Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22
L 162 Bilag 14, L 162 A Bilag 14, L 162 B Bilag 14, L 162 C Bilag 14
Offentligt
2588772_0001.png
Til lovforslag nr.
L 162
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 2. juni 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om
vagtvirksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget. Venstres
og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stil-
let ændringsforslag nr. 1, 3 og 7-10, herunder om deling af
lovforslaget, og justitsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 2 og 4-6.
2. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for det stillede ændringsforslag om
deling af lovforslaget og ændringsforslag nr. 3 og 7-10, der
er stillet som konsekvens heraf.
Et
mindretal
i udvalget (V, KF, DF og Karina Adsbøl
(UFG)) indstiller det under A nævnte lovforslag til
vedtagel-
se
med de stillede ændringsforslag til det under A nævnte
lovforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lov-
forslag til
forkastelse
ved 3. behandling og det under C
nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret.
Et
andet mindretal
i udvalget (S og SIU) indstiller det
under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag. Mindre-
tallet indstiller det under B nævnte lovforslag og det under C
nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret.
Et
tredje mindretal
i udvalget (RV, NB og Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller det under A nævnte
lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag til det under A
nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller det under B nævn-
te lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling og det under C
nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (SF og IA) indstiller det
under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag. Mindre-
tallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
uændret
og det under C nævnte lovforslag til
forkastelse
ved
3. behandling.
Et
femte mindretal
i udvalget (EL) indstiller det under
A nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Min-
dretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag til det
under A nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller det under
B nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret
og det under C
nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling.
Et
sjette mindretal
i udvalget (FG) indstiller det under
A nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Min-
dretallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag til det
under A nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller det under
B nævnte lovforslag og det under C nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Mo-
deraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget mener,
at der er et problem med utryghedsskabende adfærd, og at
det opleves forskelligt for mænd og kvinder. Vi ved eksem-
pelvis, at det farligste sted for mænd at opholde sig, er i
nattelivet, hvor de risikerer at blive udsat for vold af andre
mænd. Her er der ofte stoffer og alkohol indblandet. For
kvinder ligger utrygheden i truslen om overgreb, hvor kvin-
der tager deres forholdsregler for at undgå at blive antastet.
AX027985
L 162a - 2021-22 - Bilag 14: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588772_0002.png
2
SF støtter, at politiet kan formene en uromager adgang til
en nattelivszone for resten af natten. Det giver god mening,
så andre kan have en god fest. Det giver derfor også mening
med et krav om dørmænd i nattelivszonerne, men SF finder,
at det ville give god mening samtidig at knytte mere uddan-
nelse til dørmandsrollen, idet det bl.a. ville øge trygheden
for unge med en minoritetsbaggrund, hvis de ikke blev udsat
for at blive lukket ude fra festen på natklubberne, men også
fordi der bør lægges vægt på konflikthåndtering i et miljø
præget af vold og alkohol.
SF støtter ligeledes forslaget om at lukke af for alkohol-
salget i nattelivszonerne uden for barerne mellem kl. 24
og 05. Der er i hvert fald en vis form for voldsdæmpende
effekt, når man ser på erfaringen fra Tyskland. SF synes, det
bør prøves af og evalueres for effekten, så vi får konkret
viden i en dansk kontekst.
SF støtter ikke forslaget om unge- og forældrepålæg. SF
finder det ikke påvist, at der er en god effekt af dem, og
justitsministeren kan ikke henvise til evalueringer, der over-
beviser SF om gavnligheden i forslagene. SF kommer ikke
til at støtte en udvidet anvendelse uden sikker grund at stå
på. SF mener, at når kommunerne anvender muligheden
meget begrænset, er det nok, fordi de heller ikke kan se
meningen med dem. Dertil kommer, at det næsten står ud-
trykkeligt i det fremsatte lovforslag, at man allerede i dag
kan give de nødvendige pålæg. Dermed fremstår forslage-
ne som symbolpolitik. Symbolpolitik er vel også den rette
betegnelse for forslaget om økonomisk kontrol med økono-
mien for unge med betingede domme. Det er allerede gæl-
dende retstilstand, at man kan indføre en kontrol, hvis man
vil det. Nu bliver kontrollen blot obligatorisk, hvilket virker
ude af proportioner, fordi kriminalforsorgen skal bruge tid
på det for alle unge idømt betingede domme. SF finder, at et
forslag, som øger presset på medarbejderne i kriminalforsor-
gen, burde have været diskuteret grundigere i forhandlinger-
ne om kriminalforsorgens økonomi, så vi kunne udarbejde
en model målrettet mod dem, der har brug for det, og hvor
vi kunne koble en effektiv gældsrådgivning på og give de
unge lovovertrædere et reelt kursus i privatøkonomi.
