Retsudvalget 2021-22
L 166 Bilag 13
Offentligt
2582552_0001.png
Til lovforslag nr.
L 166
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 19. maj 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordning om håndtering af
udbredelsen af terrorrelateret indhold online
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at 3. be-
handling ikke må finde sted, før 2 dage efter at 2. behand-
ling er afsluttet.
2. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Venstres
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og
2, og justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 3 til
lovforslaget.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (V, SF, RV, KF, NB, IA, Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG) og Karina Adsbøl (UFG)) indstil-
ler lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsfor-
slag.
Et
mindretal
i udvalget (S, DF og SIU) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med det af justitsministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af Venstre
stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (FG) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de af Venstre stillede ændringsforslag og vil stemme imod
det af justitsministeren stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Mo-
deraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget bemærker, at lov-
forslaget har til hensigt at imødegå det samfundsmæssige
problem, der er, ved at terrorister misbruger internettet til
at træne og rekruttere tilhængere, forberede og fremme ter-
roraktiviteter, forherlige deres ugerninger og tilskynde andre
til at følge trop og skabe frygt blandt den almindelige be-
folkning. Med lovforslaget udpeges en national kompetent
myndighed, der skal udstede påbud om fjernelse af terror-
relateret indhold på internettet. Derudover fastsætter lovfor-
slaget Rigspolitiets administration af ordningen. Endelig
fastsætter lovforslaget regler om bødestraf for overtrædelse
af en række strafbelagte bestemmelser i forordningen om
håndtering af udbredelsen af terrorrelateret indhold online
(TCO-forordningen). DF støtter intensiv terrorbekæmpelse
og kan på den baggrund støtte lovforslaget, men DF ser
samtidig gerne højere straffe på området. DF finder, at
lovforslaget indeholder fyldestgørende klagemuligheder og
retsgarantier og støtter på den baggrund ikke Venstres æn-
dringsforslag, jf. ændringsforslag nr. 1 og 2.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(V) tiltrådt af et
mindretal
(SF, RV, EL, KF,
NB, FG, IA, Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) og
Karina Adsbøl (UFG)):
Til § 2
1)
I
stk. 1
indsættes som
2. pkt.:
»Endvidere udpeges domstolene som kompetent myndig-
hed, jf. TCO-forordningens artikel 12, stk. 1, litra a.«
AX027856
L 166 - 2021-22 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 19. maj 2022
2582552_0002.png
2
[Udpegning af domstolene som kompetent myndighed]
Ny paragraf
2)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf med tilhørende
overskrift:
»Påbud om fjernelse eller deaktivering af terrorrelateret
indhold til en hostingtjenesteyder
§ 01.
Påbud om fjernelse eller deaktivering af terrorrela-
teret indhold til en hostingtjenesteyder efter TCO-forordnin-
gens artikel 3, stk. 1, og underretninger efter § 3, stk. 1,
træffes af Rigspolitiet efter rettens kendelse. I kendelsen
anføres de konkrete omstændigheder i sagen, hvorpå det
støttes, at betingelserne for udstedelse af påbuddet er op-
fyldt. Kendelsen kan til enhver tid omgøres.
Stk. 2.
Fremsætter den, mod hvem påbuddet retter sig, an-
modning herom, skal Rigspolitiet snarest muligt forelægge
sagen for retten. Retten afgør ved kendelse, om påbuddet
skal opretholdes.
Stk. 3.
Såfremt tidsfristen på 1 time i TCO-forordningens
artikel 3, stk. 3, ikke kan overholdes, dersom retskendelse
skal afventes, skal Rigspolitiet træffe beslutning om udste-
delse af påbud uden forudgående kendelse. I så fald skal
Rigspolitiet snarest muligt og senest inden 24 timer fra un-
derrettelse om påbuddet forelægge sagen for retten. Retten
afgør ved kendelse, om påbuddet kan godkendes, og om det
kan opretholdes. Burde påbuddet efter rettens opfattelse ikke
have været foretaget, skal retten give meddelelse herom til
Justitsministeriet.
Stk. 4.
Retsplejelovens § 694, stk. 1, finder tilsvarende
anvendelse på Rigspolitiets begæringer efter denne bestem-
melse.
Stk. 5.
