Erhvervsudvalget 2021-22
L 167 Bilag 1
Offentligt
2560609_0001.png
29. marts 2022
Høringsnotat - Forslag til lov om Danmarks Eksport- og Investe-
ringsfond
1.
Indledning
Lovforslaget har til formål at styrke danske virksomheders adgang til risi-
kovillig finansiering, herunder eksportfinansiering og bæredygtig finansie-
ring samt at styrke den udvikling, der blev igangsat med Danmarks Grønne
Fremtidsfond.
Lovforslaget gennemfører initiativet om etablering af Danmarks Eksport-
og Investeringsfond i Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi.
Danmarks Eksport- og Investeringsfond etableres ved at sammenlægge
EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne Inve-
steringsfond. Med lovforslaget får Danmarks Eksport- og Investeringsfond
de lovgivningsmæssige rammer til at videreføre de tre eksisterende fondes
arbejde.
Danmarks Eksport- og Investeringsfond skal skabe størst muligt samfunds-
mæssigt afkast ved at fremme vækst, fornyelse og eksport samt bidrage til
den bæredygtige omstilling. Danmarks Eksport- og Investeringsfond får
mulighed for at udbyde de finansielle produkter og indgå i de aktiviteter,
som de tre eksisterende fonde i dag kan tilbyde. Fondens målgruppe er for-
eningsmængde af målgrupperne, som de tre eksisterende fonde i dag hen-
vender sig til. Fonden skal udøve sine aktiviteter i henhold til gældende
internationale aftaler, regler og praksis på området, herunder for eksport-
kreditfinansiering og EU’s statsstøtteregler.
De generelle bemærkninger til lovforslaget gennemgås og kommenteres
nedenfor i afsnit 2.
Bemærkninger til en række konkrete emner i lovudkastet gennemgås og
kommenteres nedenfor i afsnit 3. Høringssvarene har medført visse ind-
holdsmæssige ændringer i lovforslaget.
Ud over de nedenfor nævnte ændringer er der foretaget visse omstrukture-
ringer i bestemmelserne med henblik på en mere klar struktur i loven, visse
ændringer af først og fremmest intern og administrativ karakter samt re-
daktionelle og lovtekniske ændringer. Disse vil ikke blive omtalt nærmere.
L 167 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2560609_0002.png
2.
Generelle bemærkninger
Høringssvarene udtrykker generelt en bred opbakning til sammenlægnin-
gen af de tre eksisterende fonde, hvor nogle høringssvar imidlertid under-
streger, at sammenlægningen skal ske under hensyntagen til kontinuitet i
den service og de produkter, der ydes til fondenes eksisterende kunder.
Akademikerne er grundlæggende positive over for en ny, slagkraftig ek-
sport- og investeringsfond og ser positivt på, at der gøres mere for at sikre
finansiering til danske virksomheder med vækst- og eksportpotentiale.
Dansk Energi er positive over for Erhvervsministeriets udkast, da sammen-
lægningen kan medvirke til at skabe et stærkere finansieringsgrundlag for
danske virksomheder, så de kan vokse og udfolde deres potentiale på det
danske og globale marked. Dansk Energi noterer sig med tilfredshed, at et
af fondens hovedformål er at bidrage til den bæredygtige og grønne om-
stilling.
Dansk Erhverv anfører fortsat at have visse af de bekymringer, som orga-
nisationen anførte i forbindelse med processen forud for indgåelse af den
politiske aftale, der ligger til grund for lovforslaget. Dansk Erhverv udtryk-
ker i høringssvaret på ny sin bekymring for, at den storkundebetjening og
det eksportfokus, som efter organisationens opfattelse har udgjort hjørne-
stenen i EKFs virke, kan blive udvandet i en sammenlagt fond, der i sit
udmeldte opdrag har et styrket SMV-fokus.
Dansk Industri (DI) lægger vægt på, at sammenlægningen skal ske uden at
fondene mister momentum og uden konsekvenser for den eksisterende ser-
vice og sagsbehandling og understreger i den sammenhæng, at det er væ-
sentligt for successen, hvordan eksekveringen af sagsbehandlingen vil fo-
regå. DI bakker op om, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond får et
øget SMV-fokus, uden at dette sker på bekostning af indsatsen for at un-
derstøtte de store eksportvirksomheders konkurrenceevne.
Dansk Metal hilser sammenlægningen velkommen, da en statslig fond og
én indgang for virksomhederne kan bidrage til at forenkle adgangen til
statslig medfinansiering for danske virksomheder og dermed bidrage posi-
tivt til forenkling af dansk erhvervsfremme. Dansk Metal anfører desuden,
at det er glædeligt, at der med sammenlægningen lægges op til at en øget
tilførsel af risikovillig kapital målrettet mod at udvikle og fremme investe-
rings i ny teknologi i SMV’er, ikke mindst i Produktionsdanmark.
Danske Rederier er generelt positive over for forslaget om at sammen-
lægge de tre fonde, der kan skabe et mere sammenhængende finansierings-
tilbud til danske virksomheder.
2
L 167 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2560609_0003.png
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) hilser etableringen velkommen,
da en fusion vil styrke synergieffekter og reducere administrationsomkost-
ninger og påpeger, at den internationale udvikling på området også fordrer,
at det danske ambitionsniveau øges.
Finans Danmark anfører, at de eksisterende fonde indgår i et positivt sam-
arbejde med bankerne som bygger på en god arbejdsdeling. Finans Dan-
mark støtter derfor som udgangspunkt en sammenlægning, der styrker fon-
denes mulighed for at levere risikovillig kapital til dansk erhvervsliv.
Forsikring & Pension støtter, at der med etableringen af Danmarks Ek-
sport- og Investeringsfond skabes en sammenhængende og internationalt
konkurrencedygtig statslig finansieringsindsats for danske virksomheder
og en styrket adgang til risikovillig kapital. Forsikring & Pension bakker
desuden op om, at der i lovforslaget er hjemmel til at opgaver af samfunds-
mæssig eller politisk betydning fortsat ved bekendtgørelse kan henlægges
til administration i Damarks Eksport- og Investeringsfond.
IDA anfører, at det grundlæggende er fornuftigt, at de samme aktiviteter
kan udbydes med de mere effektive rammer, som lovforslaget kan bidrage
med.
IT Branchen støtter ambitionen om at styrke mulighed for at fastholde flere
succesfulde danske vækstvirksomheder i Danmark.
Landbrug & Fødevarer og Dansk Gartneri finder, at sammenlægningen vil
give mange positive synergier, herunder forenkling og administrative let-
telser.
Novo Nordisk fonden og Novo Holding ser positivt på sammenlægningen
og forudser, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond bliver en central
investor i virksomheder inden for både life science og biosolutions. Novo
Nordisk fonden og Novo Holding ser det som positivt, at der med sammen-
lægningen lægges op til en øget tilførsel af risikovillig kapital målrettet
investeringer i nye teknologier til gavn for Danmark.
TEKNIQ Arbejdsgiverne støtter sammenlægningen af de tre fonde, som
ses som et naturligt svar på, hvordan markedet for kapital samt anvendelse
af statslige fonde til strategiske investeringer har udvikler sig også globalt
set.
Kommentar
Høringen tegner overordnet et billede af opbakning til forslaget.
Høringssvarene støtter generelt ambitionen om, at en sammenlagt og stær-
kere fond kan styrke og fremtidssikre indsatsen for statslig medfinansiering
3
L 167 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2560609_0004.png
for danske virksomheder. Danmarks Eksport- og Investeringsfond skal bi-
drage med en sammenhængende og internationalt konkurrencedygtig
statslig finansieringsindsats for danske virksomheder, såvel eksportvirk-
somheder og vækstvirksomheder
som SMV’er og iværksættervirksomhe-
der. Sammenlægningen skal skabe stærkere faglige miljøer med større
tyngde, der kan udvikle et bredere, mere sammenhængende produkttilbud
til de danske virksomheder.
