Retsudvalget 2021-22
L 166 Bilag 6
Offentligt
2572531_0001.png
Til lovforslag nr.
L 166
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Retsudvalget den [10. maj 2022]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordning om håndtering af
udbredelsen af terrorrelateret indhold online
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Venstres medlemmer af udvalget har stillet 2 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be-
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Stillet af et
mindretal
(V), tiltrådt af <>:
Til § 2
1)
I den foreslåede
§ 2, stk. 1,
indsættes som nyt
2. pkt.:
»Endvidere udpeges domstolene som kompetent myndig-
hed, jf. TCO-forordningens artikel 12, stk. 1, litra a.«
[Udpegning af domstolene som kompetent myndighed]
Ny paragraf
2)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf med tilhørende
overskrift:
»Påbud om fjernelse eller deaktivering af terrorrelateret
indhold til en hostingtjenesteyder
§ 01.
Påbud om fjernelse eller deaktivering af terrorre-
lateret indhold til en hostingtjenesteyder efter artikel 3,
stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordningen (EU)
2021/7842 af 29. april 2021 om håndtering af udbredelsen
af terrorrelateret indhold online (TCO-forordningen) træffes
af Rigspolitiet efter rettens kendelse. I kendelsen anføres de
konkrete omstændigheder i sagen, hvorpå det støttes, at be-
tingelserne for udstedelse af påbuddet er opfyldt. Kendelsen
kan til enhver tid omgøres.
Stk. 2.
Fremsætter den, mod hvem påbuddet retter sig, an-
modning herom, skal Rigspolitiet snarest muligt forelægge
sagen for retten. Retten afgør ved kendelse, om påbuddet
skal opretholdes.
Stk. 3.
Såfremt tidsfristen på én time i TCO-forordningens
artikel 3, stk. 3, ikke kan overholdes, dersom retskendelse
skal afventes, skal Rigspolitiet træffe beslutning om udste-
delse af påbud uden forudgående kendelse. I så fald skal
Rigspolitiet snarest muligt og senest inden 24 timer fra un-
derrettelse om påbuddet forelægge sagen for retten. Retten
afgør ved kendelse, om påbuddet kan godkendes, og om det
kan opretholdes. Burde påbuddet efter rettens opfattelse ikke
have været foretaget, skal retten give meddelelse herom til
Justitsministeriet.
DokumentId
Journalnummer
L 166 - 2021-22 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2572531_0002.png
2
Stk. 4.
Retsplejelovens § 694, stk. 1, finder tilsvarende
anvendelse på Rigspolitiets begæringer efter denne bestem-
melse.
Stk. 5.
Retsplejelovens kapitel 85 finder tilsvarende an-
vendelse for rettens afgørelser efter denne bestemmelse.«
[Ny bestemmelse vedrørende krav om forudgående retsken-
delse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af lovforslagets § 2, stk. 1, at Rigspolitiet
udpeges som national kompetent myndighed, jf. TCO-for-
ordningens artikel 12, stk. 1, litra a-c. Dette indebærer bl.a.,
at Rigspolitiet er kompetent myndighed til at udstede påbud
om fjernelse eller deaktivering af terrorrelateret indhold on-
line, jf. forordningens artikel 3, stk. 1, jf. 12, stk. 1, litra a.
Det foreslås med ændringsforslaget, at domstolene udpe-
ges som kompetent myndighed, jf. TCO-forordningens arti-
kel 12, stk. 1, litra a. Ændringen er en konsekvens af, at
det med ændringsforslagets foreslås, at Rigspolitiet alene
vil kunne udstede påbud om fjernelse eller deaktivering af
terrorrelateret indhold efter rettens kendelse. Forslaget inde-
bærer herved, at domstolene – sammen med Rigspolitiet –
vil blive national kompetent myndighed for så vidt angår
udstedelse af påbud, jf. forordningens artikel 12, stk. 1, litra
a, jf. artikel 3, stk. 1.
Det forudsættes, at domstolenes kompetence efter TCO-
forordningens artikel 12, stk. 1, litra a, vil være begrænset
til rettens afgørelse om kendelse. Den nationale kompetente
myndigheds øvrige opgaver mv. i henhold til forordningens
artikel 12, stk. 1, litra a, forudsættes således herudover at
skulle varetages af Rigspolitiet.