Retsplejelovens kapitel 85 finder tilsvarende an-
vendelse for rettens afgørelser efter denne bestemmelse.«
[Krav om forudgående retskendelse]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af FG):
Til § 7
3)
Som
stk. 2
indsættes:
»Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets ved-
tagelse.«
[Hjemmel til straksstadfæstelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af lovforslagets § 2, stk. 1, at Rigspolitiet
udpeges som national kompetent myndighed, jf. TCO-for-
ordningens artikel 12, stk. 1, litra a-c. Dette indebærer bl.a.,
at Rigspolitiet er kompetent myndighed til at udstede påbud
om fjernelse eller deaktivering af terrorrelateret indhold on-
line, jf. forordningens artikel 3, stk. 1, jf. artikel 12, stk. 1,
litra a.
Det foreslås med ændringsforslaget, at domstolene ud-
peges som kompetent myndighed, jf. TCO-forordningens
artikel 12, stk. 1, litra a. Ændringen er en konsekvens af,
at det med ændringsforslaget foreslås, at Rigspolitiet alene
vil kunne udstede påbud om fjernelse eller deaktivering af
terrorrelateret indhold efter rettens kendelse. Forslaget inde-
bærer herved, at domstolene – sammen med Rigspolitiet –
vil blive national kompetent myndighed, for så vidt angår
udstedelse af påbud, jf. forordningens artikel 12, stk. 1, litra
a, jf. artikel 3, stk. 1.
Det forudsættes, at domstolenes kompetence efter TCO-
forordningens artikel 12, stk. 1, litra a, vil være begrænset
til rettens afgørelse om kendelse. Den nationale kompetente
myndigheds øvrige opgaver m.v. i henhold til forordningens
artikel 12, stk. 1, litra a, forudsættes således herudover at
skulle varetages af Rigspolitiet.
Til nr. 2
Der findes i dag ikke regler, der udpeger en dansk
kompetent myndighed, ligesom der ikke findes regler, der
vedrører den kompetente myndigheds opgavevaretagelse i
henhold til TCO-forordningen, herunder et krav om forud-
gående retskendelse inden udstedelse af påbud om fjernelse
af terrorrelateret indhold på internettet.
Det følger af TCO-forordningens artikel 3, stk. 3, at ho-
stingtjenesteydere skal fjerne eller deaktivere adgangen til
terrorrelateret indhold i alle medlemsstater, hurtigst muligt
og inden for 1 time efter at de har modtaget et påbud her-
om. Har en kompetent myndighed ikke tidligere udstedt et
påbud om fjernelse til en hostingtjenesteyder, gives hosting-
tjenesteyderen oplysninger om de gældende procedurer og
frister, mindst 12 timer før at påbuddet udstedes, jf. artikel 3,
stk. 2.
Det fremgår af lovforslagets § 2, stk. 1, at Rigspolitiet
udpeges som national kompetent myndighed efter forordnin-
gens artikel 12, stk. 1, litra a-c, hvilket bl.a. indebærer,
at Rigspolitiet vil få kompetence til at udstede påbud om
fjernelse i medfør af forordningens artikel 3. Det foreslås
endvidere med lovforslagets § 3, stk. 1, at når Rigspolitiet i
henhold til forordningens artikel 4, stk. 1, underrettes om et
påbud om fjernelse af terrorrelateret indhold, der er udstedt
af den kompetente myndighed i en anden medlemsstat, og
som er adresseret til en hostingtjenesteyder med hovedsæde
i Danmark eller til en hostingtjenesteyders retlige repræsen-
tant i Danmark, skal Rigspolitiet underrette hostingtjeneste-
yderen eller den retlige repræsentant om påbuddets retlige
virkning, for så vidt angår Danmark.
Som det nærmere fremgår af pkt. 2.2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger følger det dog af retsplejelovens
§ 791 d, stk. 1, at der kan ske blokering af en hjemmesi-
de efter forudgående retskendelse, hvis der er grund til at
antage, at der fra hjemmesiden begås en overtrædelse af
straffelovens §§ 114-114 i om terrorisme.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der indsættes en
ny bestemmelse i lovforslaget, der indeholder et krav om
forudgående retskendelse.
Det foreslås med § 01, stk. 1, 1. pkt., at påbud om
fjernelse eller deaktivering af terrorrelateret indhold til en
hostingtjenesteyder efter TCO-forordningens artikel 3, stk.
L 166 - 2021-22 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 19. maj 2022
2582552_0003.png
3
1, og underretninger efter lovforslagets § 3, stk. 1, træffes af
Rigspolitiet efter rettens kendelse.
