Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22
L 162 , L 162 A , L 162 B , L 162 C
Offentligt
2576104_0001.png
Retsudvalget 2021-22
L 162 - endeligt svar på spørgsmål 26
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. maj 2022
Politikontoret
Pierre Nydal
2022-0037-0146
2423460
Besvarelse af spørgsmål nr. 26 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven,
lov om vagtvirksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. (Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og krimina-
litet) (L 162)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 30 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagtvirksom-
hed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrket ind-
sats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L 162), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. april 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
L 162a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om der knyttes ekstern gældsrådgivning til ift. ændringsforslaget om økonomisk kontrol, således at den unge også får hjælp til sin privatøkonomi, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 26 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagt-
virksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L
162):
”Vil
ministeren øge teknisk bistand til et ændringsforslag, som
målretter økonomisk kontrol mod de unge, hvor man kan be-
grunde et behov for hjælp?”
Svar:
1.
Med lovforslaget lægges der op til at indføre et nyt særvilkår i straffelo-
vens § 57 a, der er målrettet unge mellem 18 og 25 år, som idømmes en
betinget dom for visse former for utryghedsskabende kriminalitet.
Som det fremgår af pkt. 3.5.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er
det regeringens opfattelse, at retssystemet i endnu højere grad kan bidrage
til at resocialisere unge mennesker, og at dette kan ske ved, at den unge
understøttes i og vejledes om væsentlige livforhold, herunder økonomiske
forhold. Samfundet har således et ansvar for, at den unge
når retssystemet
løsner sit greb, og den unge igen står på egne ben
er tilbageladt med de
rette forudsætninger for at leve et godt liv uden kriminalitet.
Alt efter den konkrete sags omstændigheder vil unge, der første gang døm-
mes for utryghedsskabende kriminalitet, kunne blive mødt af en betinget
fængselsstraf. I visse tilfælde vil der til den betingede dom være fastsat et
vilkår om f.eks. tilsyn eller udførelse af samfundstjeneste. Det er regerin-
gens opfattelse, at den betingede dom ikke nødvendigvis i tilstrækkeligt om-
fang giver den unge den støtte, der er nødvendig for at sikre, at den unge
ikke falder tilbage i kriminalitet, og samtidig afspejler alvoren af den utryg-
hedsskabende kriminalitet, der er begået.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at der er behov for at indføre et
nyt særvilkår om økonomisk kontrol, der er målrettet unge lovovertrædere
mellem 18 og 25 år, som har begået visse former for utryghedsskabende
kriminalitet, og som står på kanten til at fortsætte en kriminel tilværelse.
Som det fremgår af pkt. 3.5.1 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-
get, kan retten efter straffelovens § 57, 2. pkt., fastsatte vilkår til en betinget
dom, som findes formålstjenlige (såkaldte særvilkår). Bestemmelsen
Side 2/5
L 162a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om der knyttes ekstern gældsrådgivning til ift. ændringsforslaget om økonomisk kontrol, således at den unge også får hjælp til sin privatøkonomi, til justitsministeren
indeholder i nr. 1-10 eksempler på særvilkår, som retten kan fastsætte. Den
angivne opregning er ikke udtømmende, og der er således mulighed for at
fastsætte andre vilkår end de nævnte, hvis det vurderes formålstjenligt.
Efter straffelovens § 57, nr. 7, kan retten fastsætte vilkår om, at den dømte
retter sig efter tilsynsmyndighedens (dvs. kriminalforsorgens) bestemmelser
om indskrænkninger i rådigheden over indtægter og formue og opfyldelse
af økonomiske forpligtelser.
Særvilkåret indebærer, at tilsynsmyndigheden kan forbyde, at den dømtes
indtægt eller formue anvendes på bestemte måder. Det kan f.eks. ske ved, at
tilsynsmyndigheden meddeler et forbud mod, at den dømte indgår afbeta-
lingshandler uden tilsynsmyndighedens godkendelse. Særvilkåret indebæ-
rer endvidere, at tilsynsmyndigheden kan pålægge den dømte at opfylde
økonomiske forpligtelser, f.eks. at betale underholdsbidrag.
Som det endvidere er beskrevet i pkt. 3.5.1 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger, fremgår det af betænkning nr. 82 af 1953 om forsorgsdomme
og betingede domme, s. 34, at baggrunden for, at Folketinget indførte det
gældende særvilkår om økonomisk administration i straffelovens § 57, nr.
7, var, at mange lovovertrædere har dårlige økonomiske forhold eller
trods
gode indtægter
savner evne til at føre en ordnet økonomi.
Særvilkåret om økonomisk administration anvendes imidlertid kun i ganske
få tilfælde i praksis. Rigsadvokaten og Direktoratet for Kriminalforsorgen
har således oplyst, at det ikke har været muligt at identificere sager fra de
seneste fem år, hvor en person er idømt et sådant særvilkår.
2.
