Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22
L 162 , L 162 A , L 162 B , L 162 C
Offentligt
2570798_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. maj 2022
Politikontoret
Pierre Nydal
2022-0037-0146
2410299
Besvarelse af spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven,
lov om vagtvirksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. (Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og krimina-
litet) (L 162)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagtvirksom-
hed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrket ind-
sats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L 162), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. april 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Morten Dahlin (V).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 162a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvem der er forvalter af jernbanestationer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagt-
virksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L
162):
”Vil
ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang af L
162 (Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og krimi-
nalitet) redegøre for, hvem der er forvalter af jernbanestationer,
jf. lovforslagets bemærkninger om at det vil være op til forval-
teren af den pågældende jernbanestation, hvorvidt der skal ud-
øves vagtvirksomhed på jernbanestationen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Transportministeriet, der har oplyst følgende:
”På
statens jernbanenet har Banedanmark og DSB et delt ejer-
skab til stationerne, og de forvalter således hver især dele af sta-
tionsinfrastrukturen. DSB ejer og forvalter bl.a. stationsbygnin-
ger og indre adgangsveje, mens Banedanmark bl.a. ejer og for-
valter perroner, ydre adgangsveje og skinner. For statslige stati-
oner i tilknytning til Storebæltsforbindelsen og Øresundsbroen
er det Sund & Bælt A/S, der ejer og forvalter hele eller dele af
stationsinfrastrukturen.
Som det fremgår af ovenstående, er DSB forvalter af centrale
dele af stationerne på statens jernbanenet, og det er samtidig
DSB, der som bl.a. togoperatør på S-banen har den direkte pas-
sagerkontakt. Det er derfor med lovforslaget forudsat, at det som
udgangspunkt vil være DSB, som tager initiativ til, at der skal
udøves vagtvirksomhed på de statslige jernbanestationer. I til-
fælde, hvor der på stationer skal udøves vagtvirksomhed på are-
aler, som DSB ikke forvalter, vil DSB indgå en aftale med den
pågældende forvalter af denne del af stationen.
Det er de respektive regioner, der har ansvaret for privatbanerne.
I den forbindelse er det generelt lokale jernbanevirksomheder,
der betjener og driver privatbanestationerne. Det er ligeledes de
lokale jernbanevirksomheder, der har de passagermæssige for-
pligtelser og dermed forudsættes at kunne tage initiativ til, hvor-
vidt der skal udøves vagtvirksomhed på en privat jernbanesta-
tion.
I forhold til metrostationerne er det Metroselskabet, der har det
overordnede ansvar for at forvalte metrostationerne. Det
Side 2/3
L 162a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvem der er forvalter af jernbanestationer, til justitsministeren
bemærkes, at Metroselskabet udbyder drift og vedligehold af
metrolinjerne til private leverandører.
I henhold til lov om Odense Letbane er Odense Letbane P/S in-
frastrukturforvalter af Odense Letbane. Odense Letbane P/S op-
lyser, at selskabets operatør fungerer som infrastrukturforvalter
og dermed som forvalter af letbanens stationer i den tid selska-
bernes kontrakt løber.
For så vidt angår Aarhus Letbane er letbaneselskabet Aarhus
Letbane I/S infrastrukturforvalter og har dermed det overord-
nede ansvar for drift og vedligehold af stationerne.”
Side 3/3