Bestemmelsen indebærer således, at Rigspolitiets udste-
delse af påbud efter forordningens artikel 3, stk. 1, og under-
retninger efter lovforslagets § 3, alene vil kunne ske efter en
forudgående retskendelse. Det bemærkes, at forordningens
betingelser for udstedelse af påbud i øvrigt vil skulle være
opfyldt, herunder særlig de indholdsmæssige betingelser i
forordningens artikel 3, stk. 4. Endvidere vil forordningens
regler i øvrigt finde anvendelse.
Bestemmelsen indebærer endvidere, at domstolene –
sammen med Rigspolitiet – vil blive nationalt kompetent
myndighed, for så vidt angår udstedelse af påbud, jf. forord-
ningens artikel 12, stk. 1, litra a, jf. artikel 3, jf. nærmere
ovenfor om den foreslåede § 2, stk. 1, 2. pkt.
Politiet forudsættes at foretage underretning af den, som
indgrebet retter sig mod, dvs. den hostingtjenesteyder, der
udbyder det terrorrelaterede indhold.
Det følger af den foreslåede § 01, stk. 1, 2. pkt., at de
konkrete omstændigheder i sagen, hvorpå det støttes, at be-
tingelserne for udstedelse af påbuddet er opfyldt, skal anfø-
res i kendelsen. Det forudsættes i den forbindelse, at retten
vil skulle påse, at forordningens betingelser for udstedelse af
påbud i øvrigt er opfyldt, herunder særlig om betingelserne
for at udstede et påbud i medfør af TCO-forordningen er
opfyldt, jf. artikel 3, stk. 4. Kendelsen kan til enhver tid
omgøres, jf. bestemmelsens 3. pkt.
Efter den foreslåede § 01, stk. 2, skal Rigspolitiet snarest
muligt forelægge sagen for retten, såfremt den, mod hvem
påbuddet retter sig, fremsætter anmodning herom. Retten
afgør ved kendelse, om påbuddet skal opretholdes.
Det følger af den foreslåede § 01, stk. 3, 1. pkt., at
såfremt tidsfristen på 1 time i TCO-forordningens artikel
3, stk. 3, ikke kan overholdes, dersom retskendelse skal
afventes, skal Rigspolitiet træffe beslutning om udstedelse
af påbud uden forudgående kendelse.
Forslaget indebærer, at Rigspolitiet vil skulle udstede
påbud efter forordningens artikel 3, stk. 1, uden krav om
forudgående retskendelse, hvis tidsfristen i forordningens
artikel 3, stk. 3, umuliggør, at forudgående retskendelse kan
indhentes. Forslaget har herved til formål at sikre, at den
fastsatte tidsfrist på 1 time i forordningens artikel 3, stk. 3,
overholdes, og at Danmarks EU-retlige forpligtelser herved
efterleves.
Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af lovfor-
slagets § 3, stk. 1, at når Rigspolitiet i henhold til forordnin-
gens artikel 4, stk. 1, underrettes om et påbud om fjernelse
af terrorrelateret indhold, der er udstedt af den kompetente
myndighed i en anden medlemsstat, og som er adresseret
til en hostingtjenesteyder med hovedsæde i Danmark eller
til en hostingtjenesteyders retlige repræsentant i Danmark,
skal Rigspolitiet underrette hostingtjenesteyderen eller den
retlige repræsentant om påbuddets retlige virkning, for så
vidt angår Danmark. Efter lovforslagets § 3, stk. 2, skal un-
derretningen ske, umiddelbart efter at Rigspolitiet er blevet
underrettet om påbuddet, idet tidsfristen på 1 time i forord-
ningens artikel 3, stk. 3, skal overholdes.
Underretningsforpligtelsen i lovforslagets § 3, stk. 1, in-
debærer således, at det i praksis ikke vil være muligt både
at overholde forordningens tidsfrist på 1 time for fjernelse
eller deaktivering af terrorrelateret indhold og kravet om
forudgående retskendelse efter den foreslåede § 01, stk. 1.
Kravet om forudgående retskendelse i den foreslåede §
01, stk. 1, vil således af hensyn til Danmarks EU-retlige
forpligtelser som altovervejende hovedregel skulle fraviges,
når Rigspolitiets foretager underretninger efter lovforslagets
§ 3, stk. 1, jf. den foreslåede § 01, stk. 3, 1. pkt.
