Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 169 Bilag 4
Offentligt
2563843_0001.png
INSTITUT FOR
MENNESKE
RETTIGHEDER
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade
10
Slotsholmsgade
10
1216
København K
1216
København K
Send på mail til
[email protected];
[email protected] og [email protected]
Send på mail til
[email protected];
[email protected]
og
[email protected]
W
I
I
L D E R S
P L A D
S 8K
W
LDERS
PLAD
S 8K
1
403 KØBENHAVN K
1
4 0 3 KØBENHAVN K
TE
LEFON 3 2
69 8888
TE
L E F O N 3 2
6 9 8 8 8 8
M
O B I
L
9 1 3 2
5 6 5 6
M
OBI
L
9132
5 6 5 6
T
I T H @ H U M A N R I
G
H
T
S .
.
D K
T
I T H @ H U M A N RI
G
H
T
S DK
M
E N N E S K E R
E T .
.
D K
M
ENNESKER
ET DK
D
OK.
N
R.
2 2 /
0113
4 - 2
D
O K .
N
R.
2 2 /
0 1 1 3
4 - 2
2
6 .
A
P
R I L 2 0 2 2
2
6.
A
P
RIL 2 0 2 2
H Ø R I N G
OVER UDKAST TIL FORSLAG TIL
L O V
OM ÆNDRING
HØRING
O V E R U D K A S T T I L FORSLAG T I L
LOV
OM Æ N D R I N G
AF LOV
OM
MIDLERTIDIG OPHOLDSTILLADELSE
T I L
AF L O V
OM
M I D L E R T I D I G OPHOLDSTILLADELSE
TIL
PERSONER, DER ER
FORDREVET
FRA
UKRAINE,
L O V
OM
PERSONER, DER ER
FORDREVET
FRA
U K R A I N E ,
LOV
OM
INDIVIDUEL BOLIGSTØTTE,
L O V
OM
B Ø R N E T I L S K U D
OG
I N D I V I D U E L BOLIGSTØTTE,
LOV
OM
BØRNETILSKUD
OG
F O R S K U D S V I S
UDBETALING
AF
BØRNEBIDRAG OG
FORSKUDSVIS
U D B E T A L I N G
AF
B Ø R N E B I D R A G OG
INTEGRATIONSLOVEN
INTEGRATIONSLOVEN
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved e-mail af 25. april 2022
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved e-mail af 25. april 2022
anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til høring over forslag til lov om midlertidig
bemærkninger til høring over forslag til lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine mv., med
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine mv., med
frist den 26. april kl.
12.
grund
af den korte tidsfrist er vores
frist den 26. april kl.
12.
grund
af den korte tidsfrist er vores
bemærkninger ikke nødvendigvis fuldt udtømmende.
bemærkninger ikke nødvendigvis fuldt udtømmende.
Instituttet har bemærkninger til den del af lovforslaget,
der angår
Instituttet har bemærkninger til den del af lovforslaget,
der angår
anvisning af midlertidige opholdssteder og permanente boliger i
anvisning af midlertidige opholdssteder og permanente boliger i
udsatte boligområder samt muligheden for fravigelse af sprogkrav for
udsatte boligområder samt muligheden for fravigelse af sprogkrav for
fordrevne personer fra Ukraine på Børne- og Undervisningsministeriets
fordrevne personer fra Ukraine på Børne- og Undervisningsministeriets
område.
område.
INDLEDNING
INDLEDNING
Institut for Menneskerettigheder afgav
15.
marts et høringssvar til den
Institut for Menneskerettigheder afgav
15.
marts et høringssvar til den
særlov, hvorefter fordrevne personer fra Ukraine hurtigt kan meddeles
særlov, hvorefter fordrevne personer fra Ukraine hurtigt kan meddeles
midlertidig opholdstilladelse i Danmark.
midlertidig opholdstilladelse i Danmark.
Instituttet hilste i sit høringssvar velkommen, at EU har valgt
at aktivere
Instituttet hilste i sit høringssvar velkommen, at EU har valgt
at aktivere
rådets direktiv om midlertidig beskyttelse, og at Danmark følger op med
rådets direktiv om midlertidig beskyttelse, og at Danmark følger op med
lovgivning, der ligeledes giver mulighed for, at fordrevne personer fra
lovgivning, der ligeledes giver mulighed for, at fordrevne personer fra
krigen Ukraine kan opnå midlertidig beskyttelse i Danmark, herunder
krigen
i
i Ukraine kan opnå midlertidig beskyttelse i Danmark, herunder
umiddelbart få adgang
til
det danske samfund.
umiddelbart få adgang
t i l
det danske samfund.