SF beklager, at forslaget ikke adresserer drugging, som
SF har stillet spørgsmål om. Giftlinjen oplever et stigende
antal henvendelser om at blive drugget i nattelivet. SF me-
ner, man bør have ret til en blodprøve ved mistanke om
drugging, så man kan bevise, at man er blevet udsat for
drugging, og at det samtidig gøres til en del af offerudsa-
thedsundersøgelserne, men dette har ministeren desværre
afvist.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget deler ambitionen
om at styrke indsatsen mod utryghed og kriminalitet i nat-
telivet. Lovforslaget indeholder en række forskellige tiltag,
herunder et forslag om at indføre et forbud mod detailsalg
m.v. af alkohol i nattelivszonerne. DF kan ikke støtte et
forbud mod detailsalg i nattelivet, da det er formynderisk
og blot vil flytte problemet til andre steder. DF efterlyser
derudover en ny vagtlov og opfordrer regeringen til at sikre,
at det længe nærede ønske om en sådan opfyldes.
Karina Adsbøl (UFG )
Karina Adsbøl (UFG) deler ambitionen om at sikre bedre
tryghed i nattelivet. Lovforslaget er imidlertid en blanding
af rigtig mange forskellige tiltag og modsatrettede hensyn,
hvilket gør det vanskeligt at bakke entydigt op om forslaget
i den fremsatte form, og derfor støtter Karina Adsbøl æn-
dringsforslagene fra SF og V om at opdele forslaget.
I forhold til den del, der vedrører nattelivszoner m.v.
bemærker Karina Adsbøl (UFG), at det er bekymrende, at
forslaget kan komme til at ramme alle dem, der godt kan
opføre sig ordentligt i nattelivet, og de restauratører, der
driver deres forretning på rimelig vis. Karina Adsbøl (UFG)
er positivt indstillet i forhold til forslagets del om autorise-
rede dørmænd, idet det kan være med til at sikre, at natteli-
vets dørmænd har de rette kompetencer, og støtter samtidig
ændringsforslaget om en undtagelse fra kravet om brug af
autoriserede dørmænd for serveringsteder, der ikke har åbent
efter kl. 02.00. Derudover bemærker Karina Adsbøl, at kom-
munerne selv bør kunne vælge at sætte kameraovervågning
op i bylivet.
I forhold til forbuddet mod salg alkohol finder Karina
Adsbøl (UFG) det grundlæggende bekymrende, at man fra
regeringens side ønsker at udvide det, vi kendte som midler-
tidige restriktioner under covid-19�½s hærgen. Det vil være
indgribende både over for dem, der færdes i nattelivet, og
over for detailhandelen, og derfor kan Karina Adsbøl (UFG)
ikke støtte denne del.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(V og SF), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige
udvalg):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om politiets virk-
somhed og lov om vagtvirksomhed (Styrket indsats mod
utryghedsskabende adfærd og kriminalitet i nattelivszoner
og udvidelse af adgangen til at udøve vagtvirksomhed på
offentlige områder)« omfattende §§ 1, 3, 6 og 7.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om politiets virksom-
hed (Forbud mod salg m.v. af alkohol i nattelivszoner)«
omfattende § 1, § 6, stk. 1, og § 7.
C.
»Forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om so-
cial service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Indførelse
af særvilkår om økonomisk kontrol og målrettede forældre-
pålæg og børne- og ungepålæg ved utryghedsskabende ad-
færd)« omfattende §§ 2, 4 og 5, § 6, stk. 1, og § 7, stk. 1.
