Til lovforslag nr.
L 163
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 12. maj 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om bogføring
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 10 ændringsforslag til lov-
forslaget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, RV, EL og FG) indstiller
de under A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de
stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (KF) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindre-
tallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (LA og Hans Kristian Skib-
by (UFG)) indstiller det under A nævnte lovforslag til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet indstiller det under
B nævnte lovforslag til
vedtagelse.
Mindretallet vil stemme
for de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (DF) indstiller det under
A nævnte lovforslag til
vedtagelse.
Mindretallet indstiller
det under B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behand-
ling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsfor-
slag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu-
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok-
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre og Enhedslisten
Et flertal i udvalget (S, V, SF, RV og EL) noterer, at
erhvervsministeren har stillet ændringsforslag om deling af
lovforslaget. Flertallet bakker op om det under A nævnte
lovforslag, der vedrører digital bogføring.
Flertallet er enige om, at lovforslaget og udmøntningen
heraf skal sikre en balance imellem på den ene side hensy-
net til, at ikkedigitale virksomheder kan opleve det som
en stor omstilling at skulle bogføre digitalt på trods af de
anviste byrdelettelser, og på den anden side at sikre, at fejl
i bogføringen og regnskaberne reduceres, at moms- og skat-
tegabet reduceres, og at mulighederne for svindel indskræn-
kes. Denne balance er vigtig i forhold til at sikre digital
opbevaring af regnskabsmateriale, at de rette virksomheder
omfattes af kravene om digital bogføring, og at lovkravene
generelt tjener det rette formål.
Flertallet noterer sig, at lovforslaget bemyndiger er-
hvervsministeren til at sætte kravet om anvendelse af digi-
tale bogføringssystemer i kraft afhængigt af regnskabsklas-
se. Det bemærkes desuden, at erhvervsministeren har stillet
ændringsforslag om, at dette også kan afhænge af omsæt-
ning. Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at kravet
om anvendelse af digitale bogføringssystemer tidligst vil
træde i kraft for regnskabspligtige virksomheder i 2024 og
tidligst for de personligt ejede virksomheder i 2026.
Flertallet noterer sig, at erhvervsministeren, i god tid in-
den reglerne for de personligt ejede virksomheder forventes
sat i kraft, vil indkalde partierne til politiske drøftelser om
implementeringen af kravet om digital bogføring og om nye
digitale muligheder. I den forbindelse skal Erhvervsministe-
riet belyse, hvor velfungerende markedet for udbydere af
digitale bogføringssystemer er, herunder hvor mange udby-
dere af digitale bogføringssystemer der er registreret hos
Erhvervsstyrelsen og deres gældende prisniveauer og even-
tuelle gratisløsninger for små virksomheder. Derudover skal
Erhvervsministeriet efter inddragelse af erhvervsorganisatio-
ner og udbydere oplyse, hvordan implementeringen er gået
for de regnskabspligtige virksomheder, og i hvilket omfang
virksomheder med personlig hæftelse allerede har omstillet
sig til digitale bogføringssystemer.
AX027757