Kulturudvalget 2021-22
L 164 Bilag 1
Offentligt
2555413_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
Lovforslag nr.
L 164
Folketinget 2021-22
Fremsat den 6. april 2022 af kulturministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sikring af kulturværdier i Danmark
(Straf m.v. for indførsel af ulovligt udførte kulturgenstande)
§1
I lov om sikring af kulturværdier i Danmark, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1270 af 16. november 2010, foretages
følgende ændringer:
1.
Lovens
titel
affattes således:
»Lov om sikring af kulturværdier i Danmark og om
supplerende bestemmelser til forordning om indførsel og
import af kulturgenstande«.
2.
I
§ 1
indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Loven har endvidere til formål at fastsætte sup-
plerende bestemmelser til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og
import af kulturgenstande.«
3.
I
§ 2, stk. 1,
ændres »Loven« til: »Lovens kapitel 2-4«.
4.
Overskriften
til kapitel 5 affattes således:
»Kapitel 5
Strafbestemmelser m.v.«
5.
Efter § 12 indsættes i
kapitel 5:
Ȥ 12 a.
Forsendelser, der vurderes at indeholde genstan-
de, der er omfattet af forbuddet i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om ind-
førsel og import af kulturgenstande, artikel 3, stk. 1, kan
tages i bevaring af told- og skatteforvaltningen eller politiet,
når de i henhold til toldloven er frembudt korrekt, med
henblik på at anmode Kulturministeriet om at vurdere
1) hvilken del af den pågældende forordnings bilag, gen-
standene er omfattet af, og
2) om genstandene er fjernet fra det lands område, hvor
de er skabt eller fundet, i strid med dette lands love og
bestemmelser.
Stk. 2.
Told- og skatteforvaltningen eller politiet kan
under iagttagelse af reglerne om beslaglæggelse i retspleje-
lovens kapitel 74 beslaglægge forsendelser, der vurderes at
indeholde genstande omfattet af forbuddet i Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april
2019 om indførsel og import af kulturgenstande, artikel 3,
stk. 1. Beslaglæggelse kan ske med henblik på overdragelse
efter § 13 a, uanset at betingelserne i retsplejelovens § 802,
stk. 1, nr. 2, og § 803, stk. 1, 1. pkt., ikke er opfyldt.«
6.
I
§ 13
indsættes efter stk. 2 som nye stykker:
»Stk. 3.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde den, der overtræder forbuddet
i artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og im-
port af kulturgenstande.
Stk. 4.
Straffen efter stk. 3 kan stige til fængsel i indtil
2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov
uagtsomhed, og hvis
1) der ved overtrædelsen er opnået eller tilsigtet en økono-
misk fordel for den pågældende selv eller andre, herun-
der ved besparelser, eller
2) der foreligger skærpende omstændigheder, der kan si-
destilles med nr. 1.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og 6.
7.
Efter § 13 indsættes:
Ȥ 13 a.
Kulturgenstande, der indføres i strid med for-
buddet i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af kultur-
genstande, artikel 3, stk. 1, og som tages i bevaring eller
beslaglægges i forbindelse med indførsel i Danmark, kan
ved kulturministerens foranstaltning og med bistand fra øv-
rige myndigheder efter kulturministerens bestemmelse over-
drages til det land, hvor genstandene er skabt eller fundet.
Stk. 2.
Den, der indfører en kulturgenstand i strid med
forbuddet i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
AK001993
Kulturmin., j.nr. 2021-2121
L 164 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2555413_0002.png
2
2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af kul-
turgenstande, kan af kulturministeren pålægges at afholde
omkostningerne ved at returnere genstanden til det land,
hvorfra den er ulovligt udført.«
8.
Efter § 14 indsættes:
»Kapitel 6
Ikrafttræden m.v.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juni 2022.
L 164 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2555413_0003.png
3
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880
af 17. april 2019 om indførsel og import af kulturgenstan-
de har til hensigt at etablere fælles regler for handel med
tredjelande for at sikre en effektiv beskyttelse mod ulovlig
handel med og tab eller ødelæggelse af kulturgenstande,
bevare menneskehedens kulturarv og forhindre finansiering
af terrorisme og hvidvask af penge gennem salg af stjålne
kulturgenstande til købere i Unionen.
Et væsentligt virkemiddel i forordningen er et generelt for-
bud mod indførsel i Unionens toldområde af kulturgenstan-
de, der ulovligt er eksporteret fra tredjelande. Sanktioner
for overtrædelse heraf skal ifølge forordningen fastsættes
af de enkelte medlemsstater og skal være effektive, stå i
rimeligt forhold til overtrædelsen og have afskrækkende
virkning. Forordningens regler herom er trådt i kraft den
28. december 2020, og danske regler om straf samt andre
nødvendige foranstaltninger er dermed forsinkede.
Formålet med lovforslaget er at fastsætte straf for overtræ-
delse af forordningens forbud mod indførsel af kulturgen-
stande, der er ulovligt eksporteret fra tredjelande. Desuden
er det nødvendigt at fastsætte regler for, hvad der efterføl-
gende skal ske med genstande, som efter en dom ved dom-
stolene er fastslået at være ulovligt udført af deres oprindel-
sesland.
Endeligt foreslås det, at der indsættes en hjemmel til, at
Skatteforvaltningen eller politiet kan tilbageholde og beslag-
lægge forsendelser, der vurderes at indeholde kulturgenstan-
de, når forsendelserne i henhold til toldloven er frembudt
korrekt.
Forordningen supplerer en række andre, internationale juri-
diske regler, som er udarbejdet til beskyttelse af verdens
kulturarv, og som dækker tilstødende problemstillinger.
Dette gælder bl.a. UNESCO-konvention af 14. november
1970 om midlerne til at forbyde og forhindre ulovlig import,
eksport og ejendomsoverdragelse af kulturgenstande, som
Danmark ratificerede i 2003. Denne konvention indeholder
bl.a. krav om, at deltagerlandene skal udstede udførselstilla-
delser i forbindelse med eksport af kulturgenstande. Udste-
delse af sådanne tilladelser sker i Danmark i medfør af den
eksisterende kulturværdilov.
Det gælder også UNIDROIT-konvention af 24. juni 1995
om stjålne eller ulovligt eksporterede kulturgenstande, som
Danmark ratificerede i 2010. Konventionen giver deltager-
landene retskrav på tilbagelevering af ulovligt udførte kul-
turgenstande, som findes i andre deltagerlande – mod erstat-
ning til erhververen af genstande, medmindre denne vidste
eller burde have vidst, at genstanden var ulovligt udført.
Tilsvarende regler gælder også mellem alle EU-lande i med-
før af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/60/EU
af 15. maj 2014 om tilbagelevering af kulturgoder (gennem-
ført i dansk ret ved lov nr. 1572 af 15. december 2015).
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Fastsættelse af straf for indførsel af kulturgenstande,
der er ulovligt eksporteret fra tredjelande
2.1.1. Gældende ret
Der er i gældende ret ikke straf for indførsel af kulturgen-
stande, der er ulovligt eksporteret fra tredjelande.
Derimod fastsætter lov om sikring af kulturværdier i Dan-
mark straf for udførsel af kulturgenstande i strid med lovens
regler. Udførsel i strid med reglerne straffes med bøde, sti-
gende til 1 års fængsel, hvis overtrædelsen er begået med
forsæt, og der i øvrigt foreligger skærpende omstændighe-
der. Efter bemærkningerne kan det udgøre en skærpende
omstændighed, hvis der er opnået eller tilsigtet en økono-
misk fordel ved udførslen eller i det hele taget, hvis overtræ-
delsen er begået af en professionel handlende.
