Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 165 Bilag 2
Offentligt
2557708_0001.png
Notat
Høringsnotat om udkast til lov om ændring af lov om offentlige
betalinger m.v. (Mulighed for økonomisk kompensation ved
svindel med Nemkonto)
1. Indledning
3. marts 2022
TPSEK/JUR
J.nr. 2021 - 6541
Udkast
til lov om ændring af lov om offentlige betalinger m.v.
har været i ekstern høring fra
den 26. januar til den 23. februar 2022 hos 75 myndigheder og organisationer. Ud-
kast til lovforslag, høringsbrev og høringsliste er offentliggjort på Høringsporta-
len.dk.
Digitaliseringsstyrelsen kan henvise til høringssvarene for en fuldstændig gengivelse
af synspunkter indgivet under høringen. De væsentligste bemærkninger fra de hørte
eksterne parter gennemgås og kommenteres nedenfor.
Der er modtaget 18 tilbagemeldinger og høringssvar fra de hørte myndigheder og
organisationer. Ni af disse indeholder bemærkninger til lovforslagsudkastet og er
gengivet i tilpasset form og besvaret i dette høringsnotat. En oversigt over, hvilke
af de hørte myndigheder og organisationer, der har givet en tilbagemelding eller
afgivet høringssvar, fremgår af
tabel 1
nedenfor.
Tabel 1
Afgivne høringssvar
Afsender
Rigspolitiet og Justitsministeriet
Finans og Leasing
Dansk arbejdsgiverforening
Finans Danmark
Arbejdsmarkedets Tillægspension
Udbetaling Danmark
Erhvervsministeriet
Kommunernes Landsforening
Forsvarsministeriet
Grønlands Selvstyre
Datatilsynet
Kirkeministeriet
Finanstilsynet
Rigsrevisionen
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Rigsombuddet
Miljøministeriet
Dato
22/23-02-22
23-02-22
23-02-22
23-02-22
23-02-22
23-02-22
23-02-22
22-02-22
21/22-02-22
18-02-22
17-02-22
17-02-22
10-02-22
04-02-22
31-01-22
28-01-22
27-01-22
Bemærkninger
Ja
Ja
Nej
Ja
Nej
Ja
Ja
Ja
Nej
Ja
Ja
Nej
Ja
Nej
Nej
Nej
Nej
L 165 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2557708_0002.png
Side 2 af 6
2. Sammenfatning af ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De indkomne høringssvar har givet anledning til følgende ændringer i lovforslaget:
Det skal indledningsvist bemærkes, at lovforslagets § 6 a, stk. 1, er blevet opdelt i
flere stykker. Stk. 1 er dermed blevet til stk. 1-4, og de tidligere stk. 2-5 er blevet til
stk. 5-8.
I afsnit 2.2.1. er reglerne om kundekendskab i hvidvaskloven blevet præci-
seret og uddybet.
I afsnit 2.3.2. er det præciseret, at det er det beløb, der er blevet udbetalt til
borgerens NemKonto, der skal foreligge dokumentation for og som kom-
penseres.
I bemærkningerne til lovforslagets § 6 a, stk. 1, 2. pkt. (nu stk. 2), er af-
grænsningen til lov om betalinger uddybet, med eksempler på lov om be-
talingers anvendelsesområde. Der er tilmed indsat en reference til en Hø-
jesterets kendelse, som et eksempel på, at borgere ikke hæfter for lån ind-
gået i forbindelse med falsk eller tvang.
I bemærkningerne til lovforslagets § 6 a, stk. 1, 3. pkt. (nu stk. 3), er det
præciseret, at indhentelse af oplysninger om borgeren til brug for sagsbe-
handlingen, forudsætter samtykke fra borgeren.
I bemærkningerne til § 2 er det uddybet hvilke personer, der er omfattet af
kompensationsordningen, for at tydeliggøre anvendelsesområdet for uden-
landske statsborgere.
Begge nationale digitale identiteter, NemID og MitID, er konsekvent
nævnt i lovforslaget, i stedet for kun det ene.
Betegnelserne private betalere, private virksomheder og private betalings-
formidlere er udskiftet med betegnelsen ’private udbetalere’, når der refe-
reres til en aktør, der anvender NemKonto-systemet.
Der er herudover foretaget sproglige rettelser, der ikke har betydning for lov-
forslagets materielle indhold. Derudover er afsnittene i bemærkningerne til lov-
forslagets enkelte bestemmelser tilpasset, så de stemmer overens med de enkelte
dele af bestemmelserne.