L 169 - 2021-22 - Bilag 4: Høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
2563843_0002.png
M e d dette lovforslag lægges der op til, at fordrevne personer fra
Med dette lovforslag lægges der op til, at fordrevne personer fra
Ukraine, en række situationer, behandles
anderledes
end personer,
Ukraine,
i
i en række situationer, behandles
anderledes
end personer,
der er flygtet fra andre lande og meddelt opholdstilladelse Danmark.
der er flygtet fra andre lande og meddelt opholdstilladelse
i
i Danmark.
Den forskelsbehandling, der foreslås, angår bl.a. adgangen
til
bolig,
Den forskelsbehandling, der foreslås, angår bl.a. adgangen
t i l
bolig,
dagtilbud, undervisning og uddannelse. Lovforslaget vedrører ikke
dagtilbud, undervisning og uddannelse. Lovforslaget vedrører ikke
adgangen til opholdstilladelse.
adgangen til opholdstilladelse.
Indledningsvis skal instituttet bemærke, at personer, der har et
Indledningsvis skal instituttet bemærke, at personer, der har et
beskyttelsesbehov og meddeles midlertidig opholdstilladelse, fordi de
beskyttelsesbehov og meddeles midlertidig opholdstilladelse, fordi de
ikke kan vende
tilbage
til deres hjemland {flygtninge), er en
ikke kan vende
tilbage
til deres hjemland (flygtninge), er
i
i en
sammenlignelig situation med personer, der er fordrevet fra Ukraine,
sammenlignelig situation med personer, der er fordrevet fra Ukraine,
i
i
hvert fald for så vidt angår deres adgang t i bolig, undervisning og andre
hvert fald for så vidt angår deres adgang til
l
bolig, undervisning og andre
sociale
goder.
Den danske stat har således
givet
begge grupper
sociale
goder.
Den danske stat har således
givet
begge grupper
midlertidig opholdstilladelse i landet blandt andet med henvisning til
midlertidig opholdstilladelse i landet blandt andet med henvisning til
deres beskyttelsesbehov og meget begrænsede mulighed for at vende
deres beskyttelsesbehov og meget begrænsede mulighed for at vende
tilbage
til deres
hjemlande på nuværende tidspunkt. Dette understøttes
tilbage
t i l deres
hjemlande på nuværende tidspunkt. Dette understøttes
også
af,
at begge
grupper
anses for flygtninge i
integrationsloven.
1
også
af,
at begge
grupper
anses for flygtninge i
integrationsloven.1
Det
er
derfor instituttets vurdering,
at
forskelsbehandling i
adgangen til
Det
er
derfor instituttets vurdering,
at
forskelsbehandling i
adgangen t i l
blandt andet boliger forudsætter et legitimt formål, og at
blandt andet boliger forudsætter et legitimt formål, og at
forskelsbehandlingen ikke må
længere end nødvendigt for at opnå
forskelsbehandlingen ikke må
længere end nødvendigt for at opnå
formålet, jf. bl.a. den Europæiske Menneskerettighedskonvention
formålet, jf. bl.a. den Europæiske Menneskerettighedskonvention
artikel
14
sammenholdt med blandt andet artikel 8.
artikel
14
sammenholdt med blandt andet artikel 8.
A N V I S N I N G AF M I D L E R T I D I G E OPHOLDSSTEDER OG
ANVISNING AF MIDLERTIDIGE OPHOLDSSTEDER OG
P E R M A N E N T E
BOLIGER
I UDSATTE
BOLIGOMRÅDER
PERMANENTE
BOLIGER
I UDSATTE
B O L I G O M R Å D E R
Integrationslovens
regler om boliganvisning
Integrationslovens
regler om boliganvisning
Kommunerne er efter reglerne integrationsloven forpligtede til at
Kommunerne er efter reglerne
i
i integrationsloven forpligtede til at
anvise et midlertidigt opholdssted eller en permanent bolig t i nye
anvise et midlertidigt opholdssted eller en permanent bolig til
l
nye
flygtninge, som fordeles til den enkelte kommune.
I integrationsloven
flygtninge, som fordeles til den enkelte kommune.