Det bemærkes, at de begreber, der anvendes i de forskellige
juridiske instrumenter – "kulturgenstande", "kulturværdier"
og "kulturgoder" må anses for synonyme, og der er tale om
forskellige oversættelser af den franske betegnelse "biens
culturel".
2.1.2. Forbuddet i artikel 3, stk. 1, og sanktioner i artikel 11
i forordningen om indførsel og import af kulturgenstande
Artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og im-
port af kulturgenstande fastlægger, at kulturgenstande, der
er omhandlet i forordningens bilag del A, og som er fjernet
fra det lands område, hvor de er skabt eller fundet, i strid
med dette lands love og bestemmelser, ikke må indføres til
Unionens toldområde. Bestemmelsen omfatter efter forord-
ningens artikel 1, stk. 2, ikke kulturgenstande, der er skabt
eller fundet inden for Unionens toldområde, da disse er om-
fattet af allerede gældende retsregler.
Forordningens bilag del A omfatter en bred vifte af kultur-
genstande: Historiske og naturhistoriske samlinger, arkæolo-
L 164 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2555413_0004.png
4
giske fund, dele af historiske eller kunstneriske monumen-
ter, ældre inskriptioner, mønter og segl, genstande af etnolo-
gisk eller kunstnerisk interesse, sjældne manuskripter, ældre
bøger, dokumenter og publikationer, postmærker, stempler
og lign., arkiver, dele af ældre inventar og ældre musikin-
strumenter.
De nævnte kulturgenstande er omfattet af forbuddet i arti-
kel 3, stk. 1, uanset deres handelsværdi, jf. også forordnin-
gens præambelbetragtning nr. 2, hvor det understreges, at
handelsværdien ikke nødvendigvis er afgørende for alvoren
af overgreb på kulturarven. Det fremgår desuden af forord-
ningens præambelbetragtninger nr. 3 og 12, at handel med
ulovligt udgravede arkæologiske genstande og dele af mo-
numenter må betragtes med særlig alvor.
Forordningens bilag del B omfatter arkæologiske fund samt
dele af kunstneriske og historiske monumenter, der er mere
end 250 år gamle. Disse typer af genstande (som er en
delmængde af bilagets del A, og dermed også er omfattet
af forordningens generelle forbud) vil på et senere tidspunkt
blive omfattet af forordningens regler om importlicens, og
det er forordningens højeste prioritet at bekæmpe ulovlig
handel med disse genstande.
Forordningens bilag del C omfatter øvrige kulturgenstande,
som er mere end 200 år gamle og har en markedsværdi
på mere end 18.000 Euro pr. stk. Disse typer af genstande
(som er en delmængde af bilagets del A, og dermed også er
omfattet af forordningens generelle forbud) vil på et senere
tidspunkt blive omfattet af forordningens regler om importø-
rerklæring.
Ifølge forordningens præambelbetragtning nr. 8 er det ud-
gangspunktet, at lovligheden af indførsel til Unionens told-
område afhænger af lovligheden af udførsel fra det lands
område, hvor kulturgenstanden er skabt eller fundet.
Hvis kulturgenstandene har befundet sig i andet land end
det, hvor den er skabt eller fundet, i en periode på mere
end fem år, hvor opbevaringen sker med henblik på andet
end midlertidig brug, transit, reeksport eller omladning, og
genstanden samtidig er udført af det land, hvor den er skabt
eller fundet før 24. april 1972, (hvor UNESCO-konvention
af 14. november 1970 om midlerne til at forbyde og for-
hindre ulovlig import, eksport og ejendomsoverdragelse af
kulturgenstande trådte i kraft) afhænger lovligheden af ind-
førslen til Unionens toldområde af lovligheden af udførslen
fra det land, hvor genstanden således har befundet sig i
mere end fem år. Det samme gælder, såfremt det land, hvor
genstanden er skabt eller fundet, ikke kan fastlås pålideligt.
Forordningens artikel 11 pålægger medlemsstaterne at fast-
sætte regler om sanktioner, der skal anvendes i tilfælde af
overtrædelse af bestemmelserne i forordningen. Det anføres,
at sanktionerne skal være effektive, stå i rimeligt forhold til
overtrædelsen og have afskrækkende virkning.
2.1.3. Kulturministeriets overvejelser og lovforslagets ind-
hold
Det er Kulturministeriets vurdering, at sanktioner for over-
trædelse af forordningens forbud mod indførsel af kultur-
genstande, der er ulovligt eksporteret fra tredjelande, mest
hensigtsmæssigt fastsættes i lov om sikring af kulturværdi-
er i Danmark, jf. lovbekendtgørelse nr. 1270 af 16. novem-
ber 2010, der regulerer udførsel af kulturgenstande fra Dan-
mark, således at loven fremover fastsætter straf for både
ulovlig udførsel og indførsel af kulturgenstande.
Kulturministeriet vurderer tillige, at det er væsentligt, at der
fastsættes effektive sanktioner for overtrædelse af forbud-
det mod indførsel af kulturgenstande, der er ulovligt udført
fra tredjelande. Som forordningens præambelbetragtninger
angiver, er ulovlig handel med kulturgenstande en meget
alvorlig trussel mod menneskehedens fælles kulturarv, bå-
de gennem fysisk ødelæggelse af kulturarven og gennem
ødelæggelse af den kontekst, som genstandene eksisterer i,
og som i mange tilfælde giver dem deres betydning. Ikke
mindst er det afgørende at bidrage til at forhindre ulovlige
arkæologiske udgravninger og plyndringer af arkæologiske,
historiske og religiøse monumenter ved at bremse handlen
med genstande, der stammer fra disse aktiviteter. Samtidig
er ulovlig handel med kulturarv en væsentlig indtægtskilde
for kriminelle organisationer, herunder også terrorgrupper.
Det foreslås på den baggrund, at der med et nyt stk. 3 i §
13 indføres bødestraf for overtrædelse af forbuddet i Euro-
pa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande mod
indførelse af kulturgenstande, der er omhandlet i forordnin-
gens bilag, og som er fjernet fra det lands område, hvor de
er skabt eller fundet, i strid med dette lands love og bestem-
melser. Der kan ifaldes bødestraf for simpel uagtsomhed
efter stk. 3.
Overtrædelsen af forbuddet er fuldbyrdet, når en kulturgen-
stand omfattet af forordningen, der er ulovligt udført af
et tredjeland, er indført på dansk territorium. Det er som
udgangspunkt forventningen, at overtrædelse hovedsageligt
vil blive konstateret i forbindelse med selve indførslen, men
straffebestemmelsen vil også kunne anvendes, hvis genstan-
de, der er ulovligt udført af deres oprindelsesland, efterføl-
gende identificeres i Danmark, f.eks. ved ransagninger efter
oplysning fra udenlandske myndigheder (som det eksempel-
vis er set i europæiske lande i forbindelse med større sag-
er om smuglernetværk). Straffebestemmelse gælder kun for
genstande, som er indført efter lovens ikrafttræden.
Desuden foreslås det med et nyt stk. 4 i § 13, at der indføres
L 164 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2555413_0005.png
5
fængselsstraf i indtil 2 år i tilfælde, hvor overtrædelsen er
begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og der samtidig
er tilsigtet eller opnået en økonomisk fordel eller hvis tilsva-
rende skærpende omstændigheder gør sig gældende.
Her sigtes til, at en person erhverver en kulturgenstand i ud-
landet og forsætligt eller groft uagtsomt søger at indføre den
i Danmark med henblik på at lade den indgå i sin personlige
samling eller lignende. Det er dog alene hensigten, at dette
motiv for indførsel skal sidestilles med økonomisk vinding,
når kulturgenstanden har stor værdi eller sjældenhed (dvs. er
omfattet af forordningens bilag del B og C).