Lovforslagets koncernstruktur giver mulighed for, at integrationen af de
nuværende fonde kan ske gradvist, således at den kunderettede drift i videst
muligt omfang kan fortsætte upåvirket af de organisatoriske forandringer.
3.
3.1.
Bemærkninger til konkrete emner
Danmarks Eksport- og Investeringsfonds formål og målgruppe
Akademikerne mener, at fondens primære formål bør være at understøtte
innovative, iværksættere og mindre virksomheder ud på eksportmarke-
derne og finde vej til investeringer. Akademikerne foreslår endvidere, at
formålsbestemmelsen formuleres så diversitet og ligelig kønsmæssigt re-
præsentation i ledelsen og bestyrelsen fremgår samt at fonden skal bidrage
til innovative kommercielle løsninger. Endelig forslår Akademikerne, at
arbejdstagerrettigheder indsættes på lige fod med klima, miljømæssige, so-
ciale og ledelsesmæssige forhold.
Dansk Industri foreslår, at beskrivelsen af målgruppen i ændres fra at være
virksomheder med vækstpotentiale til at være iværksættere og små og mel-
lemstore virksomheder med vækstpotentiale.
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) ser gerne, at fondens formålspa-
ragraf udvides, således at Danmarks Eksport- og Investeringsfonds fokus
på samfundsmæssige udfordringer ikke kun handler om den grønne om-
stilling, men også om at fremme innovative løsninger inden for helbred,
arbejdsmiljø m.v. Fagbevægelsens Hovedorganisation fremhæver endvi-
dere, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond skal samarbejde med de
øvrige aktører i erhvervsfremme-, såvel som innovations- og forsknings-
systemet, herunder Innovationsfonden og UDP-programmerne.
Forsikring & Pension lægger vægt på, at Danmarks Eksport- og Investe-
ringsfonds samlede formål og målgrupper videreføres, så fonden råder
over foreningsmængden af de finansieringsformer, som i dag er tilgænge-
lige for EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne
Investeringsfond.
4
L 167 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2560609_0005.png
IDA finder det væsentligt, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond har
fokus på iværksættere, der udspringer af teknologi og naturvidenskab. IDA
støtter, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond skal satse ekstraordi-
nært på den bæredygtige og grønne omstilling, men fondens formålsfokus
på bæredygtig og grøn omstilling må ikke ske på bekostning af investe-
ringskapital til andre perspektivrige iværksættere og virksomheder inden
for life science, bioteknologi, forsvar og sikkerhed, fødevareteknologi og
robotter m.v.
Landbrug & Fødevarer og Dansk Gartneri finder, at det øgede fokus på
SMV'er er en styrkelse af mulighederne for at eksportere fra mindre virk-
somheder.
TEKNIQ Arbejdsgiverne finder det vigtigt, at fonden bidrager til øget pro-
duktivitet i den samlede danske værdikæde, og foreslår derfor en ny for-
mulering af målgruppen med fokus på virksomheder med uforløst produk-
tivitetspotentiale. TEKNIQ Arbejdsgiverne foreslår endvidere, at det frem-
går af lovforslaget, at selvstændige erhvervsfremmeordninger og
–initiati-
ver tilrettelægges, så overlappende indsatser i erhvervsfremmesystemet
undgås.
Kommentar
Etableringen af Danmarks Eksport- og Investeringsfond er baseret på, at
fonden skal have de lovgivningsmæssige rammer for at kunne videreføre
og styrke det arbejde, som aktuelt ligger i EKF Danmarks Eksportkredit,
Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond. Det gælder ikke
mindst i forhold til den bæredygtige og grønne omstilling, som med lov-
forslaget vil blive en central målsætning for alle fondens aktiviteter. De
lovgivningsmæssige rammer for Danmarks Eksport- og Investeringsfonds
formål og målgruppe er således foreningsmængden af de eksisterende be-
skrivelser af formål og målgrupper. Det indebærer blandt andet, at den
bæredygtige og grønne omstilling fremgår eksplicit af formålsbeskrivel-
sen, da Danmarks Grønne Investeringsfond integreres i Danmarks Ek-
sport og Investeringsfond.
Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil, som det er tilfældet for de nu-
værende fonde, have mulighed for at kunne yde investering, finansiering
eller risikodækning til virksomheder inden for alle brancher, hvor der er
potentiale for at skabe et samfundsmæssigt afkast, så længe det private
marked normalt ikke vil påtage sig den pågældende aktivitet henset til ar-
ten, omfanget eller risikoen forbundet hermed. Herudover skal der, for at
Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan yde en investering, finansie-
ring eller risikodækning til en virksomhed, være dansk økonomisk inte-
resse heri. Inden for de rammer vil fonden blandt andet kunne yde investe-
ring, finansiering eller risikodækning til virksomheder inden for danske
5
L 167 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
styrkepositioner som lifescience og bioteknologi, fødevareteknologi og ro-
botter, forsvar og sikkerhed m.v. Dermed vil Danmarks Eksport- og Inve-
steringsfond have mulighed for at understøtte, at danske virksomheder bi-
drager til at løse samfundsmæssige udfordringer i bred forstand.
Tilsvarende skal kravet om dansk økonomisk interesse forstås i bred for-
stand. Det vil sige, at finansieringer, investeringer og risikodækninger skal
have en positiv forventet effekt på dansk erhvervsliv ved for eksempel at
skabe øget værditilvækst. Øget produktivitet er et væsentligt element i for-
ståelsen af dansk økonomisk interesse, og skal ses i sammenhæng med øget
værditilvækst. Dermed vil det også falde inden for Danmarks Eksport- og
Investeringsfonds formål at investere i produktivitetsforbedringer i danske
virksomheder. Dette vil blive tydeliggjort i bemærkningerne til lovforsla-
gets § 1 (høringsudkastets § 1).
Målgruppen for Danmarks Eksport- og Investeringsfond er defineret
bredt, og omfatter blandt andet virksomheder med vækstpotentiale, virk-
somheder med eksportaktiviteter og -potentiale og virksomheder, der bi-
drager til den bæredygtige og grønne omstilling. For så vidt angår beskri-
velsen af virksomheder med vækstpotentiale er der i lovforslaget ikke et
eksplicit krav om, at det skal være iværksættere, nye virksomheder eller
små og mellemstore virksomheder i øvrigt, da virksomheder med særlig
stort vækstpotentiale i nogle tilfælde ikke vil være SMV’er. Det forventes
imidlertid, at iværksættere, nye virksomheder og små og mellemstore virk-
somheder fortsat vil være blandt de centrale målgrupper for Danmarks
Eksport- og Investeringsfond. Dette vil blive tydeliggjort i bemærknin-
gerne til lovforslagets § 1. Det bemærkes endvidere, at EKF Danmarks
Eksportkredit har en række store virksomheder blandt deres nuværende
kunder. Det tydeliggøres i lovforslagets almindelige bemærkninger, at
Danmarks Eksport- og Investeringsfond ligeledes skal fastholde og styrke
arbejdet med at understøtte de store eksportvirksomheders konkurrence-
evne og markedsandele i udlandet. EKF Danmarks Eksportkredits eksiste-
rende stærke finansieringstilbud, eksportfokus og specialiseret storkunde-
service til danske eksportvirksomheder skal dermed fortsætte og styrkes i
Danmarks Eksport- og Investeringsfond.
Der lægges med lovforslagets bemærkninger til § 1 op til, at Danmarks
Eksport- og Investeringsfond skal bygge videre på blandt andet danske
styrkepositioner inden for forskning og innovation, samt at eksportindsat-
sen supplerer og understøtter den generelle eksportfremme og ikke over-
lapper med den. Formålet med Danmarks Eksport- og Investeringsfond er
således ikke primært innovationsaktiviteter, om end grænsefladerne mel-
lem Danmarks Eksport- og Investeringsfonds aktiviteter og innovations-
indsatsen ofte ikke er klart defineret på anden vis, end at innovationsind-
satsen oftest består af tilskud, men fonden yder finansiering m.v. med for-
ventning om tilbagebetaling, provision, afkast m.v. Det vil i forlængelse
6
L 167 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2560609_0007.png
heraf blive tydeliggjort i bemærkningerne til lovforslagets § 1, at Dan-
marks Eksport- og Investeringsfond samtænker fondens aktiviteter med In-
novationsfonden, Trade Council og andre relevante aktører.