Til nr. 2
Der findes i dag ikke regler, der udpeger en dansk
kompetent myndighed, ligesom der ikke findes regler, der
vedrører den kompetente myndigheds opgavevaretagelse i
henhold til TCO-forordningen, herunder et krav om forud-
gående retskendelse, inden udstedelse af påbud om fjernelse
af terrorrelateret indhold på internettet.
Det følger af TCO-forordningens artikel 3, stk. 3, at ho-
stingtjenesteydere skal fjerne eller deaktivere adgangen til
terrorrelateret indhold i alle medlemsstater hurtigst muligt
og inden for én time efter, at de har modtaget et påbud her-
om. Har en kompetent myndighed ikke tidligere udstedt et
påbud om fjernelse til en hostingtjenesteyder, gives hosting-
tjenesteyderen oplysninger om de gældende procedurer og
frister mindst 12 timer før, at påbuddet udstedes, jf. artikel 3,
stk. 2.
Det fremgår af lovforslagets § 2, stk. 1, at Rigspolitiet
udpeges som national kompetent myndighed efter forordnin-
gens artikel 12, stk. 1, litra a-c, hvilket bl.a. indebærer,
at Rigspolitiet vil få kompetence til at udstede påbud om
fjernelse i medfør af forordningens artikel 3. Det foreslås
endvidere med lovforslagets § 3, stk. 1, at når Rigspolitiet i
henhold til forordningens artikel 4, stk. 1, underrettes om et
påbud om fjernelse af terrorrelateret indhold, der er udstedt
af den kompetente myndighed i en anden medlemsstat, og
som er adresseret til en hostingtjenesteyder med hovedsæde
i Danmark eller til en hostingtjenesteyders retlige repræsen-
tant i Danmark, skal Rigspolitiet underrette hostingtjeneste-
yderen eller den retlige repræsentant om påbuddets retlige
virkning for så vidt angår Danmark.
Som det nærmere fremgår af pkt. 2.2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger følger det dog af retsplejelovens
§ 791 d, stk. 1, at der kan ske blokering af en hjemmesi-
de efter forudgående retskendelse, hvis der er grund til at
antage, at der fra hjemmesiden begås en overtrædelse af
straffelovens §§ 114-114 i, om terrorisme.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der indsættes en
ny bestemmelse i lovforslaget som § 01, der indeholder et
krav om forudgående retskendelse.
Det foreslås med § 01, stk. 1, 1. pkt., at påbud om
fjernelse eller deaktivering af terrorrelateret indhold til en
hostingtjenesteyder efter TCO-forordningens artikel 3, stk.
1, træffes af Rigspolitiet efter rettens kendelse.
Bestemmelsen indebærer således, at Rigspolitiets udste-
delse af påbud efter forordningens artikel 3, stk. 1, alene vil
kunne ske efter en forudgående retskendelse. Det bemærkes,
at forordningens betingelser for udstedelse af påbud i øvrigt
vil skulle være opfyldt, herunder særligt de indholdsmæssi-
ge betingelser i forordningens artikel 3, stk. 4. Endvidere vil
forordningens regler i øvrigt finde anvendelse.
Bestemmelsen indebærer endvidere, at domstolene –
sammen med Rigspolitiet – vil blive nationalt kompetent
myndighed for så vidt angår udstedelse af påbud, jf. forord-
ningens artikel 12, stk. 1, litra a, jf. artikel 3, jf. nærmere
ovenfor om den foreslåede § 2, stk. 1, 2. pkt.
Politiet forudsættes at foretage underretning af den, som
indgrebet retter sig mod, dvs. den hostingtjenesteyder, der
udbyder det terrorrelaterede indhold, som retten har givet
udstedt kendelse om at fjerne eller deaktivere.
Det følger af den foreslåede § 01, stk. 1, 2. pkt., at de
konkrete omstændigheder i sagen, hvorpå det støttes, at be-
tingelserne for udstedelse af påbuddet
er opfyldt, skal anføres i kendelsen. Det forudsættes i den
forbindelse, at retten vil skulle påse, at forordningens betin-
gelser for udstedelse af påbud i øvrigt er opfyldt, herunder
særligt om betingelserne for at udstede et påbud i medfør af
TCO-forordningen er opfyldt, jf. artikel 3, stk. 4. Kendelsen
kan til enhver tid omgøres, jf. bestemmelsens 3. pkt.