Efter Kulturministeriets opfattelse må overtrædelse af for-
ordningens forbud mod indførsel af kulturgenstande, der er
ulovligt udført fra tredjelande, betragtes som en forholdsvis
alvorlig lovovertrædelse, når det sker som led i forsætlig
handel med ulovlig udført kulturarv.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på domstolenes kon-
krete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændig-
heder i sagen, og det angivne strafniveau vil kunne fravi-
ges i op- og nedadgående retning, hvis der i den konkrete
sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder,
jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i
straffelovens kapitel 10. Som udgangspunkt bør bødeniveau-
et svare til værdien af den eller de ulovligt indførte genstan-
de.
2.2. Indførelse af hjemmel til, at Skatteforvaltningen eller
politiet kan tilbageholde og beslaglægge visse forsendelser,
der måtte indeholde kulturgenstande, der er ulovligt udført
fra tredjelande
2.2.1. Gældende ret
Efter toldlovens kapitel 4 og 7 kan Skatteforvaltningen eller
politiet tilbageholde og beslaglægge rejsegods og uledsage-
de forsendelser, der ikke er frembudt korrekt for Skattefor-
valtningen. Ved ”frembudt korrekt” forstås, at toldreglerne
er iagttaget, herunder at toldangivelsen er udfyldt med de
korrekte oplysninger, og at forsendelsen ledsages af eventu-
elle nødvendige dokumenter.
Skatteforvaltningen eller politiet har alene mulighed for at
tilbageholde forsendelser, der er frembudt korrekt, og som
der ikke er krav om særlig dokumentation for, med henblik
på at undersøge om oplysningerne på toldangivelsen er kor-
rekte. En sådan undersøgelse kan næsten altid gennemføres
på kort tid.
Ved ”tilbageholdelse” forstås, at Skatteforvaltningen eller
politiet tager forsendelser eller genstande i bevaring, blandt
andet når det drejer sig om forsendelser eller genstande, der
er fundet under toldkontrol ved ankomst til det danske told-
område fra tredjelande. Formålet med at tilbageholde varer
efter toldlovens regler er at få sikkerhed for den manglende
betaling af told og eventuelt afgifter, sagsomkostninger og
bøden. Når skyldig told, afgifter, bøde og sagsomkostninger
er betalt, udleveres de varer, der er tilbageholdt eller beslag-
lagt efter toldlovens regler.
Såfremt varerne ikke er taget i bevaring umiddelbart i for-
bindelse med indførslen af varerne, kræver tilbageholdelsen
besidderens skriftlige samtykke. Hvis der ikke foreligger
samtykke, kan der kun tilbageholdes med henblik på beslag-
læggelse, jf. nærmere nedenfor.
Indsmuglede varer eller andre varer, med hensyn til hvilke
told eller afgifter er unddraget eller søgt unddraget det of-
fentlige, kan efter toldlovens § 83 tages i bevaring eller
beslaglægges af Skatteforvaltningen eller politiet under iagt-
tagelse af retsplejelovens kapitel 74 om beslaglæggelse, der
beskrives nærmere nedenfor.
Det vil sige, at en forsendelse fra et tredjeland, der f.eks.
indeholder gamle og værdifulde kulturgenstande, ikke kan
tilbageholdes af Skatteforvaltningen eller beslaglægges af
politiet, hvis alle oplysninger på toldangivelsen er korrekte,
herunder oplysninger om hvor varerne kommer fra, hvor de
er på vej hen, at forsendelsen indeholder de pågældende kul-
turgenstande, og hvad værdien af de pågældende kulturgen-
stande er. Der er ikke i den forbindelse hjemmel til, at Skat-
teforvaltningen tilbageholder forsendelsen, eller at politiet
beslaglægger forsendelsen, med henblik på, at Kulturmini-
steriet undersøger, om afsenderlandet har et udførselsforbud
vedrørende de pågældende kulturgenstande.
Retsplejelovens kapitel 74 indeholder blandt andet §§ 802,
803, 805 og 806.
Efter retsplejelovens § 802, stk. 1, og § 803, stk. 1, 1. pkt.,
kan genstande beslaglægges, hvis der med rimelig grund er
mistanke om en lovovertrædelse, der er undergivet offentlig
påtale, og der er grund til at antage, at genstanden kan
tjene som bevis eller bør konfiskeres, eller at genstanden
ved lovovertrædelsen er taget fra nogen, som kan kræve den
tilbage.
Efter retsplejelovens § 805, stk. 1, må beslaglæggelse ikke
foretages, såfremt indgrebet står i misforhold til sagens be-
tydning og det tab eller den ulempe, som indgrebet kan
antages at medføre.
Efter retsplejelovens § 806, stk. 2, træffes afgørelser om
beslaglæggelse af retten ved kendelse. I kendelsen anføres
de konkrete omstændigheder i sagen, hvorpå det støttes, at
L 164 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2555413_0006.png
6
betingelserne for indgrebet er opfyldt. Kendelsen kan til
enhver tid omgøres.
Efter retsplejelovens § 806, stk. 4, kan politiet træffe beslut-
ning om beslaglæggelse, hvis indgrebets øjemed ville for-
spildes, hvis retskendelse skulle afventes. Fremsætter den,
mod hvem indgrebet retter sig, anmodning herom, skal poli-
tiet snarest muligt og senest inden 24 timer forelægge sagen
for retten, der ved kendelse afgør, om indgrebet kan godken-
des.
Reglerne om beslaglæggelse er i retspraksis anvendt ana-
logt til beslaglæggelse af genstande til brug for retssager
i udlandet, jf. Højesterets kendelse af 9. maj 1972 i sag
nr. 100/1972, offentliggjort i Ugeskrift for Retsvæsen 1972,
s. 600 f., og Vestre Landsrets kendelse af 26. oktober 1987 i
sag nr. 6-S. 1754/1987, offentliggjort i Ugeskrift for Retsvæ-
sen 1988, s. 203 f. Det er en betingelse, at beslaglæggelse
ville kunne ske i en tilsvarende dansk sag.
2.2.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Det foreslås at indføre en hjemmel til, at Skatteforvaltningen
eller politiet kan tilbageholde forsendelser, der i henhold
til toldreglerne er frembudt korrekt, med henblik på at Kul-
turministeriet i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og
import af kulturgenstande kan undersøge, om genstandene
er fjernet fra det lands område, hvor de er skabt eller fundet,
i strid med dette lands love og bestemmelser. Det foreslås
også, at der indføres en tilsvarende hjemmel til, at sådanne
forsendelser kan beslaglægges af Skatteforvaltningen eller
af politiet.
Reglerne i retsplejelovens kapitel 74, der bl.a. indeholder
§§ 802, 803, 805 og 806, der er nævnt ovenfor under pkt.
2.2.1, skal iagttages ved beslaglæggelse af forsendelsen. En
beslaglæggelse vil alene angå den del af en forsendelse, der
formodes at være ulovlig, hvis alene en del af forsendelsen
formodes at være ulovlig, og det er muligt at adskille de
formodet ulovlige dele fra forsendelsens øvrige indhold.