Danmarks Eksport- og Investeringsfond forventes at udarbejde en politik
for hvordan Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil inddrage klima-
og miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold i sit arbejde. Det
fremgår af bemærkninger til lovforslagets § 4, at en sådan politik eksem-
pelvis også kan behandle emner som diversitet og ligestilling.
3.2.
Bæredygtighed, grøn omstilling m.v.
Der er flere høringssvar, der støtter, at forslaget har til formål at bidrage til
den bæredygtige og grønne omstilling.
Dansk Energi noterer med tilfredshed, at et af Danmarks Eksport- og In-
vesteringsfonds hovedformål er at bidrage til den bæredygtige og grønne
omstilling. Dansk Energi finder det positivt, at Danmarks Eksport- og In-
vesteringsfond skal sikre stærkere og mere sammenhængende finansie-
ringstilbud til virksomheder, der kan skabe nye grønne og bæredygtige er-
hvervssuccesser. Dansk Energi ønsker, at målsætningen om klimaneutra-
litet i 2050 fremgår af lovforslaget, da det er afgørende, at der kigges ud
over det kortsigtede mål for 2030 og lægges byggestenene for et klima-
neutralt samfund i 2050.
Danske Rederier finder det positivt, at der indskydes 1,7 mia. kr. varigt til
styrkelse af eksportindsatsen med fokus på danske virksomheders skale-
ring af ny grøn teknologi, som power-to-X og CO
2
-fangst.
Forsikring & Pension (F&P) bakker op om, at Danmarks Eksport- og In-
vesteringsfond skal bidrage til at skabe de nye grønne og bæredygtige er-
hvervssuccesser og dermed understøtte arbejdet med at nå de danske kli-
mamålsætninger. F&P ser gerne, at eksportmulighederne udvikles i takt
med behov for eksport af danske grønne løsninger, blandt andet inden for
power-to-X.
IDA foreslår, at arbejdstagerrettigheder indsættes på lige fod med klima,
miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold i lovforslaget.
Novo Nordisk Fonden og Novo Holding finder det positivt, at der med
sammenlægningen lægges op til, at en øget tilførsel af risikovillig kapital
målrettes investeringer i nye teknologier, herunder fokus på skalering af
nye grønne teknologier, som især kan være til gavn for mindre virksomhe-
der. Novo Nordisk Fonden og Novo Holding finder det ligeledes positivt,
at lovforslaget lægger op til, at bæredygtige aktiviteter er defineret bredere
7
L 167 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
end EU's taksonomi for bæredygtige investeringer, idet der eller ville være
risiko for, at bioteknologiske løsninger ikke ville være inkluderet.
Kommentar
Med lovforslaget skabes de lovgivningsmæssige rammer for, at Danmarks
Eksport- og Investeringsfond kan bidrage til den udvikling, der blev igang-
sat med Danmarks Grønne Fremtidsfond, så der sikres et endnu stærkere,
mere sammenhængende finansieringstilbud til de virksomheder, der skal
skabe de nye grønne og bæredygtige erhvervssucceser.
Danmarks Eksport- og Investeringsfond skal blandt andet kunne foretage
langsigtede investeringer, finansieringer eller risikodækninger i den bæ-
redygtige og grønne omstilling af dansk erhvervsliv
ikke kun i virksom-
heder, der skal skabe de nye grønne og bæredygtige erhvervssucceser, men
også i de andre industrier, der skal omstilles til mere energieffektive og
bæredygtige produktionsmetoder.
Danmarks Eksport- og Investeringsfond skal bidrage til at nå de danske
klimamålsætninger, herunder målsætningen om at Danmark skal reducere
drivhusgasudledningerne med 70 pct. i 2030 i forhold til 1990, samt tem-
peraturmålene som defineret i Parisaftalen under De Forenede Nationers
rammekonvention om klimaændringer. Det er ligeledes intentionen, at fon-
den skal bidrage til at opnå målsætningen om klimaneutralitet i 2050.
Dette vil blive præciseret i bemærkninger til lovforslagets § 1 og § 4.
Med Aftalen om en reformpakke for dansk økonomi fra 21. januar 2022 er
det blandt andet besluttet at foretage et kapitalindskud i Danmarks Ek-
sport- og Investeringsfond på 1,7 mia. kr. varigt til styrkelse af eksportind-
satsen gennem kommercielle storskala demonstrationsprojekter, hvor
virksomheder kan skalere ny grøn teknologi i stor skala, for eksempel po-
wer-to-X,
CO
2
-fangst og forsøgsmøller.
Danmarks Eksport- og Investeringsfond skal i henhold til lovforslag ind-
drage klima- og miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold i for-
bindelse med sine finansielle aktiviteter. Danmarks Eksport- og Investe-
ringsfonds forventede politik for klima- og miljømæssige, sociale og ledel-
sesmæssige forhold skal udvikles med udgangspunkt i relevante internati-
onale konventioner, retningslinjer og aftaler, herunder FN's retningslinjer
for menneskerettigheder og erhverv. I forhold til arbejdstagerrettigheder
på det danske arbejdsmarked vil loven ikke ændre på eksisterende forhold
på området, herunder den danske aftalemodel, der indebærer, at arbejds-
markedsforhold til høj grad forhandles af arbejdsmarkeds parter og ikke
fastlægges i lovgivning.
8
L 167 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2560609_0009.png
3.3.
Fondens struktur og organisering
Dansk Erhverv udtrykker bekymring for, at den storkundebetjening og det
eksportfokus, som har udgjort hjørnestenen i EKF Danmarks Eksportkre-
dits virke igennem årtier, kunne blive udvandet i en ny sammenlagt stor-
fond. Dansk Erhverv mener ikke, at der er klarhed over strukturen i Dan-
marks Eksport- og Investeringsfond, idet kompetenceforhold mellem mo-
dervirksomhedens bestyrelse og de to dattervirksomheders bestyrelser
ikke er forklaret og garanteret, men henlægges til en koncerninstruks. For
Dansk Erhverv er det derfor afgørende, at det fremgår eksplicit i lovforsla-
get, at bestyrelsen for EKF-dattervirksomheden vil kunne træffe den
samme type beslutninger om eksportaktiviteter, af den samme karakter og
med den samme hastighed, som i dag uden indblanding eller blokering fra
modervirksomhedens bestyrelse. Dansk Erhverv fremfører endvidere, at
dette vil flygte med aftalen om en ny reformpakke for dansk økonomi.
Dansk Erhverv kan ikke støtte, at beslutningen om at nedlægge dattervirk-
somhederne ligger hos erhvervsministeren, uden at erhvervsministeren har
pligt til at rådføre sig med erhvervsliv og relevante erhvervsorganisationer
samt indhente samtykke fra de to dattervirksomheders bestyrelser.
Dansk Industri (DI) fremhæver, at det fremgår af lovbemærkninger, at
EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden etableres som selvstændige
offentlige dattervirksomheder, som fortsat skal ledes af hver sin en besty-
relse og en direktør, og at bestyrelsen i de selvstændige offentlige datter-
virksomheder træffer beslutning i alle spørgsmål af væsentlig betydning.
DI vurderer, at denne koncernstruktur understøtter, at specialiserede kom-
petencer og viden inden for fondenes forretningsområder i størst muligt
omfang videreføres. DI bakker op om fondens styrkede SMV-fokus, hvor
det bliver nemmere for virksomhederne at få tilbudt de rette finansierings-
løsninger, men understreger, at det fremgår af Aftale om en ny reform-
pakke for dansk økonomi, at dette ikke må ske på bekostning af indsatsen
for at understøtte de store eksportvirksomheders konkurrenceevne og mar-
kedsandele i udlandet.
