NOTAT
Høringsnotat vedr. forslag om ny bogføringslov
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at give erhvervslivet og samfundet mulighed for
at realisere det fulde potentiale ved digitalisering af bogførings- og regn-
skabsprocesser, ved at indføre krav til virksomhedernes brug af digitale
bogføringssystemer. Forslaget skal desuden styrke indsatsen mod snyd og
fejl i regnskaber, moms- og skatteangivelser.
Lovforslaget har været sendt i offentlig høring ad to omgange.
Den del af lovforslaget som gennemfører den politiske aftale af 23. juni
2021 om det fremadrettede behov for revision, har været sendt i offentlig
høring den 10. november 2021 med frist for høringssvar den 8. december
2021 til i alt 102 organisationer, foreninger m.v. Der er modtaget 12 hø-
ringssvar, hvoraf 10 indeholdt konkrete bemærkninger til forslaget.
Anden del af lovforslaget gennemfører dele af den politiske aftale af 21.
januar 2022 om en ny reformpakke for dansk økonomi, som vedrører Au-
tomatisk Erhvervsrapportering, har været sendt i offentlig høring den 26.
januar 2022 med frist for høringssvar den 23. februar 2022 til i alt 124 or-
ganisationer, foreninger m.v. Der er modtaget 14 høringssvar, hvoraf 13
har haft konkrete bemærkninger til dette forslag.
De generelle bemærkninger fra begge høringer til forslaget til ny bogfø-
ringslov gennemgås og kommenteres nedenfor i afsnit 2. De væsentligste
konkrete bemærkninger til de enkelte emner i lovudkastet gennemgås og
kommenteres nedenfor i afsnit 3.
Visse høringssvar har givet anledning til redaktionelle ændringer og præ-
ciseringer i lovteksten og bemærkningerne. Da disse ændringer ikke berø-
rer substansen i lovforslaget, omtales de ikke i dette notat.