De danske regler om beslaglæggelse er i retspraksis anvendt
analogt med henblik på håndhævelse af udenlandsk straffe-
lovgivning. De danske regler om beslaglæggelse vil derfor
formentlig tilsvarende kunne anvendes analogt med henblik
på at sikre overdragelse af en kulturgenstand til det land,
hvor genstanden er skabt eller fundet, og hvorfra genstanden
er fjernet i strid med landets love og bestemmelser, jf. lov-
forslagets § 13 a. Det foreslås imidlertid, at der indføres en
udtrykkelig hjemmel til, at der ud over de i retsplejelovens
kapitel 74 angivne formål, kan ske beslaglæggelse med hen-
blik på overdragelse efter den foreslåede § 13 a, jf. herom i
pkt. 2.3.
Hjemlen forventes anvendt i begrænset omfang, dels fordi
forsendelser, der indeholder genstande, som er omfattet af et
udførselsforbud, må formodes at blive standset af toldmyn-
dighederne i det land, som genstandene udføres fra, hvis
toldangivelsen indeholder korrekte oplysninger om forsen-
delsens indehold, og dels fordi det må antages, at det kun
vil være sjældent, at den pågældende afsender vil afgive
korrekte oplysninger på toldangivelsen, hvis genstandene i
forsendelsen udføres i strid med afsenderlandets love og
regler. Skatteforvaltningen har ikke kendskab til fortilfælde,
hvor hjemlen kunne være brugt, så hjemlen foreslås for at
sikre, at der ikke opstår en situation, hvor kontrollen af for-
sendelser, der vurderes at indeholde kulturgenstande, bliver
mangelfuld.
2.3. Indførelse af hjemmel til, at kulturministeren kan be-
stemme, at ulovligt udførte kulturgenstande overdrages til
oprindelseslandet
2.3.1. Gældende ret
I medfør af UNIDROIT-konvention af 24. juni 1995 om
stjålne eller ulovligt eksporterede kulturgenstande, som
Danmark ratificerede i 2010 har deltagerlandene retskrav på
tilbagelevering af ulovligt udførte kulturgenstande, som fin-
des i andre deltagerlande – mod erstatning til erhververen af
genstande, medmindre denne vidste eller burde have vidst,
at genstanden var ulovligt udført.
Disse bestemmelser vil imidlertid i mange tilfælde ikke give
tilstrækkeligt grundlag for at sikre, at danske myndigheder
kan tilbagelevere genstande, som er blevet standset af told-
myndighederne, og som efter forordningens forbud ikke må
indføres i Danmark, da anvendelse af reglerne i UNIDROIT-
konventionen er afhængig af, at oprindelseslandet har ratifi-
ceret denne.
2.3.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Det foreslås med en ny § 13 a, stk. 1, at indføre en hjemmel
til, at kulturgenstande indført i strid med forordningens for-
bud ved kulturministerens foranstaltning kan overdrages til
det land, hvor de er skabt eller fundet. Herefter vil det være
myndighederne i det land, hvor genstanden er skabt eller
fundet, der, efter dette lands lovgivning, herunder internati-
onale privatretlige regler, fastslår ejendomsretten til genstan-
den (som principielt godt kan tilhøre den, der har udført den
ulovligt, hvis der f.eks. alene er tale om manglende eksport-
tilladelse, og ikke om tyveri eller ulovlig udgravning). En
sådan overdragelse kan først ske i det øjeblik, der er afsagt
endelig dom for overtrædelse af forordningens forbud ved
en dansk domstol.
L 164 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2555413_0007.png
7
Baggrunden herfor er, at det har været den generelle hensigt
med forordningen, at forhindre ulovlig handel med kultur-
genstande og sikre, at kulturgenstande ikke ulovligt fjernes
fra deres oprindelsesland. Således er hensigten også, at gen-
stande, der er ulovligt fjernet fra oprindelseslandet, efterføl-
gende kan tilbageføres, selvom det er op til medlemsstaterne
at indføre specifikke foranstaltninger til dette formål.
Det forudsættes, at bestemmelsen i § 13 a, stk. 1, alene kan
anvendes i tilfælde, hvor kulturgenstanden er tilbageholdt
under selve indførslen, men ikke kan anvendes, hvis der rej-
ses sager i forbindelse med konstatering af ulovligt udførte
genstande på et senere tidspunkt. Her må i stedet henvises til
de eksisterende regler i UNIDROIT-konventionen. Der kan
dog her opstå tilfælde, hvor konventionen ikke kan anven-
des, nemlig hvis oprindelseslandet ikke har ratificeret den
pågældende konvention. Dette er i overensstemmelse med
konventionsbestemmelsens hensigt, nemlig at give alle lan-
de en tilskyndelse til at ratificere konventionen, og dermed
bidrage til beskyttelsen af verdens kulturarv.
Det er forudsat, at overdragelsen kan udskydes, såfremt der
ikke i det land, hvorfra genstanden er ulovligt udført, fin-
des myndigheder, som er anerkendt af Danmark, eller som
vurderes at være i stand til at tage sikkert vare på genstan-
den. Det forudsættes i dette tilfælde, at der sker overdragelse
uden unødigt ophold, i det øjeblik, der i det pågældende
land atter findes anerkendte myndigheder, som kan tage
sikkert vare på genstanden. I den mellemliggende periode
kan kulturministeren beslutte at genstanden overdrages til en
statslig kulturarvsinstitution, som kan tage sikkert vare på
genstanden (jf. ovenfor kan dette først ske, efter at der er
afsagt endelig dom ved en dansk domstol for overtrædelse
af forordningens forbud).
Endelig foreslås det i § 13 a, stk. 2, at det gøres muligt at
pålægge den, der indfører en kulturgenstand i strid med for-
buddet i forordningens artikel 3, stk. 1, at afholde udgiften
ved returnering af genstanden til det land, hvorfra den er
ulovligt udført.
3. Konsekvenser for FN�½s Verdensmål
Lovforslaget bidrager til opfyldelsen af delmål 11.4: Indsat-
sen for at beskytte og bevare verdens kultur- og naturarv
skal styrkes. Ulovlig handel med kulturarv er en markant
årsag til ødelæggelse af verdens kulturarv, da ulovligt hand-
lede genstande ofte erhverves ved ulovlige arkæologiske
udgravninger eller plyndring af monumenter. Bekæmpelsen
af denne handel bidrager således til at beskytte og bevare
kulturarven på verdensplan.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven-
ser for det offentlige
Lovforslaget vil ikke have økonomiske konsekvenser for
kommuner og regioner.
Forslaget kan indebære statslige udgifter til retsforfølgelse
af overtrædelser, men forventningen er, at der vil være tale
om få sager og dermed en udgift af begrænset betydning,
som forventes at kunne holdes inden for de eksisterende
rammer.
Lovforslaget vil ikke have administrative konsekvenser for
kommuner, regioner eller staten.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke rele-
vante for lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konse-
kvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for bor-
gerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekven-
ser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget gennemfører Danmarks forpligtelse til at fast-
sætte regler om straf for overtrædelse af artikel 3, stk. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880
af 17. april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande,
samt Danmarks forpligtelse til at gennemføre nødvendige
foranstaltninger ved indførsel af kulturgenstande i strid med
dette forbud. Reglerne skulle efter forordningen være trådt i
kraft 28. december 2020, og den danske implementering er
dermed forsinket.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 13. september
2021 til den 11. oktober 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Advokatrådet, Amnesty International, Arkitektforeningen,
L 164 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2555413_0008.png
8
Auktionslederforeningen, Blue Shield Danmark, Bruun Ras-
gen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Lau-
mussens Auktioner, Dansk Kunst og Antikvitetshandler
ritz.com, Nationalmuseet, Organisationen Danske Museer,
Union, Danske Advokater, Danske Gallerier, Danske Uni-
Politiforbundet, Procesbevillingsnævnet, Retspolitisk Fore-
versiteter, Dansk Institut for Internationale Studier, Datatil-
ning, Rigsadvokaten, Rigsarkivet, Rigspolitiet, Sotheby�½s
synet, Den Danske Antikvarboghandlerforening, Den Dan-
København, Statens Museum for Kunst, Statens Naturhi-
ske Dommerforening, Det Kriminalpræventive Råd, Det
storiske Museum, UNESCOs Nationalkommission, Vestre
Kgl. Bibliotek, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Dom-
Landsret, Østre Landsret og samtlige byretter.
merfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen
af Kunsthaller i Danmark, Foreningen af Offentlige Ankla-
gere, Forbrugerrådet, Fængselsforbundet, HK Stat, ICOM
Danmark, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, Krimi-
11. Sammenfattende skema
nalforsorgsforeningen, Kulturværdiudvalget, Landsforenin-
Positive konsekvenser/ min- Negative konsekvenser/
dreudgifter (hvis ja, angiv merudgifter (hvis ja, angiv
omfang/Hvis nej, anfør ”In- omfang/Hvis nej, anfør ”In-
gen”)
gen”)
Økonomiske konsekvenser for stat,
Ingen
Forslaget kan indebære
kommuner og regioner
statslige udgifter til retsfor-
følgelse af overtrædelser,
men forventningen er, at der
vil være tale om få sager og
dermed en udgift af begræn-
set betydning, som forventes
at kunne holdes inden for de
eksisterende rammer.
Implementeringskonsekvenser for stat, Ingen
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for erhvervs- Ingen
livet
Administrative konsekvenser for er-
Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for borger- Ingen
ne
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Miljø- og naturmæssige konsekvenser Ingen
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget gennemfører Danmarks forpligtelse til at
fastsætte regler om straf for overtrædelse af artikel 3,
stk. 1. i Europa-Parlamentets og rådets forordning (EU)
2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af
kulturgenstande, samt Danmarks forpligtelse til at gen-
nemføre nødvendige foranstaltninger ved indførsel af
kulturgenstande i strid med dette forbud.
JA
NEJ
X
Til nr. 1
Lovens titel er ”Lov om sikring af kulturværdier i Dan-
mark”. Titlen afspejler, at den indeholder bestemmelser, der
regulerer eksport af kulturgenstande for at sikre vigtige kul-
turværdier i Danmark.
Det foreslås at ændre lovens
titel
til "Lov om sikring af
Er i strid med de fem principper for im-
plementering af erhvervsrettet EU-regu-
lering (sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
L 164 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2555413_0009.png
9
kulturværdier i Danmark og om supplerende bestemmelser
til forordning om indførsel og import af kulturgenstande."
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med forsla-
get om at udvide lovens anvendelsesområde til også at in-
deholde supplerende bestemmelser til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om
indførsel og import af kulturgenstande, jf. lovforslagets § 1,
nr. 2.
Til nr. 2
Ifølge § 1 i lov om sikring af kulturværdier i Danmark er lo-
vens formål at sikre den danske kulturarv gennem bevaring
af kulturværdier i Danmark.
Det foreslås, at det tilføjes som
§ 1, stk. 2,
at loven endvide-
re har til formål at fastsætte supplerende bestemmelser til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880
af 17. april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande.
Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i
forhold til den foreslåede ændring henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger i pkt. 2.1.
Til nr. 3
Lov om sikring af kulturværdier i Danmark regulerer ud-
førsel af kulturværdier fra Danmark. Lovens bestemmelser
regulerer ikke indførsel af kulturgenstande til Danmark.
Der foreslås, at i lovens
§ 2, stk. 1,
ændres ”Loven” til
”Lovens kapitel 2-4”.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med forsla-
get om at udvide lovens anvendelsesområde til også at in-
deholde supplerende bestemmelser til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om
indførsel og import af kulturgenstande.
Ændringen betyder, at lovens hidtidige regler fortsat alene
finder anvendelse på kulturværdier, der udføres af Danmark,
mens de foreslåede bestemmelser i § 12 a, § 13, stk. 3 og 4
og § 13 a alene finder anvendelse på genstande omfattet af
forordningens bilag del A.
Til nr. 4
Overskriften til kapitel 5 i lov om sikring af kulturværdier i
Danmark er ”Almindelige bestemmelser”.
Det foreslås at ændre
overskriften
til ”Straffebestemmelser
m.v.”.
Det foreslås som en følge af, at kapitlet primært indeholder
straffebestemmelser og andre bestemmelser om foranstalt-
ninger ved overtrædelse af forbud mod indførsel af kultur-
genstande, som er ulovligt udført af deres oprindelsesland.
Til nr. 5
Efter gældende ret kan Skatteforvaltningen eller politiet ikke
tilbageholde eller beslaglægge forsendelser, der er frembudt
korrekt i henhold til toldloven, med henblik på, at det un-
dersøges, om genstandene er fjernet fra det lands område,
hvor de er skabt eller fundet, i strid med dette lands love og
bestemmelser.
Efter gældende ret kan der med hjemmel i retsplejelovens
§ 802, stk. 1, nr. 2, og § 803, stk. 1, 1. pkt., som led i
efterforskningen af en lovovertrædelse, der er undergivet
offentlig påtale, bl.a. ske beslaglæggelse af genstande, der
kan tjene som bevis, eller ved en lovovertrædelse er frataget
nogen, der kan kræve den tilbage.
Det foreslås, at der indføres en hjemmel til, at Skattefor-
valtningen kan tilbageholde eller beslaglægge forsendelser,
også når de er frembudt korrekt, med henblik på at det
kan fastslås, om genstandene er omfattet af del A, B eller
C i bilaget til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af
kulturgenstande, og om genstandene er fjernet fra det lands
område, hvor de er skabt eller fundet, i strid med dette lands
love og bestemmelser, jf. lovforslagets § 1, nr. 6. Hjemlen
foreslås indsat i kapitel 5 i lov om sikring af kulturværdier i
Danmark som § 12 a.
Det følger af det foreslåede
§ 12 a, stk. 1,
at forsendelser,
der vurderes at indeholde genstande, der er omfattet af for-
buddet i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af kultur-
genstande, artikel 3, stk. 1, kan tages i bevaring af told-
og skatteforvaltningen eller politiet, når de i henhold til
toldloven er frembudt korrekt, med henblik på at anmode
Kulturministeriet om at vurdere de forhold, der er beskrevet
i § 12 a, stk. 1, nr. 1 og 2.
Den foreslåede bestemmelse i § 12 a, stk. 1, vil medføre,
at selv om en forsendelse er frembudt korrekt i forbindelse
med dens indførsel eller import, det vil sige, at der på told-
angivelsen blandt andet er givet korrekte oplysninger om
forsendelsens indhold, dens værdi, dens afsender og dens
modtager, og at der er betalt korrekt told, moms og eventuel-
le punktafgifter, vil Skatteforvaltningen eller politiet kunne
tilbageholde forsendelsen, hvis der er behov for, at Kultur-
ministeriet undersøger nogle nærmere angivne forhold, der
relaterer sig til den nævnte forordning. At det er Skattefor-
valtningen eller politiet, der tilbageholder forsendelsen, be-
tyder ikke, at forsendelsen ikke fysisk kan opbevares på
Kulturministeriets område. Det vil f.eks. være relevant, at
Kulturministeriet opbevarer forsendelsen, hvis den indehol-
der genstande, der på grund af deres alder eller lignende vil
L 164 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2555413_0010.png
10
lide skade, hvis de ikke opbevares under passende forhold –
f.eks. vedrørende temperatur, lys og luftfugtighed.
