Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22
L 162 , L 162 A , L 162 B , L 162 C
Offentligt
2578399_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. maj 2022
Politikontoret
Pierre Nydal
2022-0037-0146
2446448
Besvarelse af spørgsmål nr. 67 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven,
lov om vagtvirksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. (Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og krimina-
litet) (L 162)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 67 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagtvirksom-
hed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrket ind-
sats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L 162), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. maj 2022. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Morten Dahlin (V).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 162b - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om ministeren vil være villig til at differentiere mellem eksempelvis vinbarer og diskoteker ift. kravet om autoriseret dørmænd til udskænkningssteder i nattelivszonerne, der holder længere åbent end til klokken 02, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 67 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagt-
virksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L
162):
”Vil ministeren oplyse, hvor mange restauranter, barer mv., der
undgår krav om dørmand, såfremt det besluttes ikke at kræve
dørmænd til barer, restauranter mv., der ikke holder åbent efter
klokken 02?
Svar:
Som det fremgår af min besvarelse af 9. maj 2022 af spørgsmål nr. 32 fra
Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagtvirksomhed, lov om social
service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrket indsats mod utrygheds-
skabende adfærd og kriminalitet) (L 162), er Justitsministeriet ikke i besid-
delse af oplysninger om antallet af serveringssteder, der har åbent i tidsrum-
met mellem kl. 24 og kl. 5, og som aktuelt er beliggende i en nattelivszone.
Justitsministeriet er således heller ikke i besiddelse af oplysninger om, hvor
mange serveringssteder, herunder restauranter og barer, der vil være omfat-
tet af den foreslåede undtagelsesbestemmelse i det ændringsforslag, som er
fremsendt til Retsudvalget den 16. maj 2022, hvorefter det foreslåede krav
om brug af en autoriseret dørmand eller vagt ikke vil gælde for serverings-
steder, som ikke holder åbent efter kl. 2.
I den forbindelse skal det dog bemærkes, at ændringsforslaget har til formål
at imødekomme synspunkter fra restaurationsbranchen om, at et krav om
brug af en autoriseret dørmand eller vagt kan være en økonomisk byrde for
navnlig restauranter med natbevilling til kl. 1 eller kl. 2 om natten. På den
baggrund har branchen bl.a. opfordret til, at kravet om brug af en autoriseret
dørmand eller vagt ikke gælder for serveringssteder, der alene har åbent ind-
til kl. 2 om natten, jf. den kommenterede høringsoversigt til lovforslaget, s.
4 f.
Med det fremsendte ændringsforslag er der angivet klare betingelser for,
hvornår et serveringssted vil være omfattet af den foreslåede undtagelsesbe-
stemmelse. Der er således lagt op til, at undtagelsen gælder serveringssteder,
der skal forstås i overensstemmelse med restaurationslovens definition, og
Side 2/3
L 162b - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om ministeren vil være villig til at differentiere mellem eksempelvis vinbarer og diskoteker ift. kravet om autoriseret dørmænd til udskænkningssteder i nattelivszonerne, der holder længere åbent end til klokken 02, til justitsministeren
at det afgørende for, om et serveringssted er undtaget eller ej, er det pågæl-
dende serveringssteds åbningstid. Det er Justitsministeriets vurdering, at det
er mest hensigtsmæssigt at anvende restaurationslovgivningens definition,
og at det bl.a. vil kunne give afgrænsningsproblemer alene at undtage be-
stemte typer af serveringssteder, som der ikke findes en nærmere definition
af, herunder vinbarer.
Det er i øvrigt min opfattelse, at vi med det ændringsforslag, som jeg har
fremsendt til Retsudvalget den 16. maj 2022, har fundet den rette balance.
Vi imødekommer således restaurationsbranchens ønske om, at restauranter
m.v. ikke bliver bebyrdet unødvendigt, samtidig med at vi sikrer, at der
kommer en øget tilstedeværelse af dørmænd på de gader, hvor barerne og
diskotekerne ligger side om side, og der er særlig risiko for konflikter og
vold, og hvor dørmændene vil kunne bidrage til et tryggere natteliv.
Side 3/3