Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 169 Bilag 5
Offentligt
Til lovforslag nr. L 169
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine, lov om individuel boligstøtte, lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag, sundhedsloven og integrationsloven
(Kommunal indkvartering og forplejning og tilpasning af regler på
integrationsområdet, børne- og undervisningsområdet, social- og ældreområdet,
indenrigs- og boligområdet og sundhedsområdet som følge af modtagelse af personer,
der er fordrevet fra Ukraine)
(L 169)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
Til lovens titel
01)
I lovens
titel
udgår », sundhedsloven«.
[Korrektion]
Til § 1
02)
I den under
§ 1, nr. 1,
foreslåede affattelse af
§ 20 a, stk. 1, 1. pkt.,
i lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine m.v., ændres »eller inden for fem
hverdage« til: »eller inden for fem hverdage fra indkvarteringen eller forplejningen«.
[Præcisering]
03)
I den under
§ 1, nr. 1,
foreslåede affattelse af
§ 20 c, 2. pkt.,
i lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine m.v., ændres »Dette« til:
»Kommunalbestyrelsens indkvartering og forplejning efter § 20 a«.
[Præcisering]
04)
I den under
§ 1, nr. 9,
foreslåede affattelse af
§ 31 a
ændres », der skal anbringes« til: »på
baggrund af en afgørelse«.
[Præcisering]
Til § 5
05)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2-5«.
L 169 - 2021-22 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
[Sproglig korrektion]
06)
I
stk. 2
indsættes efter »aktstykke nr. 232«: »tiltrådt af Finansudvalget den 4. april 2022«.
[Præcisering]
Til § 6
07)
I
stk. 2
ændres »nr. 6-8« til: »nr. 5-8«, og »§ 31 c« ændres til: »kapitel 9 c«.
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 01
Af lovforslagets titel fremgår det, at loven ændrer i lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine, lov om individuel boligstøtte, lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag, sundhedsloven og integrationsloven.
Det foreslås, at henvisningen til sundhedsloven udgår af lovforslagets titel.
Der er tale om en korrektion, da der med lovforslaget ikke foreslås ændringer til sundhedsloven.
Til nr. 02
Efter den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede affattelse af § 20 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine m.v., kan kommunalbestyrelsen efter
reglerne i denne lov, jf. dog stk. 3 og 4, tilbyde indkvartering og forplejning til en udlænding, der
har indgivet eller inden for fem hverdage indgiver ansøgning om opholdstilladelse efter denne lov,
og som ikke er undergivet Udlændingestyrelsens forsørgelse efter kapitel 4 eller udlændingelovens
§ 42 a, indtil der er truffet endelig afgørelse om ansøgningen.
Med ændringsforslaget præciseres, at den indkvartering og forplejning, kommunalbestyrelsen kan
yde efter § 20 a i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine m.v.,
ydes til en udlænding, der har indgivet eller inden for fem hverdage fra indkvarteringen eller
forplejningen indgiver opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der
er fordrevet fra Ukraine m.v. Med præciseringen fastslås, at den i § 20 a, stk. 1, 1. pkt., nævnte frist
på fem hverdage regnes fra den indkvartering eller forplejning af den pågældende udlænding, der
sker i henhold til § 20 a i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine m.v. Der ændres ikke på de øvrige regler for beregningen af den i § 20 a, stk. 1, 1. pkt.,
L 169 - 2021-22 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
nævnte frist på fem hverdage. Der er tale om en tydeliggørelse af, hvad der allerede gælder efter
lovforslaget.
Til nr. 03
Efter den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede affattelse af § 20 c, 1. og 2. pkt., i lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine m.v., kan kommunalbestyrelsens
indkvartering og forplejning efter § 20 a tilvejebringes i samarbejde med private aktører eller andre
myndigheder, herunder ved oprettelse og drift af indkvarteringssteder. Dette kan ske ved udbetaling
af kontante ydelser.
Med ændringsforslaget præciseres, at det er kommunalbestyrelsens indkvartering og forplejning
efter § 20 a i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine m.v., der
kan ske ved udbetaling af kontante ydelser. Der ændres ikke på det øvrige indhold af bestemmelsen
om, at den nævnte indkvartering og forplejning kan ske ved udbetaling af kontante ydelser. Der er
tale om en tydeliggørelse af, hvad der allerede gælder efter lovforslaget.