Det følger af det foreslåede § 12 a, stk. 1,
nr. 1,
at forsen-
delser vil kunne tilbageholdes med henblik på, at Kulturmi-
nisteriet kan vurdere, hvilken del af den pågældende forord-
nings bilag, genstandene er omfattet af.
Den foreslåede bestemmelse i § 12 a, stk. 1, nr. 1, vil medfø-
re, at forsendelser kan tilbageholdes med henblik på, at Kul-
turministeriet kan vurdere, om genstandene i forsendelsen er
omfattet af den nævnte forordnings bilag del A, der omfatter
alle de pågældende kulturgenstande, del B, der omfatter dele
af del A, men som er over 250 år gamle, eller del C, der om-
fatter de øvrige dele af del A, men som er over 200 år gamle
og har en værdi på 18.000 euro eller der over pr. styk. En
tilbageholdelse vil alene angå den del af en forsendelse, der
formodes at være ulovlig, hvis alene en del af forsendelsen
formodes at være ulovlig, og det er muligt at adskille de
formodet ulovlige dele fra forsendelsens øvrige indhold.
Det følger af det foreslåede § 12 a, stk. 1,
nr. 2,
at forsendel-
ser vil kunne tilbageholdes af Skatteforvaltningen eller poli-
tiet med henblik på, at Kulturministeriet kan vurdere, om
genstandene er fjernet fra det lands område, hvor de er skabt
eller fundet, i strid med dette lands love og bestemmelser.
Den foreslåede bestemmelse i § 12 a, stk. 1, nr. 2, vil med-
føre, at forsendelser vil kunne tilbageholdes af Skatteforvalt-
ningen eller politiet med henblik på, at Kulturministeriet
undersøger, dels hvor genstandene er skabt eller fundet, dels
om det land har love eller andre bestemmelser, der regulerer
udførelsen af de pågældende genstande, og i så fald om
genstandene er udført i strid med disse regler. En tilbagehol-
delse vil alene angå den del af en forsendelse, der formodes
at være ulovlig, hvis alene en del af forsendelsen formodes
at være ulovlig, og det er muligt at adskille de formodet
ulovlige dele fra forsendelsens øvrige indhold.
Det følger af det foreslåede
§ 12 a, stk. 2, 1. pkt.,
at Skatte-
forvaltningen eller politiet under iagttagelse af reglerne om
beslaglæggelse i retsplejelovens kapitel 74 kan beslaglægge
forsendelser, der vurderes at indeholde genstande omfattet
af forbuddet i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af
kulturgenstande, artikel 3, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse i § 12 a, stk. 2, vil medføre,
at forsendelser kan beslaglægges med henblik på, at Kultur-
ministeriet kan foretage en vurdering af, hvilken del af den
pågældende forordnings bilag, som genstandene er omfattet
af, og om genstandene er fjernet fra det lands område, hvor
de er skabt eller fundet, i strid med dette lands love og be-
stemmelser. En beslaglæggelse vil alene angå den del af en
forsendelse, der formodes at være ulovlig, hvis alene en del
af forsendelsen formodes at være ulovlig, og det er muligt at
adskille de formodet ulovlige dele fra forsendelsens øvrige
indhold.
Henvisningen til retsplejelovens kapitel 74 indebærer bl.a.,
at afgørelse om beslaglæggelse træffes af retten, med mindre
indgrebets øjemed ville forspildes, hvis retskendelse skulle
afventes, jf. lovens § 806, stk. 1, 2 og 4. Tilsvarende kan der
fremsættes begæring for retten om hel eller delvis ophævel-
se af beslaglæggelsen, jf. retsplejelovens § 807 c. Henvis-
ningen til retsplejelovens kapitel 74 indebærer endvidere, at
der eksempelvis vil kunne ske beslaglæggelse af en kultur-
genstand, hvis den, der har rådighed over genstanden, med
rimelig grund er mistænkt for en overtrædelse af forbuddet
i forordningens artikel 3, stk. 1, jf. retsplejelovens § 802,
stk. 1, nr. 1. Tilsvarende vil der kunne ske beslaglæggelse af
en kulturgenstand, som en person, der ikke er mistænkt, har
rådighed over, hvis der grund til at antage, at der er tale om
en overtrædelse af forbuddet i forordningens artikel 3, stk. 1,
jf. retsplejelovens § 803, stk. 1, 1. pkt.
Det følger videre af det foreslåede
§ 12 a, stk. 2, 2. pkt.,
at
beslaglæggelse kan ske med henblik på overdragelse efter
§ 13 a, uanset at betingelserne i retsplejelovens § 802, stk.
1, nr. 2, og § 803, stk. 1, 1. pkt., ikke er opfyldt. Efter den
foreslåede § 13 a kan der efter kulturministerens bestemmel-
se ske overdragelse af en kulturgenstand til det land, hvor
genstandene er skabt eller fundet.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der skabes ud-
trykkelig hjemmel til, at der kan ske beslaglæggelse af en
kulturgenstand med henblik på, at kulturministeren efter det
foreslåede § 13 a kan bestemme, at der skal ske overførsel
til det land, hvor genstandene er skabt eller fundet. Den
foreslåede bestemmelse udelukker ikke, at der tillige kan ske
beslaglæggelse i det omfang, det i øvrigt følger af retspleje-
lovens regler, eksempelvis beslaglæggelse med henblik på
sikring af bevis, såfremt betingelserne herfor er opfyldt.
Til nr. 6
I gældende ret findes der ikke en bestemmelse om straf for
indførsel af kulturgenstande i strid med forbuddet i artikel
3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og rådets forordning (EU)
2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af kultur-
genstande.
Det foreslås, at der i lovens § 13 indsættes et nyt stk. 3
og et nyt stk. 4 om straf for indførsel af kulturgenstande i
strid med forbuddet i artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentets
og rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om
indførsel og import af kulturgenstande.
I det foreslåede
stk. 3
fastlægges det, at medmindre højere
straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde
den, der overtræder forbuddet i artikel 3, stk. 1, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande.
Udgangspunktet er, at der pålægges bødestraf uanset, at
overtrædelsen af forbuddet alene kan tilregnes gerningsper-
sonen som simpelt uagtsomt. Det må som udgangspunkt
L 164 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2555413_0011.png
11
forudsættes, at en rejsende gør sig bekendt med reglerne
for udførsel i det land, hvor vedkommende erhverver en
kulturgenstand. Der kræves derfor ikke forsæt eller grov
uagtsomhed for at ifalde straf efter bestemmelsen.
Gerningsindholdet forudsættes opfyldt i det øjeblik, en gen-
stand omfattet af forbuddet er indført på dansk territorium,
og at medbringe en omfattet genstand gennem tolden betrag-
tes således som indførsel, ikke forsøg herpå.
Det følger af forordningens artikel 11, at "sanktionen …
skal stå i et rimeligt forhold til overtrædelsen". I lyset heraf
vurderer Kulturministeriet, at der kan være en række tilfæl-
de, hvor der ikke bør pålægges straf for overtrædelse af
forbuddet. Dette kan være under hensyn til overtrædelsens
bagatelagtige karakter eller i tilfælde, hvor overtrædelsen
ikke kan tilregnes den pågældende som forsætlig eller uagt-
som.
I forhold til spørgsmålet om overtrædelsens bagatelagtige
karakter, så kan det være tilfælde, hvor der teknisk set er tale
om en overtrædelse af forbuddet i forordningens artikel 3,
stk. 1, men hvor genstanden har begrænset kulturel værdi,
og de ved udførsel af tredjeland overtrådte regler ikke er
møntet på at bevare kulturarven (f.eks. regler om momsde-
klaration).
