Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22
L 162 , L 162 A , L 162 B , L 162 C
Offentligt
2571904_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. maj 2022
Politikontoret
Pierre Nydal
2022-0037-0146
2416311
Besvarelse af spørgsmål nr. 28 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven,
lov om vagtvirksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. (Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og krimina-
litet) (L 162)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 28 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagtvirksom-
hed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrket ind-
sats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L 162), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. april 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 162c - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om, hvorledes politiet skal håndhæve bortvisninger fra flere nattelivszoner i et bestemt område, og om der ikke bør oprettes et register over bortvisninger, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 28 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagt-
virksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L
162):
”Vil
ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang af L
162 (Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og krimi-
nalitet) redegøre for, hvorledes politiet skal håndhæve bortvis-
ninger fra flere nattelivszoner i et bestemt område, og om der
ikke bør oprettes et register over bortvisninger, som politiet og
evt. dørmænd kan orientere sig i, hvis bortviste forsøger at op-
holde sig i nattelivszonen eller komme ind på beværtninger med
tilknytning til disse zoner?”
Svar:
1.
Som det fremgår af pkt. 3.3.2 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-
get, har der de senere år været flere eksempler på brutale og meningsløse
overfald i nattelivet, hvor ofre er blevet overrasket af en overfaldsmand uden
for baren eller på vej hjem fra en aften i byen. Tal fra Offerundersøgelserne
for årene 2016-2020 viser, at hver femte tilfælde af vold sker i nattelivet, og
det går ofte ud over mennesker, der ingen relation har til gerningsmanden
på forhånd.
Overfald og anden voldelig adfærd i nattelivet vil i visse tilfælde kunne und-
gås, hvis det i tide lykkes at få potentielle uromagere og voldsparate perso-
ner væk fra de områder, hvor der er festende unge, og hvor der er større
risiko for konfrontationer.
Politiet har i medfør af politiloven og ordensbekendtgørelsen mulighed for
at give påbud til bestemte personer om ikke at opholde sig i et bestemt om-
råde. Sådanne påbud har dog ikke retsvirkning ud over den aktuelle situa-
tion, og politiet kan derfor ikke med hjemmel i disse bestemmelser forbyde,
at personerne igen indfinder sig i området. Hertil kræves, at betingelserne
for zoneforbud, jf. ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 2-5, er til stede.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at der bør etableres hjemmel til,
at politiet
med henblik på at afværge fare for forstyrrelse af den offentlige
orden samt fare for enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed
kan ud-
stede påbud til en person om at forlade en nattelivszone og ikke igen at tage
ophold eller færdes i zonen resten af aftenen og natten. Det skal sikre, at
Side 2/3
L 162c - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om, hvorledes politiet skal håndhæve bortvisninger fra flere nattelivszoner i et bestemt område, og om der ikke bør oprettes et register over bortvisninger, til justitsministeren
potentielle uromagere kan sendes væk fra festen, og at de ikke kort tid efter
vender tilbage til området.
2.
Som det fremgår af pkt. 3.3.3.2 i de almindelige bemærkninger til lov-
forslaget, vil et påbud efter den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 e,
stk. 1, indebære, at modtageren af påbuddet vil skulle forlade den nattelivs-
zone, som den pågældende på tidspunktet for udstedelsen af påbuddet op-
holder sig i, og at den pågældende ikke må tage ophold eller færdes i den
pågældende nattelivszone og eventuelt øvrige nattelivszoner, som politiet
måtte have besluttet at inkludere i påbuddet, i tidsrummet fra udstedelsen af
påbuddet og indtil kl. 5.
Det forudsættes, at politiet i forbindelse med påbuddets udstedelse vejleder
den pågældende om påbuddets indhold og udstrækning, jf. pkt. 3.3.3.2 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget. Det er dog i almindelighed den
enkeltes eget ansvar at orientere sig om den præcise afgræsning af nattelivs-
zonen. Endvidere vil politiet, hvis der konkret skønnes at være behov herfor,
f.eks. på grund af den pågældendes tilstand, kunne vise den pågældende ud
af nattelivszonen eller hjem, hvis den pågældende har bopæl i nattelivszo-
nen.
Det er ikke forudsat, at der skal etableres et register over bortvisninger, som
politiet og eventuelle dørmænd kan orientere sig i, idet det bl.a. bemærkes,
at det alene vil være en politimæssig opgave at håndhæve et påbud udstedt
efter den foreslåede § 6 e, stk. 1, i politiloven. Det kan i den forbindelse
oplyses, at Rigspolitiet aktuelt er ved at afklare, hvordan politiet i praksis
mest hensigtsmæssigt og effektivt kan håndhæve et påbud efter den foreslå-
ede § 6 e, stk. 1.
Side 3/3