Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22
L 162 , L 162 A , L 162 B , L 162 C
Offentligt
2577762_0001.png
Retsudvalget 2021-22
L 162 - endeligt svar på spørgsmål 43
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. maj 2022
Politikontoret
Pierre Nydal
2022-0037-0146
2427856
Besvarelse af spørgsmål nr. 43 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven,
lov om vagtvirksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. (Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og krimina-
litet) (L 162)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 43 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagtvirksom-
hed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrket ind-
sats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L 162), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. maj 2022. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Britt Bager (KF).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
L 162 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om Justitsministeriet har vurderet, om forslaget forventes at indføre regler, der medfører væsentligt byrder for erhvervslivet, dvs. administrative byrder over 4 mio. kr. og øvrige efterlevelsesbyrder over 10 mio.kr., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 43 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagt-
virksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L
162):
”Vil
ministeren oplyse, om regeringen har i sinde at kompensere
serveringsstederne i forhold til kravet om autoriserede dørmænd
i tidsrummet kl. 24-05 og i bekræftende fald hvordan?”
Svar:
Som det fremgår af lovforslagets pkt. 5 om økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v., vurderes det, at forslaget om, at serve-
ringssteder, hvortil der er almindelig adgang, og som er placeret i en natte-
livszone, og hvorfra der foregår salg af alkoholholdige drikkevarer med en
alkoholvolumenprocent på 2,8 eller derover til nydelse på eller ved salgs-
stedet, i tidsrummet fra kl. 24 til kl. 5 skal gøre brug af en autoriseret dør-
mand eller vagt, vil medføre løbende økonomiske omkostninger for de be-
rørte restaurationsvirksomheder i form af løbende omkostninger til afløn-
ning af dørmænd eller vagter.
Det bemærkes i den forbindelse, at en andel af de restaurationsvirksomheder
med serveringssteder, der omfattes af det foreslåede krav, i forvejen vil leve
op til kravet om brug af en autoriseret dørmand eller vagt, fordi de pågæl-
dende serveringssteder allerede gør brug af autoriserede dørmænd eller vag-
ter, f.eks. fordi bevillingsmyndigheden har påbudt det.
Det fremgår endvidere af pkt. 5 til lovforslaget, at det vurderes, at de er-
hvervsøkonomiske efterlevelseskonsekvenser samlet set er af ikke betydelig
størrelse. Der er ikke med lovforslaget lagt op til en kompensationsordning
for de berørte virksomheder.
Side 2/2