Det er kommunalbestyrelsen, der beslutter, hvorvidt, i hvilket omfang og på hvilken måde
kommunalbestyrelsens indkvartering og forplejning efter § 20 a i lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine m.v., kan ske ved udbetaling af kontante
ydelser, herunder til den pågældende udlænding eller dennes familie eller til en privat aktør eller
anden myndighed, som kommunalbestyrelsen efter 1. pkt. har besluttet sørger for indkvartering og
forplejning.
Ændringsforslaget er ikke til hinder for, at kommunalbestyrelsens oprettelse og drift af
indkvarteringssteder ligeledes kan ske ved udbetaling af kontante ydelser.
Til nr. 04
Med lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås indsat en ny bestemmelse som § 31 a i lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine. Den foreslåede bestemmelse har til
formål at indføre særlige kriterier for godkendelse af netværksplejefamilier, der skal have et barn
eller en ung, der er meddelt opholdstilladelse efter særloven, i netværkspleje. Med den foreslåede
bestemmelse ønskes kulturen, sproget og den sproglige udvikling for et barn eller en ung fastholdt,
ligesom det ønskes at understøtte et godt match mellem barnet eller den unges behov og
netværksplejefamiliens kompetencer. Den foreslåede bestemmelse vil finde anvendelse for børn og
unge, der er meddelt opholdstilladelse efter særloven, hvor børn og unge-udvalget har truffet
afgørelse om anbringelse efter § 58 i lov om social service (serviceloven), eller
kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om aflastning eller anbringelse efter § 52 i serviceloven.
Med henblik på at tydeliggøre, at den foreslåede bestemmelse også finder anvendelse for børn eller
unge, hvor kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om aflastning efter § 52 i serviceloven,
foreslås en ændring af bestemmelsens ordlyd.
L 169 - 2021-22 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Til nr. 05
Efter lovforslagets § 5, stk. 1, træder loven i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog
stk. 2-5.
Det foreslås, at tilføjelsen », jf. dog stk. 2-5« udgår af § 5, stk. 1, da stykkerne 2-5 ikke udgør
undtagelser til ikrafttrædelsestidspunktet, men alene overgangsregler og solnedgangsbestemmelser.
Der er tale om en sproglig korrektion, således at ikrafttrædelsestidspunktet efter lovforslagets § 5,
stk. 1, bliver retvisende.
Til nr. 06
Det fremgår af lovforslagets § 5, stk. 2, 1. pkt., at § 20 a i lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, også finder anvendelse
for udlændinge, som på tidspunktet for lovens ikrafttræden modtager indkvartering og forplejning
efter aktstykke nr. 232.
Det foreslås efter henvisningen til aktstykke nr. 232 i lovforslagets § 5, stk. 2, 1. pkt., at tilføje, at
aktstykket blev tiltrådt af Finansudvalget den 4. april 2022.
Der er tale om en sproglig præcisering med henblik på en entydig identifikation af det omtalte
aktstykke nr. 232.
Til nr. 07
Efter lovforslagets § 6, stk. 2, kan lovens § 1, nr. 1-3 og nr. 6-8, og § 31 c i lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 9,
ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer,
som henholdsvis de færøske og de grønlandske forhold tilsiger. § 31 c er som den eneste
bestemmelse indeholdt i kapitel 9 c om særlige bestemmelser på sundhedsområdet.
Det foreslås, at ændre »nr. 6-8« til »nr. 5-8« og »§ 31 c« til »kapitel 9 c«.
Med ændringsforslaget vil den i § 1, nr. 5, indeholdte ændring af overskriften i kapitel 9 i lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, som er fordrevet fra Ukraine, ved kongelig anordning helt
eller delvis kunne sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis de
færøske og de grønlandske forhold tilsiger.
L 169 - 2021-22 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Ændringen stemmer overens med, at overskriften i kapitel 9, jf. § 42, stk. 2, i lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, som er fordrevet fra Ukraine, kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Med ændringen vil endvidere kapitel 9 c i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, som er
fordrevet fra Ukraine, ved kongelig anordning helt eller delvis kunne sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som henholdsvis de færøske og de grønlandske forhold tilsiger.
Der er tale om en sproglig korrektion, således at det tydeliggøres, at hele kapitel 9 c kan sættes i
kraft for Færøerne og Grønland, og ikke alene den i kapitel 9 c indeholdte § 31 c.