Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22
L 162 , L 162 A , L 162 B , L 162 C
Offentligt
2577763_0001.png
Retsudvalget 2021-22
L 162 - endeligt svar på spørgsmål 53
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. maj 2022
Politikontoret
Pierre Nydal
2022-0037-0146
2435484
Besvarelse af spørgsmål nr. 53 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven,
lov om vagtvirksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. (Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og krimina-
litet) (L 162)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 53 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagtvirksom-
hed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrket ind-
sats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L 162), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. maj 2022. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Morten Dahlin (V).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 162 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om Justitsministeriet har vurderet, om forslaget forventes at indføre regler, der medfører væsentligt byrder for erhvervslivet, dvs. administrative byrder over 4 mio. kr. og øvrige efterlevelsesbyrder over 10 mio.kr., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 53 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagt-
virksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L
162):
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan regeringen kan vurdere,
at de erhvervsøkonomiske efterlevelseskonsekvenser samlet set
vurderes at være af begrænset intensitet, jf. svar på spørgsmål 9,
når Justitsministeriet ikke er i besiddelse af oplysninger om an-
tallet af detailbutikker, og dermed ikke ved hvor mange virk-
somheder, som initiativerne i lovforslaget vil ramme, jf. svar på
spørgsmål 31?”
Svar:
Som det fremgår af min besvarelse af 9. maj 2022 af spørgsmål nr. 31 fra
Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagtvirksomhed, lov om social
service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrket indsats mod utrygheds-
skabende adfærd og kriminalitet) (L 162), er Justitsministeriet ikke i besid-
delse af oplysninger om antallet af detailbutikker, der har åbent i tidsrummet
mellem kl. 24 og kl. 5, og som aktuelt er beliggende i en nattelivszone.
På trods af, at Justitsministeriet ikke er i besiddelse af de pågældende oplys-
ninger, er det alligevel Justitsministeriets vurdering, at de erhvervsøkono-
miske efterlevelseskonsekvenser samlet set er af ikke betydelig størrelse, jf.
endvidere pkt. 5 i lovforslaget.
Justitsministeriet har ved denne vurdering bl.a. lagt vægt på, at det foreslå-
ede forbud mod salg af alkohol m.v. i nattelivszonerne må antages at ramme
et begrænset antal detailbutikker og lignende. Forbuddet vil således alene
gælde for detailbutikker m.v., der er beliggende i nattelivszoner, som er af-
grænsede områder, der ikke må være større end påkrævet for at forebygge
kriminalitet i nattelivet.
Justitsministeriet har endvidere lagt vægt på, at forbuddet gælder et begræn-
set tidsrum fra kl. 24 til kl. 5, hvor alene en mindre andel af detailbutikker
og lignende holder åbent, og at forbuddet er rettet mod en afgrænset vare-
gruppe, som er alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent
på 2,8 eller derover. Det foreslåede forbud vil således alene ramme detail-
butikker m.v., der holder åbent efter kl. 24, og som almindeligvis sælger
Side 2/4
L 162 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om Justitsministeriet har vurderet, om forslaget forventes at indføre regler, der medfører væsentligt byrder for erhvervslivet, dvs. administrative byrder over 4 mio. kr. og øvrige efterlevelsesbyrder over 10 mio.kr., til justitsministeren
alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 2,8 eller der-
over til forbrugere i tidsrummet fra kl. 24 til kl. 5. Endelig kan salget flytte
sig til andre steder, herunder ind på serveringsstederne, hvor salg af alkohol
med en alkoholvolumenprocent på 2,8 eller derover fortsat vil være tilladt,
når det sker til nydelse på eller ved salgsstedet.
Det kan supplerende oplyses, at det fremgår af den kommenterede hørings-
oversigt til lovforslaget af 6. april 2022, at Dansk Erhverv og De Samvir-
kende Købmænd har peget på, at det foreslåede forbud mod salg m.v. af
alkohol i nattelivszonerne vil medføre, at de berørte virksomheder vil blive
ramt på den samlede omsætning, fordi forbuddet ikke alene vil medføre et
tab på fortjenesten ved salg af alkohol, men tillige medføre tabt fortjeneste
som følge af manglende mulighed for mersalg/følgesalg. Endvidere er det
bl.a. anført, at et forbud vil indebære, at salget flytter til butikker, der ligger
uden for nattelivszoner.
Selv med de påvirkninger, som Dansk Erhverv og De samvirkende Køb-
mænd anfører, at det foreslåede forbud mod salg af alkohol m.v. i nattelivs-
zonerne vil medføre for de berørte virksomheder, er det Justitsministeriets
vurdering, at de erhvervsøkonomiske efterlevelseskonsekvenser samlet set
er af ikke betydelig størrelse.
Når regeringen alligevel har valgt at fremlægge et forslag, der vil påvirke
erhvervslivet i et vist omfang, er det fordi, at regeringen finder det proble-
matisk, at der i flere byer i Danmark har udviklet sig et natteliv med lar-
mende og støjende adfærd til stor gene for mange mennesker. Regeringen
mener derfor, at der er behov for tiltag, der begrænser incitamentet til at
flytte festen ud på gaden og i stedet trækker de festende unge ind på serve-
ringsstederne, hvor der er større kontrol og opsyn med festen.
Som det fremgår af pkt. 3.2.1 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-
get, vides det fra flere internationale studier, at en høj koncentration af barer
og detailbutikker i et givent område, der sælger alkohol, har en sammen-
hæng med mængden af kriminalitet i området. Et tysk studie viser, at der i
delstaten Baden-Württemberg, hvor der i årene 2010-2017 gjaldt et forbud
mod detailsalg af alkohol i de sene aften- og nattetimer, skete et i fald i an-
tallet af anmeldelser om simpel vold og grov vold med henholdsvis 11 og 8
procent i de sene aften- og nattetimer.
Side 3/4
L 162 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om Justitsministeriet har vurderet, om forslaget forventes at indføre regler, der medfører væsentligt byrder for erhvervslivet, dvs. administrative byrder over 4 mio. kr. og øvrige efterlevelsesbyrder over 10 mio.kr., til justitsministeren
Formålet med initiativet er navnlig på denne baggrund at reducere krimina-
litet, herunder vold i nattelivet.
Side 4/4