For at sikre, at unge får bedre forudsætninger for at fravælge et liv med
kriminalitet på den anden side af dommen, er der derfor i lovforslaget lagt
op til at indføre et nyt særvilkår om økonomisk kontrol, der er målrettet
unge, og som det klare udgangspunkt vil skulle idømmes ved betingede
domme for visse typer af utryghedsskabende kriminalitet. Det skal sikre, at
særvilkåret bliver anvendt, og at unge dermed får den fornødne støtte til at
komme på ret kurs igen.
Det er Justitsministeriets vurdering, at hvis nedenstående ændringsforslag,
vedtages, vil det foreslåede særvilkår om økonomisk kontrol antageligt blive
anvendt i samme begrænsede omfang som det gældende særvilkår om øko-
nomisk administration efter straffelovens § 57, nr. 7.
Side 3/5
L 162a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om der knyttes ekstern gældsrådgivning til ift. ændringsforslaget om økonomisk kontrol, således at den unge også får hjælp til sin privatøkonomi, til justitsministeren
2.
Et ændringslovforslag som ønsket af spørgeren kan udformes på følgende
måde:
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om politiets virksomhed, straffelo-
ven, lov om vagtvirksomhed, lov om social service og lov om fuldbyr-
delse af straf m.v.
(Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L 162)
Ændringsforslag
Af
(…)
tiltrådt af
(…)
Til § 2
1)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 57 a
affattes
stk. 1
således:
Ȥ
57 a.
For personer, der på gerningstidspunktet var mellem 18 og 25 år,
og som idømmes en betinget dom, kan retten, når det findes formålstjenligt,
som vilkår for udsættelsen bestemme, at den dømte skal opnå tilsynsmyn-
dighedens godkendelse af økonomiske dispositioner, der overstiger en be-
løbsgrænse, der fastsættes af retten, og rette sig efter tilsynsmyndighedens
bestemmelser om at anvende indtægter og formue til at indfri gæld til det
offentlige.«
[Ændring af betingelser for at idømme særvilkåret om økonomisk kontrol]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det at ændre betingelserne for at idømme
særvilkåret om økonomisk kontrol. Det foreslås, at personer, der på ger-
ningstidspunktet var mellem 18 og 25 år, kan idømmes et særvilkår om øko-
nomisk kontrol, når det findes formålstjenligt. Der stilles ikke krav om, at
der skal være overtrådt specifikke bestemmelser i straffeloven eller anden
lovgivning.
Side 4/5
L 162a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om der knyttes ekstern gældsrådgivning til ift. ændringsforslaget om økonomisk kontrol, således at den unge også får hjælp til sin privatøkonomi, til justitsministeren
Det vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde, om
fastsættelsen af et særvilkår om økonomisk kontrol er formålstjenlig for den
dømte. Der kan almindeligvis lægges vægt på, om særvilkåret vurderes at
kunne bidrage til at forebygge den dømtes tilbagefald til ny kriminalitet. I
den forbindelse kan der navnlig lægges vægt på oplysningerne om den til-
taltes personlige forhold, herunder om der foreligger oplysninger om, at den
tiltalte har vanskeligt ved at føre en ordnet økonomi. Det kan f.eks. være
tilfældet, hvor der foreligger oplysninger om, at den tiltalte er uden fast ind-
komst, har ikke ubetydelig gæld til det offentlige eller andre eller i øvrigt
har et uforholdsmæssigt forbrug i forhold til sin indkomst, og at den pågæl-
dende derfor har svært ved at få sin økonomi til at hænge sammen.
Endvidere kan der lægges vægt på typen af kriminalitet, som er begået. Hvis
den pågældende er dømt for berigelseskriminalitet, f.eks. indbrudstyveri el-
ler bedrageri, og kriminaliteten vurderes at være motiveret af den pågælden-
des økonomiske forhold, herunder pengenød, vil der være en formodning
for, at den pågældende har vanskeligt ved at føre en ordnet økonomi, og at
et særvilkår om økonomisk kontrol dermed kan være formålstjenligt med
henblik på at forebygge den pågældendes tilbagefald til ny kriminalitet.
Den foreslåede ordning omfatter ikke dom til anden strafferetlig retsfølge af
frihedsberøvende karakter i medfør af straffelovens §§ 68 og 69 eller forva-
ring efter straffelovens § 70. Endvidere omfatter ordningen ikke kombinati-
onsdomme i medfør af straffelovens § 58 eller betingede domme, hvor der
fastsættes vilkår om samfundstjeneste, jf. straffelovens 62, stk. 1.
Det forudsættes, at der ikke fastsættes særvilkår om økonomisk kontrol i
relation til en udlænding, der ikke har opholdstilladelse eller fast bopæl i
Danmark. Endvidere skal der ikke fastsættes vilkår om økonomisk kontrol i
relation til en udlænding, der skal udvises.
Ved ændringsforslaget tilsigtes ingen ændring i forhold til, hvornår der i
almindelighed idømmes henholdsvis en betinget dom, en betinget dom med
vilkår om samfundstjeneste eller ubetinget dom for lovovertrædelser. Der er
således ikke med den foreslåede ordning tilsigtet en udvidelse af anvendel-
sesområdet for betingede domme.
Side 5/5