3. Generelle bemærkninger til høringen
Udbetaling Danmark
Udbetaling Danmark bemærker, at det vil være væsentligt at oplyse, hvorvidt
kompensationsbeløbet er skattepligtigt, også under hensyn til at borgeres ydelser
reguleres på baggrund af borgerens skattemæssige indkomst. Udbetaling Danmark
bemærker herudover, at nogle ydelser, fx boligstøtte, udbetales som et foreløbigt
beløb, hvorefter der kan ske efterregulering. Udbetaling Danmark foreslår derfor,
at det i bemærkningerne præciseres, at det er det beløb, der faktisk udbetales til
L 165 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
Side 3 af 6
borgerens NemKonto, der skal foreligge dokumentation for, og som skal kom-
penseres. Endeligt bemærker Udbetaling Danmark, at der kan forekomme sager,
hvor Udbetaling Danmark ikke vil kunne identificere dokumentation 10 år tilbage
i tiden.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Digitaliseringsstyrelsen takker Udbetaling Danmark for bemærkningerne og den øvrige dialog,
som har været i forbindelse med lovforslaget. Det er Digitaliseringsstyrelsens formodning, at langt
størstedelen af kompensationsudbetalingerne ikke vil være skattepligtige, da der vil være betalt
skat af udbetalinger som løn, folkepension og lignende forud for udbetaling til NemKonto. Det
kan dog ikke udelukkes, at der vil være udbetalinger, som kan være skattepligtige. Digitalise-
ringsstyrelsen vil i forbindelse med implementeringen af kompensationsordningen gå i dialog med
Skatteforvaltningen om, hvordan dette håndteres mest hensigtsmæssigt. Det er – som også Udbe-
taling Danmark nævner – ikke hensigten, at borgere reguleres i deres ydelser på baggrund af ud-
betaling af kompensation. Digitaliseringsstyrelsen imødekommer Udbetaling Danmarks ønske
om, at det i bemærkningerne præciseres, at beløb, der kompenseres, er det udbetalte beløb. Ende-
ligt er Digitaliseringsstyrelsen opmærksom på, at det i nogen tilfælde vil være udfordrende at ind-
samle dokumentation 10 år tilbage i tid. Digitaliseringsstyrelsen henstiller til, at eventuelle ud-
fordringer som denne vil blive behandlet individuelt i hver enkelt sag.
Finans & Leasing
Finans & Leasing har ikke bemærkninger til selve lovforslaget, men de kommer
med forslag til tiltag i NemKonto-løsningen. Finans & Leasing finder, at det bør
være synligt for låneudbyder, at en borger har skiftet sin NemKonto, at det bag-
vedliggende bankkontonummer bør udstilles for låneudbyder samt, at der bør ske
tjek i de tilfælde, hvor flere personer er tilknyttet samme NemKonto. Finans &
Leasing udtrykker herudover bekymring for, at der kan svindles med de aktive-
ringsbreve som udsendes i forbindelse med ændring af NemKonto, hvis krimi-
nelle stjæler aktiveringsbrevet fra borgerens postkasse. Finans & Leasing bemær-
ker i forlængelse heraf, at denne bekymring vil kunne imødekommes af oven-
nævnte tiltag ift. oplysning om ejeren af NemKonto’en.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Digitaliseringsstyrelsen er opmærksom på, at kontrolforanstaltninger i relation til drift og forvalt-
ning af NemKonto-løsingen skal afstemmes med det potentielle trusselsbillede relateret til økono-
misk kriminalitet, og Digitaliseringsstyrelsen takker i den forbindelse Finans & Leasing for de-
res fremsendte forslag og ser frem til at fortsætte drøftelserne med Finans Danmark om, hvordan
sikkerheden i både den nuværende og kommende NemKonto-løsning kan styrkes.
På nuværende tidspunkt kan man i NemKonto-systemet se, hvornår en NemKonto er blevet æn-
dret/aktiveret, og om det er borgere eller et pengeinstitut, som har foretaget ændringen. Digitalise-
ringsstyrelsen er i gang med udviklingen af en ny NemKonto-løsning, og i den forbindelse vil man
se på muligheden for i højere grad at udstille data, som kan anvendes af udbetalere, herunder lå-
neudbydere, til at højne sikkerheden omkring udbetalinger. For så vidt angår implementeringen
L 165 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
Side 4 af 6
af aktiveringsbreve ved anvisning af NemKonto via selvbetjeningen, har der foreløbigt været tilba-
gemelding fra branchen om, at tiltaget har været virksomt. Som anført, vil man i den nye Nem-
Konto-løsning yderligere se på muligheden for at udstille data, således denne bekymring kan imø-
dekommes.