Efter den foreslåede § 01, stk. 2, skal Rigspolitiet snarest
muligt forelægge sagen for retten, såfremt den, mod hvem
påbuddet retter sig, fremsætter anmodning herom. Retten
afgør ved kendelse, om påbuddet skal opretholdes.
Det følger af den foreslåede § 01, stk. 3, 1. pkt., at
såfremt tidsfristen på én time i TCO-forordningens artikel
3, stk. 3, ikke kan overholdes, dersom retskendelse skal
afventes, skal Rigspolitiet træffe beslutning om udstedelse
af påbud uden forudgående kendelse.
Forslaget indebærer, at Rigspolitiet vil skulle udstede
påbud efter forordningens artikel 3, stk. 1, uden krav om
forudgående retskendelse, hvis tidsfristen i forordningens
artikel 3, stk. 3, umuliggør, at forudgående retskendelse kan
indhentes. Forslaget har herved til formål at sikre, at den
L 166 - 2021-22 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2572531_0003.png
3
fastsatte tidsfrist på én time i forordningens artikel 3, stk. 3,
overholdes, og at Danmarks EU-retlige forpligtelser herved
efterleves.
Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af lovfor-
slagets § 3, stk. 1, at når Rigspolitiet i henhold til forordnin-
gens artikel 4, stk. 1, underrettes om et påbud om fjernelse
af terrorrelateret indhold, der er udstedt af den kompetente
myndighed i en anden medlemsstat, og som er adresseret
til en hostingtjenesteyder med hovedsæde i Danmark eller
til en hostingtjenesteyders retlige repræsentant i Danmark,
skal Rigspolitiet underrette hostingtjenesteyderen eller den
retlige repræsentant om påbuddets retlige virkning for så
vidt angår Danmark. Efter lovforslagets § 3, stk. 2, skal
underretningen ske umiddelbart efter, at Rigspolitiet er ble-
vet underrettet om påbuddet, idet tidsfristen på én time i
forordningens artikel 3, stk. 3, skal overholdes.
Underretningsforpligtelsen i lovforslagets § 3, stk. 1, in-
debærer således, at det i praksis vil være umuligt både at
overholde forordningens tidsfrist på én time for fjernelse
eller deaktivering af terrorrelateret indhold samt kravet om
forudgående retskendelse efter den foreslåede § 791 f, stk. 1.
Kravet om forudgående retskendelse i den foreslåede §
01, stk. 1, vil således af hensyn til Danmarks EU-retlige
forpligtelser som altovervejende
hovedregel skulle fraviges, når Rigspolitiets foretager un-
derretninger efter lovforslagets § 3, stk. 1, jf. den foreslåede
§ 01, stk. 3, 1. pkt.
Det følger i så fald af den foreslåede § 01, stk. 3, 2.
pkt., at Rigspolitiet snarest muligt og senest inden 24 timer
fra underrettelse om påbuddet skal forelægge sagen for ret-
ten. Retten afgør ved kendelse, om påbuddet kan godkendes,
og om det kan opretholdes. Burde påbuddet efter rettens
opfattelse
ikke have været foretaget, skal retten give meddelelse
herom til Justitsministeriet.
Det bemærkes, at TCO-forordningen herudover indehol-
der en række klage og retsgarantier for efterprøvelse af på-
bud om fjernelse, jf. herved særligt artikel 4, stk. 3 og 4,
samt artikel 9, der bl.a. sikrer fuld overholdelse af de grund-
læggende rettigheder såsom ytrings- og informationsfrihed i
et demokratisk samfund samt retlige klagemuligheder som
garanteret af den ret til adgang til effektive retsmidler, der er
fastsat i artikel 19 i Traktaten om Den Europæiske Union og
artikel 47 i Den Europæiske Unions charter om grundlæg-
gende rettigheder.
