel fremgår det, at loven ændrer i lov
om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordre-
vet fra Ukraine, lov om individuel boligstøtte, lov om børne-
tilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, sundheds-
loven og integrationsloven.
Det foreslås, at henvisningen til sundhedsloven udgår af
lovforslagets titel.
Der er tale om en korrektion, da der med lovforslaget
ikke foreslås ændringer til sundhedsloven.
Til nr. 2
Efter den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede affattelse af
§ 20 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om midlertidig opholdstilladelse
til personer, der er fordrevet fra Ukraine m.v., kan kommu-
nalbestyrelsen efter reglerne i denne lov, jf. dog stk. 3 og
4, tilbyde indkvartering og forplejning til en udlænding, der
har indgivet eller inden for fem hverdage indgiver ansøg-
ning om opholdstilladelse efter denne lov, og som ikke er
undergivet Udlændingestyrelsens forsørgelse efter kapitel 4
eller udlændingelovens § 42 a, indtil der er truffet endelig
afgørelse om ansøgningen.
Med ændringsforslaget præciseres, at den indkvartering
og forplejning, kommunalbestyrelsen kan yde efter § 20 a
i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine m.v., ydes til en udlænding, der har
indgivet eller inden for fem hverdage fra indkvarteringen
eller forplejningen indgiver opholdstilladelse efter lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet
fra Ukraine m.v. Med præciseringen fastslås, at den i §
20 a, stk. 1, 1. pkt., nævnte frist på fem hverdage regnes
fra den indkvartering eller forplejning af den pågældende
udlænding, der sker i henhold til § 20 a i lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine
m.v. Der ændres ikke på de øvrige regler for beregningen af
den i § 20 a, stk. 1, 1. pkt.,
nævnte frist på fem hverdage. Der er tale om en tydelig-
gørelse af, hvad der allerede gælder efter lovforslaget.
Til nr. 3
Efter den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede affattelse
af § 20 c, 1. og 2. pkt., i lov om midlertidig opholdstilla-
delse til personer, der er fordrevet fra Ukraine m.v., kan
kommunalbestyrelsens indkvartering og forplejning efter §
20 a tilvejebringes i samarbejde med private aktører eller
andre myndigheder, herunder ved oprettelse og drift af ind-
kvarteringssteder. Dette kan ske ved udbetaling af kontante
ydelser.
Med ændringsforslaget præciseres, at det er kommunal-
bestyrelsens indkvartering og forplejning efter § 20 a i lov
om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordre-
vet fra Ukraine m.v., der kan ske ved udbetaling af kontante
ydelser. Der ændres ikke på det øvrige indhold af bestem-
melsen om, at den nævnte indkvartering og forplejning kan
ske ved udbetaling af kontante ydelser. Der er tale om en ty-
deliggørelse af, hvad der allerede gælder efter lovforslaget.
Det er kommunalbestyrelsen, der beslutter, hvorvidt, i
hvilket omfang og på hvilken måde kommunalbestyrelsens
indkvartering og forplejning efter § 20 a i lov om midlerti-
dig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukra-
ine m.v., kan ske ved udbetaling af kontante ydelser, herun-
der til den pågældende udlænding eller dennes familie eller
til en privat aktør eller anden myndighed, som kommunalbe-
styrelsen efter 1. pkt. har besluttet sørger for indkvartering
og forplejning.
Ændringsforslaget er ikke til hinder for, at kommunalbe-
styrelsens oprettelse og drift af indkvarteringssteder ligele-
des kan ske ved udbetaling af kontante ydelser.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås indsat en ny bestem-
melse som § 31 a i lov om midlertidig opholdstilladelse
til personer, der er fordrevet fra Ukraine. Den foreslåede
bestemmelse har til formål at indføre særlige kriterier for
godkendelse af netværksplejefamilier, der skal have et barn
eller en ung, der er meddelt opholdstilladelse efter særloven,
i netværkspleje. Med den foreslåede bestemmelse ønskes
kulturen, sproget og den sproglige udvikling for et barn eller
en ung fastholdt, ligesom det ønskes at understøtte et godt
match mellem barnet eller den unges behov og netværksple-
jefamiliens kompetencer. Den foreslåede bestemmelse vil
finde anvendelse for børn og unge, der er meddelt opholds-
tilladelse efter særloven, hvor børn og unge-udvalget har
truffet afgørelse om anbringelse efter § 58 i lov om social
L 169 - 2021-22 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2564602_0003.png
3
service (serviceloven), eller kommunalbestyrelsen har truf-
fet afgørelse om aflastning eller anbringelse efter § 52 i
serviceloven. Med henblik på at tydeliggøre, at den fore-
slåede bestemmelse også finder anvendelse for børn eller
unge, hvor kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om
aflastning efter § 52 i serviceloven, foreslås en ændring af
bestemmelsens ordlyd.