[Forslag om deling af lovforslaget]
L 162a - 2021-22 - Bilag 14: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588772_0003.png
3
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af FG):
2)
Den under
nr. 2
foreslåede
§ 6 c
affattes således:
Ȥ 6 c.
På serveringssteder, hvortil der er almindelig ad-
gang, som er placeret i en nattelivszone, og hvorfra der
foregår salg af alkoholholdige drikkevarer med en alkohol-
volumenprocent på 2,8 eller derover til nydelse på eller ved
salgsstedet, skal der i tidsrummet fra kl. 24 til kl. 5 gøres
brug af en autoriseret dørmand eller vagt, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Kravet i stk. 1 gælder ikke for serveringssteder,
som ikke holder åbent efter kl. 2.
Stk. 3.
Stk. 1 finder anvendelse, 30 dage efter at natteliv-
szonen får virkning.«
[Indførelse af en undtagelsesbestemmelse til kravet om brug
af en autoriseret dørmand eller vagt]
Af et
mindretal
(V og SF), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige
udvalg):
3)
Det under
nr. 2
foreslåede
§ 6 d
udgår.
§§ 6 e og 6 f bliver herefter §§ 6 d og 6 e.
[Konsekvens af ændringsforslag om deling]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af FG):
4)
Den under
nr. 2
foreslåede
§ 6 f
der bliver § 6 e, affattes
således:
Ȥ 6 e.
Politiet kan med samtykke fra vejmyndigheden
træffe afgørelse om, at ikkenødvendig kørsel med motorkø-
retøjer er forbudt på hele eller dele af offentlige veje og
private fællesveje i nattelivszoner i tidsrummet fra kl. 24
til kl. 5, når ordensmæssige hensyn taler for det. Forbuddet
skal være behørigt afmærket.
Stk. 2.
Opstår der uenighed mellem politiet og vejmyndig-
heden, afgøres sagen af rigspolitichefen.
Stk. 3.
Et forbud mod ikkenødvendig kørsel efter stk. 1
omfatter ikke erhvervsmæssig kørsel.
Stk. 4.
En afgørelse som nævnt i stk. 1, 1. pkt., træffes af
politidirektøren eller den, som denne bemyndiger hertil. Be-
slutningen skal offentliggøres og indeholde en begrundelse
og en angivelse af de veje, som omfattes af forbuddet mod
ikkenødvendig kørsel.
Stk. 5.
Afgørelser efter stk. 1 og 2 kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed.«
[Ændring af ordning for forbuddet mod ikkenødvendig kør-
sel]
5)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 24 f
affattes
stk. 1
såle-
des:
»Med bøde straffes den, der overtræder § 6 c, stk. 1,
eller overtræder et forbud mod ikkenødvendig kørsel fastsat
i medfør af § 6 f, stk. 1, 1. pkt., eller stk. 2, jf. stk. 1, 1. pkt.,
medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.«
[Konsekvensrettelse af strafhjemmel som følge af ændrings-
forslag nr. 4]
Til § 3
6)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 20, stk. 1, nr. 2,
ændres »og § 6, stk. 2.« til: »og § 6,
stk. 3.««
[Konsekvensrettelse]
Af et
mindretal
(V og SF), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige
udvalg):
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 1
7)
Nr. 2
affattes således:
»2.
Efter § 6 b indsættes før overskriften før § 7:
Ȥ 6 c.
I nattelivszoner må der ikke fra steder, hvortil der
er almindelig adgang, sælges eller udleveres alkoholholdige
drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 2,8 eller der-
over i tidsrummet fra kl. 24 til kl. 5, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Forbuddet mod salg og udlevering gælder ikke
for serveringssteder med alkoholbevilling eller lejlighedstil-
ladelse efter lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbe-
villing m.v., når salget eller udleveringen af alkoholholdige
drikkevarer sker til nydelse på eller ved salgsstedet.
Stk. 3.
Udbringning af alkoholholdige drikkevarer med
en alkoholvolumenprocent på 2,8 eller derover må ikke ske
i nattelivszoner i tidsrummet fra kl. 24 til kl. 5 til steder,
hvortil der er almindelig adgang. Forbuddet omfatter ikke
udbringning til virksomheder.