Finans Danmark
Finans Danmark bemærker, at man som udgangspunkt støtter, at der indføres en
kompensationsordning for fysiske personer, der har været udsat for svindel med
deres NemKonto samt muligheden for, at ordningen gebyrfinansieres. Finans
Danmark foreslår dog samtidigt, at ordningen suppleres af tiltag, som understøtter
forebyggelsen af svindel i den eksisterende og kommende NemKonto-løsning.
Forslagene omfatter, at der sendes aktiveringsbreve ved anvisning via pengeinsti-
tutterne, at bankerne notificeres, når en konto anvises som NemKonto samt, at
det bør overvejes, om man fortsat kan have en NemKonto i en anden persons
navn, eller at flere personer deler samme NemKonto. Finans Danmark foreslår
også, at man bør anvende og udnytte risikodata fra NemKonto-systemet.
Herudover har Finans Danmark en bemærkning til den foreslåede § 6 a, stk. 1, 1.
pkt.: ”Bemærkningerne beskriver eksempler på sager, der påtænkes behandlet un-
der kompensationsordningen. Der henvises blandt andet til svindel i forlængelse
af identitetstyveri, som Finans Danmark mener er kerneeksemplet på lovforslagets
beskyttelsesområde. Som yderligere eksempel kan også nævnes en konto, som
svindleren har taget kontrollen over f.eks. via overtagelse af offerets netbank og
NemID/MitID.”
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Digitaliseringsstyrelsen takker Finans Danmark for bemærkninger til lovforslaget samt for be-
mærkninger til øvrige tiltag, og ser frem til at fortsætte drøftelserne med Finans Danmark om,
hvordan sikkerheden i både den nuværende og kommende NemKonto-løsning kan styrkes.
Det er af højeste prioritet for Digitaliseringsstyrelsen, at der er tillid til de offentlige løsninger, som
brugerne hver dag benytter, herunder også det fælles offentlige udbetalingssystem, NemKonto.
Frem mod implementeringen af en ny NemKonto-løsning er der igangsat en række tiltag i den
nuværende NemKonto-løsning for at styrke sikkerheden yderligere. Med implementeringen af ak-
tiveringsbrev ved anvisning af NemKonto via den online selvbetjeningsløsning, er det ikke længere
muligt at ændre NemKonto alene med NemID. Aktiveringsbreve anvendes ikke ved anvisning
via et pengeinstitut, idet borgeren skal være kunde i pengeinstituttet for at kunne anvise en
konto. Pengeinstitutterne er i henhold til hvidvaskloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1062 af 19.
maj 2021 om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme forplig-
tede til at kende deres kunder, hvilket indebærer, at pengeinstituttet skal indhente identitetsoplys-
ninger fra kunden samt kontrollere disse oplysninger på grundlag af dokumenter, data eller op-
lysninger indhentet fra en pålidelig og uafhængig kilde. NemID kan være en del af sådanne kon-
troloplysninger, men vil kun kunne stå alene som kontrolkilde ved kundeforhold med begrænset
L 165 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
Side 5 af 6
risiko for hvidvask og terrorfinansiering. Idet pengeinstituttet således ofte kræver yderligere doku-
mentation fra kunden, fx kopi af pas og sundhedskort, er der på nuværende tidspunkt ikke ind-
ført aktiveringsbreve på pengeinstitutternes område.
Digitaliseringsstyrelsen har, som tidligere anført, taget hul på udviklingen af arvtageren til den
nuværende NemKonto-løsning, og i den forbindelse vil man se på muligheden for i højere grad at
udstille data, som kan anvendes af udbetalere til at højne sikkerheden omkring udbetalinger.
Man vil i den forbindelse også se på muligheden for at anvende og udnytte risikodata for at mini-
mere svindel med udbetalingerne. For så vidt angår forslaget om at overveje, hvorvidt den fleksibi-
litet der i dag tilbydes, ift. at fx par kan have den samme NemKonto, så er det en fleksibilitet,
som altid skal afvejes i forhold til sikkerheden. Denne overvejelse vil Digitaliseringsstyrelsen tage
med i det videre arbejde.