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) og Dansk Metal finder det afgø-
rende, at den endelige organisering af Danmarks Eksport- og Investerings-
fond sker hurtigst muligt og med ikrafttrædelse snarest efter endelig lov-
behandling. FH og Dansk Metal finder det endvidere vigtigt, at fordelene
og synergieffekterne ved sammenlægningen fastholdes i den endelige or-
ganisationsstruktur. Ledelseskompetencerne og hovedaktiviteter bør der-
for placeres i modervirksomheden, ligesom adskillelsen i forretningsmæs-
sige separate dattervirksomheder for henholdsvis EKF Danmarks Eksport-
kredit i den ene dattervirksomhed og Vækstfonden og Danmarks Grønne
Investeringsfond i den anden dattervirksomhed bør mindskes mest muligt.
9
L 167 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2560609_0010.png
Forsikring & Pension er positivt indstillet over for, at Danmarks Eksport-
og Investeringsfond overtager ejerskabet til EKF Danmarks Eksportkredit
og Vækstfonden. Forsikring & Pension understreger betydningen af, at
disse etableres som selvstændige offentlige dattervirksomheder med hver
sin direktør og bestyrelse under Danmarks Eksport- og Investeringsfond
således, at de gode indsatser ikke sættes på pause, og at aktiviteterne først
over tid placeres der, hvor de mest hensigtsmæssigt skal udøves.
IDA finder det positivt, at der fastholdes princippet om armslængde mel-
lem erhvervsminister og den nye fond, samt selvstændige offentlige dat-
tervirksomheder.
IT-Branchen mener, at etableringen af Danmarks Eksport- og Investe-
ringsfond bør ske hurtigst muligt inden for de lovgivningsmæssige ram-
mer, så ingen virksomheder kommer til at opleve unødig usikkerhed pga.
de organisatoriske ændringer, der er forbundet med etableringen af den nye
fond.
TEKNIQ Arbejdsgiverne mener, at lovudkastet efterlader et indtryk af, at
der hverken på kort eller lang sigt vil være tale om en reel integration af
de tre fonde, hvilket de finder ærgerligt. TEKNIQ Arbejdsgiverne opfor-
drer til, at den samlede fond får mere fleksible muligheder for at konstitu-
ere sig fremadrettet og foreslår derfor, at modervirksomheden får mulig-
hed for at nedlægge de selvstændige offentlige dattervirksomheder. Der-
udover opfordrer TEKNIQ Arbejdsgiverne til, at man organisatorisk ope-
rerer med en divisionsstruktur og ikke en koncernstruktur med meget au-
tonome dattervirksomheder med selvstændige ledelser. TEKNIQ Arbejds-
giverne forslår, at det understreges, at koncernens overordnede strategi er
den gældende, og at dattervirksomhederne skal følge denne strategi ved at
der laves en tilføjelse til lovforslaget § 19, stk. 1 (høringsudkastets § 17,
stk. 6), så det fremgår, at bestyrelsen varetager den overordnede og strate-
giske ledelse i de selvstændige offentlige dattervirksomheder, under hen-
syntagen til den samlede strategi for Danmarks Eksport- og Investerings-
fond. Dernæst opfordrer TEKNIQ Arbejdsgiverne til, at direktørerne for
de selvstændige offentlige dattervirksomheder ansættes og afskediges af
koncerndirektøren. Dette for at sikre implementeringen af en ensartet stra-
tegi.
Kommentar
Danmarks Eksport- og Investeringsfond etableres som en koncern, der be-
står af et moderselskab, som etableres som en selvstændig offentlig virk-
somhed, mens de forretningsmæssige aktiviteter indledningsvist organise-
res i to dattervirksomheder. Aktiviteterne i dattervirksomhederne svarer til
de nuværende forretningsområder i henholdsvis EKF Danmarks Eksport-
kredit i den ene dattervirksomhed og Vækstfonden og Danmarks Grønne
Investeringsfond i den anden dattervirksomhed.
10
L 167 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Det fremgår af lovforslaget, at det er ledelsen af modervirksomheden, der
varetager den overordnede og strategiske ledelse af Danmarks Eksport-
og Investeringsfond, mens bestyrelsen i de respektive dattervirksomheder
varetager den overordnede og strategiske ledelse i dattervirksomhederne.
Dattervirksomhedernes strategiske retning skal afspejle modervirksomhe-
dens strategiske retning, hvilket vil blive tydeliggjort i lovforslagets § 19,
stk. 1 (høringsudkastets § 17, stk. 6), så det fremgår, at bestyrelsen vare-
tager den overordnede og strategiske ledelse i de selvstændige offentlige
dattervirksomheder under hensyntagen til den samlede strategi for Dan-
marks Eksport- og Investeringsfond.
Det er ligeledes modervirksomhedens bestyrelse, der fastsætter koncern-
instruksen. Bestyrelsen i modervirksomheden har det overordnede ansvar
for, at beslutningsprocesser, herunder beslutningsprocesser om finansie-
rings- og investeringsbeslutninger, fungerer effektivt. Koncerninstruksen
må derfor forventes at fastlægge, at dattervirksomhedernes ledelse også
har beslutningskompetencen for så vidt angår de aktiviteter, der ligger i
dattervirksomhederne. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets §
14, stk. 2 (høringsudkastets § 13, stk. 8), at det i koncerninstruksen vil
fremgå, hvilke beslutninger, der på grund af deres karakter altid skal træf-
fes af bestyrelsen i Danmarks Eksport- og Investeringsfond. Det vil blive
tydeliggjort i bemærkningerne til § 14, stk. 2 (høringsudkastet § 13, stk.
8), at koncerninstruksen ligeledes skal beskrive, hvilke beslutninger, der
skal træffes i dattervirksomhederne, herunder finansierings- og investe-
ringsbeslutninger på områder, der er henlagt til dattervirksomhederne.
I aftalen om en ny reformpakke for dansk økonomi fremgår det, at Dan-
marks Eksport- og Investeringsfond etableres med det klare mål at fast-
holde og styrke fondenes nuværende finansieringsindsatser og specialise-
rede kompetencer. Danmarks Eksport- og Investeringsfonds vil have et
styrket SMV-fokus og skal fungere som én indgang til statslig medfinan-
siering. Det skal skabe bedre rammer for, at ikke mindst de små og mel-
lemstore virksomheder modtager sparring af de rette medarbejdere og
gøre det nemmere at få tilbudt de rette finansieringsløsninger i Danmarks
Eksport- og Investeringsfond. Samtidig er det intentionen, at Danmarks
Eksport- og Investeringsfond skal fastholde og styrke arbejdet med at un-
derstøtte de store eksportvirksomheders konkurrenceevne og markedsan-
dele i udlandet. EKF Danmarks Eksportkredits stærke finansieringstilbud,
eksportfokus og specialiserede storkundeservice til danske eksportvirk-
somheder skal fortsætte og styrkes i Danmarks Eksport- og Investerings-
fond. De almindelige bemærkninger til lovforslaget justeres, så sidst-
nævnte fremgår tydeligere.
Det fremgår af Aftale om en ny reformpakke til dansk økonomi, at indfas-
ningen af Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil ske faseopdelt, så
der er mulighed for at fastholde kontinuitet i forretningen og fokus på kun-
derne, mens rammerne om den nye samlede fond, herunder it-systemer
11
L 167 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2560609_0012.png
m.v. sideløbende etableres. Det er bestyrelsen i modervirksomheden, der
som en del af den overordnede og strategiske ledelse beslutter den løbende
organisering af Danmarks Eksport- og Investeringsfonds aktiviteter, her-
under i hvilken rækkefølge og i hvilket tempo integrationen af organisati-
onen og dens aktiviteter skal ske. Det skal som med andre ledelsesmæssige
beslutninger vurderes under hensyn til forretningsudvikling, kunder, med-
arbejder, samarbejdspartnere m.v.
Bestyrelsen for Danmarks Eksport- og Investeringsfond fastlægger den
overordnede opgavefordeling mellem modervirksomhed og dattervirksom-
heder i koncerninstruksen, som skal godkendes af ministeren. Med struk-
turen er der lagt op til, at ledelsen for den samlede organisation får mu-
lighed for at gennemføre justeringer af organisationen i det tempo, der
giver forretningsmæssig mening, og at større justeringer skal afspejles i
koncerninstruksen.
Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan hverken sælge dattervirksom-
hederne eller opløse dem henset til deres særlige karakter som selvstæn-
dige offentlige dattervirksomheder. Denne kompetence er henlagt til Er-
hvervsministeren. I praksis vil en opløsning af en dattervirksomhed kræve
bestyrelsens inddragelse med henblik på at afklare den fremtidige place-
ring af de aktiviteter, som hidtil blev udøvet i dattervirksomheden.
3.4.
Bestyrelsen i Danmarks Eksport- og Investeringsfond
3.4.1.
Bestyrelsens størrelse
Dansk Erhverv anfører, at det bør præciseres nærmere, hvordan de i alt tre
bestyrelser sammensættes, herunder om der må forekomme personsam-
menfald i Danmarks Eksport- og Investeringsfonds bestyrelse og de to dat-
tervirksomheders bestyrelser. Endvidere finder Dansk Erhverv, at besty-
relsen bliver for stor og nemt kan blive en hæmsko for beslutningskraft og
agilitet. Bestyrelsen bør ikke bestå af mere end maksimalt 12 personer.
Dansk Industri anfører, at bestyrelsen umiddelbart forekommer at være
stor, særligt når man sammenligner med bestyrelser i de tyve største virk-
somheder i Danmark, hvorfor DI foreslår, at erhvervsministeren kan ud-
pege op til otte medlemmer til bestyrelsen eller alternativt overveje at ind-
snævre antallet af bestyrelsesmedlemmer over tid.
TEKNIQ Arbejdsgiverne opfordrer til, at muligheden for genudpegning
indsættes i loven de steder, hvor udpegning af bestyrelsesmedlemmer be-
røres. Desuden foreslår TEKNIQ Arbejdsgiverne, at bestyrelserne for de
selvstændige offentlige dattervirksomheder udvælges blandt medlem-
merne af bestyrelsen for Danmarks Eksport- og Investeringsfond.
12
L 167 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2560609_0013.png
Kommentar
Med lovforslaget lægges der op til, at erhvervsministeren kan udpege op
til 12 medlemmer til Danmarks Eksport- og Investeringsfonds bestyrelse
for en periode på op til 2 år og med mulighed for genudpegning. Tilsva-
rende lægges der op til, at erhvervsministeren kan udpege op til 4 medlem-
mer til de selvstændige offentlige dattervirksomheders (EKF Danmarks
Eksportkredit og Vækstfonden) bestyrelse for en periode på op til 2 år og
med mulighed for genudpegning. Endvidere kan der i Danmarks Eksport-
og Investeringsfonds bestyrelse vælges op til 3 medarbejderrepræsentan-
ter, mens der i hver af dattersleskabernes bestyrelser kan vælges op til 2
medarbejderrepræsentanter.
For at sikre god integration og samarbejde mellem de tre bestyrelser i kon-
cernen vil det desuden blive tilføjet i loven, at de ministerudpegede besty-
relsesmedlemmer i de selvstændige offentlige dattervirksomheder også ud-
peges som medlemmer af bestyrelsen i Danmarks Eksport- og Investerings-
fond.
Antallet af bestyrelsesmedlemmer afspejler, at der er tale om en kompleks
virksomhed, hvor en professionel bestyrelse tilsammen skal besidde en
række kvalifikation, som kreditfaglig og investeringsmæssig viden, rele-
vant ledelsesmæssig og international erfaring samt viden om bæredygtig
og grøn omstilling. Herunder skal bestyrelsen have den nødvendige bredde
til både at sikre en effektiv drift og udvikling af alle forretningsområder og
samtidig skabe rammerne for realisering af ambitionen om øget integra-
tion. For at imødekomme dette vurderes det passende, at bestyrelsen kan
bestå af op til 12 ministerudpegede medlemmer. Det bemærkes i den for-
bindelse, at loven giver mulighed for, at antallet af bestyrelsesmedlemmer
kan justeres i nedadgående retning, såfremt det viser sig hensigtsmæssigt
på et senere tidspunkt, når sammenlægningen er effektueret.
Med lovforslaget gives der mulighed for, at bestyrelsesmedlemmerne kan
genudpeges. Der er ikke begrænsninger på, hvor mange gange et bestyrel-
sesmedlem kan genudpeges. Dette giver mulighed for dels at fastholde vel-
fungerende bestyrelser og dels at fastholde koncernspecifik viden.
3.4.2.
Krav til bestyrelsernes kvalifikationer
Akademikerne anbefaler, at kompetencekravene til fondens bestyrelse
også dækker videniværksættere og innovative SMV’er.
Danske Tech Startups understreger vigtigheden af, at der kommer iværk-
sætter med i bestyrelsen.
13
L 167 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2560609_0014.png
Dansk Metal bemærker, at bestyrelsen bør afspejle hensynet til dansk er-
hvervslivs forskellige styrkepositioner samt danske lønmodtageres interes-
ser.
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) bemærker, at foruden kendskab
til grøn omstilling og kreditfaglige- og investeringsmæssige kompetencer,
bør ministeren også sikre repræsentation af arbejdsmarkedets parter.
Forsikring & Pension støtter en professionel fond, hvor bestyrelsens med-
lemmer tilsammen har de nødvendige kompetencer til at varetage fondens
formål.
IDA anbefaler, at bestyrelsens sammensætning
ud over det der fremgår
af lovforslaget
også bør afspejle andre perspektivrige iværksættere og
virksomheder på teknologiområder, som for eksempel life science, biotek-
nologi, forsvar, sikkerhed samt fødevareteknologi.
IT-Branchen mener, at viden om digital omstilling samt erfaring med
iværksætteri og skalering af vækstvirksomheder bør fremgå som nødven-
dige kompetencer for bestyrelsen i lovforslaget.
Novo Nordisk Fonden og Novo Holding finder det afgørende, at både le-
delsen og bestyrelsen i den nye fond bliver agil og har kompetencer og
erfaringer med risikovillig kapital fra eksempelvis iværksættermiljøet.
Kommentar
Det fremgår af lovforslaget, at bestyrelsens medlemmer tilsammen skal
have de nødvendige kompetencer til at varetage Danmarks Eksport- og In-
vesteringsfonds formål, herunder den fornødne kreditfaglige og investe-
ringsmæssige viden, have relevant ledelsesmæssig og international erfa-
ring samt vidne om bærdygtig og grøn omstilling.
Oplistningen af bestyrelsens kompetencer er en sammenskrivning af de for-
skellige bestyrelseskompetencer, der er nævnt i de nuværende lovgrundlag
for EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne In-
vesteringsfond. Det er således intentionen, at bestyrelsen i Danmarks Ek-
sport- og Investeringsfond får en kompetenceprofil, der afspejler fondens
samlede formål og målgruppe og i den forbindelse har den nødvendige
bredde.
Oplistningen af kompetencer skal således forstås bredt henset til, at fon-
dens formål og målgruppe rækker bredt ud i dansk erhvervsliv og dækker
både iværksættere og etablerede virksomheder, store eksportører og
SMV’er mm. på tværs af brancher. Med en overordnet beskrivelse af kom-
petencekravet sikres det imidlertid, at bestyrelsens sammensætning lø-
bende kan justeres i forhold til at sikre, at bestyrelsen samlet set har de
14
L 167 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2560609_0015.png
bedste forudsætninger for at sikre, at Danmarks Eksport- og Investerings-
fond lever op til sit formål.
3.4.3.
Krav om fuldtidsbeskæftigelse for valgbarhed til koncern- og
medarbejderrepræsentation
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) finder, at kravet om, at medar-
bejdervalgte bestyrelsesmedlemmer skal være fuldtidsansatte, skal udgå.
Kommentar
Det fremgår af lovforslaget, at medarbejderrepræsentanterne skal være
fuldtidsansatte. Kravene er videreført fra de eksisterende love for hen-
holdsvis EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden. Kravene fremgår
af bemærkningerne til lovene.
