Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22
L 162 , L 162 A , L 162 B , L 162 C
Offentligt
2571477_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. maj 2022
Politikontoret
Pierre Nydal
2022-0037-0146
2410304
Besvarelse af spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven,
lov om vagtvirksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. (Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og krimina-
litet) (L 162)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagtvirksom-
hed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrket ind-
sats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L 162), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. april 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 162c - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om evidensen for, at det virker kriminalitetsforebyggende at indføre ny handlepligt, der kan indgå i et børne- og ungepålæg, hvorefter barnet eller den unge ikke må opholde sig eller færdes i et bestemt geografisk område, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagt-
virksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L
162):
”Vil
ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang af L
162 (Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og krimi-
nalitet) redegøre for evidensen for, at det virker kriminalitetsfo-
rebyggende at tilføje utryghedsskabende adfærd som en selv-
stændig betingelse, der kan føre til et forældrepålæg og et børne-
og ungepålæg?”
Svar:
Regeringens politik i forhold til bekæmpelse af kriminalitet og sikre et tryg-
gere samfund går på to ben. Vi skal sætte markant ind over for dem, der
begår kriminalitet og skaber utryghed, men skal samtidig række en hånd ud
til dem, der har mod på at komme ud af den kriminelle løbebane og blive en
del af fællesskabet. Det er derfor afgørende for mig som justitsminister, at
vi som samfund ikke kun sætter ind, når skaden er sket. Vi skal også fore-
bygge, at børn og unge kommer ind i en kriminel løbebane og vise dem en
anden vej.
Med lovforslaget lægges der op til at indsætte en ny bestemmelse i service-
lovens § 57 a, stk. 2, nr. 3, og § 57 b, stk. 2, nr. 3, hvorefter anvendelsesom-
rådet for at meddele et forældrepålæg og børne- og ungepålæg udvides til at
omfatte sager, hvor der foreligger oplysninger om, at barnet eller den unge
har udvist en utryghedsskabende adfærd på steder, hvortil der er almindelig
adgang. Endvidere foreslås det at indsætte en ny bestemmelse i servicelo-
vens § 57 b, stk. 3, nr. 2, hvorefter det i et børne- og ungepålæg kan fastsæt-
tes, at barnet eller den unge skal undlade at færdes frem og tilbage eller tage
ophold i et nærmere geografisk afgrænset område.
Som det fremgår af pkt. 3.7.2 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-
get, er det efter regeringens opfattelse afgørende, at samfundet har de rette
redskaber til at yde en hurtig og effektiv indsats over for de børn og unge,
der viser tegn på at være på vej til at vende fællesskabet i ryggen. Hvis vi
skal undgå grupper af børn og unge, der dominerer områder i det offentlige
rum og skaber utryghed, er en tidlig og målrettet indsats fra myndighederne
af afgørende betydning for at hjælpe børn og unge til et liv uden kriminalitet
Side 2/3
L 162c - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om evidensen for, at det virker kriminalitetsforebyggende at indføre ny handlepligt, der kan indgå i et børne- og ungepålæg, hvorefter barnet eller den unge ikke må opholde sig eller færdes i et bestemt geografisk område, til justitsministeren
og for at genskabe trygheden i det pågældende område. Der er behov for
tiltag, der kan understøtte barnet eller den unge i at bryde ud af det utryg-
hedsskabende og antisociale adfærdsmønster.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at utryghedsskabende adfærd bør
tilføjes som en selvstændig betingelse, der kan føre til et forældrepålæg og
et børne- og ungepålæg. Det vil på den måde blive tydeliggjort, at utryg-
hedsskabende adfærd udgør en reel fare for udviklingen hos børn og unge,
der udviser den. Adfærden kan blive en glidebane, som i værst tænkelige
scenarie kan føre til en kriminel tilværelse. Ved at tilføje utryghedsskabende
adfærd som en af de problemstillinger, der kan føre til et pålæg, sikres det,
at kommunerne har mulighed for at sætte tidligt og målrettet ind over for
utryghedsskabende børn og unge med henblik på, at de får hjælp til at
komme tilbage på rette spor, inden den utryghedsskabende adfærd potentielt
intensiveres og udvikler sig til en kriminel løbebane.
Justitsministeriet finder endvidere, at kommunerne bør gives mulighed for
at fastsætte en ny handlepligt i børne- og ungepålægget om, at barnet eller
den unge i en begrænset tidsperiode ikke må opholde sig eller færdes frem
og tilbage i et afgrænset område, f.eks. en bestemt plads, en S-togsstation
eller et storcenter. Det skal understøtte en positiv udvikling for barnet eller
den unge bl.a. ved at give barnet eller den unge hjælp til at bryde med mil-
jøer, der ikke er gavnlige for deres udvikling.
Der findes ikke nyere, solide undersøgelser af forældrepålægs og børne- og
ungepålægs virkning, herunder i relation til kriminalitetsforebyggelse. Det
kan dog oplyses,
at der som en del af aftalen ”En reform af indsatsen mod
ungdomskriminalitet
alle handlinger har konsekvenser”
skal gennemføres
en praksisundersøgelse, der skal følge op på, om reglerne om forældrepålæg
og børne- og ungepålæg anvendes efter hensigten. Denne praksisundersø-
gelse udarbejdes af Ankestyrelsen i indeværende år.
Side 3/3