Det følger i så fald af den foreslåede § 01, stk. 3, 2.
pkt., at Rigspolitiet snarest muligt og senest inden 24 timer
fra underrettelse om påbuddet skal forelægge sagen for ret-
ten. Retten afgør ved kendelse, om påbuddet kan godkendes,
og om det kan opretholdes. Burde påbuddet efter rettens
opfattelse ikke have været foretaget, skal retten give medde-
lelse herom til Justitsministeriet.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 01, stk. 4, at
retsplejelovens § 694, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse
på Rigspolitiets begæringer efter den foreslåede bestemmel-
se. Den foreslåede bestemmelse vedrører spørgsmålet om,
hvilken ret der skal træffe afgørelse om påbud efter bestem-
melsen. Det foreslås, at den almindelige bestemmelse om
retsmøder under efterforskningen i straffesager, jf. retspleje-
lovens § 694, stk. 1, skal finde anvendelse. Efter denne be-
stemmelse kan politiet begære retsmøder afholdt ved retten
i enhver kreds, hvor oplysning i sagen må antages at kunne
tilvejebringes. Det er i bestemmelsens forarbejder forudsat,
at det har været hensigten at overlade politiet en betydelig
frihed til at skønne over, i hvilken retskreds retsmødet bør
afholdes, jf. betænkning nr. 622/1971, side 16. Dette forud-
sættes også at gælde for begæringer efter den foreslåede
bestemmelse.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 01, stk. 5,
at retsplejelovens kapitel 85 finder tilsvarende anvendelse
på rettens afgørelser efter den foreslåede bestemmelse. Dette
vil bl.a. have den konsekvens, at der vil gælde en kærefrist
på 14 dage, jf. § 969, stk. 1. Kære vil ikke have opsættende
virkning, jf. § 969, stk. 2.
Til nr. 3
Der foreslås tilføjet nyt stk. 2, hvorefter lovforslaget kan
stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
Det følger af grundlovens § 42, stk. 7, 1. pkt., at et
lovforslag, som kan undergives folkeafstemning, i særdeles
påtrængende tilfælde kan stadfæstes straks efter dets vedta-
gelse, når forslaget indeholder bestemmelse herom. Som det
nærmere fremgår under pkt. 1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger, finder Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EU) 2021/784 af 29. april 2021 om håndtering af
udbredelsen af terrorrelateret indhold online (TCO-forord-
ningen) anvendelse fra den 7. juni 2022. TCO-forordningen
gælder umiddelbart i Danmark og må som udgangspunkt
ikke gennemføres i national ret, jf. artikel 188 i Traktaten
om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF). Flere
bestemmelser i TCO-forordningen kræver imidlertid, at der
foretages visse gennemførelsesforanstaltninger i medlems-
staterne.
L 166 - 2021-22 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 19. maj 2022
2582552_0004.png
4
Danmark er således EU-retligt forpligtet til at indrette
dansk lovgivning i overensstemmelse med forordningens
bestemmelser med virkning fra den 7. juni 2022, hvor for-
ordningen finder anvendelse. Lovforslaget skal efter planen
tredjebehandles den 2. juni 2022, hvorfor det ikke vil kun-
ne nå at træde i kraft den 7. juni 2022. Henset til Dan-
marks EUretlige forpligtelse til at indrette dansk lovgivning
i overensstemmelse med forordningens bestemmelser med
virkning fra den 7. juni 2022 er der således behov for, at
lovforslaget træder i kraft hurtigst muligt og senest den 7.
juni 2022. Det vurderes derfor, at der er tale om et særdeles
påtrængende tilfælde som anført i grundlovens § 42, stk. 7.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. april 2022 og var til
1. behandling den 22. april 2022. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 25. februar
2022 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag
180. Den 8. april 2022 sendte justitsministeren høringssva-
rene til udvalget, og den 19. april 2022 genfremsendte
justitsministeren høringssvarene med en kommenteret hø-
ringsoversigt.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12 bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 4 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Thomas Jensen (S) Julie Skovsby (S) Brian Bressendorff (S) Rasmus Stoklund (S) Annette Lind (S)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV)
nfmd.
Susan Kronborg (RV)
Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Kasper Sand Kjær (S)
Sikandar Siddique (FG) Anne Honoré Østergaard (V) Jan E. Jørgensen (V) Anne Rasmussen (V) Sophie Løhde (V)
Morten Dahlin (V)
fmd.
Michael Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF) Karina Adsbøl (UFG)
Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF) Pernille Vermund (NB) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
1
9