I integrationsloven
defineres udlændinge med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
defineres udlændinge med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevne fra Ukraine, som
opholdstilladelse til personer, der er fordrevne fra Ukraine, som
flygtninge.
flygtninge.
Det fremgår af integrationsloven, at kommunalbestyrelsen ikke kan
Det fremgår af integrationsloven, at kommunalbestyrelsen ikke kan
anvise et midlertidigt opholdssted eller en bolig, som er beliggende et
anvise et midlertidigt opholdssted eller en bolig, som er beliggende
i
i et
udsat boligområde, hvorfor eventuelt egnede lokaliteter eller boliger
udsat boligområde, hvorfor eventuelt egnede lokaliteter eller boliger
i
i
disse områder ikke kan inddrages i løsningen af kommunernes
disse områder ikke kan inddrages i løsningen af kommunernes
anvisningsopgave.
anvisningsopgave.
1
1
Integrationslovens
§
2, stk. 2
Integrationslovens § 2, stk. 2
2/5
2/5
L 169 - 2021-22 - Bilag 4: Høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
Almenboliglovens regler
om
boliganvisning
Almenboliglovens regler
om
boliganvisning
Almenboligloven regulerer kommunernes almindelige anvisningsret
Almenboligloven regulerer kommunernes almindelige anvisningsret
som led i løsningen af påtrængende boligsociale opgaver. Det henhører
som led i løsningen af påtrængende boligsociale opgaver. Det henhører
under den enkelte kommune at vurdere, om en boligsøgende skal
under den enkelte kommune at vurdere, om en boligsøgende skal
anvises
en
bolig.
anvises
en
bolig.
Almenboligloven indeholder et forbud mod visse situationer at anvise
Almenboligloven indeholder et forbud mod
i
i visse situationer at anvise
en bolig i
et
udsat boligområde, herunder hvis
et
medlem af
en bolig i
et
udsat boligområde, herunder hvis
et
medlem af
husstanden
ikke
er statsborger i et land, der er tilsluttet EU.
husstanden
ikke
er statsborger i et land, der er tilsluttet EU.
Vurderer kommunen dog, at der ikke er mulighed for
at
anvise en ledig
Vurderer kommunen dog, at der ikke er mulighed for
at
anvise en ledig
bolig, der ikke er beliggende i et udsat boligområde, kan kommunen
bolig, der ikke er beliggende i et udsat boligområde, kan kommunen
alligevel anvise en ledig bolig i
et udsat område.
Almenboligloven
alligevel anvise en ledig bolig i
et udsat område.
Almenboligloven
indeholder således ikke et absolut forbud mod anvisning af ledige
indeholder således ikke et absolut forbud mod anvisning af ledige
boliger i et udsat boligområde til visse persongrupper i modsætning til
boliger i et udsat boligområde til visse persongrupper i modsætning til
integrationsloven. Formålet med reglernes relative karakter er dels at
integrationsloven. Formålet med reglernes relative karakter er dels at
sikre, at de boligsøgende får anvist en bolig, dels at
give
kommunerne
sikre, at de boligsøgende får anvist en bolig, dels at
give
kommunerne
mulighed for at løfte sin anvisningsopgave, når der
ikke
findes andre
mulighed for at løfte sin anvisningsopgave, når der
ikke
findes andre
løsninger
end
at anvise en bolig et udsat boligområde.
løsninger
end
at anvise en bolig
i
i et udsat boligområde.
Lovudkastets
forslag om
boliganvisning
Lovudkastets
forslag om
boliganvisning
Det fremgår af lovforslaget, at ca.
5
millioner mennesker har forladt
Det fremgår af lovforslaget, at ca.
5
millioner mennesker har forladt
Ukraine, og at regeringen forventer en fortsat stor tilstrømning af
Ukraine, og at regeringen forventer en fortsat stor tilstrømning af
fordrevne personer fra Ukraine.
Tilstrømningen
af personer fra Ukraine
fordrevne personer fra Ukraine.
Tilstrømningen
af personer fra Ukraine
medfører derfor et umiddelbart behov for lokaliteter, som er egnet til
medfører derfor et umiddelbart behov for lokaliteter, som er egnet til
anvisning som midlertidige opholdssteder
eller
boliger.
anvisning som midlertidige opholdssteder
eller
boliger.