Til nr. 5
Efter lovforslagets § 5, stk. 1, træder loven i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2-5.
Det foreslås, at tilføjelsen », jf. dog stk. 2-5« udgår af §
5, stk. 1, da stykkerne 2-5 ikke udgør undtagelser til ikraft-
trædelsestidspunktet, men alene overgangsregler og solned-
gangsbestemmelser.
Der er tale om en sproglig korrektion, således at ikraft-
trædelsestidspunktet efter lovforslagets § 5, stk. 1, bliver
retvisende.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets § 5, stk. 2, 1. pkt., at § 20
a i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
også finder anvendelse for udlændinge, som på tidspunktet
for lovens ikrafttræden modtager indkvartering og forplej-
ning efter aktstykke nr. 232.
Det foreslås efter henvisningen til aktstykke nr. 232 i
lovforslagets § 5, stk. 2, 1. pkt., at tilføje, at aktstykket blev
tiltrådt af Finansudvalget den 4. april 2022.
Der er tale om en sproglig præcisering med henblik på en
entydig identifikation af det omtalte aktstykke nr. 232.
Til nr. 7
Efter lovforslagets § 6, stk. 2, kan lovens § 1, nr. 1-3 og
nr. 6-8, og § 31 c i lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine, som affattet ved den-
ne lovs § 1, nr. 9, ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer,
som henholdsvis de færøske og de grønlandske forhold til-
siger. § 31 c er som den eneste bestemmelse indeholdt i
kapitel 9 c om særlige bestemmelser på sundhedsområdet.
Det foreslås, at ændre »nr. 6-8« til »nr. 5-8« og »§ 31 c«
til »kapitel 9 c«.
Med ændringsforslaget vil den i § 1, nr. 5, indeholdte
ændring af overskriften i kapitel 9 i lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, som er fordrevet fra Ukraine,
ved kongelig anordning helt eller delvis kunne sættes i kraft
for Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholds-
vis de færøske og de grønlandske forhold tilsiger.
Ændringen stemmer overens med, at overskriften i kapi-
tel 9, jf. § 42, stk. 2, i lov om midlertidig opholdstilladelse
til personer, som er fordrevet fra Ukraine, kan sættes i kraft
for Færøerne og Grønland.
Med ændringen vil endvidere kapitel 9 c i lov om mid-
lertidig opholdstilladelse til personer, som er fordrevet fra
Ukraine, ved kongelig anordning helt eller delvis kunne sæt-
tes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som
henholdsvis de færøske og de grønlandske forhold tilsiger.
Der er tale om en sproglig korrektion, således at det tyde-
liggøres, at hele kapitel 9 c kan sættes i kraft for Færøerne
og Grønland, og ikke alene den i kapitel 9 c indeholdte § 31
c.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. april 2022 og var til
1. behandling den 26. april 2022. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udlændinge- og integra-
tionsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [2] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 25. april 2022 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del – bilag 88. Den 25. april 2022 sendte udlændinge-
og integrationsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [2] bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <antal>
skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <antal> de-
putationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <antal>
spørgsmål til udlændinge- og integrationsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S)
fmd.
Christian Rabjerg Madsen (S) Leif Lahn Jensen (S)
Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Carl Valentin (SF)
Halime Oguz (SF) Anne Sophie Callesen (RV) Kathrine Olldag (RV) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund (EL)
Sikandar Siddique (FG) Mads Fuglede (V) Anne Rasmussen (V) Heidi Bank (V) Erling Bonnesen (V)
L 169 - 2021-22 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2564602_0004.png
4
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Morten Messerschmidt (DF)
Peter Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF) Rasmus Jarlov (KF) Mette Thiesen (NB) Carsten Kissmeyer (V)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
10