Der kan endvidere være tilfælde, hvor en overtrædelse ikke
kan tilregnes den, der indfører en genstand, som forsætlig
eller uagtsom. Det kan være tilfælde, hvor det ikke med ri-
melighed kan forventes, at den, der erhverver en kulturgen-
stand i et land uden for Unionens toldområde, kontrollerer,
om denne genstand er ulovligt udført fra et andet land til
erhvervelseslandet inden for 5 år, og således er omfattet af
indførselsforbuddet i forordningens artikel 3, stk. 1. Dette
gælder dog ikke genstande omfattet af forordningens bilag
del B og C. Givet værdien og/eller sjældenheden af sådanne
genstande må det forudsættes, at den, der handler med eller
erhverver dem, udfolder en rimelig indsats for at indhente
oplysninger om deres proveniens (jf. også, at dette, når for-
ordningens øvrige dele træder i kraft, vil være et generelt
krav for indførsel af sådanne genstande).
I det foreslåede
stk. 4
fastlægges det, at straffen efter stk.
3 kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er
begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved
overtrædelsen er opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel
for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparel-
ser, eller hvis der foreligger skærpende omstændigheder, der
kan sidestilles med nr. 1.
Det bemærkes, at dette overstiger den i loven eksisterende
strafferamme på 1 års fængsel for ulovlig udførsel fra Dan-
mark. Der er imidlertid en række forhold, der taler for en
højere strafferamme for indførsel.
Den foreslåede strafferamme er til dels fastsat ud fra, at den
ulovlige udførsel af kulturgenstande, som den foreliggende
lovændring har til hensigt at bremse, ofte indebærer alvorlig
ødelæggelse af kulturarven. Der kan være tale om ulovlige
udgravninger af arkæologiske lokaliteter eller deciderede
plyndringer af historiske og religiøse monumenter, ofte led-
saget af væsentlig ødelæggelse af kulturarven.
Strafferammen er endvidere fastsat ud fra hensynet til, at
forordningen gælder indførsel af genstande til Unionens
toldområde og alene forudsættes håndhævet ved Unionens
toldgrænser. Derved kan kulturgenstande som udgangspunkt
indføres i et medlemsland med henblik på omsætning m.v.
i et andet medlemsland. Dette indebærer, at strafferammen
i Danmark bør ligge på et niveau, der er nogenlunde sam-
menligneligt med andre lande, under skyldigt hensyn til
almindelig dansk retspraksis. Ifølge de oplysninger, der er
tilgængelige for Kulturministeriet om strafniveauer for over-
trædelse af forbuddet i forordningens artikel 3, stk. 1, i an-
dre medlemsstater, ville en øvre strafferamme på kun 1 års
fængsel være lav, og ville potentielt kunne gøre Danmark
til transitland for ulovlig handel med kulturgenstande på
længere sigt.
Strafferammen er endelig fastsat med udgangspunkt i, at
strafferammen passende kan modsvare den, der er fastlagt
i miljøministeriets bekendtgørelse om beskyttelse af vilde
dyr og planter ved kontrol af handelen hermed (bekendtgø-
relse nr. 1285 af 14. juni 2021), da ulovlig indførsel af
kulturgenstande bør betragtes med samme alvor som ulovlig
handel med vilde dyr og planter. Strafferammen efter denne
bekendtgørelse indtil 2 år, jf. bekendtgørelsens § 12, stk. 2.
Det bemærkes, at stk. 4 vil indebære, at der kan ifaldes
fængselsstraf for groft uagtsomme overtrædelser af forbud-
det i stk. 1. Her tænkes navnlig på, at der efter forordningen
er tænkt en særlig forpligtelse til at udvise stor agtpågiven-
hed, når man erhverver særlig kostbare eller sjældne kultur-
genstande af kategorier, som er omfattet af særlig risiko
for ulovlig handel (dvs. genstande omfattet af forordningens
bilag del B og C). Derfor vurderer Kulturministeriet det
rimeligt, at også groft uagtsomme overtrædelser skal kunne
medføre fængselsstraf. Også her bemærkes det, at dette ik-
ke er tilfældet for så vidt angår de eksisterende regler om
udførsel, men dette afspejler, at de skader på kulturarven,
der er forbundet med ulovlig udførsel fra Danmark, typisk
er mindre alvorlige, da det typisk vil dreje sig alene om
manglende udførselstilladelse.
Det fremgår også af stk. 4, at straffen kan stige til fængsel i
indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved
grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er opnået
eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv
eller andre, herunder ved besparelser, eller hvis der er skær-
L 164 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2555413_0012.png
12
pende omstændigheder, der kan sidestilles med § 13, stk. 4,
nr. 1.
Her sigtes til, at en person erhverver en kulturgenstand i ud-
landet og forsætligt eller groft uagtsomt søger at indføre den
i Danmark med henblik på at lade den indgå i sin personlige
samling eller lignende. Hensynet er i den forbindelse, at
personers ønske om at erhverve sjældne kulturgenstande til
personligt eje, uden nødvendigvis at have nogen umiddelbar
intention om videresalg, ofte er en væsentlig efterspørgsels-
faktor i den ulovlige handel med kulturgenstande, og at
disse personer dermed spiller en rolle i denne handel på linje
med dem, der deltager alene med henblik på økonomisk vin-
ding. Det er dog alene hensigten, at dette motiv for indførsel
skal sidestilles med, at der ved overtrædelsen er opnået eller
tilsigtet økonomisk vinding, når kulturgenstanden har stor
værdi eller sjældenhed (dvs. er omfattet af forordningens
bilag del B og C).
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på domstolenes kon-
krete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændig-
heder i sagen, og det angivne strafniveau vil kunne fravi-
ges i op- og nedadgående retning, hvis der i den konkrete
sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder,
jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i
straffelovens kapitel 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
Til nr. 7
Efter gældende ret findes ikke nærmere regler for, hvorledes
danske myndigheder skal forholde sig til kulturgenstande,
som tilbageholdes ved indførsel i Danmark, og efterfølgende
konstateres ulovligt udført af deres oprindelsesland.
Det foreslås derfor i en ny
§ 13 a
at fastsætte regler, som
gør det muligt i overensstemmelse med forordningen, at
kulturgenstande, som er udført af det land, hvor de er skabt
eller fundet, i strid med dette lands love og bestemmelser,
efterfølgende kan overdrages til det pågældende land.
I den foreslåede
stk. 1
fastlægges det, at kulturgenstande,
der indføres i strid med forbuddet i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om ind-
førsel og import af kulturgenstande, artikel 3, stk. 1, og som
tages i bevaring eller beslaglægges i forbindelse med indfør-
sel i Danmark, kan ved kulturministerens foranstaltning og
med bistand fra øvrige myndigheder efter kulturministerens
bestemmelse overdrages til det land, hvor genstandene er
skabt eller fundet.
Overdragelsen udgør ikke en stillingtagen til ejendomsretten
til genstanden efter dansk ret.
Kulturministeren fastlægger hvordan overdragelsen sker,
under hensyn til almindelig praksis for transport af kultur-
genstande at minimere risiko for skader på gentanden eller
lignende hændelser som tyveri.
Overdragelse kan dog først ske, når der er afsagt endelig
dom ved en dansk domstol, der fastslår, at der er sket en
overtrædelse af forordningens forbud mod indførsel af ulov-
ligt udførte kulturgenstande, hvor ved det er fastslået, at
genstandene er ulovligt udført af oprindelseslandet.