M e d lovudkastet foreslår Udlændinge- og
Integrationsministeriet
at
Med lovudkastet foreslår Udlændinge- og
Integrationsministeriet
at
indføre en mulighed for, at kommunerne til fordrevne fra Ukraine kan
indføre en mulighed for, at kommunerne til fordrevne fra Ukraine kan
anvise et midlertidigt opholdssted eller en bolig, som er beliggende et
anvise et midlertidigt opholdssted eller en bolig, som er beliggende
i
i et
udsat boligområde, hvis kommunen ikke i
øvrigt
er i stand til at anvise
udsat boligområde, hvis kommunen ikke i
øvrigt
er i stand til at anvise
anden midlertidig indkvartering. Formålet hermed er at understøtte
anden midlertidig indkvartering. Formålet hermed er at understøtte
kommunernes mulighed for at anvise et midlertidigt opholdssted eller
kommunernes mulighed for at anvise et midlertidigt opholdssted eller
bolig til fordrevne fra Ukraine.
bolig til fordrevne fra Ukraine.
I n s t i t u t t e t s
bemærkninger
Instituttets
bemærkninger
Instituttet bemærker, at en kommune er forpligtet til at anvise alle
Instituttet bemærker, at en kommune er forpligtet til at anvise alle
flygtninge og fordrevne, der visiteres
til
den pågældende kommune, et
flygtninge og fordrevne, der visiteres
til
den pågældende kommune, et
midlertidigt opholdssted eller en bolig. Den aktuelle tilstrømning af
midlertidigt opholdssted eller en bolig. Den aktuelle tilstrømning af
fordrevne fra Ukraine fører alt andet lige til, at kommunerne får
fordrevne fra Ukraine fører alt andet lige til, at kommunerne får
sværere ved at finde en bolig til alle nyankomne fordrevne og flygtninge
sværere ved at finde en bolig til alle nyankomne fordrevne og flygtninge
fra såvel Ukraine som andre lande.
fra såvel Ukraine som andre lande.
3/5
3/5
L 169 - 2021-22 - Bilag 4: Høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
En forskelsbehandling af fordrevne fra Ukraine og flygtninge i adgangen
En forskelsbehandling af fordrevne fra Ukraine og flygtninge i adgangen
til bolig kræver som nævnt et sagligt formål, som
ikke går
længere end
til bolig kræver som nævnt et sagligt formål, som
ikke går
længere end
nødvendigt. Udlændinge- og
Integrationsministeriet
har lovforslaget
nødvendigt. Udlændinge- og
Integrationsministeriet
har
i
i lovforslaget
anført, at formålet med den foreslåede lovændring er at understøtte
anført, at formålet med den foreslåede lovændring er at understøtte
kommunernes mulighed for at anvise en bolig. Dette behov består
kommunernes mulighed for at anvise en bolig. Dette behov består
imidlertid i forhold til alle flygtninge, der anvises
til
en kommune. Der er
imidlertid i forhold til alle flygtninge, der anvises
t i l
en kommune. Der er
i bemærkningerne til lovforslaget ikke fremført argumenter for, hvorfor
i bemærkningerne til lovforslaget ikke fremført argumenter for, hvorfor
flygtninge fra
øvrige
lande skal stilles ringere end fordrevne personer
flygtninge fra
øvrige
lande skal stilles ringere end fordrevne personer
fra Ukraine, når det
gælder
muligheden for boliganvisning i udsatte
fra Ukraine, når det
gælder
muligheden for boliganvisning i udsatte
boligområder.
boligområder.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler på den baggrund, at
Institut for Menneskerettigheder anbefaler på den baggrund, at
Udlændinge- og Integrationsministeriet overvejer at lade
Udlændinge- og Integrationsministeriet overvejer at lade
undtagelsesbestemmelsen om
anvisning
til et udsat
undtagelsesbestemmelsen om
anvisning
til et udsat
boligområde
gælde
for alle nytilkomne flygtninge, der visiteres
boligområde
gælde
for alle nytilkomne flygtninge, der visiteres
til en kommune.
til en kommune.
