Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Christiansborg
17. maj 2022
Svar på Indenrigs- og Boligudvalgets spørgsmål nr. 8 (L 165 - § 7.
Finansministeriet) af 10. maj 2022 stillet efter ønske fra Lisbeth
Bech-Nielsen (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, som skaber de samme
hæftelsesregler for NemID og NemKonto som for Dankort, således at man som
borger holdes skadesfri, når man ikke selv er skyld i optagne lån eller køb?
Svar
Der er ingen tvivl om, at det er ubehageligt at blive udsat for økonomisk krimina-
litet, og at det er urimeligt, hvis borgere bliver forfulgt af krav for aftaler, som en
svindler har indgået.
Det vil være svært direkte at anvende de samme hæftelsesregler for både Dankort
og NemID, da der er tale om forskellige tjenester, og derfor forskellige regelsæt.
NemID fungerer som en digital identifikationsløsning som benyttes ved fx køb på
nettet og optagelse af kviklån på nettet. Ved køb benyttes NemID som identifika-
tion, og borgeren betaler på anden vis fx med Dankort. Ved optagelse af lån be-
nyttes NemID som identifikation og som digital underskrift, hvorefter lånet ofte
udbetales til en Nemkonto.
Til forskel fra ved en uautoriseret betalingstransaktion har man ved en ugyldig lå-
neaftale ikke mistet penge, men skal i stedet forholde sig til at afvise krav som
følge af den aftale, svindler har indgået, og som derfor er ugyldig. Det er således
svært sammenlignelige situationer og i praksis ikke muligt at etablere en direkte
parallelitet mellem Dankort og NemID på området.
Det er endvidere vurderingen, at det ikke er hæftelsesreglerne, som skal ændres,
for at opnå den efterspurgte retsstilling for borgerne. Det ses blandt andet på bag-
grund af en arbejdsgruppe med deltagelse af Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsmi-
nisteriet og Justitsministeriet, som har gennemgået hæftelsesreglerne. Gennemgan-
gen har vist, at der generelt er et fornuftigt beskyttelsesniveau, da en borger som
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K