Overdragelse kan udsættes, hvis der ikke i oprindelseslandet
findes myndigheder anerkendt af Danmark, der kan tage sik-
kert vare på genstanden. Genstande kan midlertidigt over-
drages til statslige kulturinstitutioner med henblik på beva-
ring indtil det tidspunkt, hvor de sikkert kan overdrages til
oprindelseslandet. Der sker ikke forud for overdragelsen en
vurdering af oprindelseslandets lovgivning eller retssystem.
Bestemmelsen finder alene anvendelse i de situationer, hvor
en genstand er tilbageholdt i forbindelse med indførslen til
Danmark.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.2. i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
I den foreslåede
stk. 2
fastlægges det, at den, der indfører
en kulturgenstand i strid med forbuddet i Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019
om indførsel og import af kulturgenstande, kan pålægges at
afholde omkostningerne ved at returnere genstanden til det
land, hvorfra den er ulovligt udført.
Den foreslåede ændring betyder, at de udgifter, som dan-
ske myndigheder har ved tilbageleveringen af genstanden
til oprindelseslandet pålægges den, der har søgt at indføre
genstanden i Danmark i strid med forordningens forbud. Det
forudsættes her, at tilbageleveringen sker i overensstemmel-
se med almindelig praksis for transport af kulturgenstande af
den pågældende type – som ved f.eks. udlån mellem museer
– afhængig af genstandens karakter og værdi kan det inde-
bære, at genstanden transporteres af kvalificeret transport-
firma, eller kurér ved flytransport, og i visse tilfælde skal
ledsages af politiet. Andre nødvendige udgifter såsom frem-
stilling af særlige transportkasser kan også pålægges den,
der har forsøgt at indføre genstanden. Såfremt genstandens
tilstand gør det nødvendigt, at genstanden skal konserveres
for at kunne transporteres sikkert, kan udgiften hertil også
pålægges den, der har forsøgt at indføre genstanden.
Til nr. 8
I det nuværende Kapitel 5 Almindelige bestemmelser i lov
om sikring af kulturværdier i Danmark er der samlet be-
L 164 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2555413_0013.png
13
stemmelser om straf (§ 13), klageadgang (§ 14), ikrafttræ-
delsestidspunkt (§ 15) og gyldighed for Færøerne og Grøn-
land (§ 16).
Det foreslås, at der indsættes en ny
overskrift
efter § 14
”Ikrafttræden m.v.”.
Det foreslås af ordensmæssige grunde, at lovens straffebe-
stemmelser og nødvendige følgebestemmelser samt klage-
adgang udskilles som et nyt, særskilt kapitel 5, jf. den fore-
slåede § 1, nr. 4, i overensstemmelse med sædvanlig praksis,
og der indføjes i forlængelse heraf et nyt kapitel 6, som
samler de øvrige bestemmelser om ikrafttræden m.v.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 2022.
Lovforslaget følger af en konstatering af, at den danske rets-
tilstand ikke lever op til krav om fastsættelse af sanktioner
for overtrædelse af indførselsforbuddet i Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019
om indførsel og import af kulturgenstande. Lovforslaget bør
derfor træde i kraft hurtigst muligt.
Der kan kun straffes for overtrædelser af forordningen, der
finder sted efter lovens ikrafttræden.
Lov om sikring af kulturværdier i Danmark gælder ikke for
Færøerne og Grønland, jf. lovens § 16, ligesom loven ikke
indeholder hjemmel til at sætte loven i kraft for Grønland
og Færøerne. Denne ændringslov gælder på den baggrund
ikke for Grønland og Færøerne og kan ikke sættes i kraft for
Grønland og Færøerne.
L 164 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2555413_0014.png
14
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om sikring af kulturværdier i Danmark, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1270 af 16. november 2010, foretages føl-
gende ændringer:
1.
Lovens
titel
affattes således:
Lov om sikring af kulturværdier i Danmark
»Lov om sikring af kulturværdier i Danmark og om
supplerende bestemmelser til forordning om indførsel og
import af kulturgenstande«.
2.
I
§ 1
indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Loven har endvidere til formål at fastsætte sup-
plerende bestemmelser til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og
import af kulturgenstande.«
§ 2.
Loven omfatter følgende kulturværdier, der ikke er i
offentligt eje:
1) kulturgenstande fra tiden før 1660,
2) kulturgenstande, som har en værdi på 150.000 kr. eller
derover, og som er ældre end 50 år.
Stk. 2-6 ---
4.
Overskriften
til kapitel 5 affattes således:
Kapitel 5
Almindelige bestemmelser
»Kapitel 5
Strafbestemmelser m.v.«
5.
Efter § 12 indsættes i
kapitel 5:
Ȥ 12 a.
Forsendelser, der vurderes at indeholde genstan-
de, der er omfattet af forbuddet i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om ind-
førsel og import af kulturgenstande, artikel 3, stk. 1, kan
tages i bevaring af told- og skatteforvaltningen eller politiet,
når de i henhold til toldloven er frembudt korrekt, med hen-
blik på at anmode Kulturministeriet om at vurdere
1) hvilken del af den pågældende forordnings bilag, gen-
standene er omfattet af, og
2) om genstandene er fjernet fra det lands område, hvor
de er skabt eller fundet, i strid med dette lands love og
bestemmelser.
Stk. 2.
Told- og skatteforvaltningen eller politiet kan under
iagttagelse af reglerne om beslaglæggelse i retsplejelovens
3.
I
§ 2, stk. 1,
ændres »Loven« til: »Lovens kapitel 2-4«.
§ 1.
Lovens formål er at sikre den danske kulturarv gen-
nem bevaring af kulturværdier i Danmark.
L 164 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2555413_0015.png
15
kapitel 74 beslaglægge forsendelser, der vurderes at indehol-
de genstande omfattet af forbuddet i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om
indførsel og import af kulturgenstande, artikel 3, stk. 1. Be-
slaglæggelse kan ske med henblik på overdragelse efter § 13
a, uanset at betingelserne i retsplejelovens § 802, stk. 1, nr.
2, og § 803, stk. 1, 1. pkt., ikke er opfyldt.«
§ 13.
Med bøde straffes den, der overtræder § 3, stk. 1,
eller § 4.
Stk. 2.
Straffen kan stige til fængsel i indtil 1 år, såfremt
overtrædelsen er begået med forsæt og der i øvrigt foreligger
skærpende omstændigheder.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske person-
er) strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5.
Stk. 4.
For overtrædelser af denne lov er forældelsesfristen
5 år.
6.
I
§ 13
indsættes efter stk. 2 som nye stykker:
»Stk.
3.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde den, der overtræder forbuddet
i artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og im-
port af kulturgenstande.
Stk. 4.
Straffen efter stk. 3 kan stige til fængsel i indtil
2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov
uagtsomhed, og hvis
1) der ved overtrædelsen er opnået eller tilsigtet en økono-
misk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder
ved besparelser, eller
2) der foreligger skærpende omstændigheder, der kan si-
destilles med nr. 1.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og 6.
7.
Efter § 13 indsættes:
Ȥ
13 a.
Kulturgenstande, der indføres i strid med for-
buddet i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af kultur-
genstande, artikel 3, stk. 1, og som tages i bevaring eller
beslaglægges i forbindelse med indførsel i Danmark, kan
ved kulturministerens foranstaltning og med bistand fra øv-
rige myndigheder efter kulturministerens bestemmelse over-
drages til det land, hvor genstandene er skabt eller fundet.
Stk. 2.
Den, der indfører en kulturgenstand i strid med
forbuddet i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af kul-
turgenstande, kan af kulturministeren pålægges at afholde
omkostningerne ved at returnere genstanden til det land,
hvorfra den er ulovligt udført.«
8.
Efter § 14 indsættes:
»Kapitel
6
Ikrafttræden m.v.«