Stk. 4.
I det tidsrum, der er nævnt i stk. 1, skal alkohol-
holdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 2,8
eller derover være effektivt afskærmet for publikum. Dette
gælder dog ikke for de serveringssteder, der er nævnt i stk.
2.««
[Konsekvens af ændringsforslag om deling]
8)
I det under
nr. 3
foreslåede
kapitel 6 b
affattes
§ 24 f
således:
Ȥ 24 f.
Med bøde straffes den, der overtræder § 6 c, stk.
1, 3 eller 4, medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning.
Stk.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«
[Konsekvens af ændringsforslag om deling]
L 162a - 2021-22 - Bilag 14: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588772_0004.png
4
Til § 7
9)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 7
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan
ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer, som de henholds-
vis færøske og grønlandske forhold tilsiger.«
[Konsekvensændring af territorialbestemmelsen som følge
af ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget]
d
Ændringsforslag til det under C nævnte forslag
Til § 7
10)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2 og 3«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 om
deling]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles op i tre separate lovfor-
slag, således at der kan stemmes om delen om krav om brug
af en autoriseret dørmand eller vagt, mulighed for bortvis-
ning af potentielle uromagere, forbud mod ikkenødvendig
kørsel i nattelivszoner og udvidelse af adgangen til at udøve
vagtvirksomhed på offentligt område for sig, og delen om
særvilkår om økonomisk kontrol og målrettede forældrepå-
læg og børne- og ungepålæg for sig, og delen om forbud
mod salg m.v. af alkohol i nattelivszonerne for sig.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås det at indføre en undta-
gelsesbestemmelse i § 6 c, stk. 2, således at serveringssteder,
som ikke holder åbent efter kl. 2, ikke omfattes af kravet om
brug af en autoriseret dørmand eller vagt efter det foreslåede
§ 6 c, stk. 1.
Forslaget indebærer, at der på serveringssteder, hvortil
der er almindelig adgang, som er placeret i en nattelivszone,
og hvorfra der foregår salg af alkoholholdige drikkevarer
med en alkoholvolumenprocent på 2,8 eller derover til ny-
delse på eller ved salgsstedet, ikke skal gøres brug af en
autoriseret dørmand eller vagt, hvis serveringsstedet ikke
holder åbent efter kl. 2.
Formålet med ændringsforslaget er at undtage serverings-
steder fra kravet om brug af en autoriseret dørmand eller
vagt, jf. det foreslåede § 6 c, stk. 1, i politiloven, når det
pågældende serveringssted ikke holder åbent til længere end
kl. 2 om natten.
Restaurationsbranchen, herunder Horesta og Dansk Er-
hverv, har således peget på, at et krav om brug af en autori-
seret dørmand eller vagt efter det foreslåede § 6 c, stk. 1,
kan være en økonomisk byrde for restauranter med natbevil-
ling til kl. 1 eller kl. 2 om natten. Branchen har således bl.a.
opfordret til, at kravet om brug af en autoriseret dørmand el-
ler vagt ikke gælder for serveringssteder, der alene har åbent
indtil kl. 2 om natten. I lyset af høringssvarene fra restaura-
tionsbranchen er der et bredt politisk ønske om at indføre
en undtagelsesbestemmelse, således at restauranter m.v. ikke
bliver bebyrdet unødvendigt. Nærværende ændringsforslag
har til formål at imødekomme dette ønske.
Udtrykket serveringssteder skal forstås i overensstem-
melse med restaurationsloven og omfatter således ethvert
sted, hvorfra der sælges drikkevarer med en alkoholvolu-
menprocent på 2,8 eller derover til nydelse på eller ved
salgsstedet. Omfattet er således bl.a. natklubber, diskoteker,
barer, værtshuse, restauranter, caféer og lign. Som eksempel
på et serveringssted, der er omfattet af det foreslåede § 6 c,
stk. 2, og som dermed er undtaget fra et krav om brug af en
autoriseret dørmand eller vagt efter det foreslåede § 6 c, stk.