Henset til at kravet om fuldtidsansættelse går længere end kravet i sel-
skabsloven og ydermere indirekte kan medføre en kønsbaseret ulighed i
adgangen, justeres lovforslaget, således at fuldtidstidsansættelse ikke er et
krav for at kunne opstille til valg til koncern- og medarbejderrepræsenta-
tionen i bestyrelsen.
3.5.
Udbyttekrav
Danske Maritimes finder det principielt betænkeligt, at der forudses et
overskud/udbytte til staten fra eksportkredit-aktiviteterne. Danske Mari-
time finder, at ordningen i videst muligt omfang bør hvile i sig selv, således
at eventuelt tab kan dækkes ind, og at et eventuelt overskud resulterer i
bedre eksportkreditter til industrien.
Dansk Erhverv udtrykker bekymring for den forhøjede udbyttebetaling på
i alt 300 mio. kr. og anbefaler, at det nuværende udbytteloft hos EKF Dan-
marks Eksportkredit på 100 mio. kr. kommer til at gælde uændret for Dan-
marks Eksport- og Investeringsfond. Anbefalingen motiveres af en for-
ventning om et relativt beskedent udbytte, der må kunne forventes at blive
genereret på Vækstfondens portefølje, hvilket kan gå ud over EKF-datter-
virksomhedens risikovillighed.
Dansk Metal er bekymret for det højere udbyttekrav og mener, at højere
udbytte fra fondene kan blive en hæmsko for fonden med hensyn til at
påtage sig risikofyldte investeringer.
IDA anbefaler, at den nye fonds investeringsprofil i højere grad end i dag
skal ramme teknologi- og naturvidenskabstunge iværksættere og andre
virksomheders langsigtede behov, og i mindre grad tænkes i overskud og
15
L 167 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2560609_0016.png
videresalg på den korte og mellemlange bane. Det er vigtigt at have for øje
i forhold til eksempelvis udbyttepolitikken.
Kommentar
Det forudsættes i lovforslagets bemærkninger, at Danmarks Eksport- og
Investeringsfond vil overtage den eksisterende udbyttepolitik for Vækstfon-
den og EKF Danmarks Eksportkredit.
Det indebærer, at udbyttepolitikken for Danmarks Eksport- og Investe-
ringsfond skal afspejle den udbyttebetaling, der er politisk aftalt. Det vil
sige at udbyttepolitikken for nuværende skal afspejle indholdet i Aftale om
udvikling af Nordsøen af marts 2017, beslutninger om udbyttebetaling,
som følger af Aftale om fremtiden for olie- og gasindvending i Nordsøen af
december 2020 samt Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi af
januar 2022.
Det bemærkes særligt, at udgangspunktet for udbyttepolitikken er justeret
siden udsendelse af lovforslag i høring således, at loftet for udbyttebeta-
lingen forøges fra 300 mio. kr. til 350 mio. kr. Justeringen skyldes, at for-
ligskredsen bag Aftale om fremtiden for olie- og gasindvending i Nordsøen
af december 2020 har besluttet, at aftalen blandt andet skal finansieres af
øget udbytte på 50 mio. kr. fra Danmarks Eksport- og Investeringsfond.
Dermed vil udbyttepolitikken for Danmarks Eksport- og Investeringsfond
tage afsæt i en model, hvor virksomheden udbetaler udbytte på op til 350
mio. kr. årligt, dog maksimalt 50 pct. af det samlede overskud.
Både EKF og Vækstfonden har de seneste år leveret markante overskud.
For eksempel forventer EKF et årsresultat på godt 500 mio. kr. i 2021,
mens Vækstfonden forventer et overskud på godt 4 mia. kr. Selvom der må
forventes betydelige udsving år til år i resultatet af den type forretning,
fondene driver, vurderes det imidlertid, at der også fremover kan udbetales
udbytte samtidig med, at der vil være basis for at udvikle forretningen og
foretage risikofyldte investeringer i Danmarks Eksport- og Investerings-
fond.
3.6.
Samspil med det private kapital- og forsikringsmarked
Akademikerne, IDA og Finans Danmark understreger vigtigheden af, at
Danmarks Eksport- og Investeringsfonds ikke bliver en konkurrent til det
private marked.
Danske Maritime har forståelse for, at Danmarks Eksport- og Investerings-
fond ikke skal konkurrere med private aktører men understreger, at danske
virksomheders kreditmuligheder ikke bør være ringere end deres uden-
landske konkurrenters.
16
L 167 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2560609_0017.png
Finans Danmark giver udtryk for, at der i dag er et godt og konstruktivt
samarbejde mellem fondene og de private banker, og at dette bør fasthol-
des gennem en arbejdsdeling, hvor fondene tilvejebringer finansiering, der
ikke er tilgængelig i det private marked.
Forsikring & Pension ser positivt på, at Danmarks Eksport- og Investe-
ringsfond kan understøtte markedet i de tilfælde, hvor private aktører ikke
kan yde finansiering på egen hånd og ser desuden gerne øget sammen-
hængskraft mellem offentlige og private aktører på det grønne område.
IT-Branchen opfordrer til kontinuerlig opmærksomhed på statens rolle set
i forhold til det private kapitalmarked, som er blevet væsentligt forbedret
for de danske virksomheder de senere år.
TEKNIQ Arbejdsgiverne henviser til debatindlæg i Børsen af 21. februar
2022, hvor det fremgår, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond bør bi-
drage til at opdyrke og udvikle kapitalmarkedet på områder, hvor den pri-
vate kapital mangler, men at fonden samtidig skal have en klar strategi for,
hvordan man kommer ud af markedet igen.
Kommentar
Det fremgår af lovforslagets § 3, at Danmarks Eksport- og Investerings-
fond kun udøver sine aktiviteter i den udstrækning, det private marked nor-
malt ikke vil påtage sig den pågældende aktivitet henset til arten, omfanget
eller risikoen forbundet hermed. Dermed videreføres de regler, som i dag
er gældende for de respektive fonde.
Det betyder blandt andet, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond skal
fortsætte det gode samarbejde med de private aktører på kapital- og for-
sikringsmarkederne og opretholde den arbejdsdeling, som sikrer, at fon-
den ikke påfører det private marked konkurrence, men har en markedssup-
plerende funktion.
Danmarks Eksport- og Investeringsfonds aktiviteter vil fortsat typisk blive
udført sammen med private investorer, banker og andre aktører, og fonden
har i den forbindelse en væsentlig opgave i at medvirke til at mobilisere
privat kapital. Det er dermed hensigten, at fonden skal agere løftestang for
det private marked på områder, hvor der eksempelvis kræves en risikovil-
lighed, som ikke i tilstrækkeligt omfang kan leveres af det private marked
alene.
Danmarks Eksport- og Investeringsfond skal opretholde en løbende dialog
med de relevante interessenter for at sikre, at fonden placerer sig korrekt
i markedet. Herudover vil det fortsat være et opmærksomhedspunkt i dia-
logen mellem Erhvervsministeriet og Danmarks Eksport- og Investerings-
fond.
17
L 167 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2560609_0018.png
3.7.
Undtagelse fra forvaltningslov m.v.
Akademikerne anfører ikke at være enige i forslaget om, at den nye fond
undtages fra offentlighedsloven, forvaltningsloven, arkivlov og lov om
Folketingets Ombudsmand.
Akademikerne anfører til støtte herfor, at der allerede findes undtagelser i
disse love, som kan sikre tilstrækkelig beskyttelse af oplysninger og for-
hold af væsentlig økonomisk betydning.
Kommentar
Lov om offentlighed i forvaltningen, lov om Folketingets Ombudsmand,
forvaltningsloven og arkivloven finde anvendelse i forbindelse med virk-
somhedernes aktiviteter i medfør af alle bestemmelser, der ligger uden for
kapitel 2. Det betyder blandt andet, at administrative og organisatoriske
spørgsmål vil være omfattet af aktindsigt.