MULIGHEDEN
FOR FRAVIGELSE
AF SPROGKRAV FOR
MULIGHEDEN
FOR FRAVIGELSE
AF SPROGKRAV FOR
FORDREVNE
PERSONER
FRA UKRAINE
FORDREVNE
PERSONER
FRA UKRAINE
Elever i folkeskolen og ungdomsskolen modtager undervisning på
Elever i folkeskolen og ungdomsskolen modtager undervisning på
dansk. Undervisningssproget på friskoler og private
grundskoler
samt
dansk. Undervisningssproget på friskoler og private
grundskoler
samt
ungdoms-
og voksenuddannelsesområdet er som udgangspunkt
ungdoms-
og voksenuddannelsesområdet er som udgangspunkt
ligeledes dansk.
ligeledes dansk.
M e d lovforslaget foreslär B r n e - og Undervisningsministeriet, at
Med lovforslaget foreslår Børne- og Undervisningsministeriet, at
fordrevne fra Ukraine kan undervises på engelsk og ukrainsk.
fordrevne fra Ukraine kan undervises på engelsk og ukrainsk.
Baggrunden herfor er, at kommunerne har brug for
øget
fleksibilitet til
Baggrunden herfor er, at kommunerne har brug for
øget
fleksibilitet til
at imødekomme de særlige udfordringer, som det
øgede
antal
at imødekomme de særlige udfordringer, som det
øgede
antal
fordrevne børn og
unge
fra Ukraine vil medføre i den
enkelte
fordrevne børn og
unge
fra Ukraine vil medføre i den
enkelte
kommune. Der er ifølge lovforslaget særligt behov for at skabe nogle
kommune. Der er ifølge lovforslaget særligt behov for at skabe nogle
rammer, som
giver
fordrevne børn og
unge
fra Ukraine de
rammer, som
giver
fordrevne børn og
unge
fra Ukraine de
forudsætninger, de skal have for at lykkes, uanset om de snart kan
forudsætninger, de skal have for at lykkes, uanset om de snart kan
vende tilbage til Ukraine, eller deres ophold måtte blive af længere
vende tilbage til Ukraine, eller deres ophold måtte blive af længere
varighed. De fordrevne børn og unge skal have
gode
muligheder for at
varighed. De fordrevne børn og unge skal have
gode
muligheder for at
indgå i det danske samfund
i
i den tid, de er her i landet uden at
give
indgå i det danske samfund den tid, de er her i landet uden at
give
afkald på deres tilknytning t i
ukrainsk
sprog, kultur og identitet.
afkald på deres tilknytning til
l ukrainsk
sprog, kultur og identitet.
Institut for Menneskerettigheder bemærker, at det er positivt, at
Institut for Menneskerettigheder bemærker, at det er positivt, at
Børne- og Undervisningsministeriet
ønsker
at
give
børn og unge, der er
B r n e - og Undervisningsministeriet
ønsker
at
give
børn og unge, der er
fordrevet fra Ukraine,
gode
muligheder for at indgå i det danske
fordrevet fra Ukraine,
gode
muligheder for at indgå i det danske
samfund i den tid,
de
er her
i
i Danmark, uden at
give
afkald på deres
samfund i den tid,
de
er her Danmark, uden at
give
afkald på deres
tilknytning til ukrainsk sprog, kultur og identitet.
tilknytning til ukrainsk sprog, kultur og identitet.
4/5
4/5
L 169 - 2021-22 - Bilag 4: Høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
Instituttet bemærker videre, at det med paradigmeskiftet i 2019 i dag
Instituttet bemærker videre, at det med paradigmeskiftet i 2019 i dag
er
udgangspunktet, at alle
flygtninges ophold er midlertidigt. Dette har
er
udgangspunktet, at alle
flygtninges ophold er midlertidigt. Dette har
alt andet lige styrket behovet for at
give
alle børn og unge, der
er
alt andet lige styrket behovet for at
give
alle børn og unge, der
er
flygtet, mulighed for at indgå det
danske
samfund
uden
at
give
afkald
flygtet, mulighed for at indgå
i
i det
danske
samfund
uden
at
give
afkald
på deres modersmål, kultur og identitet.
på deres modersmål, kultur og identitet.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler derfor, at Børne- og
Institut for Menneskerettigheder anbefaler derfor, at Børne- og
Undervisningsministeriet overvejer, om alle nytilkomne
Undervisningsministeriet overvejer, om alle nytilkomne
flygtninge skal have mulighed for at blive undervist i
deres
flygtninge skal have mulighed for at blive undervist i
deres
modersmål.
modersmål.
M e d venlig hilsen
Med venlig hilsen
Louise Holck
Louise Holck
DIRE KTQR
DIREKTØR
5/5
5/5