1, kan nævnes en restaurant eller et værtshus, som er place-
ret i en nattelivszone, og som holder lukket fra kl. 1 eller
kl. 2 om natten. Disse serveringssteder skal ikke gøre brug
af en autoriseret dørmand eller vagt i tidsrummet fra kl. 24
og indtil kl. 1 eller 2, hvor det pågældende serveringssted
holder lukket.
Hvis et serveringssted, herunder en restaurant, et værts-
hus eller en natklub, holder åbent til længere end kl. 2 om
natten, er serveringsstedet ikke omfattet af det foreslåede §
6 c, stk. 2. Det indebærer, at serveringsstedet skal gøre brug
af en autoriseret dørmand eller vagt i tidsrummet fra kl. 24
til kl. 5, hvis der er almindelig adgang til serveringsstedet,
som er beliggende i en nattelivszone, og der foregår salg af
alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent
på 2,8 eller derover til nydelse på eller ved salgsstedet, jf.
den foreslåede § 6 c, stk. 1.
Som eksempel kan nævnes en natklub eller en bar, der er
beliggende i en nattelivszone, og som holder åbent til kl. 3
om natten. Hvis der er almindelig adgang til den pågælden-
de natklub eller bar og der foregår salg af alkoholholdige
drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 2,8 eller der-
over til nydelse på eller ved salgsstedet, skal den pågælden-
de natklub eller bar gøre brug af en autoriseret dørmand
eller vagt fra kl. 24 og frem til kl. 3 om natten, hvor den
pågældende natklub eller bar lukker.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 1 om deling.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås det at ændre ordningen
for forbuddet mod ikkenødvendig kørsel i nattelivszoner
efter den foreslåede § 6 f, stk. 1, i politiloven. Der er med
den foreslåede ordning i det fremsatte lovforslag lagt op til,
at forbuddet mod ikkenødvendig kørsel som udgangspunkt
gælder for alle veje i nattelivszoner, og at forbuddet indtræ-
der som en automatisk følge af udpegningen af en natteliv-
szone, medmindre politiet med samtykke fra vejmyndighe-
den træffer bestemmelse om at undtage hele eller dele af
veje fra forbuddet, jf. den foreslåede § 6 f, stk. 2, i det
fremsatte lovforslag.
L 162a - 2021-22 - Bilag 14: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588772_0005.png
5
Med ændringsforslaget foreslås en ordning i § 6 f, stk. 1,
1. pkt., hvor forbuddet mod ikkenødvendig kørsel i natteliv-
szoner ikke gælder for alle veje som en automatisk følge af
udpegning af nattelivszoner, men hvor politiet med samtyk-
ke fra vejmyndigheden kan træffe afgørelse om, at forbuddet
skal gælde for hele eller dele af offentlige veje og private
fællesveje i nattelivszoner, når ordensmæssige hensyn taler
for det.
Udtrykket offentlige veje skal forstås i overensstemmelse
med lov nr. 1520 af 27. december 2014 om offentlige veje
m.v. § 3, stk. 1, nr. 2, hvorefter offentlige veje er veje, gader,
broer og pladser, der er åbne for almindelig færdsel, og som
administreres af staten eller kommuner.
Udtrykket private fællesveje skal forstås i overensstem-
melse med lov om private fællesveje, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1234 af 4. november 2015 § 10, nr. 3, hvorefter en
privat fællesvej er vej, gade, bro eller plads, der ikke er en
offentlig vej, og som fungerer som færdselsareal for anden
ejendom end den ejendom, som færdselsarealet ligger på,
når ejendommene ikke har samme ejer.
Det beror på en konkret vurdering, om ordensmæssige
hensyn taler for at indføre et forbud mod ikkenødvendig
kørsel på hele eller dele af veje i nattelivszoner. Ved vurde-
ringen kan der lægges vægt på, om politiet har erfaringer
med støjende eller anden generende kørsel i det givne områ-
de i nattetimerne.
