Erhvervsudvalget 2021-22, Erhvervsudvalget 2021-22, Erhvervsudvalget 2021-22
L 163 Bilag 4, L 163 A Bilag 4, L 163 B Bilag 4
Offentligt
2558693_0001.png
8. april 2022
Bogføringsloven bliver dyr for iværksættere og små erhvervsdrivende
Regeringen har fremlagt forslag til ny bogføringslov
1
med førstebehandling den 21. april 2022. Den
medfører ganske væsentlige ændringer, der træder i kraft med meget kort varsel. Ændringerne om-
fatter alle virksomheder med en omsætning på over 300.000 kr.
1. Der indføres krav om at bogføringsmateriale og bilag opbevares digitalt. Dvs. alle bilag skal
scannes.
2. Der indføres også krav om at der løbende skal foretages backup, og at denne skal opbevares
betryggende.
3. Hvis hverken det originale digitale bogføringsmateriale eller backup kan stilles til rådighed ved
forespørgsel fra de offentlige myndigheder som har krav på materialet, kan der pålægges bø-
der. Lovudkastet lægger op til potentielle bøder med op til 1,5 millioner kroner.
4. Det foreslås, at lovens krav skal være gældende allerede fra 1. januar 2023.
5. Alle virksomheder skal foretage en beskrivelse af sin bogføring, herunder hvordan det sikres
at alt bogføres, hvem der bogfører, hvor tit der bogføres, hvor ofte der tages sikkerhedskopi,
hvordan materialet opbevares og så videre. Dette er endvidere en administrativ byrde.
Erhvervsstyrelsen mener, at loven vil medføre administrative besparelser for virksomhederne. Dette
gælder dog ikke de mindste virksomheder, hvad nedenstående eksempel viser.
Lovens udformning tyder dermed på, at der i Erhvervsstyrelsen mangler viden om, hvordan denne
lov reelt vil påvirke mindre erhvervsdrivende. For den store gruppe af virksomheder, som i dag har
meget små udgifter til bogføring, og som anvender meget begrænset tid på bogføringsopgaver, så vil
krav om digitalisering således kunne medføre relativt store ekstraudgifter. Nedenstående eksempel
er udarbejdet ud fra en konkret virksomhed. Der er tale om en frisørsalon, hvor kun ejeren er ansat,
og hvor den årlige omsætning ligger på omkring 500.000 kr. og dermed over de 300.000 kr., som
Eksempel: Enkeltmandsvirksomhed (frisør) med 500.000 kr. i årlig omsætning
I dag
Med ny bogføringslov
Forskel
Udgift til bogføring
2,5 time = 2500 kr. + 1,5 time = 1500 kr. + moms
moms
Nyt kassesystem, der
1,95% af omsætningen dvs.
kan håndtere digital
9750 kr. om året
bogføring (Fx IZettle)
Licens til digitalt bogfø-
2400 kr. om året
ringssystem
I ALT
2.500 kr + moms
13.650 kr. + moms
Øget udgift på
11.150 kr. pr. år.
1
https://www.ft.dk/samling/20211/lovforslag/L163/som_fremsat.htm
L 163 - 2021-22 - Bilag 4: Henvendelse af 8/4-22 fra SMVdanmark om bogføringsloven
2558693_0002.png
I tillæg til ovenstående kommer følgende udgifter:
Udgifter til IT-udgifter fx backup af materialer og nyt IT-system, såfremt dette ikke sker eks-
ternt. Dette vil løbe op i titusindvis af kroner.
Tid brugt på at dokumentere beskrivelse af bogføring.
På den baggrund foreslår vi:
1. At indfasningsperioden udskydes med virkning for regnskabsåret fra 1.1 2024 eller senere.
2. At grænse for krav om digitalisering hæves til en omsætning på 1,5 mio. kr.
Hvis omsætningskravet fastsættes til 1,5 mio. kr., vil man sikre, at loven kun omfatter de virksomhe-
der, hvor digitaliseringskravet med stor sandsynlighed vil medføre en reel administrativ og økonomisk
lettelse for virksomheden. Langt de fleste virksomheder med under under 2 årsværk har således en
omsætning under 1,5 mio. kr.
Denne praksis vil endvidere være i tråd med anbefalingerne fra Reformkomissionen, der udkom den
6. april 2022
2
.
”Især små og nystartede virksomheder kan have vanskeligt ved at leve op
til komplekse regler. Kom-
missionen anbefaler derfor, at der i højere grad tages aktivt stilling til mulige ”kravlegårdsmodeller”.
Det vil sige, at nye eller ændrede regler ikke eller kun i mindre grad gælder de mindste og nystartede
virksomheder. Det kendes eksempelvis fra regnskabsområdet, hvor virksomheder i regnskabsklasse B
kan fravælge revision, hvis virksomheden i to følgende regnskabsår ikke overstiger bestemte grænser
for virksomhedsstørrelse. Kravlegårdsmodellerne vil frigive tid i de små virksomheder med vækstpo-
tentiale til at fokusere på driften af virksomheden. ”
Det skal i denne sammenhæng bemærkes, at regnskabsloven jf., §22a
3
giver virksomheder mulighed
for at opstille simple regnskaber, og at virksomheder hermed er defineret ved en omsætning på over
5,4 mio. kr. eller over 10 heltidsbeskæftigede ansatte. Det vil sige niveauer, der ligger langt over, hvad
Erhvervsstyrelsen foreslår i dette tilfælde (300.000 kr. uden hensyntagen til antal årsværk).
Venlig hilsen
Kasper Munk Rasmussen
Chefkonsulent
SMVdanmark
E: [email protected]
M: +45 61 96 39 80
2
3
https://reformkommissionen.dk/udgivelser/nye-reformveje-1/
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/838
2