Erhvervsudvalget 2021-22
L 167 Bilag 6
Offentligt
2583737_0001.png
Til lovforslag nr.
L 167
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 19. maj 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om Danmarks Eksport- og Investeringsfond
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 6 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, EL, DF, FG og Hans
Kristian Skibby (UFG) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, KF og LA) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Mo-
deraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at der ikke
er foretaget nogen analyser eller behovsvurderinger for at
lave sammenlægningen af Vækstfonden, Danmarks Grønne
Investeringsfond og EKF Danmarks Eksportkredit. Det er
alene en idé, der er opstået i regeringskontorerne.
Venstre er yderst betænkelig ved, at lovforslagets sam-
menlægning af Vækstfonden og EKF Danmarks Eksportkre-
dit vil medføre en betydelig svækkelse af EKF Danmarks
Eksportkredit, bl.a. som følge af markante omstillingsom-
kostninger. En svækkelse af EKF Danmarks Eksportkredit
vil alt andet lige ramme de større danske virksomheder
og eksportvirksomheder, der før har samarbejdet med EKF
Danmarks Eksportkredit. Samme bekymring afspejler sig
også blandt flere høringsberettigede vedrørende lovforsla-
get.
Dernæst er Venstre betænkelig ved en sammenlægning,
da der vil være en risiko for, at EKF Danmarks Eksportkre-
dit, der fungerer godt i dag, vil miste momentum og tydelig-
hed i den nye superfond.
Sluttelig ser Venstre grundlæggende ingen årsag til rege-
ringens superfond, særlig ikke sammenlægningen med EKF
Danmarks Eksportkredit, hvorfor Venstre – i bedst fald – ser
det som et bedrøvende spild af ressourcer.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 11
1)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Erhvervsministeren træffer beslutning om at over-
drage ejerskabet til EKF Danmarks Eksportkredit og Vækst-
fonden til Danmarks Eksport- og Investeringsfond. EKF
Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden er herefter selv-
stændige offentlige dattervirksomheder ejet af Danmarks
Eksport- og Investeringsfond. Etablering af yderligere selv-
stændige offentlige dattervirksomheder ejet af Danmarks
Eksport- og Investeringsfond kan alene ske ved lov.«
[Sproglig præcisering]
Til § 16
2)
I
stk. 4
indsættes efter »varetage«: », at«, og efter »for-
mål« indsættes: »opfyldes«.
[Sproglig præcisering]
Til § 19
3)
I
stk. 4
udgår », jf. § 17, stk. 6,«.
[Henvisning udgår]
AX027868
L 167 - 2021-22 - Bilag 6: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 19/5-22
2583737_0002.png
2
Til § 30
4)
I
stk. 2
indsættes som
2. pkt.:
»Ministeren kan fastsætte, at bestemmelserne træder i
kraft på forskellige tidspunkter.«
[Tilføjelse af mulighed for ikrafttræden på flere tidspunkter]
Til § 32
5)
I
stk. 4
ændres »jf. stk. 2« til: »jf. stk. 1«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 34
6)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 3, stk. 3,
indsættes efter »inddrager«: »klima- og«,
og efter »virksomheder« indsættes: », almene boligorganisa-
tioner og offentlige selskaber og institutioner m.v«.«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en sproglig korrektion, der ikke tilsigter
materiel ændring af indholdet af bestemmelsen.
Til nr. 2
Der er tale om en sproglig korrektion, der ikke tilsigter
materiel ændring af indholdet af bestemmelsen.
Til nr. 3
Der er tale om en lovteknisk korrektion, der ikke tilsigter
materiel ændring af indholdet af bestemmelsen.
Til nr. 4
Der er tale om en korrektion, idet der ved en fejl ikke var
åbnet mulighed for, at lovens forskellige bestemmelser skal
kunne træde i kraft på forskellige tidspunkter. Det fremgår
af bemærkningerne i det fremsatte lovforslag, at bestemmel-
serne skal kunne træde i kraft på forskellige tidpunkter for
at kunne gennemføre stiftelse af koncernstrukturen på en for
driften hensigtsmæssig måde.
Til nr. 5
Der er tale om en korrektion, idet der ved en fejl var
henvist til stk. 2. Retteligt skal der henvises til stk. 1.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk korrektion, der ikke tilsigter
materiel ændring af indholdet af bestemmelsen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. april 2022 og var til
1. behandling den 28. april 2022. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhversministeren sendte den 11. februar
2022 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
195. Den 20. april 2022 sendte erhvervsministeren hørings-
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 10 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Anders Kronborg (S) Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF)
Katrine Robsøe (RV) Samira Nawa (RV) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Susanne Zimmer (FG)
Torsten Schack Pedersen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Anni Matthiesen (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V) Maja Torp (V)
Heidi Bank (V) Marie Bjerre (V) Hans Kristian Skibby (UFG) Mette Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
49
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
3
L 167 - 2021-22 - Bilag 6: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 19/5-22
2583737_0003.png
3
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
39
15
14
13
13
10
4
3
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
1
1
1
9