Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22
L 162 , L 162 A , L 162 B , L 162 C
Offentligt
2571880_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. maj 2022
Politikontoret
Pierre Nydal
2022-0037-0146
2410310
Besvarelse af spørgsmål nr. 10 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven,
lov om vagtvirksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. (Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og krimina-
litet) (L 162)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagtvirksom-
hed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrket ind-
sats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L 162), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. april 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 162c - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om oversendelse af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering af eventuelle konkurrencemæssige konsekvenser af forslaget, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 10 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagt-
virksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L
162):
”Vil
ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang af L
162 (Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og krimi-
nalitet) oversende Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurde-
ring af eventuelle konkurrencemæssige konsekvenser af forsla-
get?”
Svar:
Det kan oplyses, at forslag til lov om ændring af lov om politiets virksom-
hed, straffeloven, lov om vagtvirksomhed, lov om social service og lov om
fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd
og kriminalitet) (L 162) har været i høring hos Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen, der har oplyst følgende:
”Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen har den 22. marts 2022
modtaget Justitsministeriets høring over styrket indsats mod
utryghedsskabende adfærd og kriminalitet.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgør sammen med Kon-
kurrencerådet en uafhængig konkurrencemyndighed. De føl-
gende høringsbemærkninger afgives udelukkende som konkur-
rencemyndighed.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bemærker, at styrelsen tid-
ligere har vurderet, at henholdsvis off-trade- og on-trade-salg af
alkohol i form af cider og ”ready to drink”-produkter
(RTD) ud-
gør forskellige markeder. Dog kan det ikke afvises, at der bliver
fjernet et muligt konkurrencepres på on-trade-markedet, hvis
off-trade-salg af alkohol ikke længere er muligt i tidsrummet for
forbuddet.
Dette medfører risiko for højere priser på on-trade-salg af alko-
hol i en nattelivszone i tidsrummet for forbuddet, da forbru-
gerne, der befinder sig i en nattelivszone i tidsrummet for for-
buddet, ikke længere har mulighed for at substituere over til off-
trade-salg af alkohol, hvis aktører på on-trade-markedet hæver
priserne på alkohol.
Derudover bemærker styrelsen, at i det tilfælde, hvor virksom-
heder, der ligger relativt tæt geografisk set og henholdsvis lige
Side 2/3
L 162c - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om oversendelse af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering af eventuelle konkurrencemæssige konsekvenser af forslaget, til justitsministeren
inden for og lige uden for en nattelivszone, bliver forskelsbe-
handlet i deres adgang til salg af alkohol, er der risiko for kon-
kurrenceforvridning. Dette skyldes, at virksomheder lige uden-
for en nattelivszone i tidsrummet for forbuddet ikke udsættes for
et konkurrencepres fra virksomheder inde i en nattelivszone i
forbindelse med off-trade-salg af alkohol. Dette medfører risiko
for højere priser på off-trade-salg af alkohol i virksomheder lige
uden for en nattelivszone i tidsrummet for forbuddet.
På det foreliggende grundlag er det ikke muligt for styrelsen
præcist at vurdere omfanget af en eventuel konkurrenceforvrid-
ning.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ikke herudover be-
mærkninger til høringen.”
Side 3/3