IT-Politisk Forening
Web:
www.itpol.dk
Email:
18. maj 2022
Kommentar til ændringsforslag til L 166 (TCO-loven)
Ifølge 3. udkast til betænkning (bilag
9)
er der fremsat et ændringsforslag om, at påbud om fjernelse
af terrorrelateret indhold efter TCO-forordningens artikel 3, stk. 1 skal træffes af Rigspolitiet efter
rettens kendelse. Det indebærer, jf. de specielle bemærkninger til ændringsforslagets stk. 1, at
domstolene sammen med Rigspolitiet udpeges som kompetent myndighed i TCO-forordningens
artikel 12, stk. 1, litra a (påbud om fjernelse i medfør af artikel 3).
Ifølge §01, stk. 3 i ændringsforslaget vil kravet om forudgående retskendelse imidlertid ikke gælde,
hvis tidsfristen på en time i TCO-forordningens artikel 3, stk. 3 ikke kan overholdes. I den situation
skal Rigspolitiet udstede påbuddet ”på øjemed” og efterfølgende forelægge påbuddet for
domstolene.
IT-Politisk Forening undrer sig over dette element i ændringsforslaget. Tidsfristen på en time i
TCO-forordningens artikel 3, stk. 3 gælder fra hostingtjenesteyderens modtagelse af påbuddet fra
den kompetente myndighed. De krævede tiltag fra hostingtjenesteyderens side (fjernelse inden for
en time) er uafhængige af, om påbuddet udstedes af en administrativ myndighed som Rigspolitiet
eller af domstolene.
I de specielle bemærkninger til ændringsforslagets § 01, stk. 3 henvises der til lovforslagets § 3, stk.
1, hvorefter Rigspolitiet vil skulle underrette danske hostingtjenesteydere om den retlige virkning af
påbud fra udenlandske kompetente myndigheder (af hensyn til det uskrevne grundlovsforbud).
IT-Politisk Forening er enig i, at det i denne situation ikke vil være praktisk muligt at indhente en
forudgående retskendelse, men det er næppe hensigten med ændringsforslaget om forudgående
domstolskontrol, at disse underretninger (§ 3, stk. 1) skal være omfattet. Ifølge stk. 1 omfatter
ændringsforslaget den kompetente myndighed i TCO-forordningens artikel 12, stk. 1, litra a, som er
påbud fra den danske kompetente myndighed til hostingtjenesteydere i Danmark eller et andet EU-
land (jf. TCO-forordningens artikel 3, stk. 1).
Udpegning af danske myndigheders rolle i forhold til påbud fra kompetente myndigheder i andre
EU-lande vil generelt være TCO-forordningens artikel 12, stk. 1, litra b (den specifikke rolle med at
underrette danske hostingtjenesteydere om påbud fra udenlandske kompetente myndigheder falder
som sådan uden for TCO-forordningen, fordi det er en dansk særordning af hensyn til det uskrevne
grundlovsforbud).
1