Efter forordningens artikel 4, stk. 3, kan den kompetente
myndighed i det land, hvor hostingtjenesteyderen har hoved-
sæde eller hvor dens retlige repræsentant har ophold eller er
etableret, af egen drift inden for 72 timer efter modtagelse af
et påbud om fjernelse af terrorrelateret indhold efter artikel
4, stk. 1, vedtage en begrundet afgørelse om, at påbuddet
udgør et alvorligt eller åbenbart brud på forordningen eller
grundlæggende rettigheder i EU’s
Charter om grundlæggende rettigheder, herunder ytrings-
friheden. En hostingtjenesteyder og en indholdsleverandør
har efter forordningens artikel 4, stk. 4, ret til inden for 48
timer efter modtagelse af et sådant påbud at anmode den
kompetente myndighed om at kontrollere påbuddet. Hvis
der træffes afgørelse om, at påbuddet udgør en overtrædelse
af artikel 4, stk. 3 eller 4, ophører påbuddet om fjernelse
med at have retsvirkninger, jf. artikel 4, stk. 6.
Herudover følger det af forordningens artikel 9, stk. 1,
at Rigspolitiets afgørelser i henhold til TCO-forordningens
artikel 3 og artikel 4, stk. 3 og 4, samt underretninger efter
lovforslagets § 3, stk. 1, vil kunne prøves ved domstolene i
det land, hvor påbuddet er udstedt.
Dette indebærer, at en hostingtjenesteyder, der har mod-
taget et påbud om fjernelse af terrorrelateret indhold efter
forordningen, har ret til at anfægte dette ved domstolene i
den medlemsstat, hvis kompetente myndighed har udstedt
påbuddet, jf. forordningens artikel 9, stk. 1. Indholdsleve-
randører, hvis indhold er blevet fjernet, eller hvor adgangen
hertil er blevet deaktiveret, som følge af et påbud om fjer-
nelse af terrorrelateret indhold, har ligeledes ret til at anfæg-
te dette ved domstolene i den medlemsstat, hvis kompetente
myndighed har udstedt påbuddet, jf. forordningens artikel 9,
stk. 2. Dette vil ligeledes være tilfældet for så vidt angår en
hostingtjenesteyder eller en indholdsleverandør i Danmark,
som vil anfægte påbuddet. Dette gælder uanset den ordning
for underretning, der foreslås med lovforslagets § 3.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 01, stk. 4, at
retsplejelovens § 694, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse
på Rigspolitiets begæringer efter den foreslåede bestemmel-
se. Den foreslåede bestemmelse vedrører spørgsmålet om,
hvilken ret der skal træffe afgørelse om påbud efter bestem-
melsen. Det foreslås, at den almindelige bestemmelse om
retsmøder under efterforskningen i straffesager, jf. retspleje-
lovens § 694, stk. 1, skal finde anvendelse. Efter denne be-
stemmelse kan politiet begære retsmøder afholdt ved retten
i enhver kreds, hvor oplysning i sagen må antages at kunne
tilvejebringes. Det er i bestemmelsens forarbejder forudsat,
at det har været hensigten at overlade politiet en betydelig
frihed til at skønne over, i hvilken retskreds, retsmødet bør
afholdes, jf. betænkning nr. 622/1971, s. 16. Dette forud-
sættes også at gælde for begæringer efter den foreslåede
bestemmelse.
Det følger af den foreslåede bestemmelse § 01, stk. 5, at
retsplejelovens kapitel 85 finder tilsvarende anvendelse for
rettens afgørelser efter den foreslåede bestemmelse. Dette
vil bl.a. have den konsekvens, at der vil gælde en kærefrist
på 14 dage, jf. § 969, stk. 1. Kære vil ikke have opsættende
virkning, jf. § 969, stk. 2.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. april 2022 og var til
1. behandling den 22. april 2022. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <3> møder.
L 166 - 2021-22 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2572531_0004.png
4
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 25. februar
2022 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag
180. Den 8. april 2022 sendte justitsministeren høringssva-
rene til udvalget, og den 19. april genfremsendte justitsmini-
steren høringssvarene med en kommenteret høringsoversigt.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <5> bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Thomas Jensen (S) Julie Skovsby (S) Brian Bressendorff (S) Rasmus Stoklund (S) Annette Lind (S)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV)
nfmd.
Susan Kronborg (RV)
Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Kasper Sand Kjær (S)
Sikandar Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anne Rasmussen (V) Kenneth Mikkelsen (V)
Morten Dahlin (V)
fmd.
Michael Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF) Karina Adsbøl (UFG)
Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF) Pernille Vermund (NB) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
10