Digitaliseringsstyrelsen skal præcisere, at kompensation kun vil blive udbetalt i de tilfælde hvor
der er sket fejl eller svindel i forbindelse med anvisning eller ændring af en NemKonto. Overtages
en borgeres bankkonto af en anden person, vil dette ikke berettige en kompensationsudbetaling,
med mindre der er er sket en ændring af borgerens NemKonto, som har medført et økonomisk
tab for borgeren. Tilfælde hvor en anden person overtager en bankkonto og foretager overførsler,
vil være omfattet af lov om betalingers anvendelsesområde, da det vil være en uautoriseret beta-
lingstransaktion.
Rigspolitiet
Rigspolitiet bemærker, at det ikke er korrekt at skrive, at der ”mangler gerningsko-
der” vedrørende registrering af anmeldelser om svindel med NemKonto. Det
skyldes bl.a., at man i efteråret 2021 oprettede
søgenøgler
for henholdsvis NemID
og MitID. Disse kan anvendes til at kortlægge omfanget af svindel med Nem-
Konto, da svindel med NemKonto forudsætter anvendelse af NemID/MitID.
Rigspolitiet oplyser endvidere, at de pågældende søgenøgler – ligesom andre sø-
genøgler – er oprettet med henblik på at berige sagsregistreringen og dermed
blandt andet muliggør identifikation af kriminalitetsformer på tværs af gerningsko-
der. Rigspolitiet oplyser, at man har kunnet anvende søgenøglerne på NemID og
MitID i POLSAS siden den 15. november 2021. Endeligt bemærker Rigspolitiet,
at politiet på borgerens forespørgsel kan bekræfte, at borgerens anmeldelse vedrø-
rer svindel med NemKonto, ligesom borgeren eventuelt via retsplejelovens regler
om aktindsigt i straffesager vil kunne dokumentere sin anmeldelse om svindel
med NemKonto ved at få udleveret sagsakter, hvor gerningsindholdet er beskre-
vet.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Digitaliseringsstyrelsen takker for Rigspolitiets bemærkninger samt bekræftelse på, at Rigspoli-
tiet kan berige sagsbehandlingen med oplysninger. Digitaliseringsstyrelsen har fjernet referencen til
”gerningskoder” i lovforslaget.
L 165 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
Side 6 af 6
Kommunernes Landsforening
Kommunernes Landsforening bemærker, at kommunernes rolle i selve lovforsla-
get ikke benævnes. KL opfordrer derfor Digitaliseringsstyrelsen til at definere den
præcise opgave og snitflade for kommunerne. KL bistår gerne med udformning til
bekendtgørelsen, hvor dette præciseres.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Digitaliseringsstyrelsen bemærker i lovforslaget, at finansministeren vil kunne fastsætte regler om
indhentelse af relevante oplysninger til sagsbehandlingen fra navngivne aktører. For at sagen kan
blive oplyst tilstrækkeligt, vil det fx være nødvendigt at fastsætte regler om indhentelse af logoplys-
ninger og bankoplysninger. Dette skal være under forudsætning af samtykke fra borgeren. Mini-
steren vil herudover kunne fastsætte regler om, at borgere ved sagens indgivelse vedlægger en
række dokumenter, herunder politianmeldelse og bevis for ret til ydelse. KL vil, som efterspurgt,
blive inddraget i dette arbejde i forbindelse med udformningen af bekendtgørelsen.
Grønlands Selvstyre
Grønlands Selvstyre har under antagelse af, at lovforslaget ikke finder anvendelse i
Grønland, ingen bemærkninger til lovforslaget.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Digitaliseringsstyrelsen kan bekræfte, at loven ikke finder anvendelse i Grønland. Grønlandske
statsborgere kan være omfattet af kompensationsordningen, hvis de er forpligtede til at anvise en
NemKonto efter lov om offentlige betalingers § 1, stk. 1. Dette gælder for alle udenlandske stats-
borgere.
ATP - Arbejdsmarkedets Tillægspension
ATP har ikke nogen bemærkninger til lovforslaget, idet ATP lægger til grund, at
ATP og de af ATP administrerede ordninger ikke kan anses for en privat udbeta-
ler.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Digitaliseringsstyrelsen kan bekræfte, at ATP,
og de af ATP administrerede ordninger,
ikke anses for at udgøre en privat udbetaler i relation til den foreslåede § 5C.