Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22
L 162 , L 162 A , L 162 B , L 162 C
Offentligt
2571851_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. maj 2022
Politikontoret
Pierre Nydal
2022-0037-0146
2429600
Besvarelse af spørgsmål nr. 45 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven,
lov om vagtvirksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. (Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og krimina-
litet) (L 162)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 45 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagtvirksom-
hed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrket ind-
sats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L 162), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. maj 2022. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Britt Bager (KF).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
L 162a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm., om regeringens belæg for, at kravet om autoriserede dørmænd i tidsrummet kl. 24-05 vil have en effekt på vold og utryghed i zonerne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 45 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagt-
virksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L
162):
”Vil
ministeren redegøre for regeringens belæg for, at kravet om
autoriserede dørmænd i tidsrummet kl. 24-05 vil have en effekt
på vold og utryghed i zonerne?”
Svar:
Med lovforslaget lægges der op til, at der på serveringssteder, hvortil der er
almindelig adgang, som er placeret i en nattelivszone, og hvorfra der foregår
salg alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 2,8 eller
derover til nydelse på eller ved salgsstedet, i tidsrummet fra kl. 24 til kl. 5
skal gøres brug af en autoriseret dørmand eller vagt, jf. den foreslåede § 6
c, stk. 1, i politiloven.
Som det fremgår af pkt. 3.1.2 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-
get, er det Justitsministeriets vurdering, at autoriserede dørmænd eller vag-
ter kan bidrage til at skabe større tryghed i nattelivet, herunder navnlig ude
foran serveringssteder. Tilstedeværelsen af flere dørmænd i nattelivet vil
kunne have en dæmpende effekt på uro og uorden, ligesom dørmændene vil
kunne gribe ind og tilkalde politi, hvis en situation ser ud til at komme ud af
kontrol.
Justitsministeriet er ikke umiddelbart bekendt med nyere, robust forskning,
der entydigt påviser en kriminalpræventiv eller tryghedsskabende effekt af
et øget antal dørmænd. Jeg har dog en klar forhåbning om, at vi ved at øge
tilstedeværelsen af flere ”voksne” i de områder, hvor der er særlig risiko for,
at der kan opstå konflikter, vil kunne gøre det mere trygt for navnlig de unge
at færdes i nattelivet.
I den forbindelse hæfter jeg mig ved, at tilstedeværelsen af flere dørmænd i
nattelivet også er noget, som de unge selv efterspørger. I en artikel bragt på
dr.dk den
10. marts 2022 med overskriften ”Flere dørmænd, makkerordning
og en tryghedszone:
Her er fire unges bud på et tryggere natteliv”, fremgår
det bl.a., at unge peger på flere dørmænd som et muligt initiativ, der kan
bidrage til et mere trygt natteliv.
Side 2/2