En
”særlig
offentlig virksomhed”
(SOV)
er en virksomhed som har karak-
teristika fra både offentlig myndighed og privat virksomhed. Det er almin-
deligt, at
SOV’er
undtages fra de forvaltningsretlige regler
navnlig de
regler der handler om offentlighedens indsigt
– for så vidt angår SOV’ens
kommercielle aktiviteter. Dette gælder således allerede i dag efter både
lov om EKF Danmarks Eksportkredit, lov om Vækstfonden og lov om Dan-
marks Grønne Investeringsfond. Forslaget udtrykker dermed en viderefø-
relse af gældende ret.
Det fremgår af lovforslaget, at lov om offentlighed i forvaltningen, lov om
Folketingets Ombudsmand, forvaltningsloven og arkivloven ikke finder
anvendelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond for så vidt angår
aktiviteter udøvet i medfør af kapitel 2.
Undtagelsen fra de omtalte love skyldes, at koncernen skal agere kommer-
cielt og derfor har behov for dyb indsigt i samarbejdspartneres økonomi-
ske og forretningsmæssige forhold. Disse oplysninger er i sagens natur
følsomme for de virksomheder, der afgiver oplysningerne. Derfor er der
behov for, at disse fortrolige oplysninger ikke offentliggøres eller videre-
gives.
De regler, der gælder om undtagelser fra aktindsigt, vil først finde anven-
delse i forbindelse med konkrete afgørelser om at undtage bestemte oplys-
ninger, efter en ansøgning om aktindsigt er indgivet. Det er uhensigtsmæs-
sigt, at der overhovedet kan opstå tvivl om fortrolighed i en virksomhed,
der ønsker et samarbejde med Danmarks Eksport og Investeringsfond.
Derfor er det væsentligt at undtage området, og ikke blot at kunne undtage
i konkrete ansøgninger.
18
L 167 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2560609_0019.png
På samme måde vil en afleveringspligt til Rigsarkivet
også selvom der
fastsættes en længere tilgængelighedsfrist efter reglerne i arkivloven
kunne skabe en usikkerhed hos en virksomhed. Dette kan potentielt med-
føre, at en virksomhed eksempelvis ikke ansøger om finansiering af om-
lægning til en mere bæredygtig produktion eller tilsvarende og derfor hel-
ler ikke gennemfører omstillingen. Virksomhederne skal være sikre på at
have helt samme fortrolighed garanteret hos Danmarks Eksport- og Inve-
steringsfond, som os andre kommercielle aktører.
3.8.
Ansættelsesforhold i den nye koncern
Akademikerne foreslår, at ansatte i Danmarks Eksport- og Investerings-
fond også omfattes af de kollektive aftaler på statens område.
Fagbevægelses Hovedorganisation (FH) finder, at det bør præciseres i lov-
bemærkningerne, at det alene er i relation til medarbejdere, hvis ansættel-
sesforhold overføres til Danmarks Eksport- og Investeringsfond i henhold
til virksomhedsoverdragelsesloven, at Danmarks Eksport- og Investe-
ringsfond som erhverver i givet fald kan frasige sig at indtræde som part i
de kollektive aftaler og overenskomster, der gælder i EKF Danmarks Ek-
sportkredit.
Endvidere bør det præciseres i lovbemærkningerne, at såfremt EKF Dan-
marks Eksportkredit ikke længere skal være omfattet af det statslige afta-
lesystem, forudsætter dette i givet fald dels, at dette sker efter skattemini-
sterens nærmere bestemmelse herom, og dels at der sker frigørelse fra de
kollektive aftaler og overenskomster, som er gældende i EKF Danmarks
Eksportkredit, med iagttagelse af de regler, der gælder herfor i de respek-
tive overenskomster og aftaler.
TEKNIQ Arbejdsgiverne vurderer, at en fastholdelse af forskellige løn og
ansættelsesvilkår inden for den samme koncern vil medføre ledelsesmæs-
sige udfordringer, der ikke understøtter en integration i opgaveporteføljen.
Det er således TEKNIQ Arbejdsgivernes opfordring, at der sikres ensar-
tede ansættelsesvilkår på tværs af koncernen.
Kommentar
Danmarks Eksport- og Investeringsfond skal agere som kommercielle
virksomheder og kunne tiltrække og fastholde højt specialiserede medar-
bejdere i konkurrence med den finansielle sektor.
For at fremme integrationen i koncernen kan det på længere sigt være
hensigtsmæssigt at skabe ensartede løn- og ansættelsesvilkår på tværs af
organisationen. Det vil i givet fald skulle ske efter gældende regler.
19
L 167 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2560609_0020.png
Med lovforslaget lægges der op til, at medarbejderne i henholdsvis EKF
Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden i forbindelse med sammenlæg-
ningen fortsætter på de nuværende løn- og ansættelsesvilkår. Dette inde-
bærer, at der kan være variation i løn- og ansættelsesvilkårene på tværs
af de to dattervirksomheder og modervirksomheden. Det skyldes, at EKF
Danmarks Eksportkredit i dag er omfattet af det statslige aftalesystem og
er forpligtet af de overenskomster, der er aftalt mellem Skatteministeriet
på den ene side og CFU og Akademikerne på den anden side, hvilket ikke
er tilfældet for Vækstfonden.
I forbindelse med en eventuel flytning af visse opgaver og aktiviteter inden
for koncernen kan reglerne om virksomhedsoverdragelse finde anven-
delse.
Dertil kommer den videreførte mulighed for EKF Danmarks Eksportkredit
til at indgå kollektive overenskomster eller i øvrigt fastsætte løn- og andre
ansættelsesvilkår for ansatte i virksomheden. Dette vil dog skulle ske i hen-
hold til gældende regler, herunder efter skatteministerens nærmere be-
stemmelse.
3.9.
Etablering af én indgang
Danske Rederier ser positivt på, at man med Danmarks Eksport- og Inve-
steringsfond etablerer én indgangsportal til fondens kunder, så det sikres,
at man rådgives af de rette medarbejdere og får tilbudt de rette finansie-
ringsløsninger samtidigt med, at der fortsat bliver trukket på de tidligere
fondes styrker.
Dansk Metal mener, at én statslig fond og én indgang for virksomheder
kan bidrage til at forenkle adgangen til statslig medfinansiering for danske
virksomheder og dermed bidrage positivt til forenklingen af dansk er-
hvervsfremme.
IT-Branchen finder det afgørende, at der bliver skabt en sammenhængende
kundeoplevelse og én indgang til alle fondens tilbud. Dette er særligt vig-
tigt for SMV’ere. Fordelingen af aktiviteter og tilbud mellem moderfonden
og de to selvstændige offentlige datterselskaber bør derfor nøje afvejes
med henblik på ikke at genskabe en opdeling af tilbud, der ikke tager højde
for de nye synergier og muligheder for nye produkttilbud til gavn for dan-
ske virksomheder.
Kommentar
Med Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi er det besluttet, at
”Der skal etableres én indgangsportal til Danmarks Eksport-
og Investe-
ringsfonds kunder, som skal skabe bedre rammer for, at ikke mindst de
små og mellemstore virksomheder bliver rådgivet af de rette medarbejdere
20
L 167 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2560609_0021.png
og gøre det nemmere at få tilbudt de rette finansieringsløsninger i Dan-
marks Eksport-
og Investeringsfond.”
Det er dermed et væsentligt element i etableringen af Danmarks Eksport-
og Investeringsfond, at virksomhederne fremover får én indgang til de
statslige finansieringstilbud og dermed sparer ressourcer på at finde vej
igennem systemet. Det gælder særligt mindre virksomheder, som ofte har
færre ressourcer til at finde den rette finansiering til deres vækst- og ek-
sportplaner, og som derfor har særlig glæde af én indgang til statslig fi-
nansiering uden overlap til andre statslige fonde, så de nemt og effektivt
kan tilbydes de mest relevante produkter og løsninger.
3.10.
Forudbetaling
Akademikerne foreslår, at fondens investeringer til iværksættere og
SMV’er udbetales
forud, så midlerne styrker virksomhedernes udvikling
på forkant og sikrer kapacitet til eksekvering.