Ordensmæssige hensyn taler almindeligvis for at indføre
et forbud mod ikkenødvendig kørsel på hele eller dele af
veje i nattelivszoner, hvis politiet har erfaringer med, at
der i nattetimerne på de givne veje forekommer kørsel,
hvor kørselsmåden afviger fra det normale, herunder hvor
motorkøretøjer føres på en måde, der kan opfattes som ge-
nerende for andre mennesker. Det er f.eks. tilfældet, hvor
der erfaringsmæssigt sker kørsel med en betydeligt forhøjet
eller nedsat hastighed, eller hvor føreren eller eventuelle
passagerer er kontaktsøgende mod mennesker på vejen eller
omkring bilen, f.eks. ved at lave hjulspind, afspille høj mu-
sik med nedrullede bilruder eller komme med verbale tilråb.
Der kan endvidere lægges vægt på, om der på de pågæl-
dende veje er en udpræget gadeaktivitet i nattetimerne og
det således af hensyn til at sikre god ro og orden på vejene
vurderes hensigtsmæssigt at begrænse færdslen med motor-
køretøjer på de pågældende veje i nattetimerne.
Det forudsættes, at der ikke indføres et forbud mod ikke-
nødvendig kørsel på hele eller dele af hovedveje eller andre
veje, der er væsentlige for den almindelige trafikafvikling,
fordi vejen f.eks. skaber forbindelse mellem forskellige by-
dele. Som eksempel på en sådan vej, der er væsentlig for
den almindelige trafikafvikling, kan nævnes Vesterbrogade i
København, der skaber trafikal sammenhæng mellem Frede-
riksberg, Vesterbro og Indre København.
Det forudsættes, at politiet i forbindelse med udpegning
af en ny nattelivszone i medfør af politilovens § 6 b, for-
inden nattelivszonen får virkning, i samarbejde med den
relevante vejmyndighed afklarer, om der er grundlag for at
træffe afgørelse efter det foreslåede stk. 1, 1. pkt.
Endvidere forudsættes det, at politiet forud for lovens
ikrafttræden i samarbejde med den relevante vejmyndighed
afklarer, om der skal træffes afgørelse om forbud mod ik-
kenødvendig kørsel på en eller flere veje i medfør af det
foreslåede stk. 1, 1. pkt., på veje, der er beliggende i en
eksisterende nattelivszone på tidspunktet for lovens ikraft-
trædelse. Det forudsættes, at en eventuel beslutning herom
offentliggøres på politiets officielle hjemmeside, på sociale
medier el. lign. i umiddelbar forlængelse af, at loven træder
i kraft. Forbuddet vil dog først have virkning, når forbuddet
er behørigt afmærket, jf. det foreslåede stk. 1, 2. pkt.
Det forhold, at politiet i forbindelse med udpegningen
af en ny nattelivszone eller i forbindelse med lovens ikraft-
trædelse har besluttet ikke at indføre et forbud mod ikkenød-
vendig kørsel på en eller flere veje i nattelivszoner i medfør
af det foreslåede stk. 1, 1. pkt., hindrer ikke, at politiet
på et senere tidspunkt kan træffe beslutning herom, hvis
ordensmæssige hensyn på det pågældende tidspunkt taler for
det.
Det foreslås i § 6 f, stk. 1, 2. pkt., at forbuddet skal være
behørigt afmærket.
Det indebærer, at hvis der træffes en afgørelse om at ind-
føre et forbud mod ikkenødvendig kørsel efter det foreslåede
§ 6 f, stk. 1, 1. pkt., skal det tilkendegives ved tydelig af-
mærkning i overensstemmelse med de regler, der fastsættes i
medfør af færdselslovens § 95, stk. 1 og 3. Det forudsættes
i den forbindelse, at forbuddet mod ikke-nødvendig kørsel
først gælder fra det tidspunkt, hvor der er opsat behørig
afmærkning.
Det foreslås i § 6 f, stk. 2, at hvis der opstår uenighed
mellem politiet og vejmyndigheden, afgøres sagen af rigspo-
litichefen.
Den foreslåede bestemmelse svarer tilnærmelsesvis til
den gældende ordning efter færdselslovens § 92 c, stk. 1,
hvorefter transportministeren afgør sagen, hvis der er uenig-
hed mellem de myndigheder, der er nævnt i færdselslovens
§§ 92 og 92 a. Hvis politiet og den relevante vejmyndighed
således ikke kan opnå enighed om, hvorvidt der for en eller
flere veje i en nattelivszone skal gælde et forbud mod ikke-
nødvendig kørsel i medfør af det foreslåede stk. 1, 1. pkt.,
træffer rigspolitichefen afgørelse om det.