IDA anbefaler, at offentlige fonde, som primært udbetaler tilskud bagud-
rettet, bør ændre praksis til forudbetaling af hele eller dele af tilskuddet
med henblik på at understøtte likviditeten hos iværksættere og mindre
virksomheder.
Kommentar
Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil, som det er tilfældet for fon-
dene i dag, fastlægge en plan for timingen af udbetaling af finansierings-
bidrag, som passer til behovet hos den konkrete virksomhed, fond eller
projekt. I forbindelse med direkte investering og finansiering til iværksæt-
tere og SMV’er vil udbetalingen ofte ske umiddelbart efter aftalens indgå-
else.
Fondene yder i dag kun tilskud i meget begrænset omfang. Såfremt der er
ønske om, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond skal administrere
nye tilskudsordninger, vil praksis for udbetalingen blive fastlagt i lyset af
de politiske prioriteter, der ligger til grund for den konkrete ordning.
3.11.
Vilkår for kautionsprodukter
Akademikerne og IDA anbefaler, at der igangsættes analyse af omkost-
ningsniveauet, herunder gebyrer, opkrævet af bankerne i forbindelse med
EKF’s eksportkautioner til mindre virksomheder.
Finans Danmark foreslår, at der i forbindelse med sammenlægningen sker
en ensartning af kautionsvilkår, herunder tabsdækningsvilkår og tabsop-
gørelsespraksis, samt rapportering.
21
L 167 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2560609_0022.png
Kommentar
Det vil i forbindelse med sammenlægningen være naturligt at gennemgå
vilkår m.v. på produkter med lignende egenskaber på tværs af de eksiste-
rende fonde og ensrette disse, hvor det vurderes hensigtsmæssigt. De kon-
krete prioriteringer og timing i forbindelse med sammenlægningen vil
imidlertid foretages af fondens ledelse og skal generelt ske i et tempo, hvor
der sikres mulighed for at opretholde det nødvendige fokus på kernefor-
retningens drift.
Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil, som det er tilfældet for fon-
dene i dag, løbende være i dialog med blandt andet bankerne og holde øje
med markedspraksis, hvilket også inkluderer vilkårene på de lån, fonden
stiller garantier eller kautioner for. Med sammenlægningen vil der ske en
forening af ekspertisen i de tre nuværende fonde, som kan bidrage til en
generel styrkelse af denne type opgaveløsning.
3.12.
IFU
Investeringsfonden for Udviklingslande
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) giver udtryk for, at de gerne
havde set, at IFU
Investeringsfonden for Udviklingslande var indgået i
sammenlægningen.
Kommentar
Der er med Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi besluttet en
sammenlægning af Vækstfonden, EKF Danmarks Eksportkredit og Dan-
marks Grønne Investeringsfond. At inkludere Investeringsfonden for Ud-
viklingslande i Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil således række
ud over den politiske aftale.
Danmarks Eksport- og Investeringsfond vil i sagens natur samarbejde med
øvrige relevante offentlige aktører i det danske erhvervsfremmesystem og
på det finansielle område, herunder også IFU
Investeringsfonden for
Udviklingslande.
3.13.
Revision
Rigsrevisionen anfører,
at begrebet ”standard for offentlig revision” an-
vendes upræcist, idet ”standard for offentlig revision” ikke er fastsat di-
rekte i rigsrevisorlovens § 3.
Endvidere anfører Rigsrevisionen, at Lovbestemmelsen om at godkendt
revisor og rigsrevisor udfører revisionen normalt betyder og bør indebære,
at
begge parter
har ansvar for resultaterne af revisionen (påtegningen på
regnskabet). Det er derfor ikke hensigtsmæssigt, at anmærkningen skaber
tvivl om det fælles ansvar ved at fastlægge en arbejdsdeling, der ikke er
22
L 167 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
anført i lovteksten. Det er heller ikke hensigtsmæssigt at binde revisorerne
til en bestemt arbejdsdeling, da en sådan bestemmelse ikke vil være i over-
ensstemmelse med kravene til både Rigsrevisionens og den godkendte re-
visors uafhængighed.
Kommentar
Det vurderes ikke hensigtsmæssigt, at begrebet ”standard for offentligt re-
vision” fremstår upræcist, eller at anmærkningen om
godkendt revisor og
rigsrevisor skaber tvivl, hvorfor bemærkningerne fra Rigsrevisionen tages
til efterretning og indarbejdes i lovforslaget.
4.
Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Advokatsamfundet, Akademikerne (AC), Aktive ejere, Andelskassen, Ar-
bejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverne, Arbejdsmarkedets Er-
hvervssygdomssikring (AES), Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP),
Asfaltindustrien, BL - Danmarks Almene Boliger, Atradius, Branchefor-
eningen for Biogas, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brint-
branchen, Børsmæglerforeningen, Centrica Energy Trading A/S, Coface,
DAKOFA, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Nationalbank, Dan-
marks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Skibskredit A/S, Dansk Affald, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejds-
giverforening, Dansk Biotek, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerfor-
ening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri,
Dansk Gasteknisk Center, Dansk Industri, Dansk Investor Relations For-
ening
DIRF, Dansk Iværksætter Forening, Dansk Metal, Dansk Vand- og
Spildevandsforening, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder,
Danske Forsikringsfunktionærers Landsforening, Danske Maritime, Dan-
ske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Aktuarforening, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Finansanalytikerforening, Den danske
Fondsmæglerforening, Drivkraft Danmark, Ejerlederne, Energiforum
Danmark, Energinet A/S, Energitjenesten, Euler Hermes, Fagbevægelsens
Hovedorganisation (FH), FDFA
Foreningen af Danske Forsikringsmæg-
lere og Forsikrings-Agenturer, Finans Danmark, Finans og Leasing, Fi-
nansforbundet, Finanshuset i Fredensborg A/S, Finansiel Stabilitet A/S, Fi-
nanssektorens Arbejdsgiverforening, Forbrugerombudsmanden, Forbru-
gerrådet TÆNK, Foreningen af Interne Revisorer, Foreningen af J. A. K.
Pengeinstitutter, Foreningen af Varmepumpefabrikanter i Danmark, For-
eningen Danske Revisorer, Foreningen Decentral Energi, FOREX, Forsik-
ring & Pension, Forsikringsmæglerforeningen, Frivilligrådet, FSR
dan-
ske revisorer, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF),
Færøernes Hjemmestyre via Rigsombudsmanden på Færøerne, Gate21,
Green Network, Greenpeace, Grønlands Selvstyre via Rigsombudsmanden
i Grønland, Horesta, IDA, Indsamlingsorganisationernes Brancheorgani-
sation (ISOBRO), IT-branchen, KL, KommuneKredit, Kuratorforeningen,
23
L 167 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Landbrug & Fødevarer, Landsdækkende Banker, Landsforeningen af for-
svarsadvokater, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Lokale Pen-
geinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), Mellemfolkeligt Sam-
virke, Nets, Noah Energi og Klima, Nordisk Folkecenter for Vedvarende
Energi, Offshore Center Danmark, Parcelhusejernes Landsforening, Post-
nord eksport afdeling, Realkredit Danmark, Regnskabsrådet, Revisornæv-
net, Rigsrevisionen, Rådet for Grøn Omstilling, Skibs- og Bådebyggeriets
Arbejdsgiverforening, SMVdanmark, Spildevandsteknisk forening, Tele-
industrien, Tryg Garanti, Vedvarende Energi, VP Securities A/S, Western
Union, Wind Danmark, WWF Verdensnaturfonden, Økologisk Landsfor-
ening.
5.
Følgende organisationer m.v. har haft bemærkninger til lovforsla-
get
Akademikerne, Danske Maritime, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Dansk Metal, Danske Rederier, Fagbevægelsens Hovedorganisa-
tion, Finans Danmark, Forsikring & Pension, IDA, IT Branchen, Landrug
& Fødevarer og Dansk Gartneri, Novo Nordisk Fonden, Rigsrevisionen,
TechStartups og TEKNIQ Arbejdsgiverne.
24