Forinden rigspolitichefen træffer afgørelse efter det fore-
slåede stk. 2, forudsættes det, at der til brug for sagens
afgørelse indhentes en vejledende udtalelse fra Transportmi-
nisteriet om de trafikale hensyn, der gør sig gældende for
den pågældende vej og det omkringliggende område.
Det foreslås i § 6 f, stk. 3, at et forbud mod ikkenødven-
dig kørsel efter stk. 1 ikke omfatter erhvervsmæssig kørsel.
Der kan henvises til bemærkningerne herom i det frem-
satte lovforslag, jf. Folketingstidende 2021-2022, tillæg A,
L 162 som fremsat, side 40.
Den foreslåede bestemmelse i § 6 f, stk. 4, 1. pkt., inde-
bærer, at en beslutning om, at der for hele eller dele af veje i
nattelivszoner skal gælde et forbud mod ikkenødvendig kør-
sel træffes af politidirektøren i den enkelte politikreds eller
den, som vedkommende bemyndiger dertil. Det forudsættes,
at beslutningen træffes på ledelsesniveau.
Den foreslåede bestemmelse i § 6 f, stk. 4, 2. pkt., inde-
bærer, at en beslutning efter stk. 1 skal offentliggøres og
indeholde en begrundelse og en angivelse af de veje, som
L 162a - 2021-22 - Bilag 14: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588772_0006.png
6
omfattes af forbuddet mod ikkenødvendig kørsel. Offentlig-
gørelsen vil skulle ske på politiets officielle hjemmeside, på
sociale medier el. lign. Offentliggørelsen vil kunne ske, i
forbindelse med at politiet offentliggør en beslutning om at
udpege en ny nattelivszone i medfør af politilovens § 6 b.
Da forbuddet mod ikkenødvendig kørsel er knyttet til
den pågældende nattelivszone, ophører et eventuelt forbud
samtidig med nattelivszonens eventuelle ophør.
Det foreslås i § 6 f, stk. 5, at afgørelser efter stk. 1 og 2
ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at politiet beslut-
ning om, at der for hele eller dele af veje i nattelivszoner
skal gælde et forbud mod ikkenødvendig kørsel i medfør
af det foreslåede § 6 f, stk. 1, 1. pkt., ikke kan påklages
til anden administrativ myndighed. Endvidere kan rigspoliti-
chefens afgørelser efter den foreslåede stk. 2 ikke indbringes
for anden administrativ myndighed.
Afgørelserne vil kunne indbringes for domstolene i med-
før af grundlovens § 63.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensrettelse af strafhjemmelen
i det foreslåede § 24 f, stk. 1, i politiloven som følge af
ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensrettelse, som følge af at det
nugældende § 6, stk. 2, bliver stk. 3 med lovforslagets § 3,
nr. 2.
Til nr. 7-10
Der er tale om konsekvensændringer, som følge af at det i
ændringsforslag nr. 1 foreslås at opdele lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. april 2022 og var til 1.
behandling den 22. april 2022. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Teknisk gennemgang
Justitsministeren har den 19. april 2022 over for udvalget
foretaget en teknisk gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 24. februar
2022 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag
178. Den 6. april 2022 sendte justitsministeren høringssva-
rene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 13 bilag på lovfor-
slaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til justitsministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent sam-
råd med udvalget den 10. maj 2022.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 68 spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Thomas Jensen (S) Julie Skovsby (S) Leif Lahn Jensen (S) Rasmus Stoklund (S) Annette Lind (S)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV)
nfmd.
Susan Kronborg (RV)
Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Kasper Sand Kjær (S)
Sikandar Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anne Rasmussen (V) Kenneth Mikkelsen (V)
Morten Dahlin (V)
fmd.
Michael Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF) Karina Adsbøl (UFG)
Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF) Pernille Vermund (NB) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
49
39
15
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
3
1
1
L 162a - 2021-22 - Bilag 14: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588772_0007.png
7
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
14
